Hi allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me even voorstellen!
Ik ben Lizanne, ik heb sinds kort een zaagrugschildpadje over genomen. De schildpad is ongeveer 2 jaar oud en is ongeveer 8 cm lang en 6 cm breed.
De vorige eigenaar keek er niet meer naar om, dit was ook zeker terug te zien! Het arme beestje zat in een soort cilindervormige vaas zonder warmte lamp en zonder UV lamp.
Ik hoop het schildpadje een veilig, goed maar vooral gezond leven te geven. Echter ben ik nieuw dus kan ik vast wat tips gebruiken!
De schildpad zit nu in een tijdelijke (te) kleine bak. ik heb al een grotere bak aangeschaft maar ik moet nog een aantal dingen aanschaffen voordat hij hier echt naar kan verhuizen. Ik heb voor de tijdelijke bak een warmte lamp en UV lamp aangeschaft. Een warmte element en een filter had ik al. Verder heb ik een eilandje gemaakt met grote stenen zodat hij helemaal het water uit kan.
verder viel het me op dat de schild erg vies was (te zien op de foto's), maar dat er ook een raar plekje op zat. Ik heb me ingelezen en gekeken of het om schildrot ging maar het plekje is niet zacht. verder eet de schildpad goed (gekookte kip, groente/fruit, en een beetje gedroogde garnalen/meelwormen en af en toe eierschillen).
ik vroeg mij af of iemand weet wat dit voor een plekje is en wat ik er aan moet doen. Verder doezelt mijn schildpad een soort inslaap als hij aan het zonnen is, is dit een goed of juist slecht teken? verder heb ik het idee dat schildpad jeuk heeft aan zijn bewegingen te zien, is dit een teken van vervellen?
ik hoop dat jullie me opweg kunnen helpen en eventueel tips hebben!