SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 Omlaag Print
Auteur Topic: Geelwang eet niet.  (gelezen 46495 keer)
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #45 Gepost op: 5 Juni 2015, 22:02:37 »


Ik snap niet waarom je nu weer van trachemys naar Centrochelys sulcata gaat maar goed

Ja ik vang inderdaad klein schalig schildpadden op ja
tot op zekere hoogte

Ja ik ben ik zeker bekent mee theo

Heel eenvoudig;

Een dier dat uit de koude streken komt mag je niet te warm huisvesten, een dier dat uit de warme streken komt mag je niet te koud huisvesten.

En als je goed op de hoogte was wist je van de verschillen in de bouw van de schildpadden en waarom ze die vorm juist hebben.

Echter begint dit op een zelfde discussie te lijken van een goede week geleden met iemand die ook schildpadden opvangt en niet naar andere feiten wil luisteren dan de dingen die hij zelf weet.

Dit begint zeker niet op die discussie te lijken.
ik heb geen verschillende soorten samen ten eerste
ten tweede vang ik geen 100 schildpadden op
en wanneer een ander iets zegt neem ik het wel degelijk aan
daarom vroeg ik aan jou :

Kun je jou theorie schriftelijk onderbouwen.

Jij keurt de NBSV af
dus zou ik graag andere schriftelijke info hebben en die in ieder geval eens willen lezen.
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #46 Gepost op: 5 Juni 2015, 22:05:10 »

En dit wil niet zeggen dat ik er achter sta wat jij zegt maar ben zeker bereid stukken te lezen en daar mijn oordeel over te geven
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #47 Gepost op: 5 Juni 2015, 23:17:32 »

En dit wil niet zeggen dat ik er achter sta wat jij zegt maar ben zeker bereid stukken te lezen en daar mijn oordeel over te geven

Zou zeggen type op google American Turtles in en lees alles wat er over geschreven wordt (is wel in het Engels) en je leert veel meer.
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #48 Gepost op: 5 Juni 2015, 23:19:58 »

Als ik even tussen beide kemphaantjes mag komen... cool

Ten eerste, de lijfspreuk binnen de NBSV is dat schildpadden houden geen wet van Meden en Perzen is. Vele manieren zijn dus mogelijk om schildpadden succesvol te houden/kweken. Daar komt bij dat de tekst waar Theo aan refereert enige jaren oud is, en inderdaad misschien wat "standaard" is. Deze tekst is toen gepubliceerd met het oog op de opkomst zijnde positief/negatieflijsten. De website wordt momenteel vernieuwd, dus hoogstwaarschijnlijk worden deze teksten daar waar nodig ook aangepast.
Waar in de tekst verwezen wordt naar het houden van jonge dieren in ondiep water is dat omdat wij schildpaddenhouders het aantal sterfgevallen willen beperken. Laat je de natuur zijn gang gaan, dan is dat een ander invalshoek. Beide gevallen kan, maar pasgeboren in ondiep water houden ter controle is niet foutief.

Betreffende het verspreidingsgebied van Trachemys scripta (sensu stricto, dus niet alle oude soorten die voorheen ook onder scripta vielen), en biologische/evolutionaire aspecten.
Trachemys scripta elegans komt voor van de Golf van Mexico in het zuiden van de VS tot aan vlakbij de grens met Canada nabij Chicago. Het is logisch dat exemplaren in Louisiana een ander jaarritme hebben dan exemplaren nabij Chicago, maar het mechanisme in het dier is hetzelfde. In dieren van Louisiana zit hetzelfde instinct als in dieren nabij Chicago. Om een voorbeeld te noemen,...in zeer veel schildpaddensoorten zit bijvoorbeeld het oer-instinct om in aestivatie (zomer/droogte slaap) te gaan als de poel/rivier/meer waarin ze leven dreigt op te drogen. Hun instinct zegt ze dan zich in te graven in de opdrogende modder en zo deze moeilijke tijd uit te zitten. Ondanks dat vele soorten in gebieden voorkomen waar water altijd aanwezig is. Dit truukje kun je trouwens thuis uitproberen...  knipoog Een dier uit Chicago kan zich dus vrij makkelijk aanpassen aan de omstandigheden nabij Louisiana en vice versa. Voor vele schildpaddensoorten geldt dat om als soort te overleven er aan enkele basis voorwaarden moet worden voldaan, en in dit geval is dat een bepaald aantal warme dagen per jaar, die nodig zijn om de eieren te laten incuberen en een bepaalde temperatuur om gedurende de tijd dat het dier actief is zijn eten te kunnen laten verteren. De extremen in het weer, dus de koudste en warmste temperatuur op een bepaalde locatie zijn minder van belang. Dit is ook de reden waarom dieren die zijn losgelaten in de natuur in Nederland zich niet voortplanten, en dieren losgelaten in landen rond de Middellandse Zee zich wel voortplanten, er wordt daar voldaan aan het aantal benodigde dagen met hoge temperatuur voor de incubatie van de eieren. Daarnaast kunnen dieren zich in Nederland niet goed volvreten gedurende de zomer omdat we in Nederland (en Belgie) over het algemeen te weinig echt warme dagen hebben om een actief gedrag in schildpadden te provoceren (om die reden heb ik mijn dieren in een kas zitten zodat de temperatuur gemiddeld hoger is en langer per dag ook hoog blijft en het voorjaar eerder op gang komt en de zomer gerekt kan worden tot diep in oktober).
Gelogd

Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #49 Gepost op: 5 Juni 2015, 23:30:40 »

Als ik even tussen beide kemphaantjes mag komen... cool

Ten eerste, de lijfspreuk binnen de NBSV is dat schildpadden houden geen wet van Meden en Perzen is. Vele manieren zijn dus mogelijk om schildpadden succesvol te houden/kweken. Daar komt bij dat de tekst waar Theo aan refereert enige jaren oud is, en inderdaad misschien wat "standaard" is. Deze tekst is toen gepubliceerd met het oog op de opkomst zijnde positief/negatieflijsten. De website wordt momenteel vernieuwd, dus hoogstwaarschijnlijk worden deze teksten daar waar nodig ook aangepast.
Waar in de tekst verwezen wordt naar het houden van jonge dieren in ondiep water is dat omdat wij schildpaddenhouders het aantal sterfgevallen willen beperken. Laat je de natuur zijn gang gaan, dan is dat een ander invalshoek. Beide gevallen kan, maar pasgeboren in ondiep water houden ter controle is niet foutief.

Betreffende het verspreidingsgebied van Trachemys scripta (sensu stricto, dus niet alle oude soorten die voorheen ook onder scripta vielen), en biologische/evolutionaire aspecten.
Trachemys scripta elegans komt voor van de Golf van Mexico in het zuiden van de VS tot aan vlakbij de grens met Canada nabij Chicago. Het is logisch dat exemplaren in Louisiana een ander jaarritme hebben dan exemplaren nabij Chicago, maar het mechanisme in het dier is hetzelfde. In dieren van Louisiana zit hetzelfde instinct als in dieren nabij Chicago. Om een voorbeeld te noemen,...in zeer veel schildpaddensoorten zit bijvoorbeeld het oer-instinct om in aestivatie (zomer/droogte slaap) te gaan als de poel/rivier/meer waarin ze leven dreigt op te drogen. Hun instinct zegt ze dan zich in te graven in de opdrogende modder en zo deze moeilijke tijd uit te zitten. Ondanks dat vele soorten in gebieden voorkomen waar water altijd aanwezig is. Dit truukje kun je trouwens thuis uitproberen...  knipoog Een dier uit Chicago kan zich dus vrij makkelijk aanpassen aan de omstandigheden nabij Louisiana en vice versa. Voor vele schildpaddensoorten geldt dat om als soort te overleven er aan enkele basis voorwaarden moet worden voldaan, en in dit geval is dat een bepaald aantal warme dagen per jaar, die nodig zijn om de eieren te laten incuberen en een bepaalde temperatuur om gedurende de tijd dat het dier actief is zijn eten te kunnen laten verteren. De extremen in het weer, dus de koudste en warmste temperatuur op een bepaalde locatie zijn minder van belang. Dit is ook de reden waarom dieren die zijn losgelaten in de natuur in Nederland zich niet voortplanten, en dieren losgelaten in landen rond de Middellandse Zee zich wel voortplanten, er wordt daar voldaan aan het aantal benodigde dagen met hoge temperatuur voor de incubatie van de eieren. Daarnaast kunnen dieren zich in Nederland niet goed volvreten gedurende de zomer omdat we in Nederland (en Belgie) over het algemeen te weinig echt warme dagen hebben om een actief gedrag in schildpadden te provoceren (om die reden heb ik mijn dieren in een kas zitten zodat de temperatuur gemiddeld hoger is en langer per dag ook hoog blijft en het voorjaar eerder op gang komt en de zomer gerekt kan worden tot diep in oktober).

Bedankt voor je bijdrage in deze discussie.
Helaas heeft Theo al een andere wending aan genomen om zijn gelijk te krijgen

http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,13847.msg178907/topicseen.html#new
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #50 Gepost op: 5 Juni 2015, 23:37:47 »

Volgens de informatie die ik kort geleden nog uit Amerika kreeg was dat er wel verdwaalde (losgelaten) T.s.elgans ten zuiden van Kentucky voor kwamen maar dat ze daar niet standaard  leefde of leven, dit zijn voornamelijk dieren die op de farms worden gebruikt om eieren te leggen maar niet terug gebracht worden naar hun habitat, met als gevolg dat in de noordelijke staten waar de T.s.elegans thuis hoort bedreigt wordt met uitsterven, dit geld niet voor de de andere T.s. soorten omdat die daar in het zeer warme zuiden goed gedijen.

Ook spreken ze in de VS de stelling tegen dat de T.s.elegans hier niet zou kunnen overleven, de weersomstandigheden zijn op de meeste punten zelfs beter dan in het noordelijk deel van hun leefgebied, we missen slechts in de zomer 1 maand waarin de temperaturen hoog genoeg liggen om de eieren van de T.s.elegans uit te laten komen (deze proef is gedaan door militairen die in west Europa gelegerd waren).

Overigens refereerde niet ik naar de site van de NBSV maar een ander.
Gelogd
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #51 Gepost op: 5 Juni 2015, 23:45:08 »

Volgens de informatie die ik kort geleden nog uit Amerika kreeg was dat er wel verdwaalde (losgelaten) T.s.elgans ten zuiden van Kentucky voor kwamen maar dat ze daar niet standaard  leefde of leven, dit zijn voornamelijk dieren die op de farms worden gebruikt om eieren te leggen maar niet terug gebracht worden naar hun habitat, met als gevolg dat in de noordelijke staten waar de T.s.elegans thuis hoort bedreigt wordt met uitsterven, dit geld niet voor de de andere T.s. soorten omdat die daar in het zeer warme zuiden goed gedijen.

Ook spreken ze in de VS de stelling tegen dat de T.s.elegans hier niet zou kunnen overleven, de weersomstandigheden zijn op de meeste punten zelfs beter dan in het noordelijk deel van hun leefgebied, we missen slechts in de zomer 1 maand waarin de temperaturen hoog genoeg liggen om de eieren van de T.s.elegans uit te laten komen (deze proef is gedaan door militairen die in west Europa gelegerd waren).

Overigens refereerde niet ik naar de site van de NBSV maar een ander.

Uit de wetenschap blijkt dat de T.s. Elegans oorspronkelijk voorkomt in een klein gebied brazili?
en bewust uitgezet is in Arizona, Californi?, Colorado, Connecticut, Delaware, Florida, Hawa?, Maine, Maryland, Massachusetts, Michigan, New Jersey, New Mexico, New York, North Carolina, Ohio, Oregon, Pennsylvania, South Carolina, Virginia en Washington

Wat maakt dat dit dus de originele omgeving van de T.s. Elegans helemaal niet is.

Theo jij gaf de link van de NBSV niet maar wel de kritiek die erop gegeven werd
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #52 Gepost op: 6 Juni 2015, 00:44:57 »


Leg dan maar is een roodwang en een geelbuik naast elkaar en kijk is naar de bouw van het dier.

Een roodwang is vele malen platter dan een geelbuik, dit is enkel en alleen om het zonlicht op te vangen in de regio's waar zij leven, geef ze dus een gelijke dosis warmte en zonlicht als een geelbuik en ze krijgen een overdosis.

Als je daar nu een geelwang tussen zet uit het gebied waar ook roodwangen leven dan zal je zien dat deze platter is dan een geelbuik uit de zuidelijke regionen maar boller dan de roodwang.
Theo, de reden dat geelbuiken boller zijn is waarschijnlijk te wijten aan het samenleven met Aligator mississippiensis in nagenoeg hun gehele verspreidingsgebied. Dit zie je ook terug bij andere Noord-Amerikaanse soorten en heeft waarschijnlijk niet zoveel te maken met het opvangen van zonnestralen. Daar staat tegenover dat een platter schild beter meegeeft tijdens het zwemmen.  knipoog
Gelogd

Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #53 Gepost op: 6 Juni 2015, 00:48:42 »


Leg dan maar is een roodwang en een geelbuik naast elkaar en kijk is naar de bouw van het dier.

Een roodwang is vele malen platter dan een geelbuik, dit is enkel en alleen om het zonlicht op te vangen in de regio's waar zij leven, geef ze dus een gelijke dosis warmte en zonlicht als een geelbuik en ze krijgen een overdosis.

Als je daar nu een geelwang tussen zet uit het gebied waar ook roodwangen leven dan zal je zien dat deze platter is dan een geelbuik uit de zuidelijke regionen maar boller dan de roodwang.
Theo, de reden dat geelbuiken boller zijn is waarschijnlijk te wijten aan het samenleven met Aligator mississippiensis in nagenoeg hun gehele verspreidingsgebied. Dit zie je ook terug bij andere Noord-Amerikaanse soorten en heeft waarschijnlijk niet zoveel te maken met het opvangen van zonnestralen. Daar staat tegenover dat een platter schild beter meegeeft tijdens het zwemmen.  knipoog

Nee die Theo bedoeld koop je bij intertoys weet je wel met een accu en een zonnepaneeltje
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #54 Gepost op: 6 Juni 2015, 00:53:23 »

Overigens refereerde niet ik naar de site van de NBSV maar een ander.

....ik geef duidelijk aan dat de huisvestingsrichtlijn van de NBSV niet correct is en ze de levens van onder meer de roodwang en een groot aantal geelwangen bekorten als ze deze huisvestingsrichtlijn handhaven. De spijsvertering, energie opbouw en groei raken van slag, dieren worden enorm groot met de nodige aandoeningen en al.

Misschien toch handig om wat genuanceerder met de NBSV (of elke andere vereniging) om te gaan in de zin van "de NBSV" zegt". De vereniging zegt niks er staat alleen iets op hun website, maar dat betekent niet dat elk van de +/- 500 leden dat onderstreept. knipoog

Citaat
Vergeet niet dat de elke soort schildpad niet voor niets haar specifieke vorm heeft.
Klopt, maar als er een generalist is onder de schildpadden, dan is het wel Trachemys scripta. Vandaar dat ze in allerlei landen een plaag zijn geworden.
Gelogd

Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #55 Gepost op: 6 Juni 2015, 00:58:44 »

Citaat
Waar in de tekst verwezen wordt naar het houden van jonge dieren in ondiep water is dat omdat wij schildpaddenhouders het aantal sterfgevallen willen beperken. Laat je de natuur zijn gang gaan, dan is dat een ander invalshoek. Beide gevallen kan, maar pasgeboren in ondiep water houden ter controle is niet foutief.

Vergeten word dat het er in de natuur erg wreed aan toe kan gaan,
en men geeft dan een ondoordachte reactie op veiligheidsvoorzieningen e.d.
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #56 Gepost op: 6 Juni 2015, 09:40:16 »

Als ik even tussen beide kemphaantjes mag komen... cool

Ten eerste, de lijfspreuk binnen de NBSV is dat schildpadden houden geen wet van Meden en Perzen is. Vele manieren zijn dus mogelijk om schildpadden succesvol te houden/kweken. Daar komt bij dat de tekst waar Theo aan refereert enige jaren oud is, en inderdaad misschien wat "standaard" is. Deze tekst is toen gepubliceerd met het oog op de opkomst zijnde positief/negatieflijsten. De website wordt momenteel vernieuwd, dus hoogstwaarschijnlijk worden deze teksten daar waar nodig ook aangepast.
Waar in de tekst verwezen wordt naar het houden van jonge dieren in ondiep water is dat omdat wij schildpaddenhouders het aantal sterfgevallen willen beperken. Laat je de natuur zijn gang gaan, dan is dat een ander invalshoek. Beide gevallen kan, maar pasgeboren in ondiep water houden ter controle is niet foutief.

Betreffende het verspreidingsgebied van Trachemys scripta (sensu stricto, dus niet alle oude soorten die voorheen ook onder scripta vielen), en biologische/evolutionaire aspecten.
Trachemys scripta elegans komt voor van de Golf van Mexico in het zuiden van de VS tot aan vlakbij de grens met Canada nabij Chicago. Het is logisch dat exemplaren in Louisiana een ander jaarritme hebben dan exemplaren nabij Chicago, maar het mechanisme in het dier is hetzelfde. In dieren van Louisiana zit hetzelfde instinct als in dieren nabij Chicago. Om een voorbeeld te noemen,...in zeer veel schildpaddensoorten zit bijvoorbeeld het oer-instinct om in aestivatie (zomer/droogte slaap) te gaan als de poel/rivier/meer waarin ze leven dreigt op te drogen. Hun instinct zegt ze dan zich in te graven in de opdrogende modder en zo deze moeilijke tijd uit te zitten. Ondanks dat vele soorten in gebieden voorkomen waar water altijd aanwezig is. Dit truukje kun je trouwens thuis uitproberen...  knipoog Een dier uit Chicago kan zich dus vrij makkelijk aanpassen aan de omstandigheden nabij Louisiana en vice versa. Voor vele schildpaddensoorten geldt dat om als soort te overleven er aan enkele basis voorwaarden moet worden voldaan, en in dit geval is dat een bepaald aantal warme dagen per jaar, die nodig zijn om de eieren te laten incuberen en een bepaalde temperatuur om gedurende de tijd dat het dier actief is zijn eten te kunnen laten verteren. De extremen in het weer, dus de koudste en warmste temperatuur op een bepaalde locatie zijn minder van belang. Dit is ook de reden waarom dieren die zijn losgelaten in de natuur in Nederland zich niet voortplanten, en dieren losgelaten in landen rond de Middellandse Zee zich wel voortplanten, er wordt daar voldaan aan het aantal benodigde dagen met hoge temperatuur voor de incubatie van de eieren. Daarnaast kunnen dieren zich in Nederland niet goed volvreten gedurende de zomer omdat we in Nederland (en Belgie) over het algemeen te weinig echt warme dagen hebben om een actief gedrag in schildpadden te provoceren (om die reden heb ik mijn dieren in een kas zitten zodat de temperatuur gemiddeld hoger is en langer per dag ook hoog blijft en het voorjaar eerder op gang komt en de zomer gerekt kan worden tot diep in oktober).

Wat men noemt een waardevolle bijdrage  knipoog
Zelf ben ik voorstander van het gecontroleerd buiten huisvesten indien de omstandigheden het toelaten. Zoals eerder vermeld is een kas eigenlijk ideaal. Eigenlijk is het zonde indien je over een tuin beschikt de dieren het ganse jaar door binnen te huisvesten. Hier gaan alle dieren, tot de kleinste toe jaarlijks "op vakantie" in de buitenlucht, tot op heden is natuurlijk zonlicht onvervangbaar :
http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,6877.0.html
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #57 Gepost op: 6 Juni 2015, 21:10:07 »

Francijn25, hoe gaat het inmiddels met je geelwang?

Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #58 Gepost op: 8 Juni 2015, 13:34:48 »


Theo, de reden dat geelbuiken boller zijn is waarschijnlijk te wijten aan het samenleven met Aligator mississippiensis in nagenoeg hun gehele verspreidingsgebied. Dit zie je ook terug bij andere Noord-Amerikaanse soorten en heeft waarschijnlijk niet zoveel te maken met het opvangen van zonnestralen. Daar staat tegenover dat een platter schild beter meegeeft tijdens het zwemmen.  knipoog

Het samenleven met een ander roofdier kan niet de reden zijn, een aligator kan makkelijker een bolle schildpad vangen dan een grizzly of een wolf die voorkomen in het noorden, zeker de beer lust wel eens een schildpadje en dan is de platte T.s.elegans wel heel makkelijk te vangen voor hen en zou een bolle T.s.scripta juist minder kans lopen omdat de bek van een beer niet zover open kan als die van een aligator.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #59 Gepost op: 8 Juni 2015, 13:45:10 »



Misschien toch handig om wat genuanceerder met de NBSV (of elke andere vereniging) om te gaan in de zin van "de NBSV" zegt". De vereniging zegt niks er staat alleen iets op hun website, maar dat betekent niet dat elk van de +/- 500 leden dat onderstreept. knipoog


Op de elk geschrift (dus ook de website) van de NBSV behoort de mening van de vereniging te staan (dat er leden niet mee eens zijn doet daar niets aan af).

Als NBSV zelf vind dat een publicatie op een eigendom van de vereniging niet correct is dient de vereniging er voor zorg te dragen dat deze ten spoedigste van het domein verwijdert wordt.

Overigens geef ik mijn mening niet over ??n of meerdere leden, ik geef mijn mening, via deze site op dit moment, wederom over de volledige vereniging, waar het gehele bestuur voor verantwoordelijk is en elk jaar op de jaarvergadering verantwoording over hun handelen verantwoording af moet leggen op een jaar / ledenvergadering waar de leden al dan niet gegroepeerd hun genoegen en hun ongenoegen over de gang van zake kenbaar kunnen maken aan het bestuur.

Gelogd
Pagina's: 1 2 3 [4] 5 6 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 April 2024, 18:15:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 430
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 361
Totaal: 361
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.072 seconden met 26 queries.