SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: wetgeving landschildpadden  (gelezen 9318 keer)
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Gepost op: 29 Juni 2016, 19:02:56 »

Ik heb 10 jaar geleden twee gevonden landschildpadden (griekse en moorse: boettgeri & ibera) opgevangen, die door andere mensen in hun tuin zijn gevonden. Wij waren ons in die tijd nog niet goed bewust van de wetgeving en hebben die dieren onderhand al jarenlang in ons buitenverblijf rondlopen zonder cites en (vermoedelijk) ook zonder chip. Buiten deze twee hebben wij ook nog een griekse landschildpad (boettgeri) en een breedrandschildpad (marginata) die wij achteraf hebben gekocht en die wel cites hebben en gechipt zijn. Nu vraag ik mij af: Is het mogelijk om nog cites voor die twee (ooit) gevonden landschildpadden aan te vragen, zonder dat ze in beslag worden genomen en /of ze te laten chippen? Ik wil hierbij even zeggen dat ik 100% tegen illegale wanpraktijken ben (handel wildvang dieren), zoals (hopelijk) alle andere dierenvrienden onder ons. Ik ga nooit de opgevangen landschildpadden verkopen of ermee kweken. Ze zitten al zeker 10 jaar bij ons, zijn kerngezond en hebben nog nooit gezondheidsproblemen gehad. Ik heb een vermoeden dat beide landschildpadden (helaas) afkomstig zijn van wildvang.
Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #1 Gepost op: 29 Juni 2016, 22:16:06 »

Is er geen mogelijkheid om van die andere mensen een schriftelijke verklaring te krijgen waarin ze vermelden dat beide dieren "in hun tuin gevonden" werden ?
Om helemaal zeker te zijn kan U natuurlijk gewoon bij de C.I.T.E.S.diensten informatie vragen. (Mevr. Elke Malfait-CITES wetgeving, toepassing,-  02/524.74.26 )

   
In ieder geval zullen beide dieren door een dierenarts moeten nagekeken en gechipt worden !

Gelogd
Greeny
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 234

Safe the tortoises and turtles of this world


« Antwoord #2 Gepost op: 29 Juni 2016, 22:21:04 »

Dag Rikki,

Eerst en vooral ... ik zou daar niet mee inzitten - je zorgt er heel goed voor - anders zouden ze inmiddels al geen 10 jaar bij je zijn.
Ten 2de - je zou eens moeten weten hoeveel mensen nog landschildpadden in de tuin hebben die ze bezitten van voor de reglementering van Cites  - de zogezegde Pre-citesdieren.  Er zijn er heel wat. Velen kennen de Wetgeving omtrent Cites niet want een landschildpad is maar een landschildpad - velen kennen het verschil niet tussen Cites klasse A dieren en Cites klasse B dieren.
Ten 3de - is heel dit systeem van het chippen en dieren op citespapieren plaatsen in Belgie, meer dan een commercie geworden van de FOD - wetende dat in Frankrijk een Citesdocument NUL euro kost, een chip max 10,00 eur terwijl hier in Belgie een cites tot over enkele jaren 12,50 eur kostte en nu al ruim 20,00 eur / cites.  De net uit het ei gekomen landschildpadjes van Klasse A moeten onmiddellijk gechipt worden - en in mijn ogen heeft dit weinig te maken met dierenwelzijn !!!!   Op heel wat beurzen worden landschildpadden aangeboden ( ook in Hamm - Duitsland) en veel van deze dieren zijn voorzien van een chip en Europees citescertificaat - allen met een heel glad schild - maar ze worden aangeboden als farmbreed tortoises ... ik kan je ervan verzekeren dat niet alle dieren farmbreed tortoises zijn maar pure gelegalliseerde wildvangdieren.   Wie is hier de dupe van ... de kleine kweker die zich blauw mag betalen om in orde te zijn met de wetgeving omtrent dit gebeuren ... EN wat is het gevolg van deze dure hobby voor de liefhebber/hobbykweker  ... dat veel mensen waarvan hun schildpadden eieren leggen, de eieren gewoon niet meer uitbroeden omdat ze er financieel niet aan uit kunnen ... de gewone kleine kweker wordt gestraft - en kunnen de kosten van chippen en citesdocumenten niet betalen.   We hebben het hier wel over Cites klasse A dieren - die zogezegd met uitsterven bedreigd zijn - er zijn kwekers genoeg die met veel plezier deze mooie dieren willen kweken - er zou in feite geen sprake meer mogen zijn dat Testudo Hermanni's en Testudo Graeca Ibera's  met uitsterven bedreigd zijn.  
Laat het kweken van deze cites A dieren een hobby blijven en geen wettelijke financiele uitbuiting door papa Staat en FOD Cites !!!!
Stuff to think about !!!!
En ja, omdat jij zo eerlijk bent om aan te geven dat je al meer dan 10 jaar voor deze dieren in je tuin zorgt - ook al heb je geen citesdocument en ook al zijn ze dus niet gechipt - riskeer je van behandeld te worden als een groot crimineel - en wordt je bij FOD waarschijnlijk aanzien als iemand die wildvangdieren gesmokkeld heeft, gezien je de herkomst van je dieren niet kan bewijzen aan de hand van een document/cites !  
Wat zou je dan kunnen verwachten ?  
Dat je dieren onmiddellijk in beslag genomen wordt en dat je een serieuze geldboete mag betalen.  
Je mag nog de eerlijkheid zelf zijn - bij FOD zijn ze heus niet zo menselijk en begripvol !  Enerzijds begrijp ik ook het standpunt van Cites - anderzijds moet je toch weten om wie het gaat die met een dergelijk verhaal zit - wanneer er sprake is van de eerlijke houder/bezitter van landschildpadden en je wilt in orde zijn, dan hoop ik dat ze alsnog begripvol zijn - zeker in jouw geval.  Maar voor de FOD Cites zeker niet gemakkelijk om het onderscheid te vinden tussen mensen zoals u en mensen die effectief bezig zijn met het willen legaliseren van wildvangdieren - want ook dat is moeilijk te achterhalen.
Er zijn wel degelijk al ''onwetende'' brave mensen die voor hun eerlijkheid en  bezorgdheid - hun goede bedoeling voor hun landschildpadden onterecht gestraft  zijn geweest !
Wat je eventueel wel kunt doen is - eerst naar de dierenarts gaan, je dieren laten chippen en beide chipnummers doorgeven aan de Cites-dienst in Brussel, telefonisch bereikbaar : 02 524 74 26 - normaal mag je vragen naar mevrouw Elke Malfait - vraag haar raad en zeg dat je volledig in orde wilt zijn op correcte manier - dat je zeker niet van plan bent om je dieren door te verkopen om er geld uit te slaan en dat je de dieren op jouw naam wilt zetten zodat je als enige rechtmatige eigenaar kan beschouwd worden.  
Met een beetje goed begrip, kunnen ze dan voor je citesdocumenten opmaken op jouw naam - op het citesdocument zal dan ook per schildpad hun chipnummer vermeld staan. 
Geef ook aan om welk geslacht het gaat per landschildpad - geef aan hoe oud ze ongeveer zijn.
Veel succes alvast,
ik wens het je van harte,

groetjes, Greeny
« Laatste verandering: 29 Juni 2016, 22:38:08 door Greeny » Gelogd

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Antwoord #3 Gepost op: 30 Juni 2016, 12:53:33 »

Beste Greeny, hartelijk bedankt voor u uitleg en tips! Ik zal zeker iets met de tips doen en ik denk ook zeker dat u in sommige punten gelijk hebt. Helaas valt inderdaad de wetgeving niet altijd samen met het welzijn van de dieren, en worden er vaak onschuldige particulieren die onwetend zijn over de wetgeving als een crimineel behandeld terwijl er nog altijd grootschalig dieren uit het wild worden gevangen en die criminelen niet worden gepakt. Ik ben voor de cites-wetgeving, maar ze moeten die wetgeving gaan toepassen op de echte criminelen en niet op onschuldige particulieren die eigenlijk bijna niks verkeerd doen.
Gelogd
Arnaud
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1730

Ik


« Antwoord #4 Gepost op: 30 Juni 2016, 16:03:50 »

Beste Greeny, hartelijk bedankt voor u uitleg en tips! Ik zal zeker iets met de tips doen en ik denk ook zeker dat u in sommige punten gelijk hebt. Helaas valt inderdaad de wetgeving niet altijd samen met het welzijn van de dieren, en worden er vaak onschuldige particulieren die onwetend zijn over de wetgeving als een crimineel behandeld terwijl er nog altijd grootschalig dieren uit het wild worden gevangen en die criminelen niet worden gepakt. Ik ben voor de cites-wetgeving, maar ze moeten die wetgeving gaan toepassen op de echte criminelen en niet op onschuldige particulieren die eigenlijk bijna niks verkeerd doen.

En toch wordt je als burger geacht de wetten en regelgeving te kennen. Dus ook in dit geval dient de burger zich te laten informeren ipv. achteraf te klagen als de wetgever de burger op de vingers tikt.

Helaas heeft onze wetgever weinig invloed op het wegvangen van wilde dieren ter plekke dat is een taak van de overheid aldaar en kan men alleen met CITES wetgeving i.i.g. het koren en kaft scheiden.
Gelogd

1.7.12 Testudo hermanni hercegovinensis; 1.2.0 Testudo hermanni hermanni; 1.0.1 Astrochelys radiata 'plastica'
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Antwoord #5 Gepost op: 30 Juni 2016, 18:09:20 »

Beste Greeny, hartelijk bedankt voor u uitleg en tips! Ik zal zeker iets met de tips doen en ik denk ook zeker dat u in sommige punten gelijk hebt. Helaas valt inderdaad de wetgeving niet altijd samen met het welzijn van de dieren, en worden er vaak onschuldige particulieren die onwetend zijn over de wetgeving als een crimineel behandeld terwijl er nog altijd grootschalig dieren uit het wild worden gevangen en die criminelen niet worden gepakt. Ik ben voor de cites-wetgeving, maar ze moeten die wetgeving gaan toepassen op de echte criminelen en niet op onschuldige particulieren die eigenlijk bijna niks verkeerd doen.

En toch wordt je als burger geacht de wetten en regelgeving te kennen. Dus ook in dit geval dient de burger zich te laten informeren ipv. achteraf te klagen als de wetgever de burger op de vingers tikt.

Helaas heeft onze wetgever weinig invloed op het wegvangen van wilde dieren ter plekke dat is een taak van de overheid aldaar en kan men alleen met CITES wetgeving i.i.g. het koren en kaft scheiden.

Beste Arnaud, ik vind ook dat u in bepaalde punten gelijk hebt. Je wordt inderdaad als burger geacht de wetten en regelgeving te kennen, maar de cites-wetgeving zit niet altijd even duidelijk ineen en verandert ook geregeld. Ik ga ook contact opnemen met de cites-dienst en als ze mijn twee landschildpadden die ooit zijn gevonden in beslag nemen, dan valt daar helaas weinig aan te doen. Ik hoop gewoon dat ze mij geloven en mij hopelijk toch een cites-document overhandigen voor het houden van de twee schildpadden. Ik ken mensen waarvan helaas hun landschildpad is afgepakt doordat ze de 'legale' afkomst nooit hebben kunnen aantonen. Ik ken ook mensen die probleemloos een cites-certificaat hebben ontvangen voor hun ooit in de tuin of op straat gevonden landschildpad. Het hangt er ook vanaf hoe geloofwaardig je overkomt en met welke personen van de dienst cites je in aanraking komt, vermoed ik.
Gelogd
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Antwoord #6 Gepost op: 1 Juli 2016, 17:06:17 »

Ik heb de dienst CITES ge?nformeerd via het e-mailadres van Elke Malfait. Nu wordt het afwachten wat ze gaat antwoorden. Spannend ... In ieder geval ga ik beide dieren binnenkort laten controleren en laten chippen door een reptielenarts en hoop ik van harte dat ze in de plaats van de dieren in beslag te nemen mij gaan herkennen als rechtmatige eigenaar en mij een cites-document overhandigen. Als dat niet het geval is, hoop ik dat de dieren in goede handen terecht komen!
Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #7 Gepost op: 1 Juli 2016, 17:39:30 »

Da's alvast een stap in de goede richting !
Voorafgaand aan het chippen ook misschien foto's van beide dieren (rug & buik) nemen en samen op een blad printen; de dierenarts kan (moet) daarop dan bij ieder dier  het chipnummer vermelden,  samen met de datum en zijn stempel.
Foto identificatie is voor Belgi? niet gangbaar maar het kan wel duidelijkheid verschaffen....
Gelogd
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Antwoord #8 Gepost op: 1 Juli 2016, 18:45:12 »

Da's alvast een stap in de goede richting !
Voorafgaand aan het chippen ook misschien foto's van beide dieren (rug & buik) nemen en samen op een blad printen; de dierenarts kan (moet) daarop dan bij ieder dier  het chipnummer vermelden,  samen met de datum en zijn stempel.
Foto identificatie is voor Belgi? niet gangbaar maar het kan wel duidelijkheid verschaffen....

Beste NicWill
Bedankt voor de tips! Ik zal er zeker gebruik van maken!
Gelogd
andy_05
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 93


« Antwoord #9 Gepost op: 1 Juli 2016, 19:30:16 »

beste rikke,

Zit met hetzelfde probleem.
Mijn vader heeft 21 jaar geleden ook een griekse landschildpad gevonden in een huis.
En heeft er nooit papieren voor verkregen.
Onlangs is mijn vader gestorven en is het  schildpad bij mij terecht gekomen.
Ben wat bang om het aan te geven omdat de kans bestaat dat ze het in beslag nemen.

Hou mij op de hoogte

alvast bedankt
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 1 Juli 2016, 20:35:29 »

Oude foto's van het dier (best samen met de houder) kunnen in elk geval nuttig zijn. Je moet eigenlijk kunnen aantonen dat de dieren reeds voor het in voege treden van de Citeswetgeving in je bezit waren
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Antwoord #11 Gepost op: 1 Juli 2016, 23:35:19 »

Oude foto's van het dier (best samen met de houder) kunnen in elk geval nuttig zijn. Je moet eigenlijk kunnen aantonen dat de dieren reeds voor het in voege treden van de Citeswetgeving in je bezit waren

Beste Kurt Lippens

Beide dieren (testudo graeca en testudo hermanni boettgeri) zijn na het intreden van de cites-wetgeving (1984) bij ons belandt, namelijk in 2006. In dit geval weet ik dus niet of je wettelijk de dieren in priv?bezit mag houden. Ik heb de citesdienst al gecontacteerd, maar nog geen antwoord gekregen. Ik ben ook laatst tot de ontdekking gekomen dat mijn Moorse waarschijnlijk een testudo graeca graeca is i.d.p.v. een testudo graeca ibera. Het is dus een Noord-Afrikaanse ondersoort. Toch zit het dier al 10 jaar kerngezond samen met mijn grieken (ik heb ook nog een gekochte boettgeri, nakweek 2007) en doen ze het uitstekend samen. Ook doet hij samen met mijn grieken al jaren een winterslaap van een 4 tot 5 maanden, en elk jaar gaat dat perfect (weinig gewichtsverlies), vreemd dus aangezien het waarschijnlijk een graeca is. In ieder geval, ik ben er nu sowieso over aan het nadenken om de Moorse naar een schildpaddenopvang (bv. carapace) te brengen, waar ook soortgenoten van haar zitten. Wat denkt u hierover?
Gelogd
Rikke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 146


« Antwoord #12 Gepost op: 10 Juli 2016, 12:05:39 »

Ik ben erachter gekomen dat ik beide dieren (graeca & boettgeri) gewoon kan houden, want ik mijn geval gaat het over puur privaat bezit. De wetgeving hier in Belgi? zit zo ineen dat, als je ??n of twee landschildpadden in je tuin hebt rondlopen die bijvoorbeeld ooit op straat zijn gevonden en waarvan je de eigenaar nooit hebt gevonden (geen microchip), je de dieren gewoon mag houden als je er goed voor kan zorgen. Wel mag je uiteraard de dieren niet betrekken bij commerci?le activiteiten of semi-commerci?le activiteiten (kweek, verkoop, ...). Ik ga er wel vanuit dat je de dieren het best wel laat chippen. In Nederland is de wetgeving uiteraard anders, je hebt daar namelijk voor landschildpadden van onbekende afkomst een bezitsontheffing nodig. Cites dient dus in Belg? (en ook in Nederland) om de handel te controleren. Het is wel zo dat ( ook al heb je voor nakweek van eigen kweek die je zelf bijhoudt, dus niet verkoopt of schenkt, geen cites en chip nodig) de ouderdieren waarmee je kweekt altijd een chip en een cites-certificaat moeten hebben. Natuurlijk zullen mensen die bijvoorbeeld 20 landschildpadden van onbekende (dus geen bewijsbare legale) afkomst in hun tuin hebben zitten (zonder cites & chip), wel problemen krijgen, want daarvan gaat het FOD uiteraard niet geloven dat die dieren gevonden zijn, wat ook vrij logisch is. Helaas komen dit soort taferelen de dat van vandaag nog altijd voor, en kopen onwetende liefhebbers van dat soort mensen landschildpadden aan (hoogstwaarschijnlijk wildvang) en sterven de meeste van die dieren het eerste jaar aan herpes, longontstekingen, ... Daarom raad ik het iedere (toekomstige) schildpaddenhouder aan om dieren te kopen bij een duidelijk betrouwbaar, erkende kweker die juiste adviezen geeft!
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 09:07:32

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 881
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 683
Totaal: 683
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.069 seconden met 25 queries.