KUNST MET SCHILDPAD
Schilden van zilver tot schroot
Voor kunstenaars is het schildpad een bron van inspiratie.
De vorm, het wezen, de wonderlijke lichaamsopbouw met dat schild aan de buitenkant, maar ook de mythes en legenden om het dier.
Van realistische afbeeldingen tot de meest fantastische creaties zijn zo ontstaan door de hand van de mens.
Na de grote verbouwing in 2011 presenteerde het Drents Museum in Assen de grote openingstentoonstelling ‘De Gouden Eeuw van China’.
In Nederland denkt men bij Gouden Eeuw aan de zeventiende eeuw, de eeuw van welvaart en ongekende activiteit op het gebied van bouwkunst, beeldende kunsten, letterkunde en wetenschap. Historici zien de Tang-dynastie (618 – 907 na Chr) als een van de hoogtepunten in de Chinese beschaving: de Gouden Eeuw van China, de bloeitijd van de Chinese cultuur in de zevende tot en met de negende eeuw na Christus. Dankzij de handel van de zijderoute ontstond een open samenleving met grote rijkdom en tolerantie.
Een prachtig verguld zilveren doosje in vorm van een schildpad was te zien in Assen.
Fijnzinnige ornamenten geven de huid en schild weer, de kleur van het goud op het zilver is bewust gebruikt op het kopje en de poten.
Collectie: Baoji Famen Tempel Museum.
Dit 45cm lange mooi vormgegeven beeld is in opdracht gemaakt voor de hal van een Londense onderneming Terrapin House, om hun identiteit te versterken en een eye-catcher te vormen in hun omgeving.
Door het urenlang zorgvuldig polijsten en de selectieve hitte behandeling heeft het staal zijn kleur en hoogglans gekregen.
Het carapax werd versierd met goudkleurige schildplaten.
Het is een van de vele werken van een groepje metaalbewerkers/kunstenaars, die in opdracht werken.
Een abstract Vintage sculptuur van het merk Hoselton. Nog net is er in deze massief aluminium vorm een schildpad te herkennen. Best een mooie vormgeving, vind ik.
Thomas Hill maakte met buigzaam metaaldraad en wat stukjes koperafval een ‘doorzichtig’ paddebeest. Het doorgaans massief ogende dier krijgt door de metaallijnen een luchtiger uiterlijk.
Het is een driedimensionale schets geworden. Dat klopt want Thomas maakt eerst vlotte lijnstudies op papier van de dieren in beweging. Het buigzame draad heeft volgens hem eenzelfde karakter als een geschetste lijn.
Het leuke van kunst is dat je je fantasie kan uitleven.
‘Ik kan niet goed zeggen wat ik dacht bij het maken van dit schildpad’, zegt kunstenaar ‘MB’.
Toch herken je bekende vormen in dit abstracte beeldje. Goed geleidend bestaand materiaal werd hier gegalvaniseerd en verkoperd, waardoor de glanzend zilver en koperkleuren zijn ontstaan.
Verrassend is het zilveren schildpad dat een zingend vogeltje in zijn schild heeft. Druk op een knopje en vanonder het dekseltje in het schild verschijnt een kleurig vogeltje!STerwijl het vogeltje zingt swingt het schildpad zijn kop heen en weer.
Zangvogelautomaten waar vogeltjes uit het deksel van doosjes sprongen waren heel geliefd eind 18e eeuw.
H6 x L18 x 8,5 cm Br. ca. 720 Gr. zilver 925.
Hedendaagse kunst van Damien Hirst: een zeeschildpad van massief zilver met diamant ingelegde ogen. Damien Hirst werkt graag met dure edelmetalen en edelstenen, misschien kennen jullie zijn opzienbarende mensenschedel die volledig werd bezet met diamanten!
Ter herinnering aan zijn tentoonstelling 'Cornucopia' in het Musée Océanographique de Monaco in 2010, ontwierp hij dit kleine object.
Met afmetingen van 8x8x2,5 cm. en een oplage van veertig werden deze beeldjes gemaakt voor de verkoop in het museumwinkeltje.
De prijs met ingegraveerd signatuur van de meester: 8200 Engelse ponden, dat komt neer op € 9720,25 .....
Geef mij maar een levende Griek! Ja, schildpad bedoel ik.