SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Beginnersvraagjes  (gelezen 10609 keer)
Martine M
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 19


The righteous care for the needs of there animals.


« Gepost op: 5 Januari 2016, 09:55:50 »

Op 16 januari komt dit 2de hands bakje naar hier.



Het is 1 meter op 45 cm en ik zou en er 2 kleine waterschildpadden in willen huisvesten.
Ik had gedacht aan muskusschildpadden, zijn dit de enige kleine soort die er bestaan?

Ik zou de bak willen inrichten met hout en veel planten met als bodembedekking filterzand is dat een goede keuze?

Het water zou een diepte krijgen van 15 an 20 cm daar ik had gelezen dat zeker voor jonge schildpadden het niet te diep mag zijn?

Verder hoor en lees ik nogal wat tegenstrijdigheden, je zou muskusschildpadden buiten kunnen houden maar binnen moeten ze dan 28 to 28 graden?
Dat vind ik vrij onlogisch, kunnen deze op kamertemperatuur? En wat hebben ze verder nog nodig? Warmtelamp? Uva/uvb lamp?

Enfin alle verder advies is welkom.

Gelogd
Martine M
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 19


The righteous care for the needs of there animals.


« Antwoord #1 Gepost op: 5 Januari 2016, 12:09:43 »

Ook qua filtering vroeg ik me af wat de opties zijn. Ik heb aan mijn aquariums allemaal zware buitenfilters maar denk dat dit hier niet echt moet, of toch?
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #2 Gepost op: 5 Januari 2016, 23:13:27 »

Hallo Martine,

Je hebt heel veel vragen!
Mijn advies: gewoon nog meer informatie in boeken en internet lezen.  bandido
Het is lastig antwoorden wanneer je nog geen besluit genomen hebt welke soort schildpad je wil.

Er zijn meerdere kleine soorten, de verschillende ondersoorten van de muskusschildpad zijn daar voorbeelden van.
Kijk eens op:
http://www.nbsv.nl/index.php/verzorging/huisvestingsrichtlijnen
http://www.waterschildpad.info

Succes!
Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Martine M
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 19


The righteous care for the needs of there animals.


« Antwoord #3 Gepost op: 6 Januari 2016, 09:39:16 »

Bedankt Norma het zullen dus Muskusschildpadden (Sternotherus odoratus) worden wat ik eerst ook in gedachte had.

Maar dit forum is toch ook om meer te leren over het houden van waterschildpadden of heb ik het verkeerd?
Enfin ik heb de linken opgeslagen en zal dan inderdaad wel verder het internet afschuimen zoals ik voorheen ook al deed en informatie in de winkels vragen.



Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #4 Gepost op: 6 Januari 2016, 15:40:07 »

Jazeker, ook waterschildpadden komen hier aan bod.
Je hebt op de hoofdpagina eerst het deel "algemeen", dan "landschildpadden" en daarna vindt je de "waterschildpadden".

Persoonlijk zou ik mijn informatie niet zo snel uit dierenwinkels halen, omdat zij regelmatig niet de juiste kennis hebben.
Er zullen uiteraard uitzonderingen zijn, zoals bv een speciaalzaak als Nasuta in Doetinchem, maar veel winkels hebben te algemene kennis.
Ik zou eerder bij kwekers aankloppen of bij leden van dit forum.

Succes in je zoektocht !
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 6 Januari 2016, 22:46:34 »

Bedankt Norma het zullen dus Muskusschildpadden (Sternotherus odoratus) worden wat ik eerst ook in gedachte had.

Maar dit forum is toch ook om meer te leren over het houden van waterschildpadden of heb ik het verkeerd?
Enfin ik heb de linken opgeslagen en zal dan inderdaad wel verder het internet afschuimen zoals ik voorheen ook al deed en informatie in de winkels vragen.





Ik hou (en kweek) ze ook en zomers zitten ze buiten in een terrasvijver.
Heb ook een eigen website met basis info (maar nog niet klaar) wellicht wil je daar eens een kijkje nemen?
http://www.kleinblijvendeschildpadden.nl
Er staan ook meerdere links bij waar je nog meer terecht kunt en vragen kun je uiteraard hier ook nog stellen.
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 6 Januari 2016, 22:48:56 »

Jazeker, ook waterschildpadden komen hier aan bod.
Je hebt op de hoofdpagina eerst het deel "algemeen", dan "landschildpadden" en daarna vindt je de "waterschildpadden".

Persoonlijk zou ik mijn informatie niet zo snel uit dierenwinkels halen, omdat zij regelmatig niet de juiste kennis hebben.
Er zullen uiteraard uitzonderingen zijn, zoals bv een speciaalzaak als Nasuta in Doetinchem, maar veel winkels hebben te algemene kennis.
Ik zou eerder bij kwekers aankloppen of bij leden van dit forum.

Succes in je zoektocht !

Ik hoor echter de laatste tijd steeds meer klachten over Nasuta (woon er praktisch in de buurt en kom er zelf ook zelden)
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #7 Gepost op: 7 Januari 2016, 09:12:02 »

Ok,  dat zou kunnen,  maar de strekking van mijn bericht was dat je bij een speciaalzaak voor reptielen meer kans hebt op correcte informatie dan bij een  algemene dierenzaak.

Al blijft een goede kweker of ervaren liefhebbers mijn voorkeur houden,  zeker voor iemand die net met de hobby begint. Een valse start is niet fijn voor zowel de schildpad als de houder.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Martine M
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 19


The righteous care for the needs of there animals.


« Antwoord #8 Gepost op: 7 Januari 2016, 09:23:55 »

Bedankt allemaal en ja ik ga zeker is op jouw website kijken turtlelinna.
In die ene link die hier geven is ben ik gaan kijken bij de muskuschildpad en dan staat daar zo.
"Landgedeelte zand of mengsel van zand en aarde, diepte ca.15 cm, op de waterbodem geen bodembedekking of grind; in het water stenen of stronken om het de dieren gemakkelijk te maken het wateroppervlak te bereiken."
http://www.nbsv.nl/index.php/verzorging/huisvestingsrichtlijnen/138-sternotherus-spp
Ik vind geen bodembedekking wel raar dan kan ik ook geen planten zetten.

Edit: Turtelinna be op jouw site aan het lezen en daar vind ik tenminste duidelijke informatie. Mooie site hoor en goed opgesteld.
Ik kan dus wel filterzand gebruiken als bodembedekking en ik ga me dan ook een buitenfilter aanschaffen. Ik heb nog een donkere (geeft geen licht) warmte lamp liggen die ik voor de kuikens gebuikte, ik neem aan dat deze ook kan gebruikt worden voor de schildpadden?
Sommige voeders heb ik al in huis voor de vissen en de kikkers (tubiflex, rode muggenlarven), dus dat is ook goed en slakken heb ik ook genoeg, torenslakjes en ik kweek ook appelslakken daar zijn er ook meer dan genoeg van om af en toe kleintjes te geven. Sepia heb ik ook al in huis voor de appelslakken. Smiley

« Laatste verandering: 7 Januari 2016, 09:45:16 door Martine M » Gelogd
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 7 Januari 2016, 10:00:12 »

Ok,  dat zou kunnen,  maar de strekking van mijn bericht was dat je bij een speciaalzaak voor reptielen meer kans hebt op correcte informatie dan bij een  algemene dierenzaak.

Al blijft een goede kweker of ervaren liefhebbers mijn voorkeur houden,  zeker voor iemand die net met de hobby begint. Een valse start is niet fijn voor zowel de schildpad als de houder.

Je hebt een PB
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 7 Januari 2016, 10:10:22 »

Bedankt allemaal en ja ik ga zeker is op jouw website kijken turtlelinna.
In die ene link die hier geven is ben ik gaan kijken bij de muskuschildpad en dan staat daar zo.
"Landgedeelte zand of mengsel van zand en aarde, diepte ca.15 cm, op de waterbodem geen bodembedekking of grind; in het water stenen of stronken om het de dieren gemakkelijk te maken het wateroppervlak te bereiken."
http://www.nbsv.nl/index.php/verzorging/huisvestingsrichtlijnen/138-sternotherus-spp
Ik vind geen bodembedekking wel raar dan kan ik ook geen planten zetten.

Edit: Turtelinna be op jouw site aan het lezen en daar vind ik tenminste duidelijke informatie. Mooie site hoor en goed opgesteld.
Ik kan dus wel filterzand gebruiken als bodembedekking en ik ga me dan ook een buitenfilter aanschaffen. Ik heb nog een donkere (geeft geen licht) warmte lamp liggen die ik voor de kuikens gebuikte, ik neem aan dat deze ook kan gebruikt worden voor de schildpadden?
Sommige voeders heb ik al in huis voor de vissen en de kikkers (tubiflex, rode muggenlarven), dus dat is ook goed en slakken heb ik ook genoeg, torenslakjes en ik kweek ook appelslakken daar zijn er ook meer dan genoeg van om af en toe kleintjes te geven. Sepia heb ik ook al in huis voor de appelslakken. Smiley



Ik gebruik voor op de bodem en het land metselzand (goedkoop en net zo effectief). Voor op de bodem wel eerst een paar keer uitspoelen, anders blijf je een lange tijd een waas houden in het water. Ze wroeten er graag doorheen, soms slapen ze er half ingegraven in en je kienhout plus plantjes blijven beter zitten. Zandeilanden voor vrouwen moeten altijd minimaal de schildlengte van een volwassen exemplaar hoog -breed en diep zijn, liefst iets groter. Zo kunnen ze altijd goed een kuil graven.
Een 40 watt lampje (in een klemhouder bijvoorbeeld) kan al voldoende zijn. UVb is niet direct noodzakelijk, maar altijd goed natuurlijk. Mijn odoratussen zonnen best veel en geheel uitgestrekt op het land, dan is UVb zeker een goede toevoeging. Je hebt er echter ook wat tussen zitten die liever schemeractief blijven.

De informatie van de NBSV is met een update bezig, maar daar zit veel (vrijwillig) werk in en kost dus ook wat tijd om alles weer up to date te hebben. Sommigen gebruiken geen bodembedekking uit schoonmaak gemak. Toch verpulverd het zand ook de ontlasting van de schildpadden wat, waardoor dit weer opgezogen word in je filter of opgegeten door mijn guppen Smiley .
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 7 Januari 2016, 10:28:06 »

Ps Sternotherus soorten, Kinosternon soorten en Clemmys gutatta zijn ook kleine soorten, Mauremys reevessi rond de 18cm blijft ook vrij klein.
Ik zou liever voor een gesloten bak gaan i.v.m. tocht in huis en dat ze zeer goed kunnen klimmen (ligt er maar net aan hoe je de bak inricht natuurlijk)
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
Martine M
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 19


The righteous care for the needs of there animals.


« Antwoord #12 Gepost op: 7 Januari 2016, 10:51:00 »

Ik neem aan dat ze niet tegen de rechte wand op kunnen klimmen toch?
Nu in de bak die naar mij komt is ook al een eilandje zie ik, ik heb  het nog niet in het echt gezien en weet niet of je daar een zandeiland op kan maken dat moet ik is bekijken als de bak hier is. de zijranden zijn daar dan ook hoger dus ze zitten daar wel beschut denk ik, bedankt voor de info over de maten van het eiland daar ga ik werk van maken en hopelijk maken ze er dan ook gebruik van, muskuschildpad is max. schildlengte van 14 cm las ik.

Met filterzand heb je minder kans op bodemrot is dat bij metselzand ook zo gaat dat geen plakkerige massa worden? Ik ken het zo niet meteen daarom mijn vraag. Uitspoelen doe ik ook met filterzand anders hoe je idd lang een stoffige laag.
Hoe dik kan je de bodem best leggen? 5 cm?

Zo een lampje, hoe lang laat je dat branden per dag?

Qua planten kunnen alle aquariumplanten? Of zijn er die je beter vermijd omdat ze die bijvoorbeeld super lekker vinden of ziek van worden?
« Laatste verandering: 7 Januari 2016, 11:01:01 door Martine M » Gelogd
Martine M
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 19


The righteous care for the needs of there animals.


« Antwoord #13 Gepost op: 7 Januari 2016, 12:28:39 »

Behalve dan het diepvriesvoer dat ik al in huis heb voor de vissen, zijn deze sticks ook goed om te geven?
http://www.vivani-fishfood.nl/webwinkel/10%29-nieuw/p-1/

Ik heb wel al 3 mensen tegen me horen zeggen (toen ik vertelde dat ik waterschildpadjes ging houden) dat die stinken?
Is dat zo of heeft dat met hygi?ne en/of voer te maken?
Gelogd
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 7 Januari 2016, 13:51:03 »

Behalve dan het diepvriesvoer dat ik al in huis heb voor de vissen, zijn deze sticks ook goed om te geven?
http://www.vivani-fishfood.nl/webwinkel/10%29-nieuw/p-1/

Ik heb wel al 3 mensen tegen me horen zeggen (toen ik vertelde dat ik waterschildpadjes ging houden) dat die stinken?
Is dat zo of heeft dat met hygi?ne en/of voer te maken?

Stilstaand wateroppervlakte stinkt Knipoog En als je de odoratus oppakt en deze vertrouwd het niet kunnen ze een muskusgeur afscheiden. Dit is in de natuur handig om bepaalde vijanden uit hun buurt te houden. Deze lucht vervliegt echter weer en als je ze met rust laat heb je er geen enkele hinder van.

Ze kunnen idd niet tegen gladde wanden op, maar je ziet wel eens bezitters hun bak oppimpen met hangplanten eroverheen en dan zijn ze er zo uit Knipoog Zie het daarom enkel maar als tip. En oppassen met tocht uiteraard Smiley Goed dat je eerst de juiste informatie zoekt!
Ik vind ze qua karakter een van de leukste soorten die ik heb, lekker eigenzinnig.
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 15:45:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 753
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 632
Totaal: 632
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.108 seconden met 25 queries.