Fantastisch "al dat getyp"
Het geeft aan dat je zo goed mogelijk wilt zorgen voor jouw schildpadden !
Ik zal proberen mijn ervaringen met je te delen. Ik heb zelf ook THH, mijn schildpadden overwinteren al vele jaren buiten.
Vraag 1: Ik heb (nog) geen warmtestraler. Is dit noodzakelijk?
Tijdens de winterslaap is een donkerstraler niet nodig, zelfs niet goed, omdat de ruimte juist niet verwarmd moet worden. Vorstvrij blijven is hetgeen waar het om draait. Ik heb zelf een donkerstraler in het verblijf hangen voor de periode buiten de winterslaap om. Zonodig warm ik bij, met name in het voorjaar en najaar. In het najaar bouw ik het aantal uur dat deze brandt af, totdat deze omstreeks half October helemaal uit staat.
Vraag 2: Moet het glas in de wintermaanden bedenkt zijn, zodat het niet te warm wordt? Of is het beter om toch een serre gedeelte te blijven hebben?
Ik zou het glas zeker bedekken. Het verblijf kan te snel opwarmen door het glas heen. Ik heb zelf een stegdoppelplaat op het verblijf liggen, die ik eruit kan schuiven. Tijdens de winterslaap, haal ik deze plaat weg en schuif ik er een plaat betonplex in, zodat er geen licht en warmte doorheen komt.
Vraag 3a: is cocopeat + bladeren goed als substraat?
Persoonlijk zou ik buiten gewoon tuinaarde gebruiken. Je kan dit met het nodige zand mengen, zodat de structuur losser wordt en er goed in gegraven kan worden.
Vraag 3b: Ik heb gelezen dat beukenbladeren goed zijn als isolatie. Of kan ik ook andere soort bladeren gebruiken?
Klopt, dat gebruik ik ook. Zodra het gaat vriezen gooi ik een dikke laag beukenblad in het nachtverblijf, ongeveer 20 - 30 cm dik. Ik geef zelf de voorkeur aan beukenblad omdat dit niet schimmelt als het nat wordt. Daarnaast is het mooi klein blad, wat goed in elkaar valt en heel goed isoleert. Ik wel eens een thermometer op de aarde onder het blad gelegd, toen het buiten -15 graden was: resultaat 6 graden !
Vraag 4a: Laten jullie elk jaar de ontlasting controleren bij een dierenarts?
Ik doe dit zelf niet.
Vraag 4b: Moet dit perse bij een reptielen dierenarts? Zo ja, weet iemand een goede reptielen arts in de buurt van Rotterdam?
Ik zou persoonlijk wel altijd naar een reptielenarts gaan, mede omdat ik verschillende keren heb gehoord dat mensen echt foute adviezen kregen van een reguliere dierenarts. Kijk hier eens (
http://schildpaddenforum.net/index.php?topic=9718.0;wap2) of google op reptielenartsen, dan vindt je ook verschillende lijsten.
Vraag 5a: Gaan de schildpadden vanzelf minder eten? of moet ik minder voeren? Zo ja vanaf wanneer moet ik minder voeren?
De schildpadden gaan vanzelf minder eten als de temperatuur lager wordt.
Vraag 5b: is een badje noodzakelijk wanneer de schildpaden buiten leven?
Nee, dat is niet nodig. De dieren regelen het zelf, net als in de natuur.
Vraag 6a: Wegen jullie tijdens de winterslaap? Zo ja, hoe vaak?
Ik weeg ze nooit en pak ze ook nooit op. Ik ben van mening dat je ze niet moet storen. Het enige dat ik ongeveer 1x per week doe, is kijken of er niet toevallig een dier wakker is geworden. Als dat gebeurt, moet je wel ingrijpen.
Vraag 6b: vanaf wanneer gaan de schildpadden in winterslaap en tot wanneer ?
Dat hangt van de temperatuur af. Gemiddeld slapen ze bij mij vanaf de tweede helft van October tot ergens in Maart. Ik heb een keer een winter gehad dat ze zes maanden hebben geslapen. Het kan ook gebeuren dat ze, zoals dit jaar bij mij, begin Maart wakker werden en na 1,5 week weer gingen slapen voor 2 weken.