Ik zou denken dat Testudo Hermanni Boettgeri (de meest courante soort) zeker heel het jaar door buiten gehouden
kan worden. Best is wel dat je een kleine serre of kweekkas voorziet. Hierin kan de temperatuur aardig oplopen tot in de dertig graden op zonnige dagen
Ook een nachtkas wordt aangeraden. Bij mij is dit gewoon een houten hokje met cocopeat. Daarin kunnen ze zich 's nachts ingraven. Je kan in zo'n hok of in de serre ook nog een keramische warmtestraler hangen, voor wanneer de temperatuur onder de +- 10 graden zakt. Dit is vooral nodig voor september tot november, v??r de winterslaap.
De winterslaap kunnen ze ook in een nachthok doorbrengen. Ze moeten zich dus wel kunnen ingraven en je kan de grond dan best bedekken met stro of bladeren. In geen geval mag de temperatuur onder nul gaan. Beste is rond 5 graden dacht ik.
Jonge dieren kunnen best binnen gehouden worden en sommigen raden aan om hen niet in winterslaap te laten gaan. Mijn Boettgeri is zes jaar oud, met een schildlengte van ongeveer 11 cm en vorige winter heeft ze voor de eerste keer haar winterslaap buiten gehouden, zonder problemen
Ik weet niet precies vanaf welke leeftijd andere mensen hun dieren permanent buiten houden. Maar het is dus zeker mogelijk, mits wat aanpassingen! Eigenlijk is het dus de bedoeling om verschillende microklimaten te cre?ren in het buitenverblijf
Let wel: Boettgeri kan het zeker aan. Testudo Hermanni Hermanni weet ik niet... Deze dieren zijn iets gevoeliger voor ons klimaat, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. De tropische soorten hebben waarschijnlijk wel wat meer aanpassingen nodig