Shakudo
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Gepost op: 19 Augustus 2014, 13:56:11 » |
Hallo allemaal,
Zoals sommige hier weten heb ik sinds een drietal maanden een leuke Russische vierteen. Haar gedrag was tot op een paar weken terug gewoon normaal, was redelijk actief overdag, liep rond, at goed etc.
Toen de hittegolf arriveerde in NL, was het in mijn apartement ook vrij warm, temperaturen van 27 tot 30 graden. Ik merkte dat Yoshi minder actief werd en zich zelf vaak verstopte. Ik begreep dat te hoge temperaturen Russen aan kunnen zetten tot aestivatie, zomerrust. Om deze te vermijden.
Echter nu met de plotselinge daling van de temperaturen, vertoont ze het gedrag nog steeds. Mijn verwachting was dat ze weer normaal actief zou worden maar ze graaft zichzelf nu helemaal in en komt dagen achter elkaar niet te voorschijn en als ik haar niet uitgraaf betwijfel ik of ze uberhaupt nog wel tevoorschijn wil komen.
Ik snap niet zo goed wat er nu aan de hand is, is dit een voortzetting van aestivatie? Is ze nu geprikkeld tot winterslaap??? Ik heb het idee dat haar biologische wekker een beetje van slag zou kunnen zijn.
Ik heb dus begrepen dat te hoge temperaturen, en minder licht aan kunnen zetten tot aestivatie. Dus ik heb mijn lichtcyclus verhoogt van 12 naar 13 uur. Maar t schijnt niet uit te maken. Ik heb geen ervaring met winterslaap, en heb in mijn stadsappartement ook geen mogelijkheid tot winterslaap, mijn huis is gelijkvloers en ik heb geen koele kelder, of andere mogelijkheid hier. Ik wil haar het liefste niet in winterslaap laten gaan.
Ik zit er over te denken om een extra kap met een spaarlamp of iets boven de andere helft van de bak te hangen voor extra licht, misschien is dat het wel? Verder is het nieuw gebied voor mij dit gedrag en ik ben er bezorgd over, ik voel me erg machteloos, lees veel literatuur probeer er info over te vinden maar ik kom steeds dezelfde info tegen.
Misschien kan iemand me helpen/advies geven....?? Ik doe ontzettend mijn best , maar het is ondanks het lezen en leren allemaal zoveel verschillende en gemixte info dat er erg veel op me af komt.
Hieronder wat specs:
- Russische landschildpad +-3/4 jaar oud, 12 cm +-285 gram - Bak, grote konijnenkooi van 110 x55 x 50 - Verlichting & warmte in een door Solar Raptor UVB + warmte spot (MVB) 100watts - Substraat droge fijne coco peat met een top laag van grove coco fiber
- Temperaturen: * In apartement +- 21 graden * Onder de hotspot 30 graden op een afstand van +-25 cmter van de steen waar ze haar zonnebad neemt. * midden van de bak 24 graden
- Water is beschikbaar - Voeding een mix van paardebloemblad, klaver, gras, weegbree, witlof etc.
|