Ik heb zelf ook al eens lopen zoeken , maar er is nog niet echt veel ervaring met LED-verlichting. In Duitsland wel iets meer.
Ik heb er wel een aantal gevonden die ze als bijverlichting gebruiken. Toch is de lichtopbrengst vaak nog te gering en de lichtkleur vaak te warm. Zeker als je ze voor soorten wilt gebruiken die veel dag- en zonlicht nodig hebben.
Zo levert een 5 watt 80 highlumen leds lamp ongeveer 400 lumen op met een lichtkleur van 2700K.
Een 26 watt Repti-glo 2.0 levert tussen de 2250-2400 bij een lichtkleur van 6700K.
Wil je dus hetzelfde aantal lumen halen dan moet je 6 van die LED-lampen ophangen en dan laten we de lichtkleur buiten beschouwing.
Waar is dan je winst gebleven? Natuurlijk gaan die LED-lampen langer mee. Maar de veel hogere aanschafkosten van de lampen en al dat snoer-en fittingwerk haal je er echt niet uit. En echt praktisch is het ook niet.
LED is op dit moment alleen interessant als bijverlichting. Vaak worden hier strips voor gebruikt. Nu zijn er LED die met 310nm precies in het goede UV-B
gebied licht uitstralen. Maar om hier echt wat functioneels van te maken heb je er volgens een hele berg nodig. En hoever de UV-B straling reikt is mij onbekend, maar het zak volgens mij beperkt te zijn.
http://www.leditlight.net/se-e27-premium-peerledlamp-mat-4-9w.htmlPersoonlijk denk ik dat het nog te vroeg is om LED-verlichting echt effectief en als hoofdverlichting in je terrarium te gebruiken. Maar door de snelle ontwikkelingen kan dat ook weer zo verandert zijn. Door de weinige warmte die het genereert zal het denk ik altijd wel noodzakelijk blijven om wat ouderwetse lampen te blijven gebruiken.