KUNST MET SCHILDPAD
Schilden van zilver tot schrootdeel 5.
Waren we in het vorige deel nog aan het rond struinen in de ‘Nieuwe Wereld’, in dit deel duiken we terug in de tijd van de ‘Oude Wereld’.
Vlak bij het Hoan Kiem meer midden in Hanoi, ligt de oudste universiteit van Vietnam; de "Temple of Literature". Het gebouw opgedragen aan Confucius, komt uit het jaar 1070 en heeft een typische Vietnamese architectuur, bestaande uit hout en tegels.
Het is een oase van rust in de drukte van de stad.
In de tempel prijkt een legendarisch gouden schildpad in een glazen vitrine.
Ho Hoan Kiem meer betekent Meer van het Teruggegeven Zwaard.
Volgens de legende wist in de 15e eeuw koning Le Thai To een invasie van een Chinees leger af te slaan met hulp van een zwaard dat hij van de Hemel had gekregen. Na zijn overwinning vaarde hij op het meer.
Hij botste tegen een enorme gouden schildpad, die het geheiligde zwaard van Le Thai To pakte en ermee naar de diepte verdween.
Het zwaard had zijn werk gedaan en keerde terug naar de Hemel.
Dit schildpad werd in 1963 uit het meer opgevist zou volgens de lokale biologen ongeveer 500 jaar oud zijn.
Mogelijk zelfs uit de tijd van de legende!
Toch is dit niet de schildpad uit het verhaal, die zou namelijk nog steeds in het meer leven. (Dat is natuurlijk ook veel mooier passend bij de legende).
Een kleurige plaquette in dezelfde tempel illustreert de legende. Het gouden schildpad met het zwaard op zijn rug paradeert trots tussen de vissen en lotusbloemen.
Tijdens de Chinese Yuan Dynasty 1280-1368 AD werd dit bronzen zegel gebruikt.
(33 x 22 x 25 mm – gewicht 51,25 gr.)
Een zeer zeldzaam object, ik vind de vormgeving prachtig!
De Chinese keizer gebruikte een stempel van brons bewerkt met verfijnd cloissonné.
18 bij 18cm in het vierkant en 28cm hoog.
Een combinatie van een draak(macht) en een schildpad(lang leven).
Cloisonné is een techniek van emailleren, waarbij men geplet draad in bepaalde motieven of figuren op een metalen ondergrond bevestigt. Dat kan met lijm gebeuren maar ook doordat men eerst een laag email aanbrengt, vervolgens de draad daarop aanbrengt en het voorwerp in de oven verhit waarbij de draad gedeeltelijk in de laag email zakt. De tussenruimten tussen de stukken draad worden met verschillende kleuren emaillepoeder bedekt. Het geplette draad voorkomt dat tijdens het verhitten van het email de kleuren in elkaar overvloeien. Elke kleur is dus opgesloten in zijn eigen cel.
De prehistorie van Egypte of predynastische periode loopt tot ca. 3000 v.Chr., toen in het Oude Egypte het koningschap werd ingesteld en het land werd verenigd onder één koningshuis, dat van de farao. Het was in deze tijd dat dames dergelijke cosmetica paletjes gebruikten. Links een plak leisteen van nog geen zeven centimeter breed in de vorm van een schildpad!
Toen al beschouwd als een curiosa: tweekoppig schildpad.
Deze paletjes werden in latere perioden voorzien van versieringen en een cirkel om de cosmetica ingredienten in te mixen. De paletten werden gevonden in graftombes.
(@Marnix: zowaar ik heb er een paar gevonden. Mocht de informatie aanvulling verdienen, voel je vrij!)De trots van iedere Romeinse legionair: een schildpad fibula!
De Romeinen doorstonden de 1e linies in een man tegen man gevecht met de schilden in ‘schildpadformatie’.
Een teken van macht om een dergelijke fibula te dragen! Zij waren trots op hun schildpad!
Materiaal: brons. Diameter 30 mm. 1e - 2e eeuw na Chr.
Een 22-karaats gouden schildpadhanger uit de 2e eeuw na Chr.
In de Griekse en Romeinse oudheid was het schildpad een vruchtbaarheidssymbool en werd in verband gebracht met Aphrodite/Venus.
Wat heeft het schildpad de mens overal ter wereld een rijkdom aan inspiratie gebracht.
Volgende keer meer!