Bij deze de update van de bak en het bouwen.
Zoals ik in maart 2016 zei was de bak geleverd met het verkeerde glas. Het was gewoon float glas, waar ik voor optiwhite gegaan was vanwege de dikte en de doorkijk van de bak. Dit bleek een lastig verhaal met de levering. In mei heb ik het meubel met de sump in ieder geval alvast in ontvangst mogen nemen, zodat ik kon beginnen met het filter en leidingwerk.
Het binnenwerk van de kasten was onbewerkt, dus de eerste stap was een verflaagje aan te brengen om te voorkomen dat het hout vol met water zuigt zodra ik weer eens stuntel met een van de slangen en wat water mors ;-)
Vervolgens kon begonnen worden met het plaatsen en inrichten van de filtertechniek en electra
Sump met de voorlopige inrichting en de pomp alvast een plekje gegeven
Zodat ook de sturing ervan kan worden opgehangen en de electra kan worden aangesloten
Vervolgens het Refil systeem, dat het water niveau in de sump en bak op peil moet houden geplaatst
Waarna begonnen kon worden aan het tweede filter systeem, wat bestaat uit een Eheim 2078 tesamen met een 300 Watt Hydor verwarming en een Aqua medic uv filter voor de bacteri?n.
In deze lijn komt ook de aftap kraan waarlangs de water verversingen kunnen worden gedaan:
En toen was het wachten geblazen tot het glas kwam zodat de rest van het aansluit en inricht werk kon worden gedaan. Gelukkig kwam deze eind mei dan eindelijk toch.
Meteen druk aan de slag met het leidingwerk aansluiten
En een nachtje proef draaien om te controleren of er geen lekkage is
Vervolgens kon de sump ook aangesloten worden en getest worden of het eiland gedeelte waterdicht was. De proef voor het potfilter was geslaagd dus het grind en hout kon alvast geplaatst worden. Helaas dreef het hout nog dus moest deze met gewichten op de plek gehouden worden.
Toen ook de sump aangesloten was, en het eiland waterdicht bleek te zijn kon het terrariumzand geplaatst worden, en intussen waren de stenen ook binnengekomen. Het trappetje dat de schildpadden straks kunnen gebruiken laat nog even op zich wachten, dus tot die tijd een tijdelijk oploop rooster wat overgebleven was van het inrichten van de sump
Aanzicht van de andere kant
Met de sunrise simulatie:
Andere kant sunrise simulatie:
En tot slot het resultaat tot nu toe, waarbij het trapje nog steeds mist. Dit maakt het lastiger voor de schildpadden om op het eiland te komen, maar het zijn wonderbaarlijk goede klimmers waardoor ze er met wat moeite toch prima op komen.