Doe je dat enkel bij deze soort? En waarom?
Enkel bij Indotestudo elongata.
Het eerste jaar dat ik ze had waren 17 van de eieren bevrucht, geen enkel dier is uitgekomen.
Het openen van de eieren leerde me dat ze allen volgroeid waren en dat de eieren een zeer harde en vrij dikke schaal hadden.
Hetzelfde probleem had ik destijds met het uitbroeden van Borneo bospatrijsen, Javaanse bospatrijsen en roulroul kwartels. In deze hobby (kwartels en patrijsen) is bekend dat je de eieren moet afzuren met azijn, anders komen ze gewoon niet uit, eieren die in bosgrond worden afgezet hebben meer kalk omdat de PH van de grond de schaal helpt afbreken. Daarvoor besproeide ik de eieren met azijn , met succes.
Zo ben ik op het idee gekomen dit ook toe te passen bij elongataeieren, met succes, de schalen zijn merkelijk brozer en de jongen kwamen vorig jaar probleemloos uit. Voor het eerst in 7 jaar werden weer nakweekjes geboren uit de groep. Misschien sla ik de bal compleet mis, maar azijn is in elk geval niet schadelijk.
Dezelfde techniek word toegepast voor het uitbroeden van mata mata eieren in Zwitserland.
Of sommige dit ook doen bij elongata weet ik niet?
Dit jaar laat de bevruchting te wensen over leert me het openen van de eerste niet uitgekomen eieren.
Het mannetje heeft mogelijk teveel aan 6 vrouwtjes, het 2de mannetje is blind en paart zelden of nooit.
Komt erbij dat het paarwillige mannetje een voorkeur ontwikkeld heeft voor een jong dier, net dit dier heeft maar 4 eieren afgezet dit jaar.
Zijn favoriete vrouwtje waar vorig jaar de meeste nakweekjes uit voortkwamen is zoals hier gemeld overleden door onbekende oorzaak (legnood?) ze zat dood op de legkuil s'ochtends.
In elk geval nog veel onduidelijkheid over het uitbroeden van elongata's
Fais-tu cela uniquement auprès ceux-ci de la sorte ? Et pourquoi ? Uniquement à Indotestudo elongata. La première année qui je les ai eus avait été fécondée 17 des oeufs, aucun animal n'a sorti. L'ouverture des oeufs a appris me cela eux eux développés entièrement a été et que les oeufs un gros très dur et libre a eu l'échelle. Le même problème a eu moi alors avec concocter la forêt perdrix de borneo, le javaanse la forêt perdrix et roulroul cailles. Dans ce passe-temps (cailles et la forêt perdrix), connu que tu les oeufs ne doivent pas afzuren avec le vinaigre, sortent autrement ordinairement eux, les oeufs qui sont dans le sol de forêt ont arrêté plus de chaux parce que le PH du sol aide à démolir l'échelle. Pour cela j'ai aspergé fructueusement les oeufs avec le vinaigre. Ainsi je suis venu l'idée aussi d'appliquer sur ceci à elongata les oeufs , fructueusement, les échelles suis brozer manifeste et le garçon a sorti sans problèmes l'année précédente. Pour la première fois dans 7 ans ont été juveniles né du groupe. Je bats peut-être complètement le bal manque, mais le vinaigre est en tout cas non-nuisible. La même technique suis appliquée pour concocter de mata mata oeufs en Suisse. Ou certains ceci ne fait pas aussi weet de elongata moi ? Cette année de me apprend l'ouverture du premier oeufs sortis ne laisse pas souhaiter la fécondation. Le mâle a le surplus possible de 6 femme, le mâle est aveuglément 2ème et ne s'appareille rarement ou jamais. Vient que mais paarwillige le mâle a développé une préférence pour un jeune animal, cet animal 4 oeufs a juste arrêté cet an. Son femme favori où l'année précédente pluparts ont provenu juveniles a été communiqué comme ici est décédé par la cause inconnue (besoin de ponte ?) eux zat sur la fosse de ponte s'ochtends mort. En tout cas encore beaucoup de confusion au sujet concocter elongata's