LouisVanassche
Geochelone elegans
Belgium
|
|
« Gepost op: 30 December 2014, 09:20:25 » |
Hallo, Ik heb sinds 2 maanden een geelbuik schildpad. Nu is mijn beginners potje eten met garnaaltjes enzo bijna op. Ik zou du snu willen naar ander eten overschakelen. Ik woon nog thuis dus kan niet beginnen met dingen in de vriezer enzo. Is er een mogelijkheid om misschien een combinatie van verschillende potjes ofzo te mengen om tot een toch goede voeding te komen ? Dan denk ik aan korrels zo en dan misschien aanvullen met garnaaltjes of ben ik totaal mis ? groeten.
|
|
|
|
Wouter1981
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 30 December 2014, 10:24:37 » |
Jonge geelwangen zijn omnivoren met een voorkeur voor vlees. Als ze wat ouder worden, mogen ze steeds meer plantaardig voeding krijgen maar vlees blijft belangrijk. Wat ik geef zijn pellets van exoterra waar ik reptivite (calcium en vitaminen) over sprenkel. Dit vul ik aan met overschotjes van mijn beperkte kookkunsten. Stukjes wortel, vlees , eierschalen,.... Af en toe geef ik ook wat kattevoeding. Ik koop zo'n potje natte voeding, snij dit in blokjes en vries dit in. Sporadischs eens enkele meelwormen die ik eerst goed vetmest door ze meel te geven waar ook reptivite over gestrooid. Heel sporadisch geef ik ze dit: http://www.exo-terra.com/nl/products/canned_foods.php. SOms koop ik eens wat waterpest wat ze heel graag eten. Het belangrijkste is dat je mooi varieert en zeker niet uitsluitend de gedroogde kreeftjes geeft. Ook goed in de gaten houden of je schildpad niet te dik wordt. Dit kun je zien dat er vette "flappen" aan hun poten beginnen uit te steken. In 2 maanden een volledig potje lijkt me redelijk veel.
|
|
|
|
LouisVanassche
Geochelone elegans
Belgium
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 30 December 2014, 11:32:22 » |
hallo,
bedankt. ja ik gaf elke morgen eten. nu la sik dit dit eigenlijk teveel is. Ik zal kijken wat ik zal geven voor mijn schildpadden
bedankt
|
|
|
|
nielo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 1 Januari 2015, 10:28:50 » |
vlees: kipfilet/reepjes (rauw) varkensmignonette reepjes runderhart/varkenshart Kippen lever runder lever kippenmaagjes eendagskuiken pinky's en diepvriesmuizen vis, zoetwatermossel zoetwatergarnaal pangasius zalm(vet) forel(vet) huisjesslakken en waterslakken
regenworm insecten (niet stekende) redrunner dubia steppe& huiskrekels sprinkhaan morioworm rozenkever larven tebo wasmot zijderups watervlooien tubifex rode muggenlarven
Calciumbehoefte, sepia eierschalen(alleen gekookte) voedingspreparaat/vitamine garmix en sporavit en bv calcium,samen kneden met rundergehakt en dan in soepbalformaat maken.
droogvoer: gedroogde zijderupsen/ koivoer kattebrokjes gedroogde visjes (alleen zoetwatervis)
plantaardig:
waterplanten waterpest, cambomba. andijvie witlof
|
0.2.0 Trachemys Scripta Troostii 1.4.0 Trachemys Scripta Elegans 1.3.0 Pelusios Castaneus
|
|
|
Hans Materman
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 1 Januari 2015, 11:04:46 » |
Vroeger toen ik nog jonger was gaf ik mijn waterschildpadden levende vis (was voor mij makkelijk , ik werkte op een groothandel van aquariumvissen )
|
Het is zoals het is
|
|
|
Melissa-88
Geochelone elegans
Netherlands
♥ Happer en Igra ♥
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 2 Januari 2015, 12:40:48 » |
Ik dacht dat je je schildpadden juist geen rauwe kip mocht geven, alleen gekookt ivm salmonella..
|
|
|
|
LouisVanassche
Geochelone elegans
Belgium
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 3 Januari 2015, 10:48:39 » |
Erg bedankt voor alle tips! Denk wel dat 1 schildpad longontsteking heeft :s Weet echt niet hoe het komt..... staat i hoek kamer weinig trek, water iws wel niet verwarmd maar heb wel goede warmtespot enzo
|
|
|
|
DagmarD
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 11 Januari 2015, 19:37:03 » |
Mijn twee geelwangen, ondertussen zo'n 14 jaar oud, eten erg graag appel, komkommer, witloof en andijvie. Misschien een idee? Vooral de appel valt bijzonder in de smaak. Straks probeer ik voor de eerste keer savooi-kool. Ik kwam hier op het forum eens neuzen of er dat nog al mensen gegeven hadden
|
|
|
|
LouisVanassche
Geochelone elegans
Belgium
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 11 Januari 2015, 20:10:42 » |
zal eens proberen! thx
|
|
|
|
nielo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 21 Januari 2015, 08:03:53 » |
Komkommer is erg vochtig en nagenoeg geen voedingswaarde.
|
0.2.0 Trachemys Scripta Troostii 1.4.0 Trachemys Scripta Elegans 1.3.0 Pelusios Castaneus
|
|
|
Freakyturtle
Centrochelys sulcata
Belgium
Freaky Turtle
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 17 Augustus 2015, 14:37:31 » |
Erg bedankt voor alle tips! Denk wel dat 1 schildpad longontsteking heeft :s Weet echt niet hoe het komt..... staat i hoek kamer weinig trek, water iws wel niet verwarmd maar heb wel goede warmtespot enzo
Ik zou toch het water gaan verwarmen Een schildpad is koudbloedig en heeft warmte nodig om te functioneren
|
0.0.2. Centrochelys Sulcata 1.11.1. Trachemys Scripta Troosti 0.4.1. Trachemys Scripta Scripta
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 17 Augustus 2015, 16:35:56 » |
Een thermometer gebruiken zou meer bruikbare informatie verschaffen..."Meten is weten..." Dan valt er precies te bepalen of er al dan niet bijverwarming van het water nodig is .
|
|
|
|
nielo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 17 Augustus 2015, 17:01:55 » |
Topic is van begin januari
|
|
|
|
NicWill
Algemene moderator
Belgium
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 17 Augustus 2015, 17:43:16 » |
Topic is van begin januari En nu beetje "komkommertijd"....
|
|
|
|
nielo
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 17 Augustus 2015, 20:27:53 » |
|
|
|
|
|