SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 5 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 Omlaag Print
Auteur Topic: Vragen over buitenverblijf 1-jarige testudo hermanni boettgeri  (gelezen 28278 keer)
alttab
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 20


« Gepost op: 15 April 2015, 00:34:17 »

Goedenavond,

Ik heb wat vragen over het buitenverblijf voor mijn 4 griekse landschildpadden uit 2014.

Het idee is om ze de eerste 2-3 jaar in een los verplaatsbaar verblijf te plaatsen. Het idee is dat er wieltjes onder komen.
Ik heb ruimte genoeg in de tuin voor een groter verblijf maar dat komt om een aantal redenen later wel.

Mijn oog is gevallen op het volgende verblijf:
http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,12561.msg166503.html#msg166503

Nu vraag ik mij af of ik toch nog moet denken aan bijverwarming met keramische lamp.
Volgens mij komt de temperatuur straks aardig op gang in het gesloten gedeelte.
Het verblijf komt op een plaats met veel zonuren.

Overigens: In de winter , en voor ijsheiligen zullen de schildpadden binnen gehouden worden in een terrarium.

Of heeft iemand andere tips of voorbeelden van buitenverblijven voor de eerste paar jaar? (heb volgens mij elke foto op het web al gezien maar wie weet Smiley 
Of misschien wel heel andere idee?n bij mijn plan? Hoe hebben jullie het gedaan de eerste paar jaar?

Hoor het graag!

Bedankt alvast!
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #1 Gepost op: 15 April 2015, 22:17:47 »

De temperatuur kan inderdaad oplopen, maar er zijn voldoende dagen dat het bewolkt is en koud is.
Ik heb zelf een donkerstraler van 100W hangen, die ik inschakel als het kouder is.

Ijsheiligen vind ik zelf niet zo spannend, temeer als je een lamp hebt hangen voor de koudere periodes. Je kan er namelijk ook voor zorgen dat ze 's nachts opgesloten worden in het overdekte deel van het verblijf, waar het altijd warmer is dan in de open lucht. Er zijn meerderen van ons die hun schildpadden het jaar rond buiten houden, dus ook de winterslaap buiten.

Wat betreft de winter, raad ik je echt aan om de dieren in winterslaap te laten gaan ! Toen mijn dieren 1 jaar en 3 maanden oud waren, zijn ze gaan slapen voor 5 maanden lang !

Ik heb zelf direct vanaf het begin een vast verblijf gemaakt, zie foto.
De afmetingen zijn 2,40 x 1,20 m.
Ik ken jouw redenen natuurlijk niet dat je dit later wilt doen.



[/quote]
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
alttab
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 20


« Antwoord #2 Gepost op: 4 Mei 2015, 21:52:12 »

Inmiddels  ben ik eindelijk zover dat ik weet hoe ik het ongeveer wil doen.
Zat namelijk hevig te twijfelen tussen een aantal locaties in de tuin.

Het verblijf zal niet verrijdbaar worden maar komt vast op de grond. Ik ga het in het verlengde van mijn terras langs mijn huis maken. Het zal een lang smal verblijf worden, ik denk 200x60cm. Groot genoeg voor nog 2-3 jaar denk ik? Langer verwacht ik hier niet te wonen, en zo wel dan breiden we gewoon uit Smiley
omgeveer 1\3 van het verblijf zal een kas worden, dus circa 65x60cm. 2\3 deel open (kippengaas).
Er komt bijverwarming in de vorm van een keramische lamp op een thermostaat.

Ik zal sowieso foto's gaan plaatsen hier van de bouw en\of het eindresultaat.

Wel heb ik nog wat vragen:

- Ik overweeg Alltop plexiglas te gebruiken voor de kas. Wel erg prijzig. Is dit nou de moeite waard of niet, de schildpadjes zullen toch genoeg buiten te vinden zijn?
- Ik overweeg een stuk de grond in te gaan onder de kas. In principe zouden de schildpadjes buiten met winterslaap kunnen gaan (tegen het huis in de grond zal het niet vriezen). Of zal ik hier nog even mee wachten (ze zijn anderhalf jaar straks met de winter .... )
- Ik overweeg in de kas een scharnier te gebruiken wat automatisch opent vanaf ~30 graden. Is dit echt nodig ? Of weten de schildpadden zelf ook wel op tijd te vertrekken als het te warm wordt?

Bedankt alvast!
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #3 Gepost op: 5 Mei 2015, 09:29:34 »

Goed idee om een vast verblijf te maken,  als je de mogelijkheid hebt.

Ik weet niet of je kippengaas alleen over het verblijf heen legt (een bescherming erover heen zou ik sowieso doen) of dat je het ook voor de zijkanten wilt gebruiken.  Voor de zijkanten vind ik het zelf wat minder geschikt,  omdat ze dan vaak onrustig langs de rand van het verblijf heen en weer gaan lopen,  omdat schildpadden daar naar toe willen wat ze kunnen zien. Tussenoplossing zou kunnen zijn om een dichte rand van bv 20 cm hoog te maken en daar boven gaas.

Wat betreft de afmetingen,  ik denk dat dit op zich goed moet kunnen, zeker omdat het maar voor 2 of 3 jaar is.  Belangrijk is wel dat er voldoende zon in het verblijf komt.

Jou wvragen :

- Ik overweeg Alltop plexiglas te gebruiken voor de kas. Wel erg prijzig. Is dit nou de moeite waard of niet, de schildpadjes zullen toch genoeg buiten te vinden zijn?
# Ik zou niet zoiets duurs kopen. Ik heb zelf stegdoppel plaat gebruikt,  zie de foto in mijn vorige bericht. Tweedehands kost dit niet veel.  Ik koop het bij een kassensloopbedrijf,  een plaatje van ruim een vierkante meter kost mij 5 euro.

- Ik overweeg een stuk de grond in te gaan onder de kas. In principe zouden de schildpadjes buiten met winterslaap kunnen gaan (tegen het huis in de grond zal het niet vriezen). Of zal ik hier nog even mee wachten (ze zijn anderhalf jaar straks met de winter .... )
# Ik zou zeggen,  gewoon  doen ! Zoals ik al schreef,  bij mij hebben ze buiten 5 maanden geslapen,  ze begonnen de winterslaap toen ze 15 maanden oud waren. Wat betreft vorst,  als je een dikke laag beukenblad in het nachtverblijf legt,  blijft het gegarandeerd vorstvrij.

- Ik overweeg in de kas een scharnier te gebruiken wat automatisch opent vanaf ~30 graden. Is dit echt nodig ? Of weten de schildpadden zelf ook wel op tijd te vertrekken als het te warm wordt?
# Ik zou dit niet doen.  Als het nachtverblijf niet afgesloten is,  kunnen ze zelf beslissen wanneer ze eruit gaan. Ik zie bij mijn dieren dat ze er 's morgens vaak in verblijven om op te warmen en daarna naar buiten gaan.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
jpbosters
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 87


« Antwoord #4 Gepost op: 5 Mei 2015, 11:35:27 »

Hallo ik heb een grote kas in het verblijf staan van 3x2.5 meter waar van 8.30 tot 11.00 en van 1600 tot 1900 een warmtelamp van 100 watt brand alleen om op te warmen dus maar als het koud of donker weer is blijven ze toch vaak onder hun bloempot.
Gelogd
alttab
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 20


« Antwoord #5 Gepost op: 5 Mei 2015, 14:24:16 »

Bedankt voor je reactie.

- De achterkant van het verblijf (muurzijde) zal 55cm hoog zijn.
- De voorkant van het verblijf zal 30 cm hoog zijn.
- Er zal ongeveer 20cm grond in gelegd worden.
- Dit alles met hout. Ik ga wel wat variatie aanbrengen in de wand aangezien ik gelezen heb dat ze het niet fijn vinden in een 'vierkante' ruimte te zitten.


- Er komt een schuine deksel op met een scharnier (zoals je misschien kent van kweek kasjes). De open zijde zal voorzien zijn van kippengaas, de kas-zijde zal voorzien worden van (plexi)glas.
- Ik zal de diepte van de grond in het open stuk beperken tot die 20 cm van het bodemmateriaal..
- In de kas zal ik een CM of 50 omlaag gaan zodat ze zich daar goed kunnen ingraven (en ik ze nog kan terugvnden, mochten ze in november besloten hebben zich elders in te graven Knipoog

Het verblijf (grondoppervlak) zal dus wel een cm. of 20 opgehoogd zijn. Zo kan ik de beesten beter zien op het terras.
Ik vraag me nu wel af of dat handig is met de winterslaap in het achterhoofd (ze moeten dan een cm of 20 dieper graven ...)


Ik heb jammergenoeg nauwelijks ochtendzon. Om 12-13 uur staat de zon op de kas, tot een uur of 17. Tot 19\20 uur is er zon in het verblijf.
Eventueel kan ik nog een solar raptor lamp in de kas hangen voor de ochtend.

Ik ga kijken naar dat stegdoppel materiaal. Ik denk dat ik dan voor mijn kas gewoon een klein raampje maak wat open kan tijdens de extreme warmte.




Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #6 Gepost op: 5 Mei 2015, 14:49:33 »

Wat betreft het ophogen met 20 cm, betekent dit dat er dus 20 cm grond boven het maaiveld komt te liggen ?

Als dat zo is, betekent het dus dat als ze zich ingraven, de eerste 20 cm eigenlijk "boven de grond" is en de vorst daar meer vat op kan hebben, namelijk ook van de zijkanten af. Als ze zich echt in de grond (zonder ophoging) ingraven, is er dus ook de bescherming tegen de vorst van de omliggende grond.

Hoe diep ze ingraven verschilt per dier / soort. Bij mij graven ze zich nauwelijks in; de een zodat je het topje van het schild nog ziet, de ander enkele cm's diep.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #7 Gepost op: 5 Mei 2015, 16:09:41 »

Hallo,

Ik geloof dat je mijn verblijf als voorbeeldje gebruikt Smiley? Dan kan ik alvast wat ervaringen delen:

- Maak de helling van de deksels behoorlijk stijl, anders loopt het water er onvoldoende af (ook langs de binnenkant).

- Als je bak opgehoogd is, dan vriest het er los doorheen. Dus dit soort verblijf is niet geschikt om er winterslaap in te houden. Dat was ook niet mijn bedoeling (mijn bak staat ook van de grond zodat het water vlot kan weglopen, dus het vriest er ook langs onder doorheen).

- Bij mij kan het plexi gedeelte ervan. Ik heb dat met vleugelmoeren gedaan, maar dat is niet echt aan te raden. Moest ik het opnieuw doen, dan maakte ik misschien wel een tweede deksel met plexi die ik er makkelijker kan van halen (nu is het een heel gedoe om de plexi te verwijderen of er weer op te leggen).

- Bij mij is het tussenschot tussen serregedeelte en het gedeelte in gaas ook volledig aan te passen. Dit zijn planken boven elkaar die ik makkelijk kan verwijderen. Dit is zeer handig om een verschil te maken in warmere en koudere periodes (met tussenschot, zonder of iets tussenin).

- Jouw bak is niet zo hoog, dus een lamp erin hangen is moeilijk. Daar denk je dus op voorhand best over na. Sowieso kan het niet meer zijn dan een gewone warmtespot (een solar raptor moet volgens mij behoorlijk hoog hangen?).

Ik blijf supertevreden van mijn zeer mooie en goed overdachte bak (behalve dan dat ik beter hout had moeten kiezen voor mijn deksels want die zijn gespleten op de scharnieren en dat het plexi er makkelijker van had moeten kunnen). Dus ik ben fan! (http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,11276.msg162030.html#msg162030)
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #8 Gepost op: 5 Mei 2015, 16:13:57 »

Zo kan het eventueel ook =



Voor "eerstejaars" nakweekjes .Wel steeds voldoende verluchting en schaduw voorzien, want onder zo'n glasplaat kan de warmte snel te hoog oplopen !

Anders iets "ruimer"...met een kant&klaar kasje (Makro...)



Ook hier zorgt een stevige linnen lap voor schaduw en kunnen de dakramen opengezet worden !


Gelogd
alttab
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 20


« Antwoord #9 Gepost op: 5 Mei 2015, 16:26:23 »

Wat betreft het ophogen met 20 cm, betekent dit dat er dus 20 cm grond boven het maaiveld komt te liggen ?

Als dat zo is, betekent het dus dat als ze zich ingraven, de eerste 20 cm eigenlijk "boven de grond" is en de vorst daar meer vat op kan hebben, namelijk ook van de zijkanten af. Als ze zich echt in de grond (zonder ophoging) ingraven, is er dus ook de bescherming tegen de vorst van de omliggende grond.

Hoe diep ze ingraven verschilt per dier / soort. Bij mij graven ze zich nauwelijks in; de een zodat je het topje van het schild nog ziet, de ander enkele cm's diep.

Inderdaad, hij zou 20cm boven de grond komen te liggen.
Niet handig dus als ik ze ook wil laten overwinteren begrijp ik al Smiley

Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #10 Gepost op: 5 Mei 2015, 16:26:34 »

De lamp is wel te doen, mijn nachtverblijf is maar zo'n 30 cm hoog.  Ik heb een houder met beschermkap gebruikt en deze schuin opgehangen,  gaat prima.

Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #11 Gepost op: 5 Mei 2015, 16:30:07 »



Inderdaad, hij zou 20cm boven de grond komen te liggen.
Niet handig dus als ik ze ook wil laten overwinteren begrijp ik al Smiley

[/quote]

Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat de bodem van het nachtverblijf gelijk aan het maaiveld is ivm ingraven.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
alttab
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 20


« Antwoord #12 Gepost op: 5 Mei 2015, 16:56:50 »

Hallo,

Ik geloof dat je mijn verblijf als voorbeeldje gebruikt Smiley? Dan kan ik alvast wat ervaringen delen:
(http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,11276.msg162030.html#msg162030)

Ik denk dat het hem toch niet wordt.
Ik vind de bak erg mooi, maar ik wil een toch iets permanentere oplossing, met een wat hoger kas gedeelte waar een lamp in kan.
De enige plek waar de bak, naar jouw voorbeeld, kan staan is pal voor mijn vijver en dat vind ik weer zonde Knipoog
Bovendien wil ik ook meteen een winterslaap gedeelte, dus dan moet ik echt iets op de grond gaan maken!

Gelogd
alttab
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 20


« Antwoord #13 Gepost op: 5 Mei 2015, 16:57:51 »

Zo kan het eventueel ook =


Dank. Dat kasje , wat betaal je daar zo voor?
Gelogd
alttab
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 20


« Antwoord #14 Gepost op: 5 Mei 2015, 17:00:56 »


Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat de bodem van het nachtverblijf gelijk aan het maaiveld is ivm ingraven.

Ok, dan kan ik ervoor kiezen om de kas niet op te hogen, of om een soort tunnel te maken naar het kasgedeelte, wat dan gelijkvloers is.
Maar dan kan ik beter het hele verblijf gelijkvloers maken denk ik.

Nadeel is dat je de schildpadden dan weer wat minder goed kan vanaf het terras Knipoog

Dilemma's ! Smiley

Zal zo een foto posten van wat het idee is.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 September 2024, 00:22:14

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 916
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 958
Totaal: 958
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.088 seconden met 25 queries.