Een diertje van 4,5cm chippen...horror
...
hoe zo horror. alleen maar om dat het diertje klein en schattig is??
heb toevallig gezien hoe Henk van de burger zoo, het bij twee volwassen kolenbranders het deed, was geen pretje om te zien, maar wel erg nuttig voor hun gegevens.
het is dan makkelijker om bij een jong dier het te doen.
Niet omdat het diertje klein en schattig is hoor, maar omdat dat met die klassieke microchip niet bepaald zonder gevaar was. Die microchip is behoorlijk groot. Iemand op het forum vergeleek het ooit eens alsof er bij een mens een blikje in je arm zou worden gestoken, geloof ik. Volgens die brief zijn de veel kleinere microchips nu blijkbaar wel al meer gangbaar en kan de microchip dus al gebruikt worden als het dier kleiner is.
Ik vind het wel een vreemde logica voor dieren onder 4,5 cm. Die zullen officieel dus gewoon niet bestaan. Hopelijk stimuleert dit niet de handel in dieren zonder papieren.
Dit houdt ook wel in dat onze logica dat het niet nodig is om dieren te chippen, tenzij je ermee wil kweken, niet langer opgaat. Waarschijnlijk zal dat ook wel de bedoeling zijn van de nieuwe wetgeving: ervoor zorgen dat alle dieren gechipt geraken, in plaats van enkel kweekdieren. Op zich een nobel doel. Maar toch, het zit me dwars dat de dieren onder 4,5 cm zo worden genegeerd.