SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Hulp gezocht bij het oraal toedienen van medicatie.  (gelezen 6809 keer)
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Gepost op: 4 Augustus 2015, 16:04:47 »

Vorige week was het weer zover, jaarlijkse controle.  Brede lach Mijn Forstenii was helemaal gezond, enkel zijn er wat wormen in de ontlasting gevonden.
Nu heb ik een kuur gekregen die ik 3 dagen moet toedienen en over 2 weken moet ik dit herhalen.
Hiervoor heb ik zo'n minispuitje met een lang opzetstuk (wat lijkt op een dikke naald zonder punt), zodat ik voorbij de ingang van zijn longen kan komen.

Maar het lukt me maar niet om het middel toe te dienen, het is elke dag weer een worsteling  bekvechten... en ik wil men schildpad ook niet teveel stress bezorgen.
Ik probeer de instructies van de RA te volgen, maar zonder succes.
Ik zet hem steeds met mijn ene hand schuin naar boven, zodat hij zijn hoofd uitsteekt. Met mijn andere hand probeer ik met mijn duim en wijsvinger net achter zijn hoofd geraken. Maar hij weet steeds wel zijn hoofd terug te trekken en zit constant met zijn nagels te krabben. Hij is nog maar 3 jaar oud en ik ben bang om hem pijn te doen op deze manier, hij beweegt steeds zo hevig met zijn hoofd. De nek is ook wat zachter, dus ik weet niet hoe stevig ik dit mag vastnemen zonder hem te wurgen.

Mijn vertrouwde RA woont niet bepaald in de buurt, dus ik kan er niet elke dag naartoe om het middel te laten toedienen en ik wil dit zelf kunnen.
De RA heeft het zelf al eens toegediend tijdens het onderzoek, maar men schildpad heeft het haar toen ook erg lastig gemaakt.

Ik heb ook al geprobeerd om een beetje van het medicijn tussen 2 plakjes courgette te doen, want hier is hij dol op, maar hij heeft het meteen door en vertikt het om hiervan te eten. Het is dan ook een zeer kieskeurige eter.

Dus mijn vraag, hoe dien je in hemelsnaam medicatie toe via de mond van een schildpad ?  help me...
« Laatste verandering: 4 Augustus 2015, 16:10:18 door KB » Gelogd
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Antwoord #1 Gepost op: 4 Augustus 2015, 16:07:17 »

GRIT:
Nog een vraagje over duivengrit, dan hoef ik geen nieuwe post te openen.
Sinds 2 weken gebruik ik het in het warme gedeelte van het verblijf, duivengrit als bodembedekking (turf in het koude gedeelte).
Maar hij eet hier dagelijks 1 tot soms 3 keer van, hij laat er zelfs zijn eten voor staan.
Hij krijgt gewoon zijn vitaminen die ik al jaren toedien, + sepia schelpen waarvan hij niet wil eten, maar dit duivengrit gaat als chips naar binnen.
Kan het kwaad ?
Volgens de RA is er kans op verstopping, dus haal ik het volledig weg ? Ik lees hier wel vaker dat mensen dit gebruiken in het verblijf + ik heb het gelezen op enkele sites over landschildpadden.
Het is er wel met anijs in, dit zou volgens de RA ook de redenen zijn, vervang ik het door een versie zonder anijs ?  afvragend
Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #2 Gepost op: 4 Augustus 2015, 18:39:17 »

Medicatie oraal toedienen is bij schildpadden altijd een stukje "gevecht"...! Een systeem als een ander :hang het dier even in een goed stabiele beker (eventueel vullen met water) met beide voorpoten net over de rand (bij grote dieren in een emmer) . Als reactie zal de hals ver uitgestrekt worden, zodat het iets eenvoudiger wordt om achter de kop vast te pakken...Het klinkt "barbaarser" dan het is...!maar het werkt ! Hulp van een 2e persoon is ook vaak welkom ! knipoog

Wat de duivengrit betreft zou ik toch die zonder anijs verkiezen, maar heb er tot nu toe nooit problemen mee ondervonden;in de handel is ook fijn gemalen oesterschelp te vinden:die verkies ik voor kleinere dieren.
Gelogd
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Antwoord #3 Gepost op: 5 Augustus 2015, 00:37:28 »

Medicatie oraal toedienen is bij schildpadden altijd een stukje "gevecht"...! Een systeem als een ander :hang het dier even in een goed stabiele beker (eventueel vullen met water) met beide voorpoten net over de rand (bij grote dieren in een emmer) . Als reactie zal de hals ver uitgestrekt worden, zodat het iets eenvoudiger wordt om achter de kop vast te pakken...Het klinkt "barbaarser" dan het is...!maar het werkt ! Hulp van een 2e persoon is ook vaak welkom ! knipoog

Wat de duivengrit betreft zou ik toch die zonder anijs verkiezen, maar heb er tot nu toe nooit problemen mee ondervonden;in de handel is ook fijn gemalen oesterschelp te vinden:die verkies ik voor kleinere dieren.

Bedankt voor de tip, zijn hoofd naar buiten krijgen lukt me nog net door hem op zijn achterste poten te zetten. Maar ik weet enkel niet hoe ik zijn hoofd het beste kan vasthouden, zonder dat hij het kan terugtrekken.
Ik probeer mijn vingers achter zijn kaken te knellen, maar toch kan hij zo weer zijn hoofd terugtrekken. Toch lijk ik er geen grip op te hebben.
En dan moet ik zijn mond nog open krijgen. E?n keer lukte het wel om zijn hoofd goed vast te houden, maar dan lukte het weer niet om zijn mond open te krijgen. Ik had het geprobeerd om met mijn vrije hand zijn onderkaak naar beneden te duwen, maar hij hield zijn kaken stevig op elkaar.

Ik heb nog een andere tactiek gevonden om de medicatie toe te dienen, net wanneer die in eten wil bijten, maar zijn mond is echt niet groot.
Misschien moet ik er iets proberen tussen te proppen?  vraagteken

Op het forum heb ik nog geen handleiding gevonden over hoe je dit het beste doet. Ik kan toch onmogelijk de enige zijn die hier moeite mee heeft ?   Verlegen
Ik heb wel enkele filmpjes op Youtube gevonden, maar de schildpadden die ik daar in zag leken me zo mak als een lammetje.  mmm...leuk
En op een Engels forum las ik, "gewoon" het hoofd vasthouden, de mond openen en de medicatie toedienen. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Toch oesterschelpen voor kleintjes? En voor een bepaalde reden dan? Ik meende mij een post van Kurt te herinneren waarin hij zei dat je beter geen oesterschelpen gebruikt. Geen idee of het een bepaalde reden had of dit slechts een voorkeur was.
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 5 Augustus 2015, 09:03:26 »



Ik doe het als volgt ....

Je zet ze op hun achterpoten loodrecht op een tafel of hou de achterpoten in de hand ingedrukt.  Je trekt de twee buitenste voorpoten naar opzij zodat de kop zichtbaar is (maar meestal volgt die vanzelf als je de achterpoten ingedrukt houdt).  Je neemt de kop en trekt die naar buiten.  Lukt het zo niet gebruik ik als hulpmiddel een tandartsenhaakje waar ik mee achter het hoornachtige gedeelte van de bek haak en trek de kop zo naar buiten.  Met dit haakje kan je ook de bek openen, maar is meestal niet nodig.  Want eens je een opening in de bek hebt ga je met je sonde ertussen en tot helemaal achteraan in de keel en spuit de benodigde hoeveelheid medicatie in. Eenmaal de kop beet kan je het dier laten hangen van de tafel af.

Heb je geen sonde kan je het op deze primitieve manier proberen, met een stukje darm voor een luchtpompje :





Het is zaak ze dan vastberaden net achter de kaken beet te pakken en enige druk uit te oefenen op de kaakgewrichten.
De reden dat het toedoenen van medicatie of dwangvoederen vaak niet lukt, omdat de meesten schrik hebben het dier te beschadigen, eens je de kop beet hebt moet je vrij veel kracht zetten om terug intrekken te voorkomen, doe je best dus door de nek tussen duim en wijsvinger net achter het kaakgewricht beet te pakken. Maak dan wel geen draaiende bewegingen !
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Antwoord #5 Gepost op: 5 Augustus 2015, 13:01:19 »

Bedankt voor de instructies Kurt.  hoed af Door zijn achterpoten in mijn handpalm te houden was het al wat makkelijker om hem vast te houden.
Toch heeft het met 2 personen nog een half uurtje geduurd eer het achter de rug was. Het moeilijkste was vooral om zijn hoofd geklemd te houden en zijn mond open te krijgen. Maar ik ben blij dat het uiteindelijk is gelukt.  glimlach
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #6 Gepost op: 5 Augustus 2015, 16:43:40 »


Mijn Boettgeri zette ik in een stevige, maar iets buigzame plastic kan. In dit geval een plastic maatbeker voor huishoudelijk gebruik.
Even stevig aandrukken zodat het schild klem zit. Zo dat de achterpoten in het bakje hangen de voorpoten over de rand steken.

Op deze manier heb je twee handen vrij om de kop beet te pakken, net achter de schedel. Met een beetje druk opent het schildpad meestal al de bek een beetje, dan direct het smalle deel van de (naaldloze) spuit in de bek duwen en doorduwen in de keel.
Doortastend optreden, zo is het geen geworstel en is het met een paar minuten gepiept  knipoog

Het is een handigheidje dat je even onder de knie moet krijgen, bij lukte dat met een keer of drie.
Soms proberen ze uit alle macht hun kop naar binnen te trekken. Dat kan pijnlijk zijn voor je vingers die tegen de rand van het schild worden gedrukt. Volhouden en niet loslaten. Ze zijn supersterk met dat nekkie!  akkoord
Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 07:46:34

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 881
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 827
Totaal: 827
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.143 seconden met 26 queries.