SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Binnenverblijf Sternotherus Odoratus  (gelezen 14241 keer)
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Gepost op: 14 Mei 2014, 16:54:12 »

De twee muskusbabies die sinds het afgelopen najaar hier kwamen wonen, hebben een groter verblijf gekregen.
Mus en Kus kunnen verder groeien.
De keus viel op Sternotherus odoratus omdat dit een actieve kleinblijvende soort is, waar ik ook kijkplezier van heb in de winter, wanneer mijn Grieken slapen.

Het zijn geen landactieve dieren deze twee, een klein 'eiland' voldoet. Ze zitten er nooit op!  groentjes lachen
En een zandeiland is voorlopig niet aan de orde, daarvoor zijn ze nog veel te jong.

Een tweedehands aquarium met lichtbak van 100x30x40cm hoog, is voor de helft gevuld met water.
De inrichting bestaat uit kienhout en nepstronken, waterpest en drijfplanten. De kunststof stronken zijn hol, wat door de schildpadjes zeer wordt gewaardeerd. Ze verdwijnen graag in deze veilige holen.

Tevens bestaat de bevolking uit een aantal guppen en platy's, ze eten alle voedselresten van de schildpadjes.
Zelf worden ze niet gegeten, daar zijn de schildpadden nog te klein voor of de vissen te snel. Ze hebben zelfs inmiddels jongen.
Wat wel met smaak wordt verorberd zijn de slakken uit de vijver of het aquarium. Zo kom ik van mijn teveel aan jonge appelslakjes af....
Ze worden vaak met schelpje en al naar binnen gewerkt.  
De schildpaddenpudding was eerst wennen tot groot genoegen van de vissen, die vraten ervan tot ze bijna knapten!
Nu hebben ze steeds sneller in de gaten dat het in de bak ligt en waar, ik trommel altijd eerst tegen de ruit, bij wijze van etensbel.  feest

De bovenste helft van hun verblijf heb ik ingericht als tropisch tuintje. Grassen, klimop, varens en mossen doen het steeds beter, nu ik ervaar welke soorten zich het beste thuisvoelen in dit biotoopje.

Boven het eiland staat een extra klemspotje voor de warmte, bij wijze van 'zon'. Dat kon ik vastklemmen op de glazen dwarssteun van de bak. Een oud maar passend klepje dat ik van een aquariumvriend kreeg heb ik daarvoor op maat gemaakt, zodat de bovenkant boven het deksel uitsteekt.

Het geheel wordt gefilterd met een externe pomp van Tetratec de 70l. Tot zover werkt deze naar alle tevredenheid.

Hier foto's van het resultaat.
Eerst 2 overzichten. Foto 3 is het eiland met de spot erboven.  







Hier wordt met zijn tweeen een slakje opgepeuzeld, onder toeziend oog van de vissen.
Als dat op is verdwijn je weer naar je schuilhol, maar wel een oogje in het zeil houdend!  


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Stevenalkmaar
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 123

Clemmys guttata 0.9.0


« Antwoord #1 Gepost op: 14 Mei 2014, 19:55:32 »

Hele mooie bak! Complimenten.
Gelogd
matthias
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 416


« Antwoord #2 Gepost op: 14 Mei 2014, 20:46:03 »

mooie bak, welke lampen gebruik je?
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #3 Gepost op: 14 Mei 2014, 21:15:49 »


Dank voor jullie complimenten!  glimlach

Omdat de bak slechts 30cm. diep is zit er maar 1 T8 buis in, een Sera Brilliant Day Light van 25 watt/75cm.
In het klemspotje zit een 40 watt lamp.



Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
nandy
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 66



« Antwoord #4 Gepost op: 17 Mei 2014, 16:05:48 »

Ziet er prachtig uit norma  cool zeg ik ben ondertussen ook lekker aan het knutselen geweest met pur en mosjes, plantjes etc. Want het oog wilt ook wat natuurlijk, en dat heb jij bij deze ook weer bewezen. Ookal verstoppen ze zich, dan moet het nog steeds een genot zijn om met de neus tegen de ruit gedrukt, te genieten van al dat moois  bleuhhh  glimlach
Gelogd
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 17 Mei 2014, 16:58:50 »

Heel mooi Norma! hoed af
Gelogd

Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #6 Gepost op: 17 Mei 2014, 19:05:13 »

Dank Nandy en Razorclaw voor jullie complimenten, altijd leuk te horen!  glimlach

Nandy krijgen we ook foto's van jouw creativiteit te zien?  camfoto
Ik ben nieuwsgierig hoe het bij jou wordt!


Omdat ik het leuk vind de inrichting af en toe te veranderen, gebruik ik verplaatsbare elementen.
Zoals kienhout en nepstronken, waar ik een eiland van bouw. Planten verwerkt ik daartussen en er op.
Een grasplant hangt zelfs met zijn wortels los in het water tussen het kienhout en doet het prima!
Voor de planten langs achter- en zijwanden gebruik ik badkamerbakjes van perspex met zuignappen. Die zijn op het ogenblik te koop bij de Hema.

Als 'potgrond' gebruik ik twee laagjes Superdensa en daartussen Akadama.
Superdensa is een vijversubstraat dat licht en poreus is en zuurstof vasthoudt. Verkrijgbaar bij tuincentra.
Akadama is een bonsai kleikorrel. Dit wordt ook wel als bodem voor siergarnalen gebruikt.
Hierdoor blijft het bakje met alles erin redelijk licht en kunnen de zuignappen het gewicht houden.
Onderin zitten sleuven zodat de planten automatisch van water worden voorzien, wanneer je het bakje met de onderkant in het water hangt.



Jammergenoeg verkleuren de zuignappen, maar die kun je goed verstoppen.
Let op de tros eitjes van de appelslak, rechtsboven.
Aan de kijkzijde ziet het er dan zo uit als op deze foto's.
Dit is mijn slakken- en guppenkweekbak, ook hier weer rechtsboven een tros appelslakkeneieren!
Het gras is kattengras dat erg van vocht houdt en het prima doet in de combinatiebak. Het moet regelmatig gesnoeid worden.
Achter het kattengras heb ik de sproeier van het filter weggewerkt.



De laatste foto is uit de Odoratusbak.
Hier is door de begroeiing niets meer te zien het plantenbakje!




Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
remikiso
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2024



« Antwoord #7 Gepost op: 18 Mei 2014, 07:22:35 »

Leuk!
Gelogd
nandy
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 66



« Antwoord #8 Gepost op: 18 Mei 2014, 09:29:31 »

Goed idee met die douchebakjes, je brengt me op ideeen   gefeliciteerd (sarcasme)

Mijn purcreatie is niet helemaal volgens plan verlopen haha, maargoed het was dan ook wel de eerste keer en op de test. ik ben ook niet thuis aan het purren geweest. Ik weet wel de maten, maar ja pur is pur dus was het alsnog op de goeie gok. Ook was in de wijde omgeving geen zwarte pur te krijgen dus heb ik die gele rommel gebruikt, ruzie gehad met een aantal bussen, dus ook dat verliep niet volgens plan. Ookal heb ik mijn portie siliconen dampen gehad en zand er opgegooid, is er toch nog veel pur te zien. Te groot, de achterkant niet mooi recht enzv enzv. En daarom ben ik van plan om gewoon een lading zwarte pur via internet te bestellen, en gewoon opnieuw beginnen , aldoende leert men, dus deze keer weet ik waar ik rekening mee moet houden  grijns

maar mijn orginele plan was dus om een gemakkelijk hanteerbaar stuk te maken. Voorzien van zandeiland, plantenfilter met overloop waardoor je een watervalletje hebt en waar ik mijn pomp achter kon verstoppen ook voorzien van een "grotje" als verstopplaats. Zodat ik niet meer bij het verschonen van de bak, 20 verschillende onderdelen van hout en stenen hoef af te breken en steeds weer opnieuw hoef op te bouwen.

Heel wat mensen vinden dit "overbodige" decoratie, want om het gemakkelijk te maken voldoet een bak water en zandeiland ook. Maar ik vind persoonlijk dat je dieren in gevangenschap toch ook een beetje moet prikkelen. En wil ik ook proberen wat bijna onmogelijk is, een ecosysteem op een veel te kleine schaal, na te bootsen. Maar het vooral heel erg mooi voor jezelf om naar te kijken, als je ervan houd natuurlijk  bleuhhh

Maargoed, hier dan een foto(beetje slechte foto) van mijn mislukte pur creatie grijns staat nog maar een week, maar wordt binnenkort weer afgebroken en vervangen door een verbeterde versie   bleuhhh




Gelogd
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 18 Mei 2014, 12:19:03 »

Wat een gaaf idee norma met die douchebakjes! Ik ga dit gelijk eens uitproberen bij mijn mannelijke Baurii om de bak wat op te leuken. En voor de nakweekjes die komen gaan. Hoop wel dat het blijft zitten als deze erin gaat hangen. (mag ik het idee beschrijven op mijn website??)
Je bak ziet er super uit verder!

Ikzelf ben van het gemak en heb ondanks de grote toch vrij snel gekozen om meteen een zandeiland erin te verwerken (ookal is deze bak wel verkocht) Onder het mom, blijft deze bak ben ik in een keer klaar.

Mijn ervaring is ook dat ze er na een poosje vertrouwd mee raken en ook echt gaan zonnen, zie foto:





Mijn mannelijke odoratus was dit niet gewend en het duurde ook een hele tijd voordat hij het durfde, maar nu spot ik hem er ook geregeld, hier on top:



En nog steeds houden ze ervan, ook nu ze de leeftijd van 4-6 jaar hebben:



Ik denk dat de jouwe nu ook snel de bovenverdieping gaan verkennen en tussen de planten gaan liggen. Exrta genieten dan Smiley
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #10 Gepost op: 18 Mei 2014, 13:54:55 »


Wanneer de douchebakjes niet goed blijven zitten, zet ik er twee stokjes onder.
In één van mijn bakken houden de zuignappen niet goed en zakt de boel soms naar beneden...  fluiten  lachen

@ Turtlelinna: Ik ben benieuwd wanneer ze gaan zonnen!
Voorlopig nog geen tekenen van onderzoek aan de bovenverdieping.

Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #11 Gepost op: 19 Mei 2014, 09:09:47 »


Wanneer de douchebakjes niet goed blijven zitten, zet ik er twee stokjes onder.
In één van mijn bakken houden de zuignappen niet goed en zakt de boel soms naar beneden...  fluiten  lachen



Whahaha die stokjes blijven hier echt niet zitten.... draai konten zijn het!
Mijn bamboe stokjes zijn zelfs angevreten, had een schuilplek voor vissen en garnalen, maar inmiddels is dit er niet meer maar is het een extra rustplek voor de schildpadden.
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
johnH
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 804


« Antwoord #12 Gepost op: 20 Mei 2014, 09:31:28 »

Want een ontzettend leuk idee die douchebakjes. Wel een idee voor mijn nieuwe kinosternon aquarium. Welke planten heb je er in zitten? en wat is precies de reden van de akadema?
Gelogd

1.2.0. Kinosternon baurii
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #13 Gepost op: 20 Mei 2014, 22:34:05 »

Welke planten heb je er in zitten? en wat is precies de reden van de akadema?

De planten die ik heb gebruikt zijn enkele soorten varens, groen en bonte klimop, kattengras, mossen uit de tuin, en moerasplanten (vijverafdeling tuincentra). Gewoon proberen wat in jouw bak en klimaat groeit.

De planten ontdoe ik van de kweekgrond (met kunstmest) waarmee ze aangeboden worden, omdat het in contact komt met het water waar je schildpadden in zitten. Dat is de reden waarom ik Akadama gebruik tussen een onder en bovenlaag Superdensa (voor vijverplanten) als groeisubstraat.
De Akadama is voedzaam voor de planten en vervuilt het water niet. Het houdt het water zelfs mooi helder, ik filter mijn aquaria er soms over ipv koolstof.
Bovendien zijn beiden licht van gewicht, anders wordt het bakje te zwaar en houden de zuignappen het niet!

(@Turtelinna) Daarom had ik er in mijn aquariumbak met vissen, stokjes onder gezet. In een schildpaddenbak kan dat inderdaad niet, omdat stokjes omver gezwommen worden door de bulldozers!   onder indruk


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 22 Mei 2014, 11:11:57 »

Is klimop niet giftig trouwens?? Mijn odoratussen zijn echte planteneters (slopen mijn plant ook en vreten hem op)
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 April 2024, 14:28:42

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 430
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 1
Gasten: 336
Totaal: 337
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.085 seconden met 25 queries.