SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Schildpadden gaan nu al in winterslaap... En nu...?  (gelezen 15395 keer)
crazybit
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 28



WWW
« Gepost op: 27 Augustus 2014, 10:25:34 »

Hallo,

Dit is ons eerste jaar dat we Griekse landschildpadden in de tuin hebben en het was de bedoeling om ze ook direct buiten te laten overwinteren als dat lukt.....
Maar schijnbaar is het voor de schildpadden al te koud bij ons in Groningen, want ze zitten alledrie al onder de grond...
De oudste 2 zitten zelfs al ongeveer 5 cm onder de grond in het nachtverblijf, volledig bedekt.... De jongste zit buiten verstopt onder een hibiscus, maar 2cm onder de grond...
De temperatuur zou hier komende week wel wat omhoog gaan, maar ze zitten alledrie al zo sinds vrijdag....
Ik weet dat dit veel te vroeg is, voor de winterslaap.... Wat moet ik hiermee doen...Huh?
Is het schadelijk als ik ze opgraaf en weer boven de grond zet..Huh? Of is het beter het nachtverblijf bij te verwarmen, zodat ze daarin eerst nog wakker blijven...??
Wie heeft er idee?n of tips...?!?

Het is voor alledrie de schildpadden het 1e seizoen dat ze buiten lopen en dus ook overwinteren.

Groetjes Ilona
Gelogd

1.1.0 Eurotestudo boettgeri  - Zeus, Hera & Danae
Joey1973
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 260


« Antwoord #1 Gepost op: 27 Augustus 2014, 14:49:04 »

Ik heb zelf een nachtverblijf waar ik enkele uren per dag een warmtestraler aan heb staan. De afgelopen week heb ik de helft van het verblijf bedekt met doorzichtige golfplaatjes, waardoor de warmte beter bleef hangen. Ik zag ze bij mij in de week ervoor ook steeds vaker ingegraven.
Gelogd
crazybit
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 28



WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 27 Augustus 2014, 15:02:02 »

Ja, wij hebben een nachthok van Hout, met Polycarbonaat platen aan de bovenkant...
Maar het is nu in het verblijf zelf rond de 22 graden, maar er is geen enkele beweging... Ze blijven allemaal verstopt onder de grond....  afvragend...

Mag ik vragen wat voor warmte straler je hebt en van hoeveel wattage...? Ik heb er nog diverse liggen vanuit een terrarium, maar kunnen deze allemaal buiten of heb je dan een speciale buitenfitting nodig...Huh?
Gelogd

1.1.0 Eurotestudo boettgeri  - Zeus, Hera & Danae
Joey1973
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 260


« Antwoord #3 Gepost op: 27 Augustus 2014, 15:47:20 »

Ik heb de schildpadden op het balkon, hun verblijf is 350 x 110 en daaraan vast heb ik een terrarium staan waar ze zelf in en uit kunnen lopen.
De lamp is een keramische lamp (in een keramische fitting) van 100 watt die 2 x 2 uur per dag aan gaat.
Ik heb voor de helft het verblijf ook afgedekt en dat scheelt een hoop. Ze komen dan ook niet in het onafgedekte gedeelte.
Onder de lamp wordt het al snel 30 graden, onder de platen blijft het ook minimaal 22 graden.
Vandaag schijnt de zon en heb ik alles weer open staan.... ze lopen vrolijk door het hele verblijf.
Het eerste jaar dat de mijne buiten zaten zaten ze ook vaker ingegraven dan nu. Ik heb ze weleens uitgegraven, maar laat ze tegenwoordig maar gewoon hun gang gaan, dat geeft minder stress.
Gelogd
jpbosters
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 87


« Antwoord #4 Gepost op: 27 Augustus 2014, 18:00:17 »

Ze gaan waarschijnlijk nog niet in winterslaap hoor, die van mij gaan af en toe ook voor een paar dagen tot een week onder de grond dat is normaal bij minder weer. Ze zullen vanzelf weer wel boven komen  knipoog wel in de gaten houden  cool zeg
Gelogd
crazybit
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 28



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 1 September 2014, 17:45:09 »

Oke.... Ze zitten nu al ruim 12 dagen onder de grond.... Ondanks dat de temperatuur snachts rond de 14/16 graden zit en overdag zit de temperatuur tussen de 18/24 graden....
Ze zitten allemaal nog op dezelfde plekken, alleen dieper...

Moet ik ze er toch maar uit halen en kijken wat ze gaan doen....Huh? Of laten zitten met de kans dat ze niet meer boven komen en veel te lang in winterslaap zitten...Huh?

 Onbeslist

Gelogd

1.1.0 Eurotestudo boettgeri  - Zeus, Hera & Danae
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #6 Gepost op: 1 September 2014, 20:47:18 »

Lastig he, zo'n situatie. Ik weet niet of er een pasklaar antwoord is, maar ik laat je weten wat ik ZELF zou doen, zonder dat ik daarmee pretendeer DE waarheid in pacht te hebben.

Ik heb het zelf ook een keer met een dier meegemaakt. Mede omdat mijn dieren buiten overwinteren en ik geen binnenverblijf heb, vond ik begin september veel te vroeg. Ik heb de schildpad een aantal dagen laten gaan, maar toen toch opgegraven. Ik zou ze dus niet hun gang laten gaan.  

Bijverwarmen kan mogelijk ook helpen om ze wakker te laten blijven. In deze dagen staat bij mij de donkerstraler van 100W de nodige uren aan. Nu het de komende dagen mooi weer wordt, zet ik hem weer uit. Misschien dat het warmere weer de komende week hen helpt om wakker te blijven.

Ze mogen bij mij niet eerder dan de 1e week van October gaan slapen. Ik stuur dit bij door de donkerstraler te laten branden. Ik bouw het aantal uur dat hij brandt af, zodat deze omstreeks half October helemaal uit staat.

Laat je ons weten hoe het verder verloopt ?
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
crazybit
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 28



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 4 September 2014, 10:15:28 »

Eeeeuuuuhhhh ja..... Wat zal ik ervan zeggen....  afvragend...

Ik heb ze eergisteren ( dus dinsdagmiddag) alledrie opgegraven, aangezien er geen enkel teken was, dat ze ?berhaupt zelf naar boven kwamen, ondanks dat de temperaturen toch al ruim boven de 20 graden zijn...
Ze waren alledrie direct wel vrij actief en zowel Zeus als Dana? gingen gelijk op zoek naar eten...

En ja hoor.... Gisteren was ik wederom Hera weer kwijt.... Gisteravond flink gezocht en ze bleek wederom weer ingegraven in het nachtverblijf en wederom voor zo'n cm of 10....
Ik heb haar weer opgegraven en bij de andere 2 gezet...
Vanmorgen gekeken bij het nachthok, zie ik Dana? flink aan de sjouw, maar is Zeus lekker aan het graven geweest... Hij was nog niet ingegraven, maar had zichzelf wel alvast een mooie "nestkuil" gegraven... Hera zat gewoon relax en voor de verandering niet ingegraven  Tong

Het wordt vandaag en morgen boven de 24 graden.... en ik zal vandaag even kijken of ik misschien toch enige aanpassing kan doen aan het nachthok, zodat er een warmtestraler in kan...  Het hokje is namelijk maar: 100 X 60 X 40cm ( B x D x H ), wat dus niet erg hoog is en hij loopt schuin af naar voren...., dus eigenlijk ben ik er bang voor dat het juist veel te warm gaat worden, aangezien de lamp redelijk laag komt te hangen...  Geschokt

We zullen wederom weer even aankijken wat ze vandaag gaan doen en waar ik ze terug vindt...  yeah !
Maar kan me wel voorstellen dat het wel stress geeft als ik ze telkens op graaf.... afvragend
Gelogd

1.1.0 Eurotestudo boettgeri  - Zeus, Hera & Danae
crazybit
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 28



WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 4 September 2014, 13:20:30 »

En ja hoor.... Het is bijna half 2 in de middag en wederom waren de oudste 2 ingegraven... wederom in het nachthok... En onze kleine Dana? struunt nog lekker de buitenbak rond.... afvragend...
Denk dat het toch even zoeken wordt naar andere mogelijkheden/middelen, want zo duurt de maand september wel erg lang.... voordat het oktober is en ze echt mogen slapen....
Gelogd

1.1.0 Eurotestudo boettgeri  - Zeus, Hera & Danae
crazybit
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 28



WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 4 September 2014, 14:25:29 »

En ja hoor.... Het is bijna half 2 in de middag en wederom waren de oudste 2 ingegraven... wederom in het nachthok... En onze kleine Dana? struunt nog lekker de buitenbak rond.... afvragend...
Denk dat het toch even zoeken wordt naar andere mogelijkheden/middelen, want zo duurt de maand september wel erg lang.... voordat het oktober is en ze echt mogen slapen....

En een uur later zaten ze weer onder de grond... Heb nu toch maar even snel een 60 watt lamp opgehangen... Dat wordt binnenkort grondkabel leggen... Zal mij benieuwen wat ze er nu van vinden  engeltje, onschuld
Onze kleine struunt trouwens nog braaf door de bak.... zij wel... Tong
Gelogd

1.1.0 Eurotestudo boettgeri  - Zeus, Hera & Danae
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #10 Gepost op: 4 September 2014, 15:05:49 »

Dat is apart Ilona, want mijn nachtverblijf heeft bijna dezelfde afmetingen: 115 x 60 x 35 cm.
Het is dus nog lager dan dat van jouw, het loopt ook schuin af dus 35 cm is het hoogste punt.

Toch heb ik een donkerstraler hangen; dat heb ik als volgt opgelost :



Bovenaan de lamphouder zit een oog, je kan dat nog net zien op de foto. Ik heb een haak in de wand van het verblijf geschroefd, waar deze in hangt. Vervolgens heb ik een steuntje (kan een simpele schroef zijn) daar schuin onder geplaatst, waar ik het kunststof van de lamphouder op laat rusten. Hierdoor komt deze schuin te hangen, wat nodig is omdat het verblijf maar 35 cm hoog is. Ik heb de beschermkorf, die je normaliter niet nodig hebt bij schildpadden, er op laten zitten omdat de lamp vrij laag hangt. Schuin onder de lamp heb ik nog wat keien ingegraven, die nog een poosje warm blijven als de lamp uit is.

Idee: kan je het nachtverblijf niet tijdelijk dag en nacht afsluiten, zodat ze buiten moeten blijven en zich niet kunnen ingraven ? Heb ik ook wel eens gedaan en dat werkte prima. Ik weet alleen niet of je ze 's nachts buiten wil of kan laten blijven.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
crazybit
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 28



WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 4 September 2014, 16:50:52 »

Ja dat is ook een manier! Mag ik vragen waar je die lamp vandaan hebt....Huh?
Ik heb er nu namelijk een gewone 60 watt warmtelamp in hangen met een keramieke fitting, die normaal in het terrarium hing....
Het geval is nu, dat hij al 2 uur aan staat en het al 40 graden is onder de lamp, die bij mij dus recht naar beneden hangt.... wat wel tot blij gevolg heeft dat inmiddels ook Zeus, zijn net gegraven gat heeft verlaten en lekker buiten rond struunt... Hij vindt het vast te warm worden  Tong
Maar het warmte verschil is nu wel enorm, lijkt me...Huh?

Misschien moet ik er maar vanuit gaan dat ze gewoon gek zijn op verstoppertje spelen, want wederom kan ik Hera nergens vinden....  t'ja... grapje

Normaal sluit ik ze savonds altijd op in het nachthok, aangezien het verblijf tegen een weiland aan staat, dus voor roofdieren... En het zijn de oudste 2 die zich in het hok ingraven... De kleine Danae slaapt liever buiten en zat dus lekker 5 cm ingegraven onder de hibiscus....  grijns

Ja het blijven dieren he.... Altijd moeilijk te voorspellen wat ze doen...
Gelogd

1.1.0 Eurotestudo boettgeri  - Zeus, Hera & Danae
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #12 Gepost op: 4 September 2014, 18:55:41 »

Ik heb het bij Baroen in Aalsmeer gekocht.

http://www.baroen.nl/index.php/winkel/broeden-en-opfokken/warmtelamphouder-incl-veilgheidskorf-detail

http://www.baroen.nl/index.php/winkel/broeden-en-opfokken/elstein-warmtelamp-donkerstraler-100w-detail

De houder kost 13,00, de 100W lamp 15,25
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #13 Gepost op: 7 September 2014, 21:34:39 »

Hoe gaat het nu met ze ?
Blijven ze wakker ?
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Marc44
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 100



« Antwoord #14 Gepost op: 9 September 2014, 08:56:08 »

En ja hoor.... Het is bijna half 2 in de middag en wederom waren de oudste 2 ingegraven... wederom in het nachthok... En onze kleine Dana? struunt nog lekker de buitenbak rond.... afvragend...
Denk dat het toch even zoeken wordt naar andere mogelijkheden/middelen, want zo duurt de maand september wel erg lang.... voordat het oktober is en ze echt mogen slapen....

Persoonlijk denk ik wat een rare schildpad liefhebber !
Wie wil er nu een winterslaap jij of je schildpadden ?
Mijn inzien wil jij nu bepalen voor de dieren NEE JE MAG NIET SLAPEN DAT VIND IK NIET LEUK IK WIL JULLIE ZIEN, EN ZAL JULLIE WAKKER MAKEN EN DESNOOTS ZAL IK EEN GROTE LAMP BOVEN JE HOOFD HANGEN ZODAT JE WAKKER BLIJFT, WANT DAT WIL IK...........................

Is het bij jou in je bak niet zo dat de natuur bepaalt wat er gebeurt ? Bij mij namelijk wel (gelukkig)
Hier graven ze zich zelf ook elke dag in als ze gaan slapen in het nacht hok. En komen s"morgens weer lekker naar boven als het warm genoeg ik voor hun. Is het niet warm genoeg of ze hebben geen zin, dan blijven ze lekker slapen toch !

Hang ook nooit een warmte lamp of straler in hun nachthok, daar is een serre voor om warm te worden. (of slaap jij ook met een lamp op je kop of de verwarming aan !)
Dus nachthok is om te slapen, daarnaast zit een serre waar ze zich opwarmen met lamp, en van daaruit gaan ze heerlijk naar buiten als ze zin hebben

Succes.
Gelogd
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 13:28:40

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 543
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 548
Totaal: 548
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.092 seconden met 25 queries.