Rob kon inderdaad de lampen retourneren maar de verzendkosten naar Amerika wegen dan niet op tegen de kostprijs van de lampen.
Rob heeft zelf bij De Vogelkelder een ledstrip gekocht van 60 centimeter om mee te gaan experimenteren.
Volgens hem ook een eenvoudige manier om deze op te hangen in het terrarium.
Ik heb nu bij twee bakken de nieuwe lampen hangen en hou jullie uiteraard op de hoogte.
Hoe lang heb jij de lamp of lampen al hangen Kevin?
Ongeveer een 1000uur (sinds begin september, met gemiddelde van 13 a 14 uur per dag.) en heb hier nog geen negatieve ervaring mee.
Weet je ook om welke ledstrip het gaat Sonja? Want vergelijken is moeilijk zonder gegevens. Ik vermoed dat het rendement van die ledstrip een pak lager licht.
Ik gebruik in de Malocochersus bak professionele ledstrips (2meter op basis van de SAMSUNG LED SMD 5630), zijn echt duurzaam in de praktijk, je betaalt wel een pak meer voor zo'n strip op basis van Samsung SMD led's dan op basis van goedkopere led varianten uiteraard, als je ledstrips gebruikt, zowieso naar SMD led's gaan, liefst van al degelijke.
De ledstrip bevat 70 SMD led's per meter (Samsung SMD 5630); verbruikt zo'n 14.4W per meter (deze werken wel op 24V DC, dus transformator nodig, ik gebruik 24V omvormer direct in de zekerningskast); en opbrengst is zo'n 1750lm per meter. (meer dan 120lm/W is echt goed). Het enige nadeel is de kostprijs.