SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 3 ... 5 Omlaag Print
Auteur Topic: Kleine Muskusschildpad  (gelezen 54528 keer)
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Gepost op: 30 Juli 2014, 18:09:30 »

Hallo, ik ben nieuw hier, maar ik maak dit geen post in "Stel je even voor" omdat ik al meteen een paar vragen heb.
Ik ben van de regio West-Vlaanderen en ik zou graag een kleine muskusschildpad (ook wel bekend als dikkop muskusschildpad, Latijnse naam: Sternotherus minor) als huisdier nemen.
Ik hiervoor al veel research gedaan, en dit is wat ik denk dat ik nodig zal hebben.
-Warmtespot
-Buitenfilter
-Aquarium (heb ik al, is groot genoeg voor 1 exemplaar, anders zouden ze vechten.)

Ik heb gelezen dat er geen UV-lamp nodig is voor deze soort, en ook geen verwarmingselement voor het water, omdat de warmtespot dit al verwarmt.
Klopt dit? Of zou ik het toch beter anders doen?

Wat zou ik dan het beste doen voor de aquarium inrichting? Ik heb gelezen dat ze soms graag op een steen zitten, en dat het waterpeil maar de hoogte mag hebben van hun schildlengte (ongeveer 10 cm), maar ik heb video's gezien waarin een kleine muskusschildpad op zijn gemak door een vol aquarium zwemt, hier ben ik dus nog niet zeker van, hopelijk weten jullie dit.

Dan nog een laatste vraag.
Ik vond op het internet nergens iemand in mijn regio die deze soort kweekt, ook weet ik niet of er dierenwinkels in mijn regio zijn die deze soort verkoopt. Zouden jullie toevallig weten waar ik deze soort kan verkrijgen?

Dat was alles, hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.
Gelogd
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #1 Gepost op: 30 Juli 2014, 19:09:43 »

Ook zou ik graag weten hoe ik best het water ververs, want deze soort bijt heel hard en vaak.
Het moet maar een keer per maand, en dan moet maar 1/3 van het water ververst worden.
Gelogd
matthias
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 416


« Antwoord #2 Gepost op: 30 Juli 2014, 19:44:34 »

hallo, ik heb nog enkele nakweekjes van de minor zitten
groeten
Gelogd
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #3 Gepost op: 30 Juli 2014, 19:45:41 »

hallo, ik heb nog enkele nakweekjes van de minor zitten
groeten

Van welke regio ben je? Dichtbij of in West-Vlaanderen zou ideaal zijn.
En hoeveel vraag je ervoor?
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 30 Juli 2014, 19:57:43 »

Dat lees ik zo graag... Eerst inlezen, dan pas aankopen. Super.

- Geen verwarmingselement inderdaad, op voorwaarde dat het verblijf uiteraard in een normale verwarmde ruimte staat. (Niet in een kille schuur of garage.)
- UV lamp, ikzelf gebruik ze niet meer bij deze soort. Daar deze 95% aquatisch leeft (en als ze op land of boven water komen meestal op valavond of 's nachts gebeurd), hebben ze er ook amper iets aan. Dit is mijn gevoel, andere kunnen uiteraard een ander idee hebben.
- Jonge dieren: lage waterstand (voor hatchlings een cm of 4, dit is al ruimschoots voldoende). Als je hogere waterstand hanteert, er zeker voor zorgen dat ze via kienhout of andere decoratie het oppervlak kunnen bereiken. Ze houden van een rustplek net onder het wateroppervlak. Naar gelang ze groter worden, waterstand omhoog uiteraard; Ik heb ze al in bakken gezien van 40cm water, maar hier geldt zeker; makkelijk het oppervlak te bereiken!
- Het voordeel van deze dieren is dat ze niet alle planten slopen, ik hou bij deze dieren meestal anubias plantjes die ik goed vasthecht aan stenen of kienhout.

In verband met nakweek, heb je al via Matthias een aanbieder. Moest je niet met hem tot een overeenkomst komen, help ik je graag verder.
Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #5 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:00:45 »

Dat lees ik zo graag... Eerst inlezen, dan pas aankopen. Super.

- Geen verwarmingselement inderdaad, op voorwaarde dat het verblijf uiteraard in een normale verwarmde ruimte staat. (Niet in een kille schuur of garage.)
- UV lamp, ikzelf gebruik ze niet meer bij deze soort. Daar deze 95% aquatisch leeft (en als ze op land of boven water komen meestal op valavond of 's nachts gebeurd), hebben ze er ook amper iets aan. Dit is mijn gevoel, andere kunnen uiteraard een ander idee hebben.
- Jonge dieren: lage waterstand (voor hatchlings een cm of 4, dit is al ruimschoots voldoende). Als je hogere waterstand hanteert, er zeker voor zorgen dat ze via kienhout of andere decoratie het oppervlak kunnen bereiken. Ze houden van een rustplek net onder het wateroppervlak. Naar gelang ze groter worden, waterstand omhoog uiteraard; Ik heb ze al in bakken gezien van 40cm water, maar hier geldt zeker; makkelijk het oppervlak te bereiken!
- Het voordeel van deze dieren is dat ze niet alle planten slopen, ik hou bij deze dieren meestal anubias plantjes die ik goed vasthecht aan stenen of kienhout.

In verband met nakweek, heb je al via Matthias een aanbieder. Moest je niet met hem tot een overeenkomst komen, help ik je graag verder.

Bedankt, dit helpt echt.
Maar nog altijd dezelfde vraag als bij Matthias, van welke regio ben je?
Want ik denk niet dat een lange rit goed is voor zo'n beestje, hebben m'n ouders ook niet zo'n zin in (ik ben 15, bijna 16, maar we zullen als gezin voor dit beestje zorgen en het zeker niet verwaarlozen.)
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:08:01 »

Matthias is van West Vlaanderen. Ik zelf ben van Vlaams Brabant. Dat een diertje een halve dag onderweg is, is niet erg hoor. Ze maken gekkere dingen mee. Zolang het dier gezond bij de aankoop is, kan het wel (even) tegen een stootje.

Ook nodig ik je graag uit op de jaarlijkse NBSV Landdag in Belgi?:
https://www.facebook.com/events/1415102872106382/
Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #7 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:14:46 »

Matthias is van West Vlaanderen. Ik zelf ben van Vlaams Brabant. Dat een diertje een halve dag onderweg is, is niet erg hoor. Ze maken gekkere dingen mee. Zolang het dier gezond bij de aankoop is, kan het wel (even) tegen een stootje.

Ook nodig ik je graag uit op de jaarlijkse NBSV Landdag in Belgi?:
https://www.facebook.com/events/1415102872106382/

Dan zou ik toch liever naar Matthias gaan, gewoon omdat dat dichterbij lijkt, iedereen is hier echt super vriendelijk.
Voor Matthias, ik ben op reis tot ongeveer 22/8, is dat een probleem?
Voor ik vertrek kunnen we anders nog telefonisch contact hebben, dat je misschien eentje apart houdt voor mij?
Hoeveel kost dat dan ongeveer (niet dat ik geen geld overheb voor zo'n prachtig diertje), maar dat ik niet voor verassingen kom te staan.
Dan had ik nog een paar vraagjes.
Hoe zorg ik ervoor dat er genoeg zuurstof in het water zit? En dat alles optimaal is?
Of is gewoon maandelijks 1/3 (zoals ik heb gelezen op een andere site) verversen genoeg?
Welke plantjes steek ik er het best in? Alleen anubias, of nog andere planten?
En ten slotte, wat zou ik het best kopen om mee te beginnen voor het eten?
Normaal moet ik 3 keer per week voeren, en dan dat hij een kwartiertje lang kan eten, dat zou genoeg moeten zijn, of is dit alleen voor volwassen exemplaren?
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #8 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:24:39 »

Matthias is van West Vlaanderen. Ik zelf ben van Vlaams Brabant. Dat een diertje een halve dag onderweg is, is niet erg hoor. Ze maken gekkere dingen mee. Zolang het dier gezond bij de aankoop is, kan het wel (even) tegen een stootje.

Ook nodig ik je graag uit op de jaarlijkse NBSV Landdag in Belgi?:
https://www.facebook.com/events/1415102872106382/

Dan zou ik toch liever naar Matthias gaan, gewoon omdat dat dichterbij lijkt, iedereen is hier echt super vriendelijk.
Voor Matthias, ik ben op reis tot ongeveer 22/8, is dat een probleem?
Voor ik vertrek kunnen we anders nog telefonisch contact hebben, dat je misschien eentje apart houdt voor mij?
Hoeveel kost dat dan ongeveer (niet dat ik geen geld overheb voor zo'n prachtig diertje), maar dat ik niet voor verassingen kom te staan.
Dan had ik nog een paar vraagjes.
Hoe zorg ik ervoor dat er genoeg zuurstof in het water zit? En dat alles optimaal is?
Of is gewoon maandelijks 1/3 (zoals ik heb gelezen op een andere site) verversen genoeg?
Welke plantjes steek ik er het best in? Alleen anubias, of nog andere planten?
En ten slotte, wat zou ik het best kopen om mee te beginnen voor het eten?
Normaal moet ik 3 keer per week voeren, en dan dat hij een kwartiertje lang kan eten, dat zou genoeg moeten zijn, of is dit alleen voor volwassen exemplaren?


Als je een degelijk filtersysteem hebt, hoef je zo vaak zelfs niet te verversen, maar bij jonge dieren is (door de lage waterstand) dit 'moeilijker' te realiseren. Misschien een aanrader om het jonge diertje eerst op te laten groeien in een kleiner aquarium? Aangezien je nu al een groot hebt?
Anubias gebruik ik, je kan alles gebruiken, maar de planten moeten ook overleven h?. Gebruik vooral 'simpel houdbare' planten, die makkelijk ergens aan vastgehecht kunnen worden.
Zuurstof in het water, complexe materie, ik ga er niet teveel over uitwijken. Maar zolang je je wateroppervlak in beweging houdt is alles prima.

Als het een nakweekje van dit of vorig jaar is, dan zou ik het om de andere dag voeren. Halfwas tot volwassen dieren, inderdaad 3 x per week is ideaal.

Voedsel; het hoofdvoedsel van een schildpad (in dit geval een Sternotherus minor minor) is variatie... Een greep uit wat ze hier krijgen; muggenlarven, wormen (die van in de tuin ja  ondeugende lach ), slakken (let op als je slakkenbestrijdingsmiddelen in de tuin gebruikt, dan niet geven!), pissebedden, baby muizen (bij grotere dieren), degelijke voedingskorrel, etc.

Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #9 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:28:39 »

Matthias is van West Vlaanderen. Ik zelf ben van Vlaams Brabant. Dat een diertje een halve dag onderweg is, is niet erg hoor. Ze maken gekkere dingen mee. Zolang het dier gezond bij de aankoop is, kan het wel (even) tegen een stootje.

Ook nodig ik je graag uit op de jaarlijkse NBSV Landdag in Belgi?:
https://www.facebook.com/events/1415102872106382/

Dan zou ik toch liever naar Matthias gaan, gewoon omdat dat dichterbij lijkt, iedereen is hier echt super vriendelijk.
Voor Matthias, ik ben op reis tot ongeveer 22/8, is dat een probleem?
Voor ik vertrek kunnen we anders nog telefonisch contact hebben, dat je misschien eentje apart houdt voor mij?
Hoeveel kost dat dan ongeveer (niet dat ik geen geld overheb voor zo'n prachtig diertje), maar dat ik niet voor verassingen kom te staan.
Dan had ik nog een paar vraagjes.
Hoe zorg ik ervoor dat er genoeg zuurstof in het water zit? En dat alles optimaal is?
Of is gewoon maandelijks 1/3 (zoals ik heb gelezen op een andere site) verversen genoeg?
Welke plantjes steek ik er het best in? Alleen anubias, of nog andere planten?
En ten slotte, wat zou ik het best kopen om mee te beginnen voor het eten?
Normaal moet ik 3 keer per week voeren, en dan dat hij een kwartiertje lang kan eten, dat zou genoeg moeten zijn, of is dit alleen voor volwassen exemplaren?


Als je een degelijk filtersysteem hebt, hoef je zo vaak zelfs niet te verversen, maar bij jonge dieren is (door de lage waterstand) dit 'moeilijker' te realiseren. Misschien een aanrader om het jonge diertje eerst op te laten groeien in een kleiner aquarium? Aangezien je nu al een groot hebt?
Anubias gebruik ik, je kan alles gebruiken, maar de planten moeten ook overleven h?. Gebruik vooral 'simpel houdbare' planten, die makkelijk ergens aan vastgehecht kunnen worden.
Zuurstof in het water, complexe materie, ik ga er niet teveel over uitwijken. Maar zolang je je wateroppervlak in beweging houdt is alles prima.

Als het een nakweekje van dit of vorig jaar is, dan zou ik het om de andere dag voeren. Halfwas tot volwassen dieren, inderdaad 3 x per week is ideaal.

Voedsel; het hoofdvoedsel van een schildpad (in dit geval een Sternotherus minor minor) is variatie... Een greep uit wat ze hier krijgen; muggenlarven, wormen (die van in de tuin ja  ondeugende lach ), slakken (let op als je slakkenbestrijdingsmiddelen in de tuin gebruikt, dan niet geven!), pissebedden, baby muizen (bij grotere dieren), degelijke voedingskorrel, etc.



Bedankt, mijn aquarium is 60x30 cm, sommige mensen zeggen dat voor minor 80x40 cm nodig is, maar ik denk dat ze hem door elkaar halen met de gewone Muskusschildpad, ik heb het gemeten en hij zou er perfect moeten inpassen, en ook genoeg ruimte hebben.
Houdt mijn filter het water genoeg in beweging voor de zuurstof?
Wat voor wattage stel je voor voor hittelamp (die trouwens ook het water opwarmt zodat het optimaal is voor de schildpad).
En hoe ververs ik best het water? Aangezien deze soort bijt ben ik toch bang om deze in een ander bakje te plaatsen, ik denk dat ik er het best van af blijf.
Gelogd
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #10 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:30:57 »

Heb trouwens Matthias een persoonlijk bericht gestuurd, moest hij hier niet meer posten.
Ben blij dat ik zo gauw iemand heb gevonden.
Gelogd
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #11 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:39:25 »

Matthias is van West Vlaanderen. Ik zelf ben van Vlaams Brabant. Dat een diertje een halve dag onderweg is, is niet erg hoor. Ze maken gekkere dingen mee. Zolang het dier gezond bij de aankoop is, kan het wel (even) tegen een stootje.

Ook nodig ik je graag uit op de jaarlijkse NBSV Landdag in Belgi?:
https://www.facebook.com/events/1415102872106382/

Jammer genoeg zal die landdag waarschijnlijk niet gaan, maar toch bedankt.
Gelogd
KevinVH
crewmember
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3494


"We called him Tortoise because he taught us."


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:44:46 »


Bedankt, mijn aquarium is 60x30 cm, sommige mensen zeggen dat voor minor 80x40 cm nodig is, maar ik denk dat ze hem door elkaar halen met de gewone Muskusschildpad, ik heb het gemeten en hij zou er perfect moeten inpassen, en ook genoeg ruimte hebben.
Houdt mijn filter het water genoeg in beweging voor de zuurstof?
Wat voor wattage stel je voor voor hittelamp (die trouwens ook het water opwarmt zodat het optimaal is voor de schildpad).
En hoe ververs ik best het water? Aangezien deze soort bijt ben ik toch bang om deze in een ander bakje te plaatsen, ik denk dat ik er het best van af blijf.

60 x 30cm, kom je wel enkele jaren mee toe. Voor volwassen adviseer ik toch minstens 80 a 100 x40cm. Maar daar heb je nog tijd genoeg voor.
Diertje hanteren is geen probleem hoor. Gewoon eruit nemen, in een plastieken doosje tijdens de reiniging, en als alles terug proper is, er terug in.
Hoe ga je filteren, in het begin een beetje moeilijker door de lage waterstand. Misschien een opvoerpompje (echt klein) en een bloembakfiltertje?
Gelogd

Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #13 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:52:30 »


Bedankt, mijn aquarium is 60x30 cm, sommige mensen zeggen dat voor minor 80x40 cm nodig is, maar ik denk dat ze hem door elkaar halen met de gewone Muskusschildpad, ik heb het gemeten en hij zou er perfect moeten inpassen, en ook genoeg ruimte hebben.
Houdt mijn filter het water genoeg in beweging voor de zuurstof?
Wat voor wattage stel je voor voor hittelamp (die trouwens ook het water opwarmt zodat het optimaal is voor de schildpad).
En hoe ververs ik best het water? Aangezien deze soort bijt ben ik toch bang om deze in een ander bakje te plaatsen, ik denk dat ik er het best van af blijf.

60 x 30cm, kom je wel enkele jaren mee toe. Voor volwassen adviseer ik toch minstens 80 a 100 x40cm. Maar daar heb je nog tijd genoeg voor.
Diertje hanteren is geen probleem hoor. Gewoon eruit nemen, in een plastieken doosje tijdens de reiniging, en als alles terug proper is, er terug in.
Hoe ga je filteren, in het begin een beetje moeilijker door de lage waterstand. Misschien een opvoerpompje (echt klein) en een bloembakfiltertje?

Bijten ze niet extreem hard? Heb toch een beetje schrik.
Ik zal dan beginnen met het kleine aquarium bloembakfilter en een opvoerpompje, hoeveel kost dat precies, m'n moeder zat te klagen over alle kosten.
Hoe zie ik wanneer dat ze naar een grotere bak verplaatst moeten worden, en wanneer moet ik van filter veranderen?
Anders kopen we meteen een grotere bak, m'n nonkel (die de kleinere bak heeft) zal waarschijnlijk toch geld vragen, dus misschien kopen we het best meteen een grote, gewoon om kosten te vermijden.
En voor wattage warmtespot, ongeveer 40 ? 60 watt zeggen verschillende sites, klopt dit?
Gelogd
Amaranthus
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 106



« Antwoord #14 Gepost op: 30 Juli 2014, 20:55:55 »

Ook had ik gelezen dat deze soort maar 10 cm wordt, maar dat geld zeker alleen voor een bepaalde ondersoort?
De minor minor wordt 13 cm, niet?
Gelogd
Pagina's: [1] 2 3 ... 5 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
26 April 2024, 20:12:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 881
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 681
Totaal: 681
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.07 seconden met 25 queries.