SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Paardenbloem & weegbree verplanten naar bloembak ?  (gelezen 15903 keer)
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Gepost op: 5 Juli 2015, 18:40:48 »

Ik heb in de vroege lente paardenbloemzaadjes gezaaid en gevolgd wat ik op enkele sites had gelezen.
Maar hier is nooit iets van uitgekomen.  neerslachtig

Ik ben net noodgedwongen naar het stad ben verhuisd en nu ga ik dagelijks in het park onkruid zoeken, maar dit is toch al wat minder voor de hand liggend.
En mensen lijken me zo maar een rare snuiter te vinden, wanneer ik op handen en knie?n door het gras kruip op zoek naar onkruid.  grijns
Ik vroeg me dus af hoe ik best Paardenbloem en weegbree kan verplanten ?
Ik heb het al eens geprobeerd, toen had ik ze met de wortels uitgestoken en daarna in potgrond gestoken. Maar na een week zijn de plantjes toch afgestorven ondanks dat ik ze dagelijks heb water gegeven.

Ik heb geen enkel idee wat ik fout heb gedaan, verder groeien die dingen op de gekste plaatsen, maar wanneer je er zorg voor draagt sterven ze af.  Onbeslist

Volgend weekend dacht ik alvast een hele hoop plantjes te gaan uitgraven op het platteland, in de hoop deze in leven te kunnen houden in een plantenbak.

EDIT:
Stel dat je slechts enkele onkruiden kan laten groeien (in een plantenbak), wat zou jou top 3 als voeding voor je schildpad.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #1 Gepost op: 5 Juli 2015, 19:39:24 »

Kijk is in deze lijst (klik hier) staat vast wel iets in de linker kolom van de groentes wat je ze regelmatig kunt geven.
Gelogd
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Antwoord #2 Gepost op: 5 Juli 2015, 23:20:22 »

Kijk is in deze lijst (klik hier) staat vast wel iets in de linker kolom van de groentes wat je ze regelmatig kunt geven.

Bedankt voor deze lijst Theo! Ik had er al wel enkele lijsten, maar nog geen waar expliciet op stond welke groenten je regelmatig mag geven.

Ik gaf tot nu toe enkel groenten tijdens de herfst/winter en in de lente/zomer vooral de meest voor de hand liggende onkruiden.
Maar misschien kan het niet zoveel kwaad indien ik nu ook tijdens de zomermaanden regelmatig groenten zoals andijvie, paksoi en witlof geef ?  afvragend...
Gelogd
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #3 Gepost op: 5 Juli 2015, 23:45:26 »

Kijk is in deze lijst (klik hier) staat vast wel iets in de linker kolom van de groentes wat je ze regelmatig kunt geven.

Bedankt voor deze lijst Theo! Ik had er al wel enkele lijsten, maar nog geen waar expliciet op stond welke groenten je regelmatig mag geven.

Ik gaf tot nu toe enkel groenten tijdens de herfst/winter en in de lente/zomer vooral de meest voor de hand liggende onkruiden.
Maar misschien kan het niet zoveel kwaad indien ik nu ook tijdens de zomermaanden regelmatig groenten zoals andijvie, paksoi en witlof geef ?  afvragend...

Het is misschien makkelijk om te weten over welk soort schildpad je het hebt. knipoog
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Antwoord #4 Gepost op: 6 Juli 2015, 01:34:21 »

Het is misschien makkelijk om te weten over welk soort schildpad je het hebt. knipoog

Oh natuurlijk  Brede lach, het gaat over een Forstenii.

Ik dacht dat ik dit in mijn signature had geplaatst, maar blijkbaar niet dus.

En ja ik heb deze post van Kurt wel doorgenomen: http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,2239.0.html Smiley
Ik probeer dan ook al enkele jaren gevarieerde voeding te geven, enkel is dit nu wat minder gemakkelijk geworden.
Daarom dat ik deze topic in de eerste plaats had gepost voor advies, over hoe ik het beste bepaalde onkruiden laat groeien in een bloembak.
Dan kan ik deze tenminste mengen met andijvie en andere groenten, in plaats van enkel en alleen te hoeven overschakelen op groenten.
« Laatste verandering: 6 Juli 2015, 01:51:52 door KB » Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #5 Gepost op: 6 Juli 2015, 13:41:13 »


Bedankt voor deze lijst Theo! Ik had er al wel enkele lijsten, maar nog geen waar expliciet op stond welke groenten je regelmatig mag geven.

Ik gaf tot nu toe enkel groenten tijdens de herfst/winter en in de lente/zomer vooral de meest voor de hand liggende onkruiden.
Maar misschien kan het niet zoveel kwaad indien ik nu ook tijdens de zomermaanden regelmatig groenten zoals andijvie, paksoi en witlof geef ?  afvragend...

Als je eens buiten de stad op een rustig weggetje komt kun je even flink snoeien in de berm en dat mengen met de groente, vergeet niet de nodige supplementen te geven.
Gelogd
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #6 Gepost op: 6 Juli 2015, 13:41:36 »

Het is misschien makkelijk om te weten over welk soort schildpad je het hebt. knipoog

Oh natuurlijk  Brede lach, het gaat over een Forstenii.

Ik dacht dat ik dit in mijn signature had geplaatst, maar blijkbaar niet dus.

En ja ik heb deze post van Kurt wel doorgenomen: http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,2239.0.html Smiley
Ik probeer dan ook al enkele jaren gevarieerde voeding te geven, enkel is dit nu wat minder gemakkelijk geworden.
Daarom dat ik deze topic in de eerste plaats had gepost voor advies, over hoe ik het beste bepaalde onkruiden laat groeien in een bloembak.
Dan kan ik deze tenminste mengen met andijvie en andere groenten, in plaats van enkel en alleen te hoeven overschakelen op groenten.

Ik zou gewoon in het wild blijven plukken als ik jou was
je kan waarschijnlijk toch niet genoeg in je bakje kweken om je dier er mee te blijven voeden

Wat kan jou het schelen wat andere mensen van je denken.
Je weet zelf wie je bent en waarvoor je het doet.
ik neem aan dat je het met veel liefde voor je schildpad doet toch?
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Antwoord #7 Gepost op: 6 Juli 2015, 18:16:10 »

Als je eens buiten de stad op een rustig weggetje komt kun je even flink snoeien in de berm en dat mengen met de groente, vergeet niet de nodige supplementen te geven.

Dit doe ik altijd al wanneer ik buiten het stad ben, het is enkel in het stad zelf minder eenvoudig.
En hij krijgt altijd de nodige supplementen voorgeschoteld hoor.  knipoog

Zoals ik eerder zei, ik zorg er nu al enkele jaren voor, dus ik heb hem altijd gegeven wat die nodig heeft.
Enkel is het nu, sinds ik naar het stad ben verhuisd, wat minder voor de hand liggend om nog elke dag verse onkruiden te verzamelen.

Ik zou gewoon in het wild blijven plukken als ik jou was
je kan waarschijnlijk toch niet genoeg in je bakje kweken om je dier er mee te blijven voeden

Wat kan jou het schelen wat andere mensen van je denken.
Je weet zelf wie je bent en waarvoor je het doet.
ik neem aan dat je het met veel liefde voor je schildpad doet toch?

Ja vanzelfsprekend,  mmm...leuk ik weet wel dat ik me er niet veel hoef van aan te trekken. Ik had het hiervoor enkel wat gemakkelijker toen ik nog een volledige weide en bosrand ter beschikking had, waar ik onkruiden in overvloed kon plukken, dan is het stad nu wel even aanpassen.

Daarom dat ik van plan was om enkele voorname onkruiden zelf te proberen te kweken in bloembakken. Want soms zijn er ook weken dat ik dagelijks werk tot 23u s'avonds. Dus dan zijn de parken al wat minder uitnodigend om nog naar onkruid te gaan zoeken.  Onbeslist

Gelukkig is dit maar tijdelijk hoor, maar in die tijd wil ik natuurlijk nog steeds goed voor mijn schildpad kunnen zorgen.  glimlach

Maar ik veronderstel dat ik niet de enige ben die een schildpad heeft en in het stad woon (op een Amerikaans forum lees ik dit wel vaker).
Dus ik hoopte ook wat op een reactie van mensen die zelf in het stad wonen, om te kijken hoe zij dit doen en of het bij hun wel lukt of zelf onkruid te kweken op het balkon.
Onkruiden in de koelkast bewaren heb ik nog nooit gedaan, maar ik veronderstel dat dit mogelijk is, waarschijnlijk vind ik er wel iets over op het forum hier.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #8 Gepost op: 6 Juli 2015, 18:21:43 »



Dit doe ik altijd al wanneer ik buiten het stad ben, het is enkel in het stad zelf minder eenvoudig.
En hij krijgt altijd de nodige supplementen voorgeschoteld hoor.  knipoog

Zoals ik eerder zei, ik zorg er nu al enkele jaren voor, dus ik heb hem altijd gegeven wat die nodig heeft.
Enkel is het nu, sinds ik naar het stad ben verhuisd, wat minder voor de hand liggend om nog elke dag verse onkruiden te verzamelen.


In de stad is het inderdaad moeilijker aan niet verontreinigd kruiden te komen voor een schildpad, om het in een tuin of balkon te gaan kweken lijkt me bijna ondoenlijk, vergeet daarnaast niet dat door luchtverontreiniging ook het kruid verontreinigd kan raken.

Overigens waren mijn overige tips slechts een aanwijzing omdat ik vanuit dit topic niet de gehele geschiedenis van de schildpad en wat je ze te eten geeft kan opmaken.
Gelogd
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Antwoord #9 Gepost op: 6 Juli 2015, 18:48:21 »

In de stad is het inderdaad moeilijker aan niet verontreinigd kruiden te komen voor een schildpad, om het in een tuin of balkon te gaan kweken lijkt me bijna ondoenlijk, vergeet daarnaast niet dat door luchtverontreiniging ook het kruid verontreinigd kan raken.

Overigens waren mijn overige tips slechts een aanwijzing omdat ik vanuit dit topic niet de gehele geschiedenis van de schildpad en wat je ze te eten geeft kan opmaken.

Ohw, mijn reactie was niet slecht bedoeld hoor Theo, ik begrijp best dat je dat niet allemaal kan weten.  knipoog In eerste instantie had ik al deze informatie in mijn eerste bericht willen typen, maar dan heb ik uiteindelijk toch wat in mijn tekst zitten snoeien, zodat het toch nog wat aangenaam bleef om te lezen.
Toch bedankt voor de tips hoor.  cool zeg

Momenteel breng ik nu vooral onkruid mee wanneer ik op het platteland ben, maar daar geraak ik ook niet elke week. Dus nu pluk ik soms ook wel eens in het park, dan laat ik alles even in water weken en was ik het nog eens na. Daarom geef ik hem nu ook al eens vaker groenten zoals paksoi, andijvie en dergelijke dingen die ik anders ook tijdens de wintermaanden zou geven.
Ik beschik nu wel over een terras waar geen verkeer voorbij rijdt, maar ja in het stad is de lucht sowieso altijd vervuild natuurlijk.
« Laatste verandering: 6 Juli 2015, 18:57:44 door KB » Gelogd
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #10 Gepost op: 6 Juli 2015, 22:11:51 »

Ik woon in een stad!

Ik pluk (indien nodig) mijn onkruiden in een park. Ik probeer dit in de minst honden gecontamineerde zones te doen. Aangezien er echt veel ruimte is, is dit wel goed te doen. Ook werven zijn goede plaatsen gebleken (in het weekend dan toch). En haagwinde groeit soms op hekkens in de lucht, waardoor ik die een pak meer vertrouw dan wat er op de grond groeit. Maar het is natuurlijk heel wat meer werk dan wanneer je op het platteland woont! Daarom is het goed om er dan echt je werk van te maken en veel te plukken. Dat kun je vervolgens minstens een week bewaren door de onkruiden in koud water te zetten en dit zo in de koelkast te bewaren.

Daarnaast pluk ik ook onkruiden op zijn geheel die ik dan in hun verblijfje zet (buiten dus). Plantjes zaaien heb ik ook geprobeerd, maar dat vinden ze stiekem gewoon veel te lekker natuurlijk. Alleen de planten die ze minder lekker vinden, komen er dan door. Maar als ze honger hebben, eten ze hier op de duur ook van. Door de goede begroeiing in mijn bak, moet ik in de zomer zelden onkruid bijplukken eigenlijk!

(PS. Geen mogelijkheid op je werk om te plukken? Of onderweg naar je werk?)
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #11 Gepost op: 6 Juli 2015, 22:35:50 »

Er is een topic van barbara over de kruiden
heel interessant!
Staat ook bij hoe je ze kan ''conserveren''

Ben aant kijken voor de link maar kan ik nog even zo gauw niet vinden.
maar komt er aan!


EDIT: GEVONDEN!!! yeah !

http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,7371.0.html
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Antwoord #12 Gepost op: 7 Juli 2015, 03:03:04 »

@Femke_M: Bedankt voor je tips, zelf ga ik nu ook regelmatig naar het park in de buurt en daar kan ik de nodige dingen wel vinden.
Vandaag nog muurleeuwenbek, weegbree en paardenbloem verzameld en in het buitenverblijf geplant, dit had ook meteen succes.  grijns

Maar ik ga toch net als jij proberen om in enkele bakken wat onkruiden te planten. Hopelijk kan ik ze ook laten groeien zodat ik hier toch regelmatig uit kan oogsten. Nee het centrum van Gent is niet zo heel groen te noemen, gelukkig zijn er toch nog enkele parken aan de rand van de stad.
Welke plantjes zaai je precies ? Zijn dit groenten of onkruiden ?

@Freakyturtle: Erg bedankt voor de link naar die topic!!  cool zeg Ik had die enkele jaren terug al eens gelezen, maar ik kon hem niet meteen terugvinden.
Daar staat inderdaad zeer interessante informatie in.
Gelogd
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #13 Gepost op: 7 Juli 2015, 03:09:34 »

Ik heb er geen verstand van hoor want hier groeit onkruid in overvloed in de tuin.
Maar werkt het niet beter om onkruid zaden eerst te ontkiemen?
Volgens mij gebeurd dit over het algemeen ook in de natuur.
Het zaad valt op de grond en ontkiemd toch?
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
KB
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 44


Indotestudo forstenii


« Antwoord #14 Gepost op: 7 Juli 2015, 15:22:55 »

Ik heb er geen verstand van hoor want hier groeit onkruid in overvloed in de tuin.
Maar werkt het niet beter om onkruid zaden eerst te ontkiemen?
Volgens mij gebeurd dit over het algemeen ook in de natuur.
Het zaad valt op de grond en ontkiemd toch?


Ja zo lijkt het wel, ik ben er alles over aan het opzoeken momenteel. Aangezien het niet het "seizoen" is om onkruid te zaaien probeer ik ze nu gewoon te verplanten in de hoop dat ze blijven leven.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 07:49:48

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 752
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 687
Totaal: 687
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.145 seconden met 25 queries.