SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Huisvesting  (gelezen 11661 keer)
Ilse
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 11


« Gepost op: 12 Maart 2016, 14:35:46 »

Hallo, ik  zou weldra een Testudo Hermanni Hermanni willen aanschaffen.  Ik had graag geweten waar je deze in het begin best in kunt houden, is een terrarium ok ? En waar dien ik rekening mee te houden ?
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #1 Gepost op: 12 Maart 2016, 16:25:47 »

Hoi Ilse,

Je schrijft "in het begin" ; war bedoel je daar precies mee ?  Gaat het je om de 1e weken als je het dier hebt,  totdat er een definitief verblijf is of gaat het om de eerste jaren  ?

In principe is dit een soort dat erg goed buiten gehouden kan worden. Je kan eenvoudig (on)kruiden aanplanten in het verblijf,  dat hen tot voedsel dient.  Het verblijven in de buitenlucht maakt dat ze zonnestralen opvangen,  die belangrijk zijn voor de aanmaak van vitamine D (schildopbouw). Je kan ze tevens vaak meer ruimte bieden dan in huis.

Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Ilse
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 11


« Antwoord #2 Gepost op: 12 Maart 2016, 19:30:06 »

Met in het begin bedoel ik eigenlijk de 1e jaren....ik vermoed dat je ze niet ineens van kleins af aan in een buitenverblijf kan houden of wel ?
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #3 Gepost op: 12 Maart 2016, 19:33:57 »

Dat kan zonder problemen !

Een nachtverblijf  (overdekt en afsluitbaar) is wel belangrijk, eventueel voorzien van een donkerstraler (een soort warmtelamp). Daarbij zou ik het buitengedeelte wel voorzien van een gaaspaneel o.i.d. omdat kleine schildpadden gemakkelijk door bijvoorbeeld een ekster of kraai meegenomen kunnen worden.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #4 Gepost op: 13 Maart 2016, 10:51:54 »

Het eerste jaar kun je ze in zo'n verblijfjes steken:





Lees meer op in het topic: ?Tijdelijke verplaatsbare buitenverbijven voor jonge Grieken?


Of je kunt direct ook iets groter bouwen, waar ze toch een aantal jaar in kunnen verblijven.

Wat voorbeeldjes hieronder:

Kenneth:
Topics:    ?Tijdelijke verplaatsbare buitenverbijven voor jonge Grieken?
         ?Eindelijk weer?

 

 






Mijn eigen bak
Topic:      ?Balthazar en Kasper?

Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #5 Gepost op: 13 Maart 2016, 15:00:26 »

Wat Femke laat zien, zijn hele mooie mogelijkheden !
Zeer geschikt als je wat minder ruimte hebt of als tijdelijke oplossing.

Mocht je wel meer ruimte hebben en een vast buitenverblijf aan willen leggen, vindt je hier wat voorbeelden en idee?n.

http://www.villa-testudo.de/index.php?id=2   (klik aan de linkerkant op de optie's bij "freigehege")

http://schildpaddenforum.net/index.php/board,143.0.html

Ik heb het zelf zo opgelost (2,4 x 1,2 m2) :





Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Ilse
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 11


« Antwoord #6 Gepost op: 13 Maart 2016, 20:26:43 »

Dank je wel ! Hier kan ik al wat ideetjes mee opdoen... De aanschaf van een terrarium begint al meer op de achtergrond te komen...
Nog 1 vraagje ; Is het nodig, bij een verplaatsbare bak, dat hier een lamp in hangt ? Ik vermoed dat deze dan enkel voor s'nachts dient ? Ik vind dit wel een handig systeem zoals diegene met de wieltjes eronder...Kan ik hem op het terras zetten... Mag deze verplaatst worden (eventueel naar de schaduw als het te warm is in het midden van de zomer) of is dit te stresserend voor hun ? En wat gebruik je dan best van ondergrond ? (cocopeat ?)
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #7 Gepost op: 13 Maart 2016, 20:37:54 »

De lamp gebruik ik nooit 's nachts.  Een dag en nacht ritme wat betreft licht en temperatuur is heel natuurlijk. Ik gebruik hem alleen overdag in de koudere periodes,  hoofdzakelijk in het voorjaar en najaar. Als het bv overdag maar 15 graden wordt, laat ik de lamp branden van een uur of 9 tot 17 uur.  

Uiteraard moet het verblijf ten alle tijden vorstvrij zijn. Dat doe ik door (in de winter)  een dikke laag beukenblad in het nachtverblijf te leggen.

De vragen over de verplaatsbare bak mag Femke beantwoorden,  die is daar veel beter in  ...  knipoog
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #8 Gepost op: 14 Maart 2016, 10:40:29 »

Is het nodig, bij een verplaatsbare bak, dat hier een lamp in hangt ? Ik vermoed dat deze dan enkel voor s'nachts dient ?


Zoals hierboven al aangegeven: zo'n lamp hoeft eigenlijk niet. Die dient voor koudere dagen. Je steekt hem dan bijvoorbeeld 's ochtends een paar uur aan (of op een koude dag gedurende de volledige dag) zodat de schildpadden even op temperatuur kunnen komen. In mijn bak heb ik geen vaste lamp. In de koudere perioden hang ik er soms wel ??n (maar kan praktisch gezien niet altijd). Daardoor moeten ze bij mij net iets sneller naar binnen, waar ik ook nog een open bak heb (zie topic 'Balthazar en Kasper') omdat ze anders te lang in winterslaap zouden moeten gaan. Een algemene temperatuursregel die ik voor mijn jonge schildpadden hanteer: buitentemperatuur moet minimum 10 graden zijn 's nachts en 15 graden overdag. Met een lamp kun je ervoor zorgen dat ze zich even kunnen opwarmen tot hun optimale temperatuur (30-35 graden) en hun eten kunnen verteren. Als er een beetje zon is, dan wordt het in mijn serregedeelte sowieso ook wel even zo warm. Daarom heb ik in de zomer geen nood aan een lamp.

Een terrarium voor binnen is trouwens minder geschikt wegens het glas (daar worden ze wat horendol van omdat ze daar dolgraag door willen) en omdat de temperatuur dan overal even warm is (namelijk te warm). Bij een open bak heb je meer een temperatuursgradient, wat bultgroei beter tegengaat. Al moet je er dan wel voor zorgen dat de bak vochtig genoeg blijft door de ondergrond (onder de toplaag) nat te houden en wat te sproeien.
Een bak voor binnen zul je sowieso ook moeten hebben in het begin.

Ik vind dit wel een handig systeem zoals diegene met de wieltjes eronder...Kan ik hem op het terras zetten... Mag deze verplaatst worden (eventueel naar de schaduw als het te warm is in het midden van de zomer) of is dit te stresserend voor hun ?

Goed dat je direct aan de stress denkt! Dat moet je altijd overwegen. Om de temperatuur wat te regelen, is het de stress van het verzetten wel waard. Sowieso moet je er ook gewoon voor zorgen dat ze kunnen schuilen voor de zon in hun bak (schaduwplekken cre?ren). En zo'n grote bak weegt superveel, dus die kun je af en toe wel verzetten, maar dat is niet zo praktisch voor iedere dag.

Het eerste jaar gebruikte ik zo'n konijnenkooi, die ik gewoon binnen en buiten zette bij bepaalde temperaturen. Maar dat kan alleen als je wat thuis bent (bv. stortbuien zijn dan nogal een groot gevaar).

En wat gebruik je dan best van ondergrond ? (cocopeat ?)

Goed doorlatende aarde.
De bovenste laag kun je inderdaad in kokosgrond doen, want die is zeer goed doorlatend. Je kunt van die gedroogde kokosblokken kopen in de Action en in de Ikea. Om grond wat doorlatender te maken, kun je er ook grof zand door doen (geen speelzand!). En bovenaan kun je wat kalkhoudende steentjes doen. Dat vermengt zich, waardoor je een goed doorlatende grond krijgt, die kalkrijk is en bovendien zeer goed opwarmt.

Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Liesbeth
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 7


« Antwoord #9 Gepost op: 5 April 2016, 09:32:10 »

Hallo iedereen,

Nog nieuw hier, al zitten rondneuzen op het forum, sinds enige tijd ^^
Bijna klaar voor de aanschaf van een griekje, jong, dus nog even in een terrarium binnen te houden en met mooi weer naar buiten, om later buiten in de tuin te kunnen vertoeven met een buitenverblijfje.
Hoe het buitenverblijf er moet uitzien heb ik al goed begrepen, maar het is dat binnenverblijf waar ik mee vast zit.
Help plz!

Namelijk, na diverse opzoekingen sinds 2012, onze eerste overweging voor de adoptie van een viervoetertje, spreken diverse sites elkaar tegen wat het binnenverblijf aangaat.
De ene zegt dat dit gewoon in een grote zelfgemaakte bak kan, bijvoorbeeld 100cm breed op 20cm hoog en 4cm diep. en gewoon openlaten aan de bovenkant, zo heb je een optimale ventilatie denk ik dan weer.
Maar: Kan je dit nog genoeg verwarmen met een warmtelamp?
Want als ik opzoek 'terrarium voor schildpadden' dan bots ik steeds op gewone terrarium-aquariumbakken ZONDER een ventilatierooster (vaak toch) ofwel met een ventilatierooster maar dan weer zo'n 35 a 40cm hoog.
Ik zag hier in de post van Femke_m dat dit ook in een caviabak kan, is dit enkel een geschikt verplaatsbaar buitenverblijf of ook een geschikt binnenverblijf?
Wij zijn handig dus kunnen ook wel zelf iets in elkaar knutselen hoor, maar ik had schrik dat bij een lage bak, er teveel toch zou zijn, en dat het gevaar voor verkoudheden groot zou zijn.
Uiteraard hebben wij een mooie plaats binnen voorzien voor een terrarium (voorlopig) waar het gedurende de hele dag zonnig is zonder teveel rechtstreekse stralen die voor oververhitting zouden zorgen.


Graag tips voor het voorlopig binnenverblijf van 1 of 2 kleine griekjes!
Wat is de ideale hoogte van een dergelijk verblijf, en waar kan ik het kopen of eventueel maken?

Thx!
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #10 Gepost op: 5 April 2016, 15:52:47 »

Met een dicht terrarium creeer je in het GEHELE verblijf een veel hogere temperatuur. Dit is bij Grieken niet nodig.

De warmtelamp verwarmt voldoende. De dieren gaan namelijk bij behoefte dicht bij de lamp zitten en warmen zo op. Door een open bak te hebben, heb je het voordeel dat er dus ook koelere zones in het verblijf zijn. Mijn THH's leven het gehele jaar buiten, bij kouder weer brandt de donkerstraler een x-aantal uren per dag. Je staat verbaast hoe vaak de dieren gewoon buiten zijn, waar het dus beduidend kouder is !

Zoals Femke al schreef, alleen glas is niet slim. Schildpadden willen daar naar toe wat ze kunnen zien, dus je hebt redelijke kans dat ze vaak langs het glas heen en weer gaan lopen en er tegenaan gaan bonken, omdat ze "verderop" willen. (ik heb hier helaas ervaring mee, zielig voor de dieren, maar je wordt zelf ook gek van de hele dag dat gebonk tegen het glas ....)


Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #11 Gepost op: 5 April 2016, 16:25:20 »

Zo'n cavia/konijn bak voldoet zeker voor heel jonge dieren. Het grote voordeel is ook  dat je ze met bak en al gemakkelijk kunt buiten brengen als het weer voldoende zonnig is !
Gelogd
Ilse
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 11


« Antwoord #12 Gepost op: 26 April 2016, 13:37:36 »

Stel nu dat ik ze in een cavia kooi zou plaatsen binnenshuis, hoeveel moet de minimumtemperatuur dan bedragen overdag en s'nachts , vooraleer je de warmtelamp dient aan te steken ?
Kan je die warmtelamp eventueel ook in een bureaulamp draaien (misschien een stomme vraag)
Gelogd
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #13 Gepost op: 27 April 2016, 08:02:00 »

Binnen steek ik de lamp overdag steeds aan (bv. van 10u30 tot 17u30 momenteel). De schildpadden hebben een plaats nodig om een temperatuur van 30 tot 35 graden te bereiken voor de vertering van hun eten. Buiten lukt dat in de zon met behulp van een stukje serre of onder een stuk glas (als er zon is tenminste, op andere dagen zullen ze niet die temperatuur bereiken, maar eten ze anderszijds dan ook minder), maar binnen zul je moeten helpen met een lamp.

Het is een beetje te zien welke bureaulamp je hebt. Het moet bestand zijn tegen de temperatuur van de warmtelamp. Op zich hoor je dat eigenlijk in een porseleinen fitting te draaien, omdat die zeker tegen de warmte kan.



Je kunt dit ook direct met een snoer en lampenkap kopen.



Als lampenkap kun je ook een terracotta plantenpotje gebruiken, zoals sommigen op dit forum. Ziet er direct wel tof uit.


Ik heb warmtelampen ook wel al in andere fittings gedraaid, zonder veel problemen. Maar dan moet je het wat in de gaten houden natuurlijk of het toch niet een beetje begint te smelten!
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #14 Gepost op: 27 April 2016, 09:11:08 »

Ik zou,  zoals Femke al aanhaalde,  sowieso iets met een porseleinen fitting gebruiken ivm  eventueel brandgevaar. De lampen die je speciaal hiervoor kunt kopen,  hebben dat namelijk ook, puur vanwege de hoge temperaturen.

De temperatuur 's nachts is minder belangrijk.  Mijn schildpadden leven buiten en daar is het op het moment' s nachts vrij koud,  maar desondanks verwarm ik 's nachts niet bij.  Belangrijk is dat ze overdag voldoende kunnen opwarmen,  waarbij ze ook in koelere zone' s moeten kunnen verblijven dus niet het gehele verblijf dient zo warm te zijn.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
18 April 2024, 13:24:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 479
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 445
Totaal: 445
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.088 seconden met 25 queries.