Bedankt Turtlebird.
Dat is ook inderdaad mijn grote zorg!
Het zal mij persoonlijk een zorg zijn als ze nu al willen slapen ( tuurlijk zie ik ze liever langer, maar de natuur gaat voor!) omdat ze denken dat dat voor hun beter is, maar inderdaad begreep ik dat dat veel te vroeg zou zijn.... Tevens heb ik het al ruim 12 dagen aangekeken waarbij ze steeds dieper ingraafden en zeker niet boven kwamen, ondanks de temperaturen...
Ik weet niet waar Marc44 lasts van heeft, maar zijn capslock slaat op tilt...
En ik heb trouwens een hoofd en geen kop... Zoals ik al beschreef is dit mijn eerste jaar met griekse schildpadden buiten, en stel ik deze vraag, omdat er vast meerdere mensen zijn die er last van hebben dat de schildpadden al beginnen met slapen, wat velen veel te vroeg vinden.
Ik kom hier voor advies en geen bot commentaar... Als je daar behoefte aan hebt, kun je beter tegen jezelf gaan praten in de spiegel... En volgens mij laat ik nergens blijken dat ik het perse anders wil, maar dat het voor de dieren als te vroeg ervaren wordt.
Ik weet niet hoe oud jouw dieren zijn MARC44, maar de oudste 2 zijn van 2010 en 1 is van 2011, waarbij ze allemaal uit een terrarium komen en dit dus ook voor hun het eerste jaar buiten is...
Ik heb inmiddels een andere lampenkorf besteld en zal er een 100watt lamp in hangen... Inmiddels zitten ze namelijk alledrie weer onder de grond.... Volgend voorjaar zullen we kijken of we de ruimte op een andere plek kunnen maken, waar ze nog meer in de zon staan en meer uit de wind, misschien dat dat toch ook scheelt... Ik dacht al een juiste plek in de tuin gemaakt te hebben, maar begin toch te twijfelen en doordat er elders bomen verwijderd zijn, is er nu ook elders plek met meer zon...
Let wel: Ik heb alleen een stuk van 4x2 voor hun om buiten in te lopen en een nachthok met Polycarbonaat platen aan de bovenkant en wij hebben er nog geen extra serre bij, dus zal het bijverwarmen wel in het nachthok moeten gebeuren....