De komkommer mag je in elk geval reeds achterwege laten.
Behalve misschien als verfrissende snack op hete zomerdagen bevat deze groente niets van voedingswaarde.
Vanaf de lente tot zelfs nu nog kan je voor 2 dieren ook nog steeds heel wat onkruiden vinden. Bevatten
veel meer de nodige voedingsvezels en micronutrienten die ze nodig hebben.
De genoemde witlof, andijvie, paksoi en chinese kool staan hier enkel tijden de winter op het menu.
In de zomermaanden grazen ze buiten het gazon af. Tijdens de lente en de herfst krijgen ze ook telkens
hun portie gras wanneer ik het afrij (ik gebruik hiervoor wel een elektrische grasmaaier, zonder motorolie
).
In het wild maken grassen tot wel meer dan 70% uit van hun dieet. Deze bevatten in ongeveer 30% vaste stof,
terwijl de meeste groenten die wij eten slechts aan 5% geraken. Vezels zijn zeer belangrijk voor deze dieren.
Daarom voeg ik tijdens de winter ook steeds grote hoeveelheden equifyt toe aan hun dieet. Vaak krijgen ze dit
zelfs in zuivere toestand. Zowel het gras als heucobs vraagt wel enige geduld om de dieren er aan te laten wennen.
Zeker als ze opgegroeid zijn op groenten voor menselijke consumptie.
Ik zou in elk geval beginnen met het overschakelen van het dieet naar een meer vezelrijke variant -> onkruiden, versnipperd gras en heucobs.
Alsook, een volledig glazen terrarium is niet zo ideaal. Een schildpad wil dan vaak nogal continu 'door' het glas lopen, wat stress heeft.
Beter is tot boven het gezichtsveld van het dier rondom het terrarium af te plakken met ondoorzichte folie/papier. Dit zal wat meer
rust brengen.
Hoe verwarm je het terrarium? Hoe verlicht je het en hoe lang per dag? Welke ondergrond? Mogelijks kan het dier door de foute ondergrond
ook een verstopping hebben van het darmkanaal...