wim 2
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 15 Juli 2015, 13:37:30 » |
De eieren die wit of geel doorlichten zullen inderdaad onbevrucht zijn.
Ik heb de eieren in metselzand (rivierzand) liggen en houd de broedkas ook tussen de 70 en 80% LV. Zodra de schildpadjes uit beginnen te komen plaats ik ze in kleinere bakjes met vochtige tisue, zodat het uitgekomen schildpadje de andere eieren met rust laat en deze ook niet kan keren.
Het eerste schildpadje van dit jaar is nu na 54 dagen bezig met uitkomen.
Succes.
|
|
|
|
Tilly
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 15 Juli 2015, 19:07:06 » |
Dank je wel Wim, dan laat ik ze maar lekker liggen. jij ook succes met de uitkomst van de eieren.
|
|
|
|
Tilly
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 25 Juli 2015, 13:59:05 » |
wie kan mij antwoord geven op de bovengenoemde vraag, het zand in het kweekbakje is kurkdroog, ik heb vandaag ongeveer 10 CC water bijgevoegd met een spuitje, maar ik ben bang dat dit niet veel doet, wat is jullie advies, de eieren toch laten liggen of overzetten in een nieuw bakje met b.v. vermiculiet? (de eitjes zijn vandaag ongeveer 44 dagen oud)
|
|
|
|
nathalie
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 25 Juli 2015, 14:34:51 » |
Ik ben ook erg benieuwd naar het antwoord. Hoe houd je het vochtig? De luchtvochtigheid krijg ik niet boven de 68. Procent. Ik werk met een broedstoof van lucky reptile en zorg altijd dat er water onderin ligt en er een beker water in staat.
|
|
|
|
Tilly
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 25 Juli 2015, 15:25:53 » |
De luchtvochtigheid is hier tussen de 70 en 80, misschien is het vochtgehalte eromheen voldoende? Ik vind z'on eerste keer best wel lastig, wanneer doe je het goed.
|
|
|
|
wim 2
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 26 Juli 2015, 15:42:12 » |
Hier liggen de eieren in rivier (metsel) zand liggen en deze is droog!! De RV ligt tussen de 70 en 80 %. Ik laat de eieren in het droge zand liggen, ze krijgen toch iets van het vocht van de omgeving mee, dus ik zou de eieren rustig laten liggen. Van de eerste 10 eieren zijn hier 10 jongen uitgekomen. Succes.
|
|
|
|
Tilly
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: 26 Juli 2015, 16:54:54 » |
Dank je wel voor je antwoord en hartelijk gefeliciteerd met de 10 kleintjes.
ik dacht zelf ook al zoiets, maar die onzekerheid h?. Net als vandaag, kom ik thuis staat de temperatuur in een keer op 34 graden in plaats van 31.5. Hopelijk heeft dit geen consequenties. Nog een dag of 10 afwachten.
Van de 4 eieren die alleen een gele vlek vertoonden zijn er 2 in 1 x helemaal gevuld (nu ongeveer een week) en er is een luchtkamer te zien. Deze eieren zijn bijna 2 x zo groot als van de andere legsels, misschien tevens een hardere schaal en dat je daarom geen ontwikkeling zag? Ook hier is het nog een dag of 10 afwachten. Ook haar 2de legsel van dit jaar zijn weer erg grote eieren.
De 2 andere vrouwtjes leggen relatief kleine eitjes en zijn zelf groter als het bovengenoemde vrouwtje.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 26 Juli 2015, 17:30:32 » |
Als er nog plaats is in de broedstoof naast het bakje met de eieren kan je er een natte spons inleggen, dit verhoogt de luchtvochtigheid. Bij hardschalige eieren is die wat minder belangrijk dan bij zachtschalige eieren. Maar toch moet je een bepaalde vochtigheid handgaven, dan is het vlies onder de kalkschaal (de chorion, een stevig, veerkrachtig vlies) wat minder taai, wat het uitkomen vergemakkelijkt.
|
|
|
|
Tilly
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #23 Gepost op: 28 Juli 2015, 09:12:54 » |
dank je voor de tip, ik ga het proberen.
|
|
|
|
Tilly
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 4 Augustus 2015, 20:21:45 » |
|
|
|
|
Tilly
Chelonoidis carbonaria
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: 4 Augustus 2015, 20:24:15 » |
het naveltje is al bijna dicht, hoelang moet ik wachten voordat het diertje in het terrarium mag?
|
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: 4 Augustus 2015, 20:44:13 » |
het naveltje is al bijna dicht, hoelang moet ik wachten voordat het diertje in het terrarium mag?
Proficiat! Geweldig zo'n eerste nakweek! mooi diertje ook! Ik zou ze op keukenpapier houden tot het naveltje helemaal gesloten is
|
0.0.2. Centrochelys Sulcata 1.11.1. Trachemys Scripta Troosti 0.4.1. Trachemys Scripta Scripta
|
|
|
|