Het zou kunnen D-Magic.....
Maar ik ben nog niet zeker hoor........ik denk dat ik alleen maar hercegovinensissen heb. Buiten het inguiniale schildje wat ontbrak bij vele, waren er ook die het rudimentaire teentje hebben in combinatie met een inguiniale schild. Maar een boettgerie heeft ten alle tijden 5 voortenen. Bij allemaal....op 1 na hebben ze 4 volgroeide teennagels aan de voorpoten en somminge in combinatie met een rudimentaire teen (geen functie) En dan ook weer in combinatie met 1 of geen of juist wel een inguiniale schild.
Ik heb Berg maar eens gemaild met wat hieronder staat beschreven aan kenmerken en zie wel of mijn bevindingen kloppen. Als dit waar is, dan heb ik toch een heel andere groep ondersoort....
Wat denken jullie?
Het volgende bij mij.....
Nakweek 2005 Nederland
- 1 man heeft geen inguiniala strepen en heeft aan beide voorpoten 4 tenen (hercegovinenssis).
- 1 man heeft aan beide kanten inguiniale strepen en beide voorpoten 5 tenen (boettgerie).
Nakweek 1987 Nederland
- vrouw heeft geen inguiniale strepen en beide voorpoten 4 tenen (hercegovinensis).
Nakweek 2005 Duitsland
- vrouw heeft in rechter lies een inguiniala streep en links niet aan beide voorpoten 4 tenen
(hercegovinensis)
- vrouw heeft geen inguiniala strepen en rechts aan de voorpoot 4 tenen en een kleine rudimentaire teen
(geen functie), links 4 tenen (hercegovinensis).
- vrouw hetzelfde als hierboven......geen inguiniale streep en 1 rudimentaire teen rechts, links 4 tenen in
voorpoot. (hercegovinensis).
- man heeft in beide liesstreek de inguiniala streep, wijst op boettgerie, maar aan beide voorpoten 4
voortenen, wat niet bij de boettgerie is. (hercegovinensis).
Intotaal:
4 Testudo Hermanni Hercegovinensis vrouwen.
2 Testudo Hermanni Hercegovinensis mannen.
1 Testudo Hermanni Boettgerie man.
Tot nu toe, je weet het nooit........
Jarno