Ik vind het er echt prachtig uitzien !
Ik zal proberen het e.e.a. op jouw vragen te schrijven, let wel dat dit mijn mening is.
Ik denk zelf dat je bepaalde zaken op verschillende manieren kan oplossen, maar dat ieder zelf bepaalde voorkeuren heeft.
- Is het nodig om een helemaal dicht gedeelte er nog aan te maken?
>> Ik heb dit niet gedaan. Wat je kan overwegen is om in dit verblijf iets te maken waar ze zich onder kunnen verbergen b.v. een plank (hoeft niet groot te zijn) op zo'n hoogte dat ze er onder kunnen kruipen. Ik heb daar zelf een grote bloempot voor die ik doormidden heb geslepen, met wat blad er in, waarin ze zich kunnen verschuilen als ze dit willen.
- Is het nodig om de kist een deel in de grond door te laten lopen? zodat er geen water vanaf de zijkanten bij de winterslapende schildpadden kan komen?, ik ben van plan het geheel op een kwartslag gedraaide bakstenen te zetten.
>> Ik zou de kist niet ingraven. Het hout gaat maar een klein stukje de grond in, water kan daar gemakkelijk onder door lopen. Een fundering van bakstenen lijkt me prima. Ik zelf destijds wel de grondwaterstand nagevraagd (kan bij de gemeente) en ook zelf gemeten, zodat ik zeker wist dat ze niet in het water kunnen komen als ze slapen.
- is het verstandig om het geheel ook te isoleren? doe je dit dan met EPS/piepschuim of met rockwool?
>> Ik heb aan de rand van het verblijf grote flagstones 25 cm diep ingegraven. Tegen deze stenen, heb ik onder de grond 3 cm dik EPS aangebracht. Als ze niet slapen, komen ze hier niet bij. Ik heb ook EPS platen op maat gemaakt voor de wanden die boven de grond uitsteken. Die plaats er in zodra de dieren slapen en zijn ingegraven. Op de wijze zoals ik het doe, is er geen risico dat ze ervan gaan eten. Voordat ze wakker worden, haal ik de boven de grond geplaatste platen weer weg, maak ze schoon en berg ze op voor de volgende winter.
- kan iemand een inschatting maken wat voor donkerstraler hier het beste inpast? 60 watt? (de koepel is dubbelwandig dus isoleert een beetje)
>> Ik heb zelf een donkerstraler van 100W in het verblijf hangen.
- Zijn er nog andere tips?
>> Ik heb zelf de grond in het overdekte deel uitgegraven, ontdaan van eventuele stenen, brokken klei etc. Hierna heb ik de grond laag voor laag weer terug geschept en op ieder laag best wel wat zand, wat stro en blad gedaan, dit er goed doorheen gemengd en vervolgens de volgende laag op dezelfde manier. Hierdoor ontstaat er een perfect mengsel om in te kunnen graven.
>> De schuine schoren in de hoeken zou je zo'n 2 a 3 cm onder de bovenkant van het hout vast kunnen zetten zodat je in de winter hier en plaat hout op kan leggen: hierdoor voorkom je dat het verblijf op warme winterdagen teveel gaat opwarmen. In het voorjaar, voordat ze wakker mogen worden, haal je de plaat weer weg. Onder de plaat kan je verblijf in de winter mooi volstorten met beukenblad.
Succes met bouwen, ennuh, als het klaar is verwachten we wel
P.S. Vergeet niet jouw vriendin heel lief
aan te kijken, dat grotere verblijf is toch wel heel mooi ........