SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 4 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: bezoek aan A Cupulatta - Corsica  (gelezen 5634 keer)
Greeny
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 234

Safe the tortoises and turtles of this world


« Gepost op: 5 Juni 2007, 08:52:17 »

Hier ben ik dan, eindelijk aangekomen aan de ingang van dit prachtig schildpaddenparadijs op Corsica, 25 km van Ajaccio langs de N193 in Vero : A Cupulatta



Voor de mensen die echt begaan zijn met het welzijn, het hoe en het waarom van dit mooi natuurpark is een bezoek aan A Cupulatta zeker een aanrader.  Ik ben er 's morgens geweest op 30 mei 2007 - aangekomen rond 10h30.
Hier in dit park heb ik meer dan 600 foto's genomen.  Vele foto's zijn prachtig tot uiting gekomen, vooral omdat het die ochtend van mijn bezoek meer dan 25 graden was - helderblauwe hemel en vele dieren reeds bij opening van het park heerlijk lagen te zonnen.  Wanneer het regent zitten veel dieren verscholen in hun nagebootste natuurlijke omgeving.

Ik heb veel dingen gezien en zelfs een heel leerrijk en boeiend gesprek gehad met Christophe Magnan, de zoon van Philippe Magnan, de eigenaar van A Cupulatta die eveneens een aantal boeken over landschildpadden heeft uitgebracht.
Het zijn echte kenners op gebied van land- en waterschildpadden. 

Aangezien dit park uitsluitend een familie aangelegenheid is - worden geen subsidies verleend door de Franse overheid voor het onderhoud, het uitbreiden van nieuwe leefruimtes voor nieuwe soorten, het steunen van initiatieven en nieuwe projecten, etc.  Eigenlijk een spijtige zaak want het park dat beheerd wordt door de familie Magnan is een absolute noodzaak om de land- en waterschildpaddenpopulaties in stand te houden, van hun leefgedrag te leren en vooral ook om bij te dragen aan de populaties van de nieuwe in het park geboren dieren.
Er is bij het ontstaan van dit park, jaren geleden, op geen Franse Cent gekeken wat de kostprijs betreft voor de aanleg, de inrichting en accomodatie voor de bezoekers, ...  Wetende dat dit park ooit is ontstaan bij het opvangen van 1 landschildpad.   Wat ooit klein begon is uitgegroeid tot dit prachtig schildpaddenparadijs waar andere landen gerust een voorbeeld mogen aan nemen.  Door de jarenlange studies van de vele dieren die er aanwezig zijn, draagt de familie Magnan dan ook bij tot de betrouwbare informatie van jarenlange ervaringen.
Niet alles is hier in 1 dag gebouwd, maar geleidelijk aan uitgegroeid tot een natuurpark voor iedere bezoeker, jong en oud, gewone dierenvrienden maar natuurlijk ook voor de echte schildpaddenliefhebbers onder ons.

Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd !
Proficiat alvast aan de familie Magnan en haar medewerkers voor dit prachtstukje natuur die jullie op handen dragen, elke dag weer, dag na dag, het hele jaar door.  Dit paradijs is meer dan zeker een Nobelprijs waard !!!!


EN DAN NU ENKELE FOTO'S VAN MIJN  3,5 UUR DURENDE BEZOEK AAN DIT PRACHTIG STAALTJE LEVENSWERK VAN DE FAMILIE MAGNAN

Prachtige plaatsen in het park


Hier lopen doorheen het park katten rond en die hebben als doel, de muizenpopulatie die in het park aanwezig zijn in toom te houden, ze lopen langs schildpadden heen alsof het standbeelden zijn.  De schildpadden worden dan ook niet aangevallen door de talrijke poezen en hebben geen erg in hun aanwezigheid.


Een koppel Radiata's waren op het moment van mijn bezoek, heftig aan het paren.


Hier heb ik het geluk gehad om een Apalon Mutica van dichtbij te fotograferen, prachtig mooi exemplaar die in het wild vooral terug te vinden is in de Golf van Mexico, Ohio - Mississippi en Missouri waar ze leven in rivieren en meren.


Nog een zicht in het park


In dit buitenverblijf zitten de kleine nakweekjes van de Testudo Hermanni Hermanni, goed beschermd voor de poezen, roofvogels en ratten.


Nog een zicht in het park.




De mooie serres niet toegankelijk voor de bezoekers.  Toch ben ik er in geweest samen met de zoon van Philippe Magnan, de eigenaar van het Park.  Christophe Magnan was zeer behulpzaam en supervriendelijk, veel uitleg gekregen die zeker de moeite waard was voor mij.


Het buitenverblijf van de Gigantea - 2 mannelijke exemplaren verblijven er, elk zijn ze zo'n 60 jaar oud. Hier zie je 2 deuren, de rechter deur biedt toegang tot hun kweekruimte waar de broedmachines staan.
en achter deze muur rechts van de deur - deze ruimte speciaal voor het uitbroeden van alle eieren.   Hier zie je onderandere iemand van het park die de deur van deze broedruimte opend met een speciale sleutel.  Hopelijk raken ze die sleutel niet kwijt want achter deze deur liggen vele talrijke eieren van de vele land- en waterschildpadden uit het park.

      

Hier ben ik samen met Philippe Magnan bij de Gigantea, mooie en fascinerende dieren.
   

Een bezoekje in de serre - Niet Toegankelijk voor publiek !  Middenste foto is een foto van een Cuora Galbinifrons Galbinifrons vrouwtje die klaar is om eieren af te leggen in de serre. De derde foto is iemand uit het park die het onderhoud en de verzorging doet van de aquaria in de serre, een warme job trouwens.
 

DE SHOP - gelegen aan de ingang en de uitgang en vlak naast een stukje buitenverblijf voor schildpadden die in hun leven een accident hebben meegemaakt.  Velen hebben beschadigde schilden, alle schildpadden in deze ziekenboeg zijn gevonden dieren vanop Corsica, ze leven er in het wild en kennen de gevaren van de weg helemaal niet.  Velen zoals deze Testudo Hermanni Hermanni's overleven een aanrijding niet.  Eigenlijk kan je dus stellen dat deze Testudo Hermanni Hermanni's die je hier nog ziet lopen, na wat ze hebben meegemaakt  - er best nog goed zijn vanaf gekomen.
   
   
   

Ook zijn er begeleidende busbezoeken naar dit prachtig schildpaddenparadijs :


Omschrijving van het wat en waarom, het nut en de vizie van dit centrum, omschreven op deze uitgangsborden.



DIT PRACHTIG STAALTJE LEVENSWERK IS EEN AANRADER VOOR IEDEREEN, EN VOORAL HEEL LEERRIJK, EEN PAREL VAN FORMAAT ... MEER DAN EEN NOBELPRIJS WAARD !!!!

 
  ser greeny applause  ser
« Laatste verandering: 5 Juni 2007, 14:16:23 door Greeny » Gelogd

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 5 Juni 2007, 09:17:33 »

He hallo,

ik krijg alleen 1 foto te zien..........doe ik iets verkeerd?
Lijkt me helemaal gewedlig om daar iets van te zien verder?

Hoe was het?

Jarno.
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 5 Juni 2007, 12:48:29 »

Wat een mooi topic zeg  uitroep !
Ga ik vanavond eens goed bekijken Knipoog
Wat heb je ervoor moeten doen om binnen te raken in de broedruimte? Ik neem aan dat niet iedereen er binnen mag... afvragend
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Greeny
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 234

Safe the tortoises and turtles of this world


« Antwoord #3 Gepost op: 5 Juni 2007, 13:42:31 »

Wat een mooi topic zeg  uitroep !
Ga ik vanavond eens goed bekijken Knipoog
Wat heb je ervoor moeten doen om binnen te raken in de broedruimte? Ik neem aan dat niet iedereen er binnen mag... afvragend

Ik heb verteld aan christophe Magnan dat ik graag over A Cupulatta een artikel wou schrijven voor vzw Terra en dat ik heel wat belangstelling heb voor het gerealiseerde levenswerk van de familie Magnan.

Niet voor niets heb ik meer dan 600 foto's genomen tijdens mijn bezoek.
Veel foto's wil ik gebruiken ter illustratie met wat uitleg bij.  Er is dus nog werk aan de winkel voor mij.
Ook op dit forum had ik graag veel foto's geplaatst maar het uploaden duurt een eeuwigheid. 
Misschien is er een andere manier om de foto's tot uiting te laten komen zodat andere mensen er mee van kunnen genieten.  Mocht je ideeen hebben ervoor, Kurt ?   Laat maar komen !!!!

Uiteraard heb ik mijn lidkaart van vzw Terra voorgelegd zodat ik kon aantonen dat ik inderdaad ook begaan ben met het welzijn van deze bijzondere dieren.  Eveneens heb ik Christophe verteld dat buitenlandse reclame zeker mee kan bijdragen tot realisatie van nieuwe projecten en dat er in landen zoals Nederland en BelgiĆ« heel wat mensen zijn die maar al te graag een dergelijk park in hun omgeving willen hebben.  Corsica ligt niet echt bij de deur, het is een dure reis die niet voor iedereen betaalbaar is.
Toch willen heel wat mensen meer informatie over het park A Cupulatta en het levenswerk van de familie Magnan.
Een bezoek aan dit schildpaddenparadijs is een opsteker voor elke liefhebber, dankzij de grote diversiteit aan land- en waterschildpadden.

Aangezien ik met mijn Frans geen probleem heb, was er ook geen taalbarriere en kon ik vlot mijn ideeen en mijn bedoelingen kenbaar maken.  Overigens heb ik Christophe erop gewezen dat er ... en dan had ik het vooral over jou, Kurt ... mensen zijn die echt begaan zijn met het lot van de vele soorten land- en waterschildpadden.
Ik kon het dan ook niet laten om de naam  cool zeg "Kurt Lippens"  cool zeg herhaaldelijk naar voor te brengen en dan ook vooral de bijzonder goede kweekresultaten van jouw Sulcata's te accentueren.
Ook de goede kweekresultaten van de Geochelone Elegans bij Ands heb ik dubbel en dik in de verf gezet.  hoed af Proficiat trouwens  hoed af

Je hebt inderdaad gelijk dat niet iedereen zomaar bepaalde "beschermde" ruimtes binnen mag en dat niet iedereen zomaar tot vlakbij bepaalde soorten kan komen.  Ik heb soorten gezien in de kweekserres die ik waarschijnlijk nooit meer van zo dichtbij zal kunnen bewonderen.  Ook het nauwe contact met de Gigantea's is iets die me zal bijblijven.
De broedruimte was iets unieks om te zien, klein maar leerrijk en fijn.  Ook de Alligatorschildpad die in afzondering zat wegens stormschade in zijn leefruimte heb ik van dichtbij kunnen bewonderen.
Voor mij was dit echt het neusje van de zalm wanneer ik "en dan mag ik mij toch wel vereerd voelen" eigenlijk een voorkeursbehandeling heb gekregen tijdens mijn bezoek aan het park A Cupulatta.

Het is een sympatieke familie en het uitwisselen van ideeen en gedachten was dan ook een heel aangename aangelegenheid.
Zeker voor herhaling vatbaar.
Ik heb er veel geleerd, mijn ogen goed de kost gegeven, geluisterd naar wat Christophe Magnan mij vertelde, de leuke babbel met Christophe en de verzorgers in een stralende omgeving onder de warme zon, ...
Heel kort : het was voor mij een ervaring die ik nog vele jaren in gedachten zal houden.

Het plaatsen van de foto's heb ik met plezier gedaan Kurt.
Tot een beetje later, en bedankt voor je compliment over mijn gemaakte topic.

greeny
« Laatste verandering: 5 Juni 2007, 14:11:27 door Greeny » Gelogd

"Save the Tortoises and Turtles of this world"

Spieces :

Testudo Graeca Furch.Nabeulensis
Testudo Graeca Terrestris
Testudo Graeca Ibera
Testudo Graeca Flowerii
Testudo Hermanni Boettgeri
Geochelone Sulcata
Testudo Horsfieldii
Mauremys Japoni
Shadowrider
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 903



« Antwoord #4 Gepost op: 5 Juni 2007, 15:15:07 »

Misschien is er een andere manier om de foto's tot uiting te laten komen zodat andere mensen er mee van kunnen genieten.  Mocht je ideeen hebben ervoor, Kurt ?   Laat maar komen !!!!

Fotokes eerst verkleinen tot een 50 Kb en dan oploaden zal veel helpen  knipoog
nu zijn je foto's allemaal over de 1Gb.

Mooi geschreven greeny, ben eens benieuwd naar het art. die in Terra zal verschijnen. hoed af

Gelogd
jarnohogeboom
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2643

Duits wonen: www.immo-ridder.nl


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 5 Juni 2007, 23:47:36 »

He hallo,

ik krijg alleen 1 foto te zien..........doe ik iets verkeerd?
Lijkt me helemaal gewedlig om daar iets van te zien verder?

Hoe was het?

Jarno.



Ja nu zie ik alles....hahahahaaa..

Jeetje, wat een mooi verhaal en foto's.

Jarno.
Gelogd

In Duitsland wonen? Kijk voor objecten op de site:
www.immo-ridder.nl
ruman
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 148



« Antwoord #6 Gepost op: 6 Juni 2007, 07:52:45 »

heel mooi verhaal greeny top  cool zeg

 Groet rudy
Gelogd

Groet Rudy

2.1.0  t.h boetgeri
1.2.0  t.horsfieldii
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
6 Oktober 2024, 19:30:58

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1288
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1107
Totaal: 1107
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.081 seconden met 26 queries.