bram01
Geochelone elegans
griekjes
|
|
« Gepost op: 31 Augustus 2013, 20:32:13 » |
Hallo,
Graag zou ik voor volgende zomer een nieuw park maken voor mijn 8 griekse landschildpadden. Zouden jullie tips hebben ivm de grootte, planten, legplaats,...
Alvast bedankt Bram
|
|
|
|
Norma
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"
|
|
« Antwoord #1 Gepost op: 1 September 2013, 00:56:37 » |
Bram, heel veel informatie hierover kun je lezen onder het hoofdmenu: 'Forum' kies bij 'LANDSCHILDPADDEN ALGEMEEN' dan 'Huisvesting landschildpadden'.
Er bestaat zelfs een speciaal boek over (Duitstalig). "Freilandanlagen für Schildkröten" Marion Minch isbn 3-930612-87-9
|
Houder van land- en waterschildpadden. Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
|
|
|
MICY
Geochelone elegans
Netherlands
|
|
« Antwoord #2 Gepost op: 1 September 2013, 09:01:57 » |
Wat ik heb gevonden via dit schildpadden forum weet niet meer waar het staat Gehege von landschildkroten happy - turtles .de daar staan echt super mooie buiten verblijven
|
|
|
|
bram01
Geochelone elegans
griekjes
|
|
« Antwoord #3 Gepost op: 1 September 2013, 20:01:25 » |
Bedankt voor de reactie. Heb wel al wat ideeen hoe ik het ongeveer zou doen. Maar zou er iemand enig idee hebben hoe groot het park zou moeten zijn?
Bram
|
|
|
|
Tim
Stigmochelys pardalis
Belgium
|
|
« Antwoord #4 Gepost op: 1 September 2013, 20:12:38 » |
Dag Bram Ik zou toch voor je 8 schildpadden gaan voor een buitenverblijf van minstens 10m?. De volgende tips kan ik uit eigen ervaring meegeven: - een legbak is het best een heuvel met gewone aarde gericht op de zon. Mijn gemetselde legbak wordt hier niet gebruikt - Boomschors zitten ze graag tussen. - Onder lavendelplanten en tussen steppegras kruipen ze graag weg. - Keien/ rotsen leggen langs de zijkant van je verblijf. Ze kunnen ze niet over de volledige lengte ijsberen. - Jonge plantjes best beschermen door stokjes errond te plaatsen. Bijna al mijn planten zijn geplet door de schildpadden Anders mag je ook een keertje langskomen bij mij Kwestie van een beetje ideetjes op te doen. Groeten Tim
|
3.4.22 Testudo hermanni boettgeri 1.2.0 Trachemys scripta troosti
|
|
|
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #5 Gepost op: 1 September 2013, 21:45:59 » |
De site die eerder genoemd werd is de volgende: http://www.happy-turtles.de/GuteBeispiele/start_gute.htmHier kan je echt heel veel ideeen opdoen, succes !
|
0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni (Varoise, FR) (30-07-2011)
|
|
|
Tortoise
Centrochelys sulcata
Netherlands
|
|
« Antwoord #6 Gepost op: 2 September 2013, 08:12:01 » |
peroonlijk voor grieken vind ik deze site wel de beste. uitgebreide info en info door eigen ervaringen van de persoon in kwestie. http://www.hermanni.nl/fotos.htm
|
|
|
|
bram01
Geochelone elegans
griekjes
|
|
« Antwoord #7 Gepost op: 2 September 2013, 10:28:03 » |
Heb eens gekeken naar de website en heb al wat ideeen kunnen opdoen. Mijn omheining zou ik in een soort steen doen. Maar hoe hoog zou ik deze moeten doen? In mijn park nu is het 30 cm hoog. Heeft er ook nog iemand een idee i.v.m de groote? Ook zou ik een grotere serre plaatsen, maar zou ik iets op de bodem moeten leggen van de serre? Bv een betonnen vloer maken met daar dan terug een laag aarde van ong 1 m? Zou er ook een net of worteldoek moeten komen in het buitengedeelte? Nu heb ik dit gedaan.
Groeten Bram
|
|
|
|
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #8 Gepost op: 2 September 2013, 11:05:31 » |
Heb eens gekeken naar de website en heb al wat ideeen kunnen opdoen. Mijn omheining zou ik in een soort steen doen. Maar hoe hoog zou ik deze moeten doen? In mijn park nu is het 30 cm hoog. Heeft er ook nog iemand een idee i.v.m de groote? Ook zou ik een grotere serre plaatsen, maar zou ik iets op de bodem moeten leggen van de serre? Bv een betonnen vloer maken met daar dan terug een laag aarde van ong 1 m? Zou er ook een net of worteldoek moeten komen in het buitengedeelte? Nu heb ik dit gedaan.
Groeten Bram
Ik heb zelf 35 cm aangehouden, maar ik heb wel THH die wat kleiner blijft dan de THB. Probeer jezelf voor te stellen dat ze op elkaar klimmen en de bovenste zich dan uitrekt: kan hij dan zijn poten om de bovenrand heen slaan. Dit moet je zien te voorkomen. Een oplossing is ook om bovenop het muurtje een plank o.i.d. te bevestigen die breder is dan het muurtje zodat ze hun poten niet om de boenrand heen kunnen slaan. Ik heb zelf geen ondervloer in de serre gemaakt, gewoon de aarde die ook in het buitengedeelte ligt. Ik heb deze wel verbeterd met zand, stro en blad zodat het losser is om zich gemakkelijker in te kunnen graven.
|
|
|
|
Tim
Stigmochelys pardalis
Belgium
|
|
« Antwoord #9 Gepost op: 2 September 2013, 11:18:16 » |
Groeten Bram
Hou er ook rekening mee dat je Grieken groter worden . Ik zou toch gaan voor een minimumhoogte van 50 cm. Bij mij ligt er in de serre een deel met klinkers (stenen) en een deel zand. Ik heb bij de aanleg van mijn buitenverblijf ook overal worteldoek gelegd maar dit bleek later onhandig te zijn. Iedere keer je een plantje wil zetten, moet je door die worteldoek snijden. Bij mijn nieuw buitenverblijf heb ik de buitenste randen "omkaderd" met worteldoek dat verticaal zit tot op 40 cm diepte. Groeten Tim
|
3.4.22 Testudo hermanni boettgeri 1.2.0 Trachemys scripta troosti
|
|
|
bram01
Geochelone elegans
griekjes
|
|
« Antwoord #10 Gepost op: 9 September 2013, 15:19:43 » |
Hallo,
Zou mss dat ook iets van worteldoek onder de aarde steken, maar iets van 50 cm eronder dan. Indien er nog tips zijn of foto's, laat ze gerust komen.
Groeten
|
|
|
|
Tom O.
Centrochelys sulcata
Belgium
|
|
« Antwoord #11 Gepost op: 9 September 2013, 15:25:12 » |
Op de landdag was er een lezing daarover, was erg interessant.
|
0.0.1 Macrochelys temmenckii Coming (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
|
|
|
bram01
Geochelone elegans
griekjes
|
|
« Antwoord #12 Gepost op: 17 Maart 2014, 22:00:42 » |
hallo, vorige week ben ik gestart met een nieuw schildpaddenpark. het park is 8m lang en 3m breed. er moet nu nog een serre op het einde van het park komen, maar dit word normaal deze week gedaan. foto volgt dan later. zouden jullie eventueel suggesties hebben i.v.m planten en onkruiden die ik kan planten? als er opmerkingen of suggesties zijn... laat maar komen. groeten bram
|
|
|
|
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
Netherlands
|
|
« Antwoord #13 Gepost op: 17 Maart 2014, 22:05:12 » |
Zo Bram, das niet verkeerd ! Lekker ruim ! Wat betreft planten aanpoten, lees eens : http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,7371.0.htmlIk heb zelf paardenbloem, biggekruid, smalle weegbree, gewone weegbree, boterbloem, madeliefje en klaver aangepoot. Tip: ga de natuur in en graaf volwassen planten uit, is het verblijf direct lekker gevuld en heb je geen kans dat de dieren jong gezaaide plantjes direct slopen.
|
|
|
|
Dick
Chelonoidis carbonaria
Netherlands
|
|
« Antwoord #14 Gepost op: 17 Maart 2014, 22:39:39 » |
Vind het er nu al mooi uitzien, ben erg benieuwd. Als ik straks een eigen huis heb met een tuin wil ik ook graag zoiets. Laat die foto's van de voortgang maar komen
|
Twee Geochelone Elegans vrouwen!
|
|
|
|