Goede verbeteringen v.w.b. de temperatuur en bodembedekking.
Realiseer je dat (zeer) jonge Griekse Landschildpadden in de vrije natuur een verborgen bestaan leiden. Ze zitten normaliter meest van de tijd ingegraven of verstopt onder beplanting (logisch, ze hebben nog veel natuurlijke vijanden) en zijn vooral 's morgens en laat in de middag wat actief, waarbij ze wat eten.
Hun schild is nog relatief 'elastisch', wat komt door de verhoudingsgewijs snelle groei en het bindweefsel tussen de afzonderlijke schildplaten. Je begrijpt dat mede hierom uitdroging moet worden voorkomen. Vandaar dus een lagere temperatuur dan voor grote dieren... en een wat vochtiger bodem.
Je noemt een RV van rond de 50%... Wat ik zelf deed: Af en toe een flinke maatbeker water over het deel kieperen waar ze graag slapen (en dan met je vingers even goed doorwoelen). Zolang het niet gaat schimmelen (en geen moeras wordt) is het prima. Dat ze er viezig van worden; geen probleem... vinden ze lekker
In principe is 'voor(al voor) hele jonge diertjes' een open bak in de huiskamer het meest geschikt. De temperatuur is hier het meest matig, met lokaal onder de warmtespot dus plek om op te warmen. De warmte kan vanwege de open bak ook weer prima ontsnappen, waardoor de rest van de bak rond de 20 graden zal zijn... en dat is prima.
Conclusie: Goed bezig... en wees niet bang om de bodem af en toe eens nat te maken..
Als je de gelegenheid hebt om de diertjes 's zomers buiten te zetten: absoluut doen. Een flinke knaagdierkooi (onderzijde kunststof met daarboven een tralie-kooi) is ideaal voor een dikke bodemlaag..en biedt bescherming tegen bijv kraaien. Uiteraard ook dan weer oppassen voor oververhitting en zorgen dat in ieder geval een deel van het verblijf schaduw en koelte biedt.
De winterslaap; inderdaad een spannende fase.
Als je de winterslaap in een koelkast laat plaatsvinden, dan is die volledig gecontroleerd en kun je (indien nodig) tijdig ingrijpen.
Mijn dieren (man 700 gram, vrouw 700 gram en vrouw 1200 gram) zijn net weer uit hun winterslaap, na 2,5 maand in de koelkast te hebben geleden.
De winterslaap was korter dan ik in planning had, maar 'afgebroken', omdat ik vond dat de dieren teveel af vielen (man 6%, dames plusminus 3% van het gewicht aan het begin van de winterslaap).
Ik had een afbouwperiode gehanteerd... daarv??r had ik de ontlasting laten controleren (er bleken veel wormeitjes aanwezig), de dieren ontwormd... laten aansterken... daarna dus die afbouwperiode.
Ik woog de dieren elke 1 tot 1,5 week..
ik had (ingesteld in de koelkast en continu gemonitord met een digitale thermometer, waarvan de sensoren bij de dieren lagen) een vrijwel constante temperatuur van 2 - 4 graden.
En ondanks al deze zaken, bleken mijn dieren tot relatief veel af te vallen.
Heb ze dus na 2,5 maande laten ontwaken... nog dezelfde dag van het ontwaken aten ze alweer (andijvie met calciumpoeder). Na 2 dagen zaten ze alweer boven het startgewicht voor de winterslaap... en op de 3e dag hebben ze geplast en gepoept. Nu zijn ze weer hartstikke actief en eten zeer goed (en veel).
De reden van het afvallen tijdens de winterslaap had een
menselijke oorzaak.
De dieren waren ontwormd, kerngezond, 'leeg', ..temperatuur was goed...
Maar ik had ze in aubiose/hennepvezel-substraat in de koelkast. Veel te droog... en om d?e reden droogden de dieren iets uit, wat het gewichtsverlies verklaart.
Voorgaande jaren gebruikte ik lichtvochtige beukenhumus uit het bos.. gewoon bosgrond van onder beukenbomen, dat voor het overgrote deel uit verpulverd blad bestaat. Gewichtsverlies in dat substraat lag tussen de 0,5 en 1% !!
Waarom dit jaar dan een ander substraat? Domweg niet goed over nagedacht!
Kortom:
De winterslaap is een spannend event, waarbij je uiteraard een aantal zaken goed in orde moet hebben.
Het is echter geen raketwetenschap. En als je alle voorwaarden in orde hebt...en periodiek de diertjes even snel controleert, dan blijkt het (achteraf) niet ingrijpend.