SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10 Omlaag Print
Auteur Topic: Malacochersus tornieri  (gelezen 63513 keer)
daf
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 936


euh
« Antwoord #15 Gepost op: 25 Mei 2006, 14:29:17 »

echte nakweek van deze soort is echt makkelijk maar je moet er rekening meehouden dat je deze dieren niet zo vaak ziet
ze verstoppen zich veel
dat is ook hun natuurlijke levenswijze omdat hun panster zachter is dan dat van andere soorten
en omdat ze in de natuur liever gaan lopen en zich tussen de rotsen verstoppen
ook het ei wordt hier gewoon tussen de rotsen verstopt
ik had een nakweekkoppel van een engelse kweker en deze schildjes deden het erg goed  
een dierenarts heeft ze trouwens van me overgekocht en ik denk dat hij er totaal geen problemen mee heeft
maar idd LET OP
er zijn heel wat malafiede handelaars die deze soort zonder papieren aanbieden
 :cry:
en dan zou je beginnende hobby wel eens in een nachtmerrie kunnen veranderen
nakweek kost normaal minimum 400 euro voor een jong diertje of een jaarling
koop deze soort enkel als je de ouderdieren ziet zitten en als je er een cites bijkrijgt
liefst met de chipnummer van de ouders vermeld op de cites
Gelogd
beer63
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 12



« Antwoord #16 Gepost op: 25 Mei 2006, 16:41:35 »

dat es waar ,t'es niet zo makelijk soorte die malacochersus tornieri
ben nu twee jaar bezeg met die soorte ,in begin was wel erg bang
waant eerste zijn dieren en alles  verzorging nodijg heeft en veel documentatie over die soorte is er niet
en van veel slechte ervaring mee gehoorde
moet wel opasen met die dieren te koop waant ,veel zijn import en met alle parasiet
dus niet zo geschicht voor beginnen
groetjes patrick
Gelogd
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #17 Gepost op: 25 Mei 2006, 16:57:56 »

beetje extra info nodig denk ik:

het zijn geen hatchlings, het is nakweek van 2001. Cites etc zijn zeker in orde. Ik ben ondertussen heen en weer aan het mailen om meer te weten te komen.

ik hou zeker wel rekening met de adviezen hier. In elk geval denk ik dat het verzorgen van carbonaria, forstenii en elongata me weinig problemen kan opleveren. Er is hier een reptielenarts vlakbij moesten er problemen zijn en ik hou heel goed in de gaten hoe de diertjes zich gedragen. Binnenkort ga ik trouwens op afspraak met de dieren om alles eens te laten nakijken en ontlasting te laten onderzoeken.

daarbij ben ik overal druk aan het bijleren. het is alleszins waar dat je niet alles kan leren uit boeken en al zeker niet van het internet. wat ik wel weet is dat ik me altijd 100% inzet als ik ergens mee bezig ben.

nu, ook over tornieri heb ik al wat opgezocht en gelezen en volgens de meeste auteurs is de verzorging van de dieren vrij eenvoudig en probleemloos. het kweken daarentegen is een heel andere zaak. Wat zijn dan net de probleempunten bij de verzorging volgens jullie? Als ik me op andere gedachten laat brengen weet ik graag waarom Brede lach

er staat ook héél misschien in mijn post hé, dus het is niet dat ik mijn keuze al gemaakt heb. Ik wil gewoon zoveel mogelijk info verzamelen en dan zien we wel. In elk geval al bedankt voor de reacties en waarschuwingen. Ik hou er rekening mee

johan
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #18 Gepost op: 25 Mei 2006, 17:29:25 »

Citaat van: "Johan"
beetje extra info nodig denk ik:

het zijn geen hatchlings, het is nakweek van 2001. Cites etc zijn zeker in orde. Ik ben ondertussen heen en weer aan het mailen om meer te weten te komen.

ik hou zeker wel rekening met de adviezen hier. In elk geval denk ik dat het verzorgen van carbonaria, forstenii en elongata me weinig problemen kan opleveren. Er is hier een reptielenarts vlakbij moesten er problemen zijn en ik hou heel goed in de gaten hoe de diertjes zich gedragen. Binnenkort ga ik trouwens op afspraak met de dieren om alles eens te laten nakijken en ontlasting te laten onderzoeken.

daarbij ben ik overal druk aan het bijleren. het is alleszins waar dat je niet alles kan leren uit boeken en al zeker niet van het internet. wat ik wel weet is dat ik me altijd 100% inzet als ik ergens mee bezig ben.

nu, ook over tornieri heb ik al wat opgezocht en gelezen en volgens de meeste auteurs is de verzorging van de dieren vrij eenvoudig en probleemloos. het kweken daarentegen is een heel andere zaak. Wat zijn dan net de probleempunten bij de verzorging volgens jullie? Als ik me op andere gedachten laat brengen weet ik graag waarom Brede lach

er staat ook héél misschien in mijn post hé, dus het is niet dat ik mijn keuze al gemaakt heb. Ik wil gewoon zoveel mogelijk info verzamelen en dan zien we wel. In elk geval al bedankt voor de reacties en waarschuwingen. Ik hou er rekening mee

johan

Dat het zeker nakweek is, van al 5 jaar oud is een groot pluspunt.
Ik twijfel ook niet aan uw inzet, ik weet onderhand wel dat de dieren bij u goed verzorgd zullen worden.
Bij het houden van vrschillende soorten , komen er vaak nieuwe problemen bij kijken, hoe meer schildpadden hoe moeilijker ze allemaal te vrijwaren van ziektes.
Juist doordat het kweken moeilijk verloopt vind ik het geen beginnersdier;
Tornieris zijn zeldzaam en daarom is het van belang dat er zoveel mogelijk mee gekweekt word.
Voor mensen die geen ervaring hebben met incuberen enzo is dit niet altijd vanzelfsprekend.
Van Loon, een bekende kweker heeft er jaren overgedaan om resultaat te boeken (heeft een 12 tal tornieris)
Maar ik heb goede info van hem gekregen, als ik u daarmee kan helpên zal ik dat graag doen :wink:
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #19 Gepost op: 25 Mei 2006, 17:53:35 »

bedankt Kurt, als het zover komt zal ik je zeker om info vragen !

het blijft toch serieus twijfelen hoor

dit is denk ik een serieuze buitenkans voor mij om betaalbaar aan gezonde legale exemplaren te geraken

langs de andere kant ontbreekt mij idd de ervaring en dat kan ik niet op enkele maanden inhalen.

het probleem is natuurlijk wel: als ik de dieren niet overneem, wie gaat het dan wel doen? ik wil ze laten inschrijven in het stamboek en er mee proberen te kweken op termijn (ik maak me geen illusies hoor). wat iemand anders ermee gaat doen weet ik dus niet en het zou heel jammer zijn als ze in een collectie verdwijnen en er verder niks meer mee gedaan wordt.

het wordt een moeilijke beslissing
Gelogd
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #20 Gepost op: 26 Mei 2006, 01:15:11 »

Ik ken niks van deze soort, maar wel alles van moeilijk uit te broeden soorten.  Maar mits de nodige info, wil ik eventueel wel bijspringen moesten er ooit eitjes komen. Heb nog plaats genoeg in mijn incubators, en heb als de Geochelone elegans uitgebroed zijn, heb ik er weer twee van de drie leegstaan.

En wat de aanschaf betreft, je moet doen wat je hart en je verstand je ingeeft.  Ik vind het trouwen ook prachtige dieren, maar ne mens moet zijn limieten kennen.  En misschien ooit, kan die grens ooit verschuiven  :wink: .

Ik ben van het principe, ge verzorgt beter 1 dier heel goed, dan 20 half en half.
Gelogd
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #21 Gepost op: 26 Mei 2006, 11:35:13 »

dat is inderdaad het beste principe, en ik ben me ervan bewust dat ik hard van stapel loop. De soorten die ik tot nu toe ga houden zouden echter niet veel problemen mogen opleveren, of er is heel veel info over te lezen, of ik kan rekenen op héél goed advies als ik vragen heb.

tornieri is een ander verhaal, tot nu toe heb ik weinig over de soort gelezen. ik ben me er nu in aan het verdiepen en als ik meer heb bijgeleerd kan ik misschien een betere beslissing nemen.
Gelogd
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #22 Gepost op: 26 Mei 2006, 23:53:26 »

ik heb vandaag weer antwoord gehad. Ik zou de dieren ongeveer rond de 15de juni kunnen afhalen, dat was de datum dat de eigenaar ze wou verkocht hebben omdat ze daarna een lange reis maakt. Er zal dus vrij snel een knoop moeten doorgehakt worden.

Ik heb hier thuis wel de benodigdheden om een goed terrarium te voorzien. Ook de inrichting ben ik handig genoeg mee om iets moois te maken voor de dieren. Probleem is de verzorging. Ik ken de basis, maar voor de rest is het allemaal nog heel onduidelijk. Als ik het gevoel krijg kopje onder te gaan dan voel ik me verplicht om de kans aan me te laten voorbijgaan.

Een bijkomend voordeel is wel dat ik de gehele grote vakantie thuis zit omdat ik aan mijn eindwerk moet schrijven, dus ik kan ze heel goed in de gaten houden en erover lezen als ik niet aan het schrijven ben.

Jullie advies wordt zoals altijd erg op prijs gesteld
Gelogd
daf
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 936


euh
« Antwoord #23 Gepost op: 27 Mei 2006, 13:12:29 »

belangrijk is dat het niet te warm is in het terrarium
qua eten vond ik het super aangename dieren :lol: mijn schildpadden zijn veel kieskeuriger
leg twee dakpannen in het terra zodat ze zich onafhankelijk van elkaar kunnen verstoppen ik denk dat de richttemperatuur vooraan in de 20 is voor het terrarium en onder lamp 30
ze zijn gewoon van tussen koele stenen te zitten
ik ga het nog is nakijken
ik zal ook effe kontakt opnemen met enkele mensen die ik ken om het effe zeker te weten Cool
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 27 Mei 2006, 13:33:53 »

Citaat van: "daf"
belangrijk is dat het niet te warm is in het terrarium
qua eten vond ik het super aangename dieren :lol: mijn schildpadden zijn veel kieskeuriger
leg twee dakpannen in het terra zodat ze zich onafhankelijk van elkaar kunnen verstoppen ik denk dat de richttemperatuur vooraan in de 20 is voor het terrarium en onder lamp 30
ze zijn gewoon van tussen koele stenen te zitten
ik ga het nog is nakijken
ik zal ook effe kontakt opnemen met enkele mensen die ik ken om het effe zeker te weten Cool


Dat van de temperatuur klopt allezins, om die reden wil ik ze zelf niet aanschaffen.
Bij mij is de temperatuur, in de kamer te hoog (is ingesteld voor andere soorten)
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #25 Gepost op: 27 Mei 2006, 18:58:39 »

bij ons is de kamertemperatuur rond de 23 graden. Mijn carbo's zitten in hun terra overdag op 28 graden (32 onder de lamp) en s nachts dus 22 graden (de warmtekabel van 25 watt warmt enkel de bodembedekking plaatselijk op en zorgt voor extra luchvochtigheid).

met een andere lamp of terrariumhoogte is het in een ander terrarium dus volledig anders te regelen. ik zorg in elk geval voor goed veel schaduw en verstopplaatsen, dat is nu eenmaal hun natuurlijke reflex en die hebben ze nodig om stress te vermijden. Ik ga ook voor kleine rotspartijen zorgen zodat ze wat kunnen klimmen, ook natuurlijk gedrag en de nagels groeien bij de soort dan ook extra snel, kunnen die wat afslijten.

ik heb zo eens zitten nadenken en kwam op het idee dat je voor tornieri mss wel een hoger terrarium kon nemen, omdat je toch wat heuveltjes zal moeten voorzien: dus opteren voor 70 of 75 cm hoogte misschien? is maar een idee, laat maar weten wat jullie dervan denken hé.
Gelogd
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #26 Gepost op: 28 Mei 2006, 14:18:47 »

ik heb me even bezig gehouden een kort document samen te stellen op basis van vier caresheets.



Malacochersus Tornieri (spleetschildpad)

1. Natuurlijke leefomgeving

De spleetschildpadden komen voor in schaarsbegroeide rotsachtige gebieden in Afrika en meerbepaald in Kenia en Tanzania. In Tanzania heerst er geen tropisch regenklimaat. De regentijd begint in november en eindigt in april/mei. De gemiddelde jaarlijkse hoeveelheid neerslag ligt rond 900 mm. De kuststreken van Tanzania worden gekenmerkt door geringe maandelijke temperatuursverschillen, terwijl in het hogergelegen binnenland grotere schommelingen voorkomen. De nachten kunnen er soms behoorlijk koud zijn. De gemiddelde jaartemperatuur schommelt rond de 25 graden. De koudste maand ligt rond de tien à twaalf graden.


2. Algemene gedragskenmerken.

Malacochersus Tornieri zijn van nature uit een schuwe schildpaddensoort. Dit wordt veroorzaakt door de bijzondere structuur van hun schild. De plastron bestaat immers niet uitsluitend uit hoornplaten. Delen ervan bestaan uit een zachter materiaal en er zitten ‘gaten’ in hun skeletstructuur. De enige bescherming voor deze dieren is dan ook om ongezien te blijven voor roofdieren. Bij jonge dieren is de vluchtreflex vaak sterker dan bij volwassen exemplaren. Het is daarom van belang de dieren veel rust en warmte te geven. In het wild vinden de dieren de nodige beschutting in de zogenaamde ‘kopjes’, kleine rotsachtige heuveltjes in het landschap (foto1).

 

Deze vluchtreflex maakt dat het niet altijd gemakkelijk is om geneesmiddelen toe te dienen. Bijvoorbeeld ontwormingsmiddelen moeten door het eten gemengd worden om succesvol te zijn. Dit komt omdat Tornieri zich terugtrekt in zijn schild wanneer hij onder dwang een geneesmiddel wordt toegediend. Bestrijdingsmiddelen voor flagelaten kunnen in het drinkwater worden opgelost en worden zo probleemloos door de schildpadden opgenomen.

3. Voeding

Het is het van groot belang dat de dieren warm genoeg worden gehouden. Hierdoor ontwikkelen ze hun eetlust, die soms erg groot kan zijn. Jonge dieren, die in goede omstandigheden worden gehouden, groeien erg snel omdat ze zoveel kunnen eten. Eigenaars moeten er wel op toezien dat de groei regelmatig geschiedt, zodat het schild zijn vorm behoudt. Rantsoeneren is dan ook vaak aangewezen om vervetting tegen te gaan.

Voedsel voor Malacochersus Tornieri bevat in de eerste plaats vezelrijke grassen en groene bladeren. Een vezelrijk dieet, met weinig proteïnen en veel calcium is het beste. Het dieet kan bestaan uit onder andere: andijvie, sla, klaver, hibiscus, komkommer, witloof, smalle en brede weegbree, paardebloem, veldzuring, muur, dovenetel, grassen, … Dit dieet is slechts aanwijzend. Niet alle dieren eten alle voeding uit de lijst, noch is de lijst volledig en kunnen andere producten in het dieet worden opgenomen. Fruit zoals appel, peer, tomaat of druiven kan geen kwaad, maar hoeft niet vaker dan eens per maand worden aangeboden. De aangeboden voeding wordt verrijkt met vitaminen en mineralen (Gistocal, Carmix, SACP of Duivemineralen). In het drinkwater wordt bovendien vitamine AD3 toegevoegd (1.000.000 I.E., 1 druppel op 1/2 1 water).

Het eten mag nooit rechtstreeks op een zanderige ondergrond aangeboden worden. Zand bouwt zich op in de ingewanden van de schildpad en kan op die manier voor verstoppingen en zelfs de dood leiden. Het beste is om een deel van het terrarium zandvrij te houden en daarin het voedsel aan te bieden.

4. Huisvesting

De dieren worden gehouden in een binnenterrarium. Maten zijn minimum 150 * 50 * 50. Het terrarium dient overdag verwarmd te worden tot ongeveer 25 graden in het koele deel. Onder de warmtelamp, een full spectrum lamp in een hoek van het terrarium, mag de temperatuur oplopen tot 35 graden. S nachts daalt de temperatuur nooit onder de 15 graden. De soort vereist geen hoge luchtvochtigheid, het terrarium wordt vrij droog gehouden Een ruime waterbak stellen de dieren wel op prijs. Ze drinken regelmatig en baden af en toe ook graag, waarbij ze vaak ontlasting uitscheiden. De waterbak moet derhalve regelmatig ververst worden. Het water mag zeker niet hoger komen dan de neusgaten. Jonge dieren mogen eens of twee maal per week gebaad worden, volwassen dieren twee keer per maand. Eén keer of twee keer per week goed sproeien is aangewezen.

Voor de bodembedekking zijn er vele mogelijkheden. Een mengeling van potgrond en fijn rijnzand doet het zeker niet slecht. Het terrarium wordt ingericht met enkele ‘rotspartijen’, bestaande uit leisteen en enkele dakpannen om de dieren de gelegenheid tot klimmen en schuilen te geven. Het is mogelijk om soort ‘grot’ te maken met behulp van verschillende stukken steen en daarboven een keramische lamp van 100 watt te hangen. Zo worden de bovenkant van het schild en de longen opgewarmd in plaats van het buikschild.

5. Ziekten

De natuurlijke leefomgeving van Malacochersus Tornieri is vrij droog. Dit moet ook in het terrarium gerespecteerd worden. Wanneer de dieren in contact komen met vochtige grond, kan leiden tot otatis media, wat zich uit in een zwelling of knobbeltje bij het oor. Dit moet door de dierenarts behandeld worden. Andere voorkomende problemen zijn virale stomatitis en hexamita. Hou je ogen en neus open wanneer je de dieren verzorgt. Kijk terwijl ze eten of de kleur in de bek mooi roze is. Slecht ruikende urine of uitwerpselen dienen door een dierenarts onderzocht te worden. Na de aanschaf van een dier kan het geen kwaad eerst een ontworming te laten uitvoeren.

6. Kweken

Paringen komen in gevangenschap voor gedurende het hele jaar. Het succes hiervan kan worden beïnvloed door een jaarlijkse lichtcyclus in te voeren waardoor de lengte van de dagen varieert. Het paringsgedrag is niet opvallend. De vrouwtjes negeren de mannetjes tenzij deze de vrouwen actief achtervolgen. De mannetjes vertonen geen fanatiek achtervolgingsgedrag. Sommige auteurs stellen vast dat een grotere groep dieren het aantal paringen zou stimuleren, alsook de vruchtbaarheid zou verhogen. Dit is echter niet bewezen.

Vrouwtjes leggen één, soms twee eieren per keer. Dit kan oplopen tot vijf keer per jaar. De eieren zijn redelijk groot, ongeveer zes centimeter lang en drie centimeter breed. De vrouwtjes worden ongewoon actief voor de eileg. Vlak voor de eileg proberen de vrouwtjes vaak om naar het hoogste punt in het terrarium te klimmen. Dit kan zijn omdat ze in de natuur zoeken naar hogere plekken om hun eieren te leggen. Het ei wordt begraven onder tien cm losse aarde.

Een groot probleem is de lage vruchtbaarheid bij deze soort. Een aantal factoren kunnen hierbij een rol spelen: fouten op gebied van voeding, ontbrekende factoren in de inrichting van de huisvesting, of problemen die te maken hebben met de verschillende herkomst van de dieren. De eieren kunnen in de incubator liggen voor een periode van 100 tot meer dan 240 dagen, maar de gemiddelde periode bedraagt 140-190 dagen.

Jonge dieren krijgen hetzelfde voedsel als volwassen dieren. Ze zijn wel gebaat bij een grotere hoeveelheid calcium en vitaminen. Het is belangrijk de dieren niet te overvoeden, omdat dit de normale groei ongunstig kan beïnvloeden.

Bibliografie

http://www.trionyx.nl/layout/frames.htm?biblio/pardalis.htm
http://www.chelonia.org/Articles/Mtorniericare.htm
http://www.tortoise.org/archives/malaco.html
http://www.unc.edu/~dtkirkpa/stuff/pancake2.html
Connor, M. J. (1992). The Pancake Tortoise. The Tortuga Gazette 28(11): 1-3.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 28 Mei 2006, 19:50:21 »

Ik zou in het begin het terrarium en de voeding een beetje hetzelfde doen als de vorige eigenaar, aangezien hij ze al 5 jaar heeft zal hij wel weten wat ze nodig hebben toch?
Veel raad kan ik u helaas niet geven, ik heb er geen ervaring mee.
Alles wat ik weet over deze soort komt uit magazines van terrarium verenigingen.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Johan
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 695


« Antwoord #28 Gepost op: 29 Mei 2006, 14:27:34 »

ik heb haar inderdaad al gevraagd om haar verzorging helemaal uiteen te zetten als ik zou langskomen om de dieren te bekijken.



gisteren ben ik heel de dag aan het lezen geweest. Ik heb het gevoel dat de verzorging op zich nog wel zou lukken, maar ik vrees als nieuweling dat ik absoluut niet goed genoeg voorbereid ben om deze dieren te houden. Ik heb voor mezelf dan ook besloten om niet verder te gaan met de aankoop. Ik zal de dame in kwestie wel aanraden contact op te nemen met de stamboekhouder om via die weg een nuttige toekomst voor haar dieren te bekomen.



jammer, maar het kan geen kwaad om even te dromen :wink:
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #29 Gepost op: 3 Juni 2006, 09:35:31 »

Eventueel, wat later met pannekoeken beginnen.
Er zijn er genoeg te krijgen hoor, weet momenteel 10 stuks zitten.
Nakweek , met cites ze zijn ongeveer 12 cm nu :wink:
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 10 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 12:24:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 749
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 702
Totaal: 702
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.112 seconden met 25 queries.