SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Yoshi, mijn Testudo (Agrionemys) H. Horsfieldii  (gelezen 19004 keer)
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Gepost op: 16 Juni 2014, 14:25:52 »

Hallo allemaal,

Hier een stukje over mijn Russische dame Yoshi.
Ik heb Yoshi nu  net 3 weken, overgenomen van marktpl..
Ik ben opgegroeid met dieren, verhalen, zelfs een kinderboek in groep 6 waarin een jongen allerlei avonturen beleefde met zn Griekse landschildpad.
Het is altijd een jongensdroom geweest om zelf een landschildpad te hebben. Ik had veel gelezen, vragen gesteld en onderzoek gedaan zodat ik goed wist waar ik aan begon.

Herkomst
Yoshi's leeftijd en herkomst zijn onbekend, maar na wat gereken en overleg is haar geschatte leeftijd tussen de 3/4 jaar.
Ze is op dit moment 12 cm en 311 laatst gewogen op 23/5. En eet als een paard, ze krijgt dagelijks een bakje groenvoer, ik wissel het af, krulsla, dan andijvie, dan sla mix met wortel etc, vanalles. En een paar keer in de week een theelepeltje calcium met D3 over het slaatje. Als ze wat meer gewend is kan ik wel eens een dagje overslaan, ze eet graag en veel maar heb begrepen dat af en toe een dagje niks ook prima is.

Hij of zij?
Ze was aanvankelijk aan mij voorgesteld als een HIJ maar na wat onderzoek/vergelijking lijkt dat toch echt zeer onwaarschijnlijk, vooral als je bijgaande foto's ziet.

Huisvesting
Yoshi woont, aangezien ik een apartement heb zonder balkon, gewoon in de woonkamer, in een hele grote konijnenkooi.
Dit idee heb ik van verschillende (Amerikaanse) fora afgekeken en werkt prima voor mij. Het geheel wordt verwarmt/verlicht door een MVB (mercury vapor bulb) kwiklamp in het Nederlands?  Een Solar Raptop 100 watt die alles lekker warm houd en mijn guppy voorziet van de noodzakelijke UVB.

Substraat
Heb heel wat gestoeid met de inrichting, Substraat was een hele uitdaging voor me. Eerst zat ze helemaal op zand, en na veel info en reacties met waarschuwingen over verstoppingen etc. Heb ik dat veranderd.  Eerst was het onbemeste tuinturf, maar dat vond ik absoluut niet werken, lijkt me meer wat voor buiten. Toen ging ik naar de Action en heb gewoon die blokken samengeperste cocopeat gehaald. Daar heb ik een paar liter zand doorheen gemixt, met wat grove cocosbark en een klein beetje forest ground als toplaag.

Inrichting
Na de wisseling naar cocopeat, begon ze veel te graven, elke avond voor ze gaat slapen groef ze zich in en steeds juist onder het etensbakje wat resulteerde dat ik haar in de halve bloempot zette die ze had als verstopplek, voor de nacht en dat herhaalde zich steeds.

Uiteindelijk ben ik meer gaan lezen over het Natuurlijke gedrag wat betreft holen etc. en had ik het idee dat ze, nu eenmaal de kans, behoefte had aan een hol of iets dergelijks en ik begon door te krijgen dat ze "weg"  moet kunnen kruipen. Ik heb toen de bloempot weggehaald, gestoeid met wat andere terracotta idee?n, wat resulteerde in geld over de balk en veel stofzuigen en scherven opruimen.

Uiteindelijk heb ik wat kurkbast gehaald bij het tuincentrum, en het substraat aan een kant opgehoogd, daar een gebogen stuk kurkbast op gezet en deze gedeeltelijk ingegraven en een extra stukje kurk erbij gehaald als deco c.q. klimmateriaal want dat doet ze graag. Nu heeft ze dus een soort tunnel/hol.

Resultaat!
De eerste nacht zette ik haar vanonder het etensbakje in de "tunnel", en die nacht erna heeft ze blijkbaar besloten dat dit acceptabel was, en is uit zichzelf de tunnel ingegaan, heeft niks meer overhoop gehaald en heeft zichzelf ingegraven voor de nacht. Vanochtend zat ze keurig op tijd bij het etensbakje te wachten op ontbijt.
Succes hoop ik!!

Verdere inrichting, hoe verleidelijk ook, heb ik minimalistisch gehouden, een leisteen voor de nageltjes en als zonneplek, wat kruidenhooi in een hoekje, en een sepia, gewoon zo een voor de vogelkooi ontdaan van metalen houdertje, waar ze af en toe van hapt en haar snaveltje mee kan bij houden.
Een aantal keer in de week mag ze een kwartier in lauwwarm water weken om te helpen met hydratatie en om uitdroging te voorkomen. Ook zie ik dat haar huid ook een stuk beter eruit gaat zien.

Ze is erg nieuwsgierig, klimt regelmatig op de kurktunnel om te kijken wat er allemaal gebeurd en volgt me als ik bezig ben in de bak.
Liever gezegd, zit me achter na... af en toe mag ik haar over het koppie wrijven, maar ze begint nu ook met het territoriale "knikken", headbobbing, wat ik zie als een hele simpele "ga weg ik ben er klaar mee".

Goed, genoeg gepraat, kan zo nog drie uur doorgaan,  zoals je misschien merkt ben ik erg gek op het beestje, en ben ik blij met een nieuwe vriendin voor het Leven.

Hier wat foto's van mijn Yoshi en haar huisvesting:


Oude huisvesting, ze woonde eerst in een flink aquarium, maar dat werkte voor mij niet.






Verschillende fotootjes, ik vermoed dat het T. H. Horsfieldii is de nominaatvorm als ik kijk naar de bouw.







Kupke:



Achterkantje:



Beetje geirriteerd staartje vond ik, misschien van het zand, ziet er iig nu beter uit.



Close ups:



















Dit stuk ben ik later gaan gebruiken als tunnel.



Beetje calciumkoppie haha


Klimster:


Yummy:



Eindresultaat bak:



Entertainment hoek:


Overzicht met linksachter de chill hoek/rustplaats:




Dat was hem!

groetjes,

Joey





Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
RJ
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 138


« Antwoord #1 Gepost op: 16 Juni 2014, 15:13:31 »

leuk verhaal!
ziet er idd uit als een vrouwtje gezien die kleine staart.

ben je content met de cocopeat met zand?
zou je daarvoor ook de Kokos potgrond briketten (Kokosnot) van de ikea kunnen gebruiken?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90231416/
Gelogd
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #2 Gepost op: 16 Juni 2014, 16:27:35 »

leuk verhaal!
ziet er idd uit als een vrouwtje gezien die kleine staart.

ben je content met de cocopeat met zand?
zou je daarvoor ook de Kokos potgrond briketten (Kokosnot) van de ikea kunnen gebruiken?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90231416/

Dankjewel!

Ja werkt prima, vooral omdat je ook vochtigheidsgraad kan bepalen. In het wild Leven ze in droge omstandigheden, maar de holen kunnen wel een hogere luchtvochtigheid hebben, zo kan het diertje zelf bepalen welke luchtvochtigheid/temperatuur ze wil.
 
Ik hou alleen haar tunnel een beetje vochtig verders laat ik de coco peat goed uitdrogen.

En ja, product wat je stuurt is precies hetzelfde als wat ik bij de action haal, volgens mij prima mits onbemest, maar dat moet op de verpakking staan.
Mijn mening over zand is zo dat als je een mix maakt, hou maximaal 20% zand aan, ik gebruik het om de mix natuurlijker te maken, maar als de mix zichtbaar veel zand bevat heb je kans dat als je dier substraat binnen krijgt het verstopt raakt.

Overigens coco peat als ze het binnen krijgen komt er gewoon weer uit, eenmaal uitgezet door water kan het niet nog eens in massa vergroten.

Jup super tevreden mee.

groeten,

Joey

Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
daf
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 936


« Antwoord #3 Gepost op: 16 Juni 2014, 16:56:22 »

Ik vind Yoshi een h??l mooie vierteen!!!
Je ziet dat ze karakter heeft.  liefde voor...
Gelogd
Tortoise
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 510


« Antwoord #4 Gepost op: 16 Juni 2014, 17:43:53 »

zeker een mooie vierteen.
ben er maar zuinig op.
zulke mooie exemplaren zijn er maar weinig.
Gelogd
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #5 Gepost op: 16 Juni 2014, 18:12:10 »




Ik vind Yoshi een h??l mooie vierteen!!!
Je ziet dat ze karakter heeft.  liefde voor...

Dankjewel! Ja ze heeft echt een persoonlijkheid, en laat dat ook wel merken haha


zeker een mooie vierteen.
ben er maar zuinig op.
zulke mooie exemplaren zijn er maar weinig.

Dankjewel, ben erg trots op haar:)


Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #6 Gepost op: 16 Juni 2014, 18:49:15 »

Een videootje voor de liefhebbers:)

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=ePKGVfUVf7E" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=ePKGVfUVf7E</a>

gr.

Joey
Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
RJ
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 138


« Antwoord #7 Gepost op: 21 Juni 2014, 18:07:46 »

vandaag mijn ondergrond vervangen voor het zelfde mengsel als wat jij gebruikt.

had eerst altijd beukensnippers, maar wegens een slechte ervaring dat mijn laatste (veelste grote zak) met snippers erg gevoelig was voor schimmels
en de informatie over goede bodembedekkers hier op het forum toch maar overgestapt.

mengsel voelt idd erg prettig, hopelijk hebben ze er veel plezier aan.
ik heb nu een laag van +- 10 tot 15 cm aangebracht.
moet ik nog rekening houden dat de onderste laag niet mag verstikken? af en toe keer doormengen?
Gelogd
Shakudo
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 62



« Antwoord #8 Gepost op: 26 Juni 2014, 02:14:06 »

vandaag mijn ondergrond vervangen voor het zelfde mengsel als wat jij gebruikt.

had eerst altijd beukensnippers, maar wegens een slechte ervaring dat mijn laatste (veelste grote zak) met snippers erg gevoelig was voor schimmels
en de informatie over goede bodembedekkers hier op het forum toch maar overgestapt.

mengsel voelt idd erg prettig, hopelijk hebben ze er veel plezier aan.
ik heb nu een laag van +- 10 tot 15 cm aangebracht.
moet ik nog rekening houden dat de onderste laag niet mag verstikken? af en toe keer doormengen?



ja ik snap dat helemaal wat die beukensnippers betreft.
Ook zeker niet mijn favo substraat. Ik gebruik het nu enkel nog voor m'n Koningspython, maar die wil ik uiteindelijk ook op dit  substraat hebben.

Moet je nagaan bij de action maar 63 cent voor zon blok,en ik maar kapitalen uitgegeven aan merkproducten....nee.

Verstikken gebeurd denk ik niet zo snel maar ik heb het een paar keer omgewoeld om het allemaal wat luchtig te houden.

Ik moet zeggen het is echt een succes, Yoshi, gaat nu elke avond uit haarzelf, naar haar schuilplek en graaft zichzelf lekker in voor de nacht.

Overdag doet ze nog wel eens graven en probeert ze onder de etenbak te komen.
Het enige wat ik wel merk is als het enorm uitdroogt het kei en kei hard kan worden.

Daarom heb ik het een paar keer omgewoeld,  verder zou ik echt niet anders meer willen.
Vind het mooi staan , heel decoratief en Natuurlijk.


Heb jij ook een topic ben ook wel nieuwsgierig naar jou fotos?


groeten,

Joey


Gelogd

"Swords however, never get tired" - O-Ren Ishii Kill Bill Vol. 1
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 April 2024, 11:55:21

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 606
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 561
Totaal: 561
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.045 seconden met 26 queries.