SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Palmbomen voor schildpadden  (gelezen 26558 keer)
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Gepost op: 11 Augustus 2014, 11:16:27 »

Hierbij eens een topic. Over palmbomen voor schildpadden. Waar iedereen zijn ervaringen kan delen over palmbomen zodat mensen weten wat ze kunnen planten en hoe te verzorgen enz. Hoe meer mensen tips geven hoe interessanter het kan worden.

Mijn ervaring is dus.

Voor Belgie ( West vlaanderen )

Ik heb al verschillende soorten geprobeerd en geplant. Met deze lijst tot gevolg. Wel allemaal zonder enige vorm van verwarming dan. Met verwaring is alles mogelijk.

Trachycarpus fortunei /  trachycarpus princeps -> ( blauw zilver ) / trachycarpus wagerianus -> ( dwerg vorm ) / yucca rostrata

Zonder enig probleem en zonder enige bescherming 100% resistent tegen ons klimaat voor planten hoger dan 50cm stam. Kleiner dient beschermt te worden met noppenfolie.

Butia capitata / jubae chilensis / Rhapidophyllum hystrix ->( 100% schaduwpalm )

Die kunnen ook perfect buiten geplant worden in volle grond maar in de winter moet je ze wel volledig inpakken met noppenfolie en die mag ook nergens de bladeren raken( bladeren ook best dicht binden met touw) . De plant moet swinters 100% droog blijven. Dan overleefd ze de winter perfect

chamaerops humilis / chamaerops vulcano/ chamaerops cerifera / nannorrchops ritchiana / nannorrhops arabica -> ( blue silver ) / tritrnax campestris / brahea armata

Kan perfect in volle grond geplant worden in een serre (kas) Die uiteraard hoog genoeg is. Nannorrchops soorten moet je wel op een mooie heuvel planten en nooit water geven. Grondwater is goed genoeg.


Indien extra vragen stel ze gerust of post gerust foto's van jou exemplaren hier.



« Laatste verandering: 11 Augustus 2014, 11:42:50 door turtle lover » Gelogd
Marc44
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 100



« Antwoord #1 Gepost op: 11 Augustus 2014, 13:17:01 »

Hier staat alles mbt Palmen alle soorten en maten.
Is 5 minuut van mijn huis af, en ben er ook regelmatig te vinden ;-)

http://www.gardenpalms.com/NL/
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #2 Gepost op: 11 Augustus 2014, 15:42:52 »

Het is niet de bedoeling hier 100den sites tezien. Ik wil een leerzaam informatief topic maken. Met persoonlijke info. Die is veel meer waard dan 1000den sites.

Info als. Welke palms heb je. Welke ondergrond geef je ze? waar staan ze? Hoevaak verpot je ze? Hoevaak snoei je ze? Welke soort mest gebruik je? Zaai je ze zelf? al zo'n dingen zo.
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #3 Gepost op: 11 Augustus 2014, 16:02:40 »

Vb over de Nannorchops wil ik wel nog iets kwijt. Dat is naar mijn inziens 1 van de moeilijkste maar wel mooiste palmen.

Het zaaien gaat heel erg makkelijk. Je zaait ze in een plastic bakje met als ondergrond gewone potgrond die goed nat is en je zet ze op een temperatuur tussen de 25en 30 graden (kouder lukt ook maar duurt langer ). Na ong 2-3 weken beginnen ze al te schieten. 1x ze shieten plant je ze in een mooi grote liefst diepe pot en geeft ze nooit nog water. Enkel af en toe eens via hydrocultuur. Dwz schaaltje eronder zetten en daar wat water in doen en via vanonderen laten opzuigen. Dus de palm mag nooit buiten. Enkel in huis waar veel licht is of in een mooie serre/kas. De palm heeft ook een hekel aan verpotten. Daarom direct in een grote pot zetten. Maar als je dan toch van plan bent hem te verpotten lukt dat maar op 1 manier. Laat hem zitten in zijn vorige pot maar snij er de bodem uit en op de zijkant een kleine insnede ook onderaan en plant hem met pot en al in de nieuwe pot. Trek dan na ong 6 maanden de oude pot er vanboven gewoon uit dan. Geef hem na verpotten ook nooit nog water. Wil je hem in volle grond planten doe je het best als volgd. 1x hij in een pot dit van diameter 60-70cm en hoogte ook ong 50-60cm dan snij je er de bodem uit en zet die op de grond in je kas waar je die wil. Maak wel op die plaats eerst de aade wat los en geef hem erna nooit van zijn leven nog water. Je kan ook de aarde ophogen tot aan je pot om het mooier te laten lijken soort heuvel zo.

De palm maakt een soort ondergrondse stam met daaraan vertakkingen. Als dat nat komt rot de palm. Vandaar bij verplanten enz is de aarde meestal te nat en die is erg gevoelig aan vocht. Is een palm die zot is van verwaarlozing in principe.
Gelogd
Marc44
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 100



« Antwoord #4 Gepost op: 11 Augustus 2014, 16:26:47 »

Het is niet de bedoeling hier 100den sites tezien. Ik wil een leerzaam informatief topic maken. Met persoonlijke info. Die is veel meer waard dan 1000den sites.

Info als. Welke palms heb je. Welke ondergrond geef je ze? waar staan ze? Hoevaak verpot je ze? Hoevaak snoei je ze? Welke soort mest gebruik je? Zaai je ze zelf? al zo'n dingen zo.

Dan moet je elders een "palmen site" gaan oprichten.
En een site van de grootste en beste palm winkel in Europa, daar staat alle info vermeld over wat voor grond ze nodig hebben enz enz
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #5 Gepost op: 11 Augustus 2014, 16:54:37 »

Dat is het nu net persoonlijke info is veel rijker dan sites. Vb wat heb je geprobeerd. Wat ging er mis enz. Die sites intereseren me geen bal. Een persoonlijke ervarings topic kan net veel leerzamer zijn dan domme sites. Dan weet je teminste welke palms je echt kan planten enz. Welke het overleven en welke niet enz. Want geef toe niets die mooier is als een paar palms in je schildpadde parken. Het is niet omdat een site zegt vb zanderige bodem dat dat ook het beste is. Ze kunnen het vb nog beter doen op een andere ondergrond enz.
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 11 Augustus 2014, 19:54:53 »

Het is niet de bedoeling hier 100den sites tezien. Ik wil een leerzaam informatief topic maken. Met persoonlijke info. Die is veel meer waard dan 1000den sites.

Info als. Welke palms heb je. Welke ondergrond geef je ze? waar staan ze? Hoevaak verpot je ze? Hoevaak snoei je ze? Welke soort mest gebruik je? Zaai je ze zelf? al zo'n dingen zo.

Dan moet je elders een "palmen site" gaan oprichten.
En een site van de grootste en beste palm winkel in Europa, daar staat alle info vermeld over wat voor grond ze nodig hebben enz enz

Ik ken menig 'grote' en 'beste' dierenwinkel website waar ook foute of onvolledige info op staat. Totaal niet relevant volgens mij. Een topic met welke palmen bruikbaar zijn in een buitenverblijf lijkt me prima.

Dus aan de topicstarter; ga gerust verder met je topic. Het wordt gewaardeerd.
Gelogd

Tom VH
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 120


« Antwoord #7 Gepost op: 11 Augustus 2014, 23:16:39 »

Ja hoor idd ervaringen van mensen is altijd zeer goed .
Wij hebben de trachycarpus fortunei staan en dit is nog de enige die we kunnen houden alle andere soorten die we probeerde is slecht afgelopen ,wat wel spijtig is .
Yucca rostrata hebben we ook nog enkele staan en die doen het in de winter ook heel goed . En vijgenstruiken hebben we ook staan en die doen het ook supergoed .
De palmen die in volle grond staan met daar rond de voet van de boom een schorslaag van 10 cm dik doen het wel het beste ,deze  grond is altijd goed door de onderste laag van de schors die een laag humus vormt en niet helemaal uitdroogt .
Ik zal proberen van in de week eens foto's te posten als het me lukt want moeten even opzoeken hoe dit weer moet . grijns
Grtjs Tom
Gelogd
Femke_M
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 413



« Antwoord #8 Gepost op: 12 Augustus 2014, 15:24:56 »


Dus aan de topicstarter; ga gerust verder met je topic. Het wordt gewaardeerd.


Hier wordt het ook gewaardeerd (al zal ik zelf geen bijdrage kunnen leveren). Ook foto's zou ik wel fijn vinden om al even bij weg te dromen Smiley.
Gelogd

1.1.0 Testudo hermanni hermanni   (Balthazar en Kasper, nakweek 2011)
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #9 Gepost op: 12 Augustus 2014, 19:20:28 »

Ja hoor idd ervaringen van mensen is altijd zeer goed .
Wij hebben de trachycarpus fortunei staan en dit is nog de enige die we kunnen houden alle andere soorten die we probeerde is slecht afgelopen ,wat wel spijtig is .
Yucca rostrata hebben we ook nog enkele staan en die doen het in de winter ook heel goed . En vijgenstruiken hebben we ook staan en die doen het ook supergoed .
De palmen die in volle grond staan met daar rond de voet van de boom een schorslaag van 10 cm dik doen het wel het beste ,deze  grond is altijd goed door de onderste laag van de schors die een laag humus vormt en niet helemaal uitdroogt .
Ik zal proberen van in de week eens foto's te posten als het me lukt want moeten even opzoeken hoe dit weer moet . grijns
Grtjs Tom

Welke soorten heb je nog geprobeerd en hoe deed je het in de winter waardoor ze dood zijn?

Ik heb ook ooit geprobeerd met Brahea armata in volle grond. In de winter had ik die mooi afgedekt met noppenfolie maar toch in de lente had die speer rot. De speer eruit getrokken. Maar gelukkig is die terug geschoten. Dus dan maar uitgegraven en in pot gezet en nu doet die het nog steeds prima. In serre in volle grond lukt het wel omdat die aarde veel droger is. Foto's zal ik donderdag maken.
Gelogd
Tom VH
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 120


« Antwoord #10 Gepost op: 12 Augustus 2014, 21:19:21 »

Was vergeten te vermelden ,mussa basjoo hebben we ook veel staan en dien doen het jaar na jaar altijd heel goed . Nu na de zachte winter hebben we zelfs exemplaren staan met een hoogte van zeker 4 meter en meer .
De soorten die we nog geprobeerd hebben waren tritrinax campestris , sabal minor  ,de gewone chamerops humilis ,de vulcano ,butia capitata , ...
Had deze afgedekt met een afdak en dan noppen folie rond de plant en idd de bladeren die de folie raakte waren bij het uitpakken in het voorjaar al kapot ,speerpunt zat nog vast . Dan na enkele weken speerpunt rot en dan kon je deze er zo uittrekken en plant stierf gewoon helemaal af ,er kwam geen nieuw speerpunt .
Zo hebben we ook boomvarens geprobeerd , 1 winter goed kunnen houden in volle grond en de volgende winter op dezelfde manier ingepakt en kapot gegaan .
Foto's heb ik daarjuist gemaakt nu alleen nog proberen te posten .  grijns

Grtjs Tom
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #11 Gepost op: 13 Augustus 2014, 09:36:31 »

Was vergeten te vermelden ,mussa basjoo hebben we ook veel staan en dien doen het jaar na jaar altijd heel goed . Nu na de zachte winter hebben we zelfs exemplaren staan met een hoogte van zeker 4 meter en meer .
De soorten die we nog geprobeerd hebben waren tritrinax campestris , sabal minor  ,de gewone chamerops humilis ,de vulcano ,butia capitata , ...
Had deze afgedekt met een afdak en dan noppen folie rond de plant en idd de bladeren die de folie raakte waren bij het uitpakken in het voorjaar al kapot ,speerpunt zat nog vast . Dan na enkele weken speerpunt rot en dan kon je deze er zo uittrekken en plant stierf gewoon helemaal af ,er kwam geen nieuw speerpunt .
Zo hebben we ook boomvarens geprobeerd , 1 winter goed kunnen houden in volle grond en de volgende winter op dezelfde manier ingepakt en kapot gegaan .
Foto's heb ik daarjuist gemaakt nu alleen nog proberen te posten .  grijns

Grtjs Tom

De enige fout in het inpakken zat hem dat de bladeren de plasic raakten = waterbrug. Water gaat naar speer = palm dood. Plam moet echt 100% droog gehouden worden.

Hier pak ik ze als volgd in. Mijn butia en chilensis dan. Eerst alle bladeren heel strak opbinden laag per laag afzonderlijk. Daarna zet ik er een kring omheinigsdraad rond op cirka 50cm van de stam. Die vul ik op tot net iets over de speer van de palm met gedroogde plataan bladeren die ik goed aan stamp. Dan op cirka 1 meter van de stam zet ik nog een omheiningsdraad die hoger komt als de hoogste palm toppen. en leg er bovenaan een houden plaat op die schuin ligt en niet aan de bladtopen raakt ong 30cm erboven nog. en dan start ik met dit alles in de wikkelen met noppenfolie laag of 2-3. En na het uitpakken begin april ziet de palm er nog 100% fris uit. Niets aan de hand ermee. Na ong 5j in volle grond gaan ze wel merkelijk sneller groeien ook.
Gelogd
Tom VH
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 120


« Antwoord #12 Gepost op: 13 Augustus 2014, 11:03:18 »

Aah ok? bedankt voor de tip .als we nu nog zo eentje zouden aanschaffen ga ik dat zeker zo proberen .
Geld dit dan ook zo voor je humilis soorten want deze zijn denk ik wel iets winterharder dan de butia h? .
Mvg Tom
Gelogd
turtle lover
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 1667



« Antwoord #13 Gepost op: 13 Augustus 2014, 22:34:17 »

Aah ok? bedankt voor de tip .als we nu nog zo eentje zouden aanschaffen ga ik dat zeker zo proberen .
Geld dit dan ook zo voor je humilis soorten want deze zijn denk ik wel iets winterharder dan de butia h? .
Mvg Tom

Wel mijn mening is dat butia en jubea iets beter tegen grondwater kunnen. Dus die kunnen buiten staan mits bescherming in de winter. Chamaerops humilis soorten zijn volgens internet winterharder maar falen als je het zo doet. In een serre in volle grond gaat chamaerops wel perfect alle 3 de soorten. Ik heb al jaren 1 in volle grond staan in mijn serre nu. Omdat serre nog iets droger is als rechtstreeks buiten blijkbaar. Alles in volle grond in de serre krijgt hier nooit of te nimmer water hier en aangezien chamaerops dwerg palmen zijn zijn ze ook ideaal voor in die serre.

Voorlopig ben ik wat kleine palmen ah opkweken nu. Onder andere een 20 tal nannorchops arabica en Rhapidophyllum hystrix Dat zijn swerelds meest winterharde palms in principe maar de nannorchops moet echt kurk droog gehouden worden. De Rhapidophyllum hystrix kan in principe buiten vanaf 30cm stam ook dus dat zal ik wel eens testen 1x ze zo groot zijn. Voorlopig is de enige die zonder bescherming buiten kan alle trachycarpus soorten en de yucca rostrata. Van bananan idd de musa basjoo Die staat hier ook al jaren zonder bescherming en vijgebomen ( fucus ) ook zonder enig probleem. Die staan hier ook al jaren. voorlopig houdt mijn advocado boom ook wel mooi stand in ons klimaat.
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #14 Gepost op: 13 Augustus 2014, 22:48:05 »


Kunnen jullie foto's bij de soorten plaatsen?  camfoto

Welke palmbomen groeien van nature in de leefgebieden van welke schildpaddensoorten ?

Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 17:01:51

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 753
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 617
Totaal: 617
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.079 seconden met 25 queries.