SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6 Omlaag Print
Auteur Topic: Geelwang eet niet.  (gelezen 46370 keer)
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #15 Gepost op: 5 Juni 2015, 14:00:50 »

Bij de start van dit topic werd nergens aangegeven welke de grootte is van het eerste dier.Als er geen enorm grootteverschil is tussen beiden zie ik geen enkele reden om ze apart te huisvesten.Vermits de nieuwe al samen zont met de andere lijkt het OK.
Het kan best zijn dat de nieuwkomer wat tijd nodig heeft om zich aan te passen; het aangeboden voer (Gammarus en diepvries bloedworm) is nu niet precies ideaal te noemen. Probeer eens met wat kleine regenworm , klein strookje rood vlees of korrels  bedoeld vor Ko?..;die worden door heel jonge dieren zeker graag gegeten.

Redenen voor apart huisvesten:

1. Quarantaine: Het is van belang om nieuwe dieren alvorens het samen te huisvesten deze eerst in quarantaine te plaatsen
(liefst 6 weken) ivm eventuele ziektes e.d. het dier weigert te eten dus is mogelijk ziek.
Ook kan het dier door transport erg gestrest raken en daardoor heeft het ook rustig de tijd te acclimatiseren en tot rust te komen alvorens het nieuwe indrukken gaat opdoen van mede bewoners.
2. Het weigeren van eten: Het kan mogelijk zijn dat het dier niet eet door dominantie van de andere bewoner.
  Dus door een aparte huisvesting is het observeren naar het probleem (het weigeren van voedsel) makkelijker.

Inderdaad is deze voeding verre van compleet en geschikt maar toch zou het moeten eten.




Ook adviseer ik een mest onderzoek alvorens het samen huisvesten
« Laatste verandering: 5 Juni 2015, 14:23:21 door Freakyturtle » Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #16 Gepost op: 5 Juni 2015, 16:26:12 »

Wel vreemd dat deze richtlijnen dan alweer veranderd zijn
bij mijn weten staat voor Trachemys, Chrysemys en Graptemys een temperatuur van 24 tot 26 graden,
maar goed....

ik ga mij niet jaarlijks opnieuw inlezen om te zien of er weer een temperatuur wijziging is.
ik kijk liever naar hoe mijn dieren functioneren en dat doen ze uitstekend knipoog

Je hoeft je niet in te lezen elk jaar maar even na te gaan waar de dieren vandaan komen en wat in hun habitat de normale temperaturen zijn, zeker als je het hebt over een soort als de Trachemys die over een zo groot gebied verspreid zijn en elke ondersoort zijn eigen specifieke eisen.
Gelogd
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #17 Gepost op: 5 Juni 2015, 16:32:34 »


Redenen voor apart huisvesten:

1. Quarantaine: Het is van belang om nieuwe dieren alvorens het samen te huisvesten deze eerst in quarantaine te plaatsen
(liefst 6 weken) ivm eventuele ziektes e.d. het dier weigert te eten dus is mogelijk ziek.
Ook kan het dier door transport erg gestrest raken en daardoor heeft het ook rustig de tijd te acclimatiseren en tot rust te komen alvorens het nieuwe indrukken gaat opdoen van mede bewoners.

Op welke ziekte heb jij de Quarantaine tijd gebaseerd?



2. Het weigeren van eten: Het kan mogelijk zijn dat het dier niet eet door dominantie van de andere bewoner.
  Dus door een aparte huisvesting is het observeren naar het probleem (het weigeren van voedsel) makkelijker.

Inderdaad is deze voeding verre van compleet en geschikt maar toch zou het moeten eten.

Dat de reden dominantie is is een slag in de ruimte, niets wijst op dominantie zeker omdat de dieren ook samen op het eiland liggen te zonnen



Ook adviseer ik een mest onderzoek alvorens het samen huisvesten

Welke reden en hoe verzamel je uitwerpselen van een waterschildpad?

Niets maar dan ook niets wijst in de richting van een mogelijke parasiet met de gegevens die wij hebben.
Gelogd
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #18 Gepost op: 5 Juni 2015, 17:23:59 »


Redenen voor apart huisvesten:

1. Quarantaine: Het is van belang om nieuwe dieren alvorens het samen te huisvesten deze eerst in quarantaine te plaatsen
(liefst 6 weken) ivm eventuele ziektes e.d. het dier weigert te eten dus is mogelijk ziek.
Ook kan het dier door transport erg gestrest raken en daardoor heeft het ook rustig de tijd te acclimatiseren en tot rust te komen alvorens het nieuwe indrukken gaat opdoen van mede bewoners.

Op welke ziekte heb jij de Quarantaine tijd gebaseerd?



2. Het weigeren van eten: Het kan mogelijk zijn dat het dier niet eet door dominantie van de andere bewoner.
  Dus door een aparte huisvesting is het observeren naar het probleem (het weigeren van voedsel) makkelijker.

Inderdaad is deze voeding verre van compleet en geschikt maar toch zou het moeten eten.

Dat de reden dominantie is is een slag in de ruimte, niets wijst op dominantie zeker omdat de dieren ook samen op het eiland liggen te zonnen



Ook adviseer ik een mest onderzoek alvorens het samen huisvesten

Welke reden en hoe verzamel je uitwerpselen van een waterschildpad?

Niets maar dan ook niets wijst in de richting van een mogelijke parasiet met de gegevens die wij hebben.


Betreffende deze schildpad:

Een schildpad die niet wil eten kan wel degelijk last hebben van een parasiet of andere ziekte.
Ik zeg niet dat deze ziek is maar uitsluiten kunnen we dit ook niet.

Betreffende de Quarantaine:

De Periode van 6 weken is wat ik hanteer.
Een advies wat ik ooit van een RA heb gekregen en nooit heb los gelaten.
Dit is niet aan een ziekte gerelateerd maar wel op veiligheid en welzijn.
Onthoud dat ziekten niet altijd onmiddellijk  waarneembaar zijn!



Wat betreft dominantie:

Het wil niet zeggen dat wanneer ze samen zonnen en rond hangen of wat dan ook,
 dat het betreft voedsel ook goed gaat.
hierbij hoeft het andere dier niet perse te heersen over het voedsel maar kan ook in dit geval het kleinere dier te onderdanig zijn waardoor het niet zijn deel opeist.



Betreft het mest onderzoek:

Ik doe het standaard omdat ze buiten parasieten ook wormen e.d. kunnen hebben en ik er niet op zit te wachten
om alle dieren ergens mee te besmetten.



Betreffende verzamelen van mest:

Een quarantaine bak is nooit voorzien van bodembedekking dit maakt het dus makkelijk om monsters te nemen
en nog makkelijker is het wanneer de vertering niet helemaal goed gaat en de grotere keutels in de bak liggen.



Betreffende jou theorie over kijken in de natuur:

Ik ben van mening dat je het ''naar de natuur kijken'' is wat meer los moet laten.
De dieren die wij bezitten hebben (uitgesloten wildvang) nooit natuur gezien
want deze zijn namelijk in gevangenschap geboren.
Zet je dieren maar uit in de ''natuur'' waar ze volgens jou behoren.
Ik denk dat je dieren daar weinig kans op overleven heeft!
De natuurlijke omgevingen zijn ook niet allemaal optimaal!
Als je dat wilt observeren zul je een tijdmachine moeten hebben en een paar miljoen jaren terug in de tijd gaan.
Mijn mening is dan ook: observeer  het dier en neem meer aan van hun biologie dan van de natuurlijke omgevingen.
De biologie van de schildpad zegt ik ben koudbloedig en heb warmte nodig om te functioneren.
Begin daar is!
En kijk vervolgens naar voeding!


Maar ik denk dat jij ook katholiek zal zijn of niet?
Want al die mensen laten zich bedriegen door wat er ''geschreven'' staat.




                                         

 
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #19 Gepost op: 5 Juni 2015, 17:34:16 »

Owja Theo


Als jij zo naar de natuur wilt blijven kijken
dan gooi aub die vijver van je dicht of gooi daar alleen vissen in
want dan zou je dus heel goed moeten weten dat dat niet kan he

Onze zomers zijn te kort en winters te lang.
Dat is dan het antwoord wat je krijgt op het houden van schildpadden in een vijver

Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #20 Gepost op: 5 Juni 2015, 18:20:31 »


Betreffende deze schildpad:

Een schildpad die niet wil eten kan wel degelijk last hebben van een parasiet of andere ziekte.
Ik zeg niet dat deze ziek is maar uitsluiten kunnen we dit ook niet.

Dan is er maar 1 antwoord mogelijk en dat is niet een gok doen naar iets maar doorsturen naar een dierenarts met reptielervaring.

Betreffende de Quarantaine:

De Periode van 6 weken is wat ik hanteer.
Een advies wat ik ooit van een RA heb gekregen en nooit heb los gelaten.
Dit is niet aan een ziekte gerelateerd maar wel op veiligheid en welzijn.
Onthoud dat ziekten niet altijd onmiddellijk  waarneembaar zijn!

Ooit werden de schildpadden in palmboobakjes gehouden, wed destijds niet ontraden door de DA, nu dan ook maar doen?

Als je uitgaat van de langste durende incubatietijd van een besmettelijke ziekte dien je een periode van 3 maanden aan te houden.



Wat betreft dominantie:

Het wil niet zeggen dat wanneer ze samen zonnen en rond hangen of wat dan ook,
 dat het betreft voedsel ook goed gaat.
hierbij hoeft het andere dier niet perse te heersen over het voedsel maar kan ook in dit geval het kleinere dier te onderdanig zijn waardoor het niet zijn deel opeist.

Kan nergens lezen dat tijdens het voeren de oudere schildpad dominant gedrag vertoont, dan dien je uit te gaan van de gegevens die je wel hebt en dat is een watertemperatuur die hoog is.



Betreft het mest onderzoek:

Ik doe het standaard omdat ze buiten parasieten ook wormen e.d. kunnen hebben en ik er niet op zit te wachten
om alle dieren ergens mee te besmetten.

Ook een worm is een parasiet, hij leeft van de gastheer.



Betreffende verzamelen van mest:

Een quarantaine bak is nooit voorzien van bodembedekking dit maakt het dus makkelijk om monsters te nemen
en nog makkelijker is het wanneer de vertering niet helemaal goed gaat en de grotere keutels in de bak liggen.

Heel wat Quarantaine bakken gehad, nog nooit een mestmonster kunnen nemen uit de bak, wel vuil uit het filter kunnen verzamelen, was een stukje makkelijker.

Betreffende jou theorie over kijken in de natuur:

Ik ben van mening dat je het ''naar de natuur kijken'' is wat meer los moet laten.
De dieren die wij bezitten hebben (uitgesloten wildvang) nooit natuur gezien
want deze zijn namelijk in gevangenschap geboren.
Zet je dieren maar uit in de ''natuur'' waar ze volgens jou behoren.
Ik denk dat je dieren daar weinig kans op overleven heeft!
De natuurlijke omgevingen zijn ook niet allemaal optimaal!
Als je dat wilt observeren zul je een tijdmachine moeten hebben en een paar miljoen jaren terug in de tijd gaan.
Mijn mening is dan ook: observeer  het dier en neem meer aan van hun biologie dan van de natuurlijke omgevingen.
De biologie van de schildpad zegt ik ben koudbloedig en heb warmte nodig om te functioneren.
Begin daar is!
En kijk vervolgens naar voeding!

Domste opmerking die ik ooit gehoord heb;

1 Je dient bij elk dier naar de herkomst te kijken, zeker bij waterschildpadden, de moederdieren worden namelijk zo uit het wild gehaald om op een farm eieren te leggen, in principe zijn het dus gewoon wildvangdieren die op een farm zijn uitgebroed.

2 jou theorie volgende zou je van een waterschildpad een landschildpad kunnen maken, de afkomst is namelijk niet van belang en we geven ze gewoon een heropvoeding.


Maar ik denk dat jij ook katholiek zal zijn of niet?
Want al die mensen laten zich bedriegen door wat er ''geschreven'' staat.

Waar slaat dit op?

Owja Theo


Als jij zo naar de natuur wilt blijven kijken
dan gooi aub die vijver van je dicht of gooi daar alleen vissen in
want dan zou je dus heel goed moeten weten dat dat niet kan he

Onze zomers zijn te kort en winters te lang.
Dat is dan het antwoord wat je krijgt op het houden van schildpadden in een vijver



Dus onze zomers zijn korter dan die in Michigan en Detroit?

Die twee plaatsen liggen zelfs noordelijker dan Nederland, winters duren daar zelfs langer en zijn strenger, maar goed de afkomst doet er volgens jou niet toe.
Gelogd
schildpaddennetcrew
Moderatorteam
******
Offline

Berichten: 2797


« Antwoord #21 Gepost op: 5 Juni 2015, 19:11:57 »

Maar ik denk dat jij ook katholiek zal zijn of niet?
Want al die mensen laten zich bedriegen door wat er ''geschreven'' staat.

Het forum staat los van elke politieke voorkeur, los van wat voor geloofsovertuiging , los van elk lid z'n favoriete voetbalploeg of van wat dan ook, omdat we met zijn allen dezelfde passie delen. Tuurlijk is er wel eens een meningsverschil, en zijn er discussies... daar dient een forum ook voor, persoonlijk worden is echter nergens voor nodig . Terug on-topic
Gelogd
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #22 Gepost op: 5 Juni 2015, 19:16:16 »

Citaat
Dan is er maar 1 antwoord mogelijk en dat is niet een gok doen naar iets maar doorsturen naar een dierenarts met reptielervaring.

Theo dit is geen gok, het is een gegeven!
Zoals ik eerder al zei : Ik zeg niet dat deze ziek is maar uitsluiten kunnen we dit ook niet
Mijn advies luid: in quarantaine, het dier observeren, gaat het niet op korte termijn eten RA bezoeken of laten komen.
  ( ik laat hem indien nodig altijd komen, voor eventueel verder uitgebreid onderzoek kan het altijd nog vervoerd worden)



Citaat
Ooit werden de schildpadden in palmboombakjes gehouden, wed destijds niet ontraden door de DA, nu dan ook maar doen?
Als je uitgaat van de langste durende incubatietijd van een besmettelijke ziekte dien je een periode van 3 maanden aan te houden.

Nee, Palmboombakjes zouden uit de handel gehaald moeten worden naar mijn mening! Alleen snap ik de link niet met dit onderwerp maar goed..

Wat betreffende de incubatietijd:

Je weet dat incubatietijd betekend de tijd tussen besmetting en klinische symptomen?
In de Quarantaine fase word dus zoals mijn eerdere advies luidde een mest onderzoek gedaan waarmee toch wel bijna alles aan het licht komt.
Maar ik houd je niet tegen om deze fase langer aan te houden, daar ben je wat mij betreft vrij in!



Citaat
Kan nergens lezen dat tijdens het voeren de oudere schildpad dominant gedrag vertoont, dan dien je uit te gaan van de gegevens die je wel hebt en dat is een watertemperatuur die hoog is..

Theo, je maakt hier zelf de conclusie dat dominant gedrag bij een oudere schildpad voorkomt maar ik denk dat dit een beetje bekrompen is vind je niet?
Dominantie of onderdanigheid is een karakter eigenschap en geen leeftijd gebonden iets.

Dit begrijp ik niet goed  
Citaat
dan dien je uit te gaan van de gegevens die je wel hebt en dat is een watertemperatuur die hoog is
Kun je dit nader verklaren wat je hiermee bedoeld en wat je link hiermee is naar de dominantie?


Citaat
Ook een worm is een parasiet, hij leeft van de gastheer.

Dat klopt een worm valt onder de categorie Endoparasieten
de categorie voor parasieten die inwendig leven.
Maar de term ''worm'' werd even wat duidelijker verwoord.


Citaat
Heel wat Quarantaine bakken gehad, nog nooit een mestmonster kunnen nemen uit de bak, wel vuil uit het filter kunnen verzamelen, was een stukje makkelijker.
Als je het allemaal zo specifiek wilt benoemen, Bij mijn begrippen behoord dat bij de bak, maar zal het voortaan beter verwoorden.



Citaat
Domste opmerking die ik ooit gehoord heb;

1 Je dient bij elk dier naar de herkomst te kijken, zeker bij waterschildpadden, de moederdieren worden namelijk zo uit het wild gehaald om op een farm eieren te leggen, in principe zijn het dus gewoon wildvangdieren die op een farm zijn uitgebroed.

Zoals al duidelijk gezegd  Wildvang uitgesloten.
Maar verdere nakweek is geen wildvang meer.

Citaat
2 jou theorie volgende zou je van een waterschildpad een landschildpad kunnen maken, de afkomst is namelijk niet van belang en we geven ze gewoon een heropvoeding.

Theo dit is echt niet meer weten wat te moeten zeggen he!
Kun je een Hollandse herder kruisen met een zeehond?


Citaat
Waar slaat dit op?

Dat mensen te zeer ''inside the box'' denken en doen,
 en is wat vaker ''outside the box'' moeten gaan.
Hou op met dingen die iemand geschreven heeft, of wat iemand anders doet te volgen en denk zelf ook eens logisch na!
Begin bij de basis en vooral met de biologie op de eerste plaats!
Observeer je dieren en geef wat ze nodig hebben zo dat ze optimaal functioneren.
Ook al is je watertemperatuur dan hoger!




Citaat
Dus onze zomers zijn korter dan die in Michigan en Detroit?

Die twee plaatsen liggen zelfs noordelijker dan Nederland, winters duren daar zelfs langer en zijn strenger, maar goed de afkomst doet er volgens jou niet toe.


Ik ben niet degene die daar een oordeel over heeft!
Maar dat zeggen de richtlijnen die vermeld staan in jou link die aan mij gericht was.
deze dus:
http://www.licg.nl/1mh/dieren/reptielen/reptielen/roodwang-geelwang-en-geelbuikschildpad.html


Ik laat jou je ding doen Theo
als jij ze in de vijver wilt, Prima, ook al zou ik het nooit doen, maar daar laat ik jou gewoon vrij in.



























 
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #23 Gepost op: 5 Juni 2015, 19:18:45 »

Ik heb sinds 3 maanden een geelwang. Deze is gezond, eet goed, zont veel.
Nu heb ik sinds maandag een geelwang erbij, deze is klein ong. 4 cm. Hij ziet er gezond uit, ligt ong. de hele dag te zonnen samen met mijn andere geelwang... alleen wil hij niet eten...
Hebben jullie enig idee waarom?
Moet hij  eerst een tijdje wennen?

Hij zont al heel veel, gewoon met de oudste mee...
Ik zal ze eens apart huisvesten. Ik zal na het weekend even fotos plaatsen:)

Hallo Francijn25,

Ehhh, ben je er nog? Of ben je zo geschrokken van onze twee 'kemphanenbijtschildpadden' dat je niet meer durft terug te komen?  nee...
Zeer verwarrende discussie lijkt me om een antwoord uit te distelleren.
Hoe gaat het inmiddels met je kleinste geelwang?

Het diertje is 4 cm klein, erg veel eten zal het nog niet.
En inderdaad het moet eerst bekomen van de spanning rond zijn verhuizing.
Dat het gaat zonnen is een teken dat hij in ieder geval niet schuw is.
Tenzij hij ziek is, gaat het diertje vanzelf eten wanneer het trek krijgt!
Zie de verzorgingsrichtlijn van de NBSV.  knipoog

Op deze link van de NBSV vind je de verzorgingsrichtlijn voor je geelwang:
 http://www.nbsv.nl/index.php/verzorging/huisvestingsrichtlijnen/139-trachemys-spp

Hier een kort uittreksel over de temperatuur:
....22-30°C, onder warmtelamp tot 35°C, tijdens winterrust lagere
 temperaturen; de luchttemperatuur gelijk aan of hoger dan de
 watertemperatuur om verkoudheid te voorkomen. .....

 ......de ca. 3 cm grote jongen worden geplaatst in een klein bakje met een waterstand van 2 tot 3 cm, die geleidelijk met het opgroeien kan worden verhoogd. Zorg voor schuilplaatsen en voor een plek onder een warmtespot. Wennen aan voedsel gaat met klein levend voer: tubifex, muggenlarven, wormpjes, watervlooien, waarna geleidelijk overgaan op dieet voor volwassen.....



 bandido
Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #24 Gepost op: 5 Juni 2015, 19:19:45 »

Maar ik denk dat jij ook katholiek zal zijn of niet?
Want al die mensen laten zich bedriegen door wat er ''geschreven'' staat.

Het forum staat los van elke politieke voorkeur, los van wat voor geloofsovertuiging , los van elk lid z'n favoriete voetbalploeg of van wat dan ook, omdat we met zijn allen dezelfde passie delen. Tuurlijk is er wel eens een meningsverschil, en zijn er discussies... daar dient een forum ook voor, persoonlijk worden is echter nergens voor nodig . Terug on-topic


Beste Schildpaddennetcrew,

Dit was niet racistisch of wat dan ook bedoeld,
respect voor alle geloofsovertuigingen, meningen, clubs of wat dan ook.

Het punt is nader beschreven en zal ook duidelijker zijn, Althans dat hoop ik  knipoog
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #25 Gepost op: 5 Juni 2015, 19:22:19 »

Ik heb sinds 3 maanden een geelwang. Deze is gezond, eet goed, zont veel.
Nu heb ik sinds maandag een geelwang erbij, deze is klein ong. 4 cm. Hij ziet er gezond uit, ligt ong. de hele dag te zonnen samen met mijn andere geelwang... alleen wil hij niet eten...
Hebben jullie enig idee waarom?
Moet hij  eerst een tijdje wennen?

Hij zont al heel veel, gewoon met de oudste mee...
Ik zal ze eens apart huisvesten. Ik zal na het weekend even fotos plaatsen:)

Hallo Francijn25,

Ehhh, ben je er nog? Of ben je zo geschrokken van onze twee 'kemphanenbijtschildpadden' dat je niet meer durft terug te komen?  nee...
Zeer verwarrende discussie lijkt me om een antwoord uit te distelleren.
Hoe gaat het inmiddels met je kleinste geelwang?

Het diertje is 4 cm klein, erg veel eten zal het nog niet.
En inderdaad het moet eerst bekomen van de spanning rond zijn verhuizing.
Dat het gaat zonnen is een teken dat hij in ieder geval niet schuw is.
Tenzij hij ziek is, gaat het diertje vanzelf eten wanneer het trek krijgt!
Zie de verzorgingsrichtlijn van de NBSV.  knipoog

Op deze link van de NBSV vind je de verzorgingsrichtlijn voor je geelwang:
 http://www.nbsv.nl/index.php/verzorging/huisvestingsrichtlijnen/139-trachemys-spp

Hier een kort uittreksel over de temperatuur:
....22-30°C, onder warmtelamp tot 35°C, tijdens winterrust lagere
 temperaturen; de luchttemperatuur gelijk aan of hoger dan de
 watertemperatuur om verkoudheid te voorkomen. .....

 ......de ca. 3 cm grote jongen worden geplaatst in een klein bakje met een waterstand van 2 tot 3 cm, die geleidelijk met het opgroeien kan worden verhoogd. Zorg voor schuilplaatsen en voor een plek onder een warmtespot. Wennen aan voedsel gaat met klein levend voer: tubifex, muggenlarven, wormpjes, watervlooien, waarna geleidelijk overgaan op dieet voor volwassen.....



 bandido


Nu word het wel heel verwarrend he
Net waren ''volgens het boekje'' de richtlijnen anders.
Maar ik had het dus zeker bij het juiste eind

Bedankt Norma cool zeg
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #26 Gepost op: 5 Juni 2015, 19:52:49 »

Dit is dus waarom ik geen lid wil worden van het NBSV.

Hangen nog altijd vastgeroest en willen niet verder kijken, zelfs in de USA zijn ze afgestapt van 1 richtlijn oor alle Tracemys SS. omdat de leefgebieden veel te divers zijn, je zet een ijsbeer ook niet in een woestijn neer.
Gelogd
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #27 Gepost op: 5 Juni 2015, 19:54:54 »

Dit is dus waarom ik geen lid wil worden van het NBSV.

Hangen nog altijd vastgeroest en willen niet verder kijken, zelfs in de USA zijn ze afgestapt van 1 richtlijn oor alle Tracemys SS. omdat de leefgebieden veel te divers zijn, je zet een ijsbeer ook niet in een woestijn neer.

 bulderlach

de basis Theo

Koudbloedig weet je nog?

Heeft warmte nodig om te functioneren
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
theo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1162

lid adviesraad st. Herpetofauna


« Antwoord #28 Gepost op: 5 Juni 2015, 20:09:56 »

Dit is dus waarom ik geen lid wil worden van het NBSV.

Hangen nog altijd vastgeroest en willen niet verder kijken, zelfs in de USA zijn ze afgestapt van 1 richtlijn oor alle Tracemys SS. omdat de leefgebieden veel te divers zijn, je zet een ijsbeer ook niet in een woestijn neer.

 bulderlach

de basis Theo

Koudbloedig weet je nog?

Heeft warmte nodig om te functioneren

Ja en een roodwang raakt oververhit door deze temperaturen vanwege zijn bouw (pannenkoek)
Gelogd
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 586


Freaky Turtle


« Antwoord #29 Gepost op: 5 Juni 2015, 20:12:00 »

Dit is dus waarom ik geen lid wil worden van het NBSV.

Hangen nog altijd vastgeroest en willen niet verder kijken, zelfs in de USA zijn ze afgestapt van 1 richtlijn oor alle Tracemys SS. omdat de leefgebieden veel te divers zijn, je zet een ijsbeer ook niet in een woestijn neer.

 bulderlach

de basis Theo

Koudbloedig weet je nog?

Heeft warmte nodig om te functioneren

Ja en een roodwang raakt oververhit door deze temperaturen vanwege zijn bouw (pannenkoek)
gaan we het nu in eens over de roodwang hebben?

Je wilt het echt een hele uitgebreide discussie he?
Gelogd

0.0.2.  Centrochelys Sulcata
1.11.1. Trachemys Scripta Troosti
0.4.1.   Trachemys Scripta Scripta
Pagina's: 1 [2] 3 4 ... 6 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 April 2024, 09:50:57

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 606
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 600
Totaal: 600
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.093 seconden met 25 queries.