Hallo allemaal,
Hier een stukje over mijn Russische dame Yoshi.
Ik heb Yoshi nu net 3 weken, overgenomen van marktpl..
Ik ben opgegroeid met dieren, verhalen, zelfs een kinderboek in groep 6 waarin een jongen allerlei avonturen beleefde met zn Griekse landschildpad.
Het is altijd een jongensdroom geweest om zelf een landschildpad te hebben. Ik had veel gelezen, vragen gesteld en onderzoek gedaan zodat ik goed wist waar ik aan begon.
HerkomstYoshi's leeftijd en herkomst zijn onbekend, maar na wat gereken en overleg is haar geschatte leeftijd tussen de 3/4 jaar.
Ze is op dit moment 12 cm en 311 laatst gewogen op 23/5. En eet als een paard, ze krijgt dagelijks een bakje groenvoer, ik wissel het af, krulsla, dan andijvie, dan sla mix met wortel etc, vanalles. En een paar keer in de week een theelepeltje calcium met D3 over het slaatje. Als ze wat meer gewend is kan ik wel eens een dagje overslaan, ze eet graag en veel maar heb begrepen dat af en toe een dagje niks ook prima is.
Hij of zij?Ze was aanvankelijk aan mij voorgesteld als een HIJ maar na wat onderzoek/vergelijking lijkt dat toch echt zeer onwaarschijnlijk, vooral als je bijgaande foto's ziet.
HuisvestingYoshi woont, aangezien ik een apartement heb zonder balkon, gewoon in de woonkamer, in een hele grote konijnenkooi.
Dit idee heb ik van verschillende (Amerikaanse) fora afgekeken en werkt prima voor mij. Het geheel wordt verwarmt/verlicht door een MVB (mercury vapor bulb) kwiklamp in het Nederlands? Een Solar Raptop 100 watt die alles lekker warm houd en mijn guppy voorziet van de noodzakelijke UVB.
SubstraatHeb heel wat gestoeid met de inrichting, Substraat was een hele uitdaging voor me. Eerst zat ze helemaal op zand, en na veel info en reacties met waarschuwingen over verstoppingen etc. Heb ik dat veranderd. Eerst was het onbemeste tuinturf, maar dat vond ik absoluut niet werken, lijkt me meer wat voor buiten. Toen ging ik naar de Action en heb gewoon die blokken samengeperste cocopeat gehaald. Daar heb ik een paar liter zand doorheen gemixt, met wat grove cocosbark en een klein beetje forest ground als toplaag.
InrichtingNa de wisseling naar cocopeat, begon ze veel te graven, elke avond voor ze gaat slapen groef ze zich in en steeds juist onder het etensbakje wat resulteerde dat ik haar in de halve bloempot zette die ze had als verstopplek, voor de nacht en dat herhaalde zich steeds.
Uiteindelijk ben ik meer gaan lezen over het Natuurlijke gedrag wat betreft holen etc. en had ik het idee dat ze, nu eenmaal de kans, behoefte had aan een hol of iets dergelijks en ik begon door te krijgen dat ze "weg" moet kunnen kruipen. Ik heb toen de bloempot weggehaald, gestoeid met wat andere terracotta idee?n, wat resulteerde in geld over de balk en veel stofzuigen en scherven opruimen.
Uiteindelijk heb ik wat kurkbast gehaald bij het tuincentrum, en het substraat aan een kant opgehoogd, daar een gebogen stuk kurkbast op gezet en deze gedeeltelijk ingegraven en een extra stukje kurk erbij gehaald als deco c.q. klimmateriaal want dat doet ze graag. Nu heeft ze dus een soort tunnel/hol.
Resultaat!De eerste nacht zette ik haar vanonder het etensbakje in de "tunnel", en die nacht erna heeft ze blijkbaar besloten dat dit acceptabel was, en is uit zichzelf de tunnel ingegaan, heeft niks meer overhoop gehaald en heeft zichzelf ingegraven voor de nacht. Vanochtend zat ze keurig op tijd bij het etensbakje te wachten op ontbijt.
Succes hoop ik!!
Verdere inrichting, hoe verleidelijk ook, heb ik minimalistisch gehouden, een leisteen voor de nageltjes en als zonneplek, wat kruidenhooi in een hoekje, en een sepia, gewoon zo een voor de vogelkooi ontdaan van metalen houdertje, waar ze af en toe van hapt en haar snaveltje mee kan bij houden.
Een aantal keer in de week mag ze een kwartier in lauwwarm water weken om te helpen met hydratatie en om uitdroging te voorkomen. Ook zie ik dat haar huid ook een stuk beter eruit gaat zien.
Ze is erg nieuwsgierig, klimt regelmatig op de kurktunnel om te kijken wat er allemaal gebeurd en volgt me als ik bezig ben in de bak.
Liever gezegd, zit me achter na... af en toe mag ik haar over het koppie wrijven, maar ze begint nu ook met het territoriale "knikken", headbobbing, wat ik zie als een hele simpele "ga weg ik ben er klaar mee".
Goed, genoeg gepraat, kan zo nog drie uur doorgaan, zoals je misschien merkt ben ik erg gek op het beestje, en ben ik blij met een nieuwe vriendin voor het Leven.
Hier wat foto's van mijn Yoshi en haar huisvesting:
Oude huisvesting, ze woonde eerst in een flink aquarium, maar dat werkte voor mij niet.
Verschillende fotootjes, ik vermoed dat het T. H. Horsfieldii is de nominaatvorm als ik kijk naar de bouw.
Kupke:
Achterkantje:
Beetje geirriteerd staartje vond ik, misschien van het zand, ziet er iig nu beter uit.
Close ups:
Dit stuk ben ik later gaan gebruiken als tunnel.
Beetje calciumkoppie haha
Klimster:
Yummy:
Eindresultaat bak:
Entertainment hoek:
Overzicht met linksachter de chill hoek/rustplaats:
Dat was hem!
groetjes,
Joey