SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Kleine Muskusschildpad  (gelezen 54465 keer)
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #15 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:00:31 »

Trouwens, wat doet zo'n opvoerpompje precies? En moet dat in combinatie met de bloembakfilter?
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #16 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:01:01 »

De meeste blijven rond de 10cm, al heb ik grotere exemplaren. Maar ook kleinere (vooral de mannen zijn kleiner).
Dat bijten valt heus wel mee. Ik heb hier geen enkele die uithaalt als je hem hanteert. De meeste hebben bang van je (logisch). Als je hem goed hanteert kan hij/zei je nooit bijten.

Ik maak veel zelf (oa de bloembakfilter) dan bespaar je een hoop, kleine tip: gebruik de zoekfunctie van het forum.  (http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,7882.0.html )
Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #17 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:05:00 »

De meeste blijven rond de 10cm, al heb ik grotere exemplaren. Maar ook kleinere (vooral de mannen zijn kleiner).
Dat bijten valt heus wel mee. Ik heb hier geen enkele die uithaalt als je hem hanteert. De meeste hebben bang van je (logisch). Als je hem goed hanteert kan hij/zei je nooit bijten.

Ik maak veel zelf (oa de bloembakfilter) dan bespaar je een hoop, kleine tip: gebruik de zoekfunctie van het forum.  (http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,7882.0.html )

Als hij niet groter wordt dan 10cm, is dat toch geen probleem.
Voor zo'n filter zelf te maken zal dat niet lukken denk ik, kan ik gewoon een andere filter kopen misschien? Dan heb ik toch geen pomp nodig?
Gelogd
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #18 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:07:43 »

De meeste blijven rond de 10cm, al heb ik grotere exemplaren. Maar ook kleinere (vooral de mannen zijn kleiner).
Dat bijten valt heus wel mee. Ik heb hier geen enkele die uithaalt als je hem hanteert. De meeste hebben bang van je (logisch). Als je hem goed hanteert kan hij/zei je nooit bijten.

Ik maak veel zelf (oa de bloembakfilter) dan bespaar je een hoop, kleine tip: gebruik de zoekfunctie van het forum.  (http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,7882.0.html )

Als hij niet groter wordt dan 10cm, is dat toch geen probleem.
Voor zo'n filter zelf te maken zal dat niet lukken denk ik, kan ik gewoon een andere filter kopen misschien? Dan heb ik toch geen pomp nodig?

Met "is dat toch geen probleem" bedoelde ik dat 60x30 toch perfect is? Moest hij tot 13 cm groeien begrijp ik wel dat ik groter zou moeten gaan.
Dus, 40 ? 60 watt is goed voor warmespot?
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #19 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:12:04 »

Als het niet teveel mag kosten en je niet teveel zelf kan:
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/40102978/
Plastic bakje, ideaal voor nakweekjes (tot +- 4-5cm schildlengte perfect te gebruiken!)
4-5cm water erin.
kleine buitenfilter (ideaal is deze voor kleinere diertjes: http://www.aquarush.be/a-26941292/buitenfilters-extern/eden-501-de-kleinste-buitenfilter-voor-aqauria-tot-60-liter/ )
Een klemlamp voor het licht: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/60152444/
lampje van 30W

Als ze 5cm schildlengte bereikt hebben vervang je de filter door een grotere buitenfilter en het bakje door een aquarium van minstens 80 x 40 x 40  uitgerust met een zandeiland voor eventuele eileg (indien vrouwelijk) dan ben je gerust tot hij/zij groot is.
Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #20 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:16:45 »

Als het niet teveel mag kosten en je niet teveel zelf kan:
http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/40102978/
Plastic bakje, ideaal voor nakweekjes (tot +- 4-5cm schildlengte perfect te gebruiken!)
4-5cm water erin.
kleine buitenfilter (ideaal is deze voor kleinere diertjes: http://www.aquarush.be/a-26941292/buitenfilters-extern/eden-501-de-kleinste-buitenfilter-voor-aqauria-tot-60-liter/ )
Een klemlamp voor het licht: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/60152444/
lampje van 30W

Als ze 5cm schildlengte bereikt hebben vervang je de filter door een grotere buitenfilter en het bakje door een aquarium van minstens 80 x 40 x 40  uitgerust met een zandeiland voor eventuele eileg (indien vrouwelijk) dan ben je gerust tot hij/zij groot is.

Bedankt, we zullen waarschijnlijk alles proberen te kopen in een hobbycenter hier in de buurt.
Dus, ik heb nodig.

-Klemlamp voor warmtespot
-Warmtespot
-Kleine buitenfilter

Dan zou ik toch het best meteen een 80x40 aquarium kopen, ik ga ze niet als ze klein zijn in een bakje houden.
Dus, met een lage waterstand (als ze nog hatchlings zijn), is een kleine buitenfilter goed?
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:22:49 »

Als je direct dergelijk aquarium koopt, is de afstand van de spot tot het water groter, en zul je een hoger wattage lamp moeten gebruiken. 60W zal wel lukken dan aangezien het toch in een leefruimte of iets komt?

Maar uiteraard, zolang je de waterstand limiteert, is dat zeker uitstekend! In zo'n grote bak kan je uiteraard een hele boel planten en andere decoratie (kienhout, etc) kwijt!
Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #22 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:29:29 »

Als je direct dergelijk aquarium koopt, is de afstand van de spot tot het water groter, en zul je een hoger wattage lamp moeten gebruiken. 60W zal wel lukken dan aangezien het toch in een leefruimte of iets komt?

Maar uiteraard, zolang je de waterstand limiteert, is dat zeker uitstekend! In zo'n grote bak kan je uiteraard een hele boel planten en andere decoratie (kienhout, etc) kwijt!

Nonkel geeft aquarium gratis, dus ik zal wachten totdat ze 5 cm zijn voor ik ze verhuis.
Matthias zal geloof ik wel uitleg geven hoe ik ze moet vastnemen, krijg voorlopig geen antwoord van hem, maar ik wacht wel.
Dus, van zodra ze 5 cm zijn, nieuwe bak, en grotere buitenfilter?
Voor bodembedekking, wat neem ik het best? En kan ik dit in een dierenspeciaalzaak krijgen?
Voor planten zal ik anubius nemen, om naar het oppervlak te gaan denk ik grote stenen of kienhout, hoe kom ik het best aan kienhout?
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #23 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:33:25 »

Als je direct dergelijk aquarium koopt, is de afstand van de spot tot het water groter, en zul je een hoger wattage lamp moeten gebruiken. 60W zal wel lukken dan aangezien het toch in een leefruimte of iets komt?

Maar uiteraard, zolang je de waterstand limiteert, is dat zeker uitstekend! In zo'n grote bak kan je uiteraard een hele boel planten en andere decoratie (kienhout, etc) kwijt!

Nonkel geeft aquarium gratis, dus ik zal wachten totdat ze 5 cm zijn voor ik ze verhuis.
Matthias zal geloof ik wel uitleg geven hoe ik ze moet vastnemen, krijg voorlopig geen antwoord van hem, maar ik wacht wel.
Dus, van zodra ze 5 cm zijn, nieuwe bak, en grotere buitenfilter?
Voor bodembedekking, wat neem ik het best? En kan ik dit in een dierenspeciaalzaak krijgen?
Voor planten zal ik anubius nemen, om naar het oppervlak te gaan denk ik grote stenen of kienhout, hoe kom ik het best aan kienhout?


Degelijke aquariumwinkel of zelfs tuincentra met een aquarium afdeling hebben kienhout (eerst eens degelijk uitspoelen met warm water, anders zal het water enorm bruin kleuren).
Ik gebruik geen bodembedekking bij de Sternotherus minor minor.
Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #24 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:39:45 »

Als je direct dergelijk aquarium koopt, is de afstand van de spot tot het water groter, en zul je een hoger wattage lamp moeten gebruiken. 60W zal wel lukken dan aangezien het toch in een leefruimte of iets komt?

Maar uiteraard, zolang je de waterstand limiteert, is dat zeker uitstekend! In zo'n grote bak kan je uiteraard een hele boel planten en andere decoratie (kienhout, etc) kwijt!

Nonkel geeft aquarium gratis, dus ik zal wachten totdat ze 5 cm zijn voor ik ze verhuis.
Matthias zal geloof ik wel uitleg geven hoe ik ze moet vastnemen, krijg voorlopig geen antwoord van hem, maar ik wacht wel.
Dus, van zodra ze 5 cm zijn, nieuwe bak, en grotere buitenfilter?
Voor bodembedekking, wat neem ik het best? En kan ik dit in een dierenspeciaalzaak krijgen?
Voor planten zal ik anubius nemen, om naar het oppervlak te gaan denk ik grote stenen of kienhout, hoe kom ik het best aan kienhout?


Degelijke aquariumwinkel of zelfs tuincentra met een aquarium afdeling hebben kienhout (eerst eens degelijk uitspoelen met warm water, anders zal het water enorm bruin kleuren).
Ik gebruik geen bodembedekking bij de Sternotherus minor minor.

Ah, sites zeiden nochtans dat ik het best zand zou gebruiken, dat zie ik later dan nog wel.
Nog een laatste vraag, hoe weet ik wanneer ik water moet verhogen?
Daar heb ik toch zoet water voor nodig? Hoe kom ik daar dan aan?
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #25 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:42:07 »

Ik gebruik regenwater. Maar je kan ook kraantjeswater gebruiken hoor.
Kleine tip: voor je je schildpadje haalt, zie dat je alles al in orde hebt, en de filter al een tijdje draait (enkele weken is ideaal).

Je kan zand gebruiken, wel spoelen voor gebruik. Succes ermee, elke keer kuisen en je zand overhoop. Je zal het rap beu zijn.  lachen
Water verhogen = elke 3 maand een halve centimeter zou ik doen.
Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #26 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:47:40 »

Ik gebruik regenwater. Maar je kan ook kraantjeswater gebruiken hoor.
Kleine tip: voor je je schildpadje haalt, zie dat je alles al in orde hebt, en de filter al een tijdje draait (enkele weken is ideaal).

Je kan zand gebruiken, wel spoelen voor gebruik. Succes ermee, elke keer kuisen en je zand overhoop. Je zal het rap beu zijn.  lachen
Water verhogen = elke 3 maand een halve centimeter zou ik doen.

Dan beter toch niet zand, wat zou ik dan wel best nemen?
Moet het per se enkele weken zijn? Want als ik terug kom van reis zou ik er toch graag achter kunnen voordat school terug begint.
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #27 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:51:16 »

Ik gebruik regenwater. Maar je kan ook kraantjeswater gebruiken hoor.
Kleine tip: voor je je schildpadje haalt, zie dat je alles al in orde hebt, en de filter al een tijdje draait (enkele weken is ideaal).

Je kan zand gebruiken, wel spoelen voor gebruik. Succes ermee, elke keer kuisen en je zand overhoop. Je zal het rap beu zijn.  lachen
Water verhogen = elke 3 maand een halve centimeter zou ik doen.

Dan beter toch niet zand, wat zou ik dan wel best nemen?
Moet het per se enkele weken zijn? Want als ik terug kom van reis zou ik er toch graag achter kunnen voordat school terug begint.

Het best: niets (in mijn ogen)
De reden waarom ik het zeg is het feit dat er een nitrietpiek optreed na enkele weken bij een vers opgestart aquarium...  Wat jij doet, is uiteraard jouw zaak, ik adviseer alleen.
Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #28 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:54:57 »

Ik gebruik regenwater. Maar je kan ook kraantjeswater gebruiken hoor.
Kleine tip: voor je je schildpadje haalt, zie dat je alles al in orde hebt, en de filter al een tijdje draait (enkele weken is ideaal).

Je kan zand gebruiken, wel spoelen voor gebruik. Succes ermee, elke keer kuisen en je zand overhoop. Je zal het rap beu zijn.  lachen
Water verhogen = elke 3 maand een halve centimeter zou ik doen.

Dan beter toch niet zand, wat zou ik dan wel best nemen?
Moet het per se enkele weken zijn? Want als ik terug kom van reis zou ik er toch graag achter kunnen voordat school terug begint.

Het best: niets (in mijn ogen)
De reden waarom ik het zeg is het feit dat er een nitrietpiek optreed na enkele weken bij een vers opgestart aquarium...  Wat jij doet, is uiteraard jouw zaak, ik adviseer alleen.

Dan neem ik niets, maar hoe lang op voorhand zou ik het best de filter laten draaien?
Gelogd
matthias
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 416


« Antwoord #29 Gepost op: 30 Juli 2014, 21:57:04 »

Ik gebruik regenwater. Maar je kan ook kraantjeswater gebruiken hoor.
Kleine tip: voor je je schildpadje haalt, zie dat je alles al in orde hebt, en de filter al een tijdje draait (enkele weken is ideaal).

Je kan zand gebruiken, wel spoelen voor gebruik. Succes ermee, elke keer kuisen en je zand overhoop. Je zal het rap beu zijn.  lachen
Water verhogen = elke 3 maand een halve centimeter zou ik doen.

Dan beter toch niet zand, wat zou ik dan wel best nemen?
Moet het per se enkele weken zijn? Want als ik terug kom van reis zou ik er toch graag achter kunnen voordat school terug begint.

Het best: niets (in mijn ogen)
De reden waarom ik het zeg is het feit dat er een nitrietpiek optreed na enkele weken bij een vers opgestart aquarium...  Wat jij doet, is uiteraard jouw zaak, ik adviseer alleen.

Dan neem ik niets, maar hoe lang op voorhand zou ik het best de filter laten draaien?

enkele dagen voordien is al goed...langer is wel optimaler maarja..
Gelogd
Pagina's: 1 [2] 3 4 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
24 April 2024, 09:02:29

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 585
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 512
Totaal: 512
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.16 seconden met 25 queries.