SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Kleine Muskusschildpad (Versie 2)  (gelezen 5266 keer)
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Gepost op: 20 Oktober 2014, 19:44:28 »

Heb besloten een nieuw topic te maken omdat de oude te oud is om te blijven in te posten.
Ik heb een lijstje gemaakt van dingen die ik nodig heb voor ik mijn schildpad (Sternotherus minor) aanschaf.
Aquarium (80x40 ofzo, veel sites en personen spreken elkaar tegen)
Bodembedekking: kiezels, van een grootte zodat ze niet ingeslikt kunnen worden
Plantjes: Waterpest of anubias, ben nog niet zeker
Warmespot: 40 watt
Kienhout en stenen zodat de schildpad boven water kan
Voor eten:
Tetra reptomin
Eierschaal
wormen
slakken
pissebeden
garnaaltjes (telt die van de winkel ook? gepelde?)
kattenbrokjes

Dit is denk ik alles.
Gelogd
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #1 Gepost op: 20 Oktober 2014, 21:06:39 »

Tips en feedback zijn nog altijd welkom, trouwens.
Gelogd
Tom VH
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 120


« Antwoord #2 Gepost op: 21 Oktober 2014, 19:14:51 »

Hallo ,
Moest je nog een terra zoeken , ik heb er ene te koop staan met alles bij. Is 80x50x40.
Hier hebben mijn odoratussen altijd in gezeten.
Mvg Tom
Gelogd
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #3 Gepost op: 22 Oktober 2014, 15:37:40 »

Hallo ,
Moest je nog een terra zoeken , ik heb er ene te koop staan met alles bij. Is 80x50x40.
Hier hebben mijn odoratussen altijd in gezeten.
Mvg Tom

Nee bedankt, koop zelf wel een aquarium.
Voldoen stenen voor landgedeelte of moet ik iets anders doen?
Gelogd
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #4 Gepost op: 22 Oktober 2014, 16:48:56 »

Hallo ,
Moest je nog een terra zoeken , ik heb er ene te koop staan met alles bij. Is 80x50x40.
Hier hebben mijn odoratussen altijd in gezeten.
Mvg Tom

Nee bedankt, koop zelf wel een aquarium.
Voldoen stenen voor landgedeelte of moet ik iets anders doen?

En als stenen niet genoeg zijn, hoe maak ik dan het best een landgedeelte?
Gelogd
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #5 Gepost op: 22 Oktober 2014, 21:00:01 »

Heb besloten een nieuw topic te maken omdat de oude te oud is om te blijven in te posten.
Ik heb een lijstje gemaakt van dingen die ik nodig heb voor ik mijn schildpad (Sternotherus minor) aanschaf.
Aquarium (80x40 ofzo, veel sites en personen spreken elkaar tegen)
Bodembedekking: kiezels, van een grootte zodat ze niet ingeslikt kunnen worden
Plantjes: Waterpest of anubias, ben nog niet zeker
Warmespot: 40 watt
Kienhout en stenen zodat de schildpad boven water kan
Voor eten:
Tetra reptomin
Eierschaal
wormen
slakken
pissebeden
garnaaltjes (telt die van de winkel ook? gepelde?)
kattenbrokjes

Dit is denk ik alles.



Hoi hoi op jou verzoek kijk ik ffe naar je lijstje...
Je zegt in het begin dat je veel sites en mensen elkaar tegenspreken als het op de grootte van de bak aan komt. Dat komt omdat het ook geen exacte wetenschap is.

Groot genoeg, is het belangrijkste.
Waar je rekening mee kan houden is dat een Minor natuurlijk wel een beetje groeit.
Het is geen grote schildpad maar een cm of 15  kan het volwassen dier halen.

Persoonlijk zou ik je geld investeren in een bak die gelijk groot genoeg is dan hoef je niet over een paar jaar weer een andere te kopen.

Zelf zou ik hier voor een bak kiezen van 100x50x50, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Houd er rekening mee dat een volwassen vrouw een bak moet hebben om eieren in af te zetten. Er zijn speciale schildpaddenaquaria te krijgen waar zon eiland al ingebouwd is en je kunt vullen met zand/coco peat. Heb je een man, dan kun je eens googlen op zoomed turtle dock, daar heb ik veel schik van gehad leuk ding en makkelijk te bevestigen.
Hoewel ik zon eilandje persoonlijk mooier vind.

Je substraat keuze is prima, maar wat ik zal zei...zand is ook goed.
Nadeel met kiezel is dat er veel vuil tussen kan gaan zitten, uit eigen ervaring.
En kies idd kiezel grof genoeg om niet opgegeten te worden, dat is erg belangrijk.

Plantjes....Tja... mijn Minor at af en toe van de cabomba, en ondanks dat het echte slakkenetertjes zijn, eten ze ook wel eens een plukje groen.... ik zou niet investeren in allerlei dure planten, ze graven en trekken vaak zat dingen los en kapot.

Ik deed gewoon wat cabomba in de bak los, drijvend, en wat eendekroos... is zat....
Kienhout is een goed idee, zorg er wel voor dat je het in zout uitkookt, voorkomt schimmel....

Wat warmte betreft....
Ik hield hem zonder verwarming gewoon op kamer temperatuur. Het zijn geen echte zonnebaders als roodwangen zoals ik al zei, maar wanneer aangeboden willen ze best wel eens zonnen. Het zijn meer bodemwandelaars.

Wat ik nog mis in je lijstje is een goed filter...
Ik zou voor dat formaat bak een buitenfilter kiezen, maar je hebt ook goede binnenfilter.
Het kan handig zijn om iets overcapaciteit te nemen, dat helpt met het schoonhouden van de bak. Doe bij het opstarten van de bak een bacterie cultuur bij je filter, bijv. sera nitrivec of wat anders, om je biologische filter op te starten...

Let er op dat je om de zoveel tijd, 1x per 2 weken bijv. een derde water verwisselt.
Als je een binnenfilter neemt, spoel dan nooit de spons uit met koud water want dan dood je meteen alle goede bacterieeen en ben je terug bij af.

Als je filterspons echt zo vies is dat het filter niet doorloopt... pak een bakje aquarium water uit je bak, en knijp de spons daarin wat uit, en dan terug de bak in...
Maak ook nooit je filter schoon en tegelijk een waterverversing dat is ook een aanslag op je bacteriecultuur.


Eten is goed... geef geen gemarineerde vis of gepaneerd maar snap je wel.
Let er op dat je niet teveel geeft, ze kunnen snel dik worden als je ze te vaak voert.

Een dagje overslaan is niks mis mee.


Dat was  hem, succes !


Joey
Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #6 Gepost op: 22 Oktober 2014, 21:04:24 »

Heb besloten een nieuw topic te maken omdat de oude te oud is om te blijven in te posten.
Ik heb een lijstje gemaakt van dingen die ik nodig heb voor ik mijn schildpad (Sternotherus minor) aanschaf.
Aquarium (80x40 ofzo, veel sites en personen spreken elkaar tegen)
Bodembedekking: kiezels, van een grootte zodat ze niet ingeslikt kunnen worden
Plantjes: Waterpest of anubias, ben nog niet zeker
Warmespot: 40 watt
Kienhout en stenen zodat de schildpad boven water kan
Voor eten:
Tetra reptomin
Eierschaal
wormen
slakken
pissebeden
garnaaltjes (telt die van de winkel ook? gepelde?)
kattenbrokjes

Dit is denk ik alles.



Hoi hoi op jou verzoek kijk ik ffe naar je lijstje...
Je zegt in het begin dat je veel sites en mensen elkaar tegenspreken als het op de grootte van de bak aan komt. Dat komt omdat het ook geen exacte wetenschap is.

Groot genoeg, is het belangrijkste.
Waar je rekening mee kan houden is dat een Minor natuurlijk wel een beetje groeit.
Het is geen grote schildpad maar een cm of 15  kan het volwassen dier halen.

Persoonlijk zou ik je geld investeren in een bak die gelijk groot genoeg is dan hoef je niet over een paar jaar weer een andere te kopen.

Zelf zou ik hier voor een bak kiezen van 100x50x50, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Houd er rekening mee dat een volwassen vrouw een bak moet hebben om eieren in af te zetten. Er zijn speciale schildpaddenaquaria te krijgen waar zon eiland al ingebouwd is en je kunt vullen met zand/coco peat. Heb je een man, dan kun je eens googlen op zoomed turtle dock, daar heb ik veel schik van gehad leuk ding en makkelijk te bevestigen.
Hoewel ik zon eilandje persoonlijk mooier vind.

Je substraat keuze is prima, maar wat ik zal zei...zand is ook goed.
Nadeel met kiezel is dat er veel vuil tussen kan gaan zitten, uit eigen ervaring.
En kies idd kiezel grof genoeg om niet opgegeten te worden, dat is erg belangrijk.

Plantjes....Tja... mijn Minor at af en toe van de cabomba, en ondanks dat het echte slakkenetertjes zijn, eten ze ook wel eens een plukje groen.... ik zou niet investeren in allerlei dure planten, ze graven en trekken vaak zat dingen los en kapot.

Ik deed gewoon wat cabomba in de bak los, drijvend, en wat eendekroos... is zat....
Kienhout is een goed idee, zorg er wel voor dat je het in zout uitkookt, voorkomt schimmel....

Wat warmte betreft....
Ik hield hem zonder verwarming gewoon op kamer temperatuur. Het zijn geen echte zonnebaders als roodwangen zoals ik al zei, maar wanneer aangeboden willen ze best wel eens zonnen. Het zijn meer bodemwandelaars.

Wat ik nog mis in je lijstje is een goed filter...
Ik zou voor dat formaat bak een buitenfilter kiezen, maar je hebt ook goede binnenfilter.
Het kan handig zijn om iets overcapaciteit te nemen, dat helpt met het schoonhouden van de bak. Doe bij het opstarten van de bak een bacterie cultuur bij je filter, bijv. sera nitrivec of wat anders, om je biologische filter op te starten...

Let er op dat je om de zoveel tijd, 1x per 2 weken bijv. een derde water verwisselt.
Als je een binnenfilter neemt, spoel dan nooit de spons uit met koud water want dan dood je meteen alle goede bacterieeen en ben je terug bij af.

Als je filterspons echt zo vies is dat het filter niet doorloopt... pak een bakje aquarium water uit je bak, en knijp de spons daarin wat uit, en dan terug de bak in...
Maak ook nooit je filter schoon en tegelijk een waterverversing dat is ook een aanslag op je bacteriecultuur.


Eten is goed... geef geen gemarineerde vis of gepaneerd maar snap je wel.
Let er op dat je niet teveel geeft, ze kunnen snel dik worden als je ze te vaak voert.

Een dagje overslaan is niks mis mee.


Dat was  hem, succes !


Joey


Ben buitenfilter vergeten toe te voegen, wist wel dat ik er een moest nemen, hoort hier ook een pomp bij?
Meeste sites zeggen 80x40, ook veel mensen zeggen dit, dus ik ga het hier bij houden, 15 cm kan wel bij minor, maar dat ligt niet vast al max lengte, meestal schommelt het toch rond de 11 ? 13 cm. Dus ik kom wel toe denk ik.
Gelogd
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #7 Gepost op: 22 Oktober 2014, 22:52:12 »

Ik heb een volwassen vrouw in mijn handen gehad die denk ik echt wel rond de 15 cm was.
En nee het ligt niet vast als maximale lengte maar dat kan je ook niet vast leggen he, elk dier is anders.. Ik zou me niet teveel blind staren op exacte nummers, het hangt van het dier af.

Google maar eens op zoomed 501 turtle cannister filter daar zijn ook filmpjes van.


Gr,

Joey
« Laatste verandering: 22 Oktober 2014, 23:17:29 door Shakudo » Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #8 Gepost op: 29 Oktober 2014, 19:40:52 »

Heeft er iemand enig idee waar ik het best een klemlamp voor mijn warmtelamp koop, en hoe ik deze installeer in mijn aquarium?
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 Maart 2024, 02:50:36

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 574
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 560
Totaal: 560
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.089 seconden met 28 queries.