SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2] Omlaag Print
Auteur Topic: Schildpadruiters  (gelezen 52479 keer)
Marnix
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 409



WWW
« Antwoord #15 Gepost op: 7 Augustus 2013, 22:44:37 »

Hee Norma, heb je nog nagedacht over een artikel voor de Trionyx? bijleren/lezen
In het volgende artikel uit mijn serie verwijs ik zijdelings naar Griekse schildpadruiters. En inmiddels ben ik ook schildpadruiters tegengekomen uit de Romeinse tijd; al met al genoeg materiaal voor een apart artikeltje.
Als jij je bovenstaande berichten bewerkt tot een artikel, dan schrijf ik iets over Romeinse schildpadruiters. Wat denk je daarvan?  knipoog
Gelogd

Er zijn twee soorten dieren: schildpadden en schildpadvoerdieren! - ESF-Stamboekhouder reuzenaardschildpad  - www.heosemys.org
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #16 Gepost op: 24 Augustus 2013, 21:58:38 »

Kunst met schildpad - Schildpadruiters 4



Dat was nog eens een teken van vriendschap. Een valentijnskaartje sturen aan je vriendin: "You can ride my turtle anytime".
Vaak worden in het Engels de woorden 'turtle' en 'tortoise' door elkaar gebruikt. Een 'turtle' is echter een zeeschildpad, hier staat de dame duidelijk op een landschildpad, een 'tortoise' dus.



De Engelse Juli Andrews en de Amerikaanse acteur Dick van Dycke houden droge voeten door de landschildpadden als stapstenen te gebruiken.
Deze Spaanse prentbriefkaart is een afbeelding uit de film "Mary Poppins" (1964).
De stem van Juli Andrews omvatte vier octaven, helaas werd haar stem beschadigd bij een keeloperatie.
Dit weerhoudt haar niet om door te gaan als actrice. Zij vertolkte recent de stem van Koningin Lilian in drie 'Shrek'-films.

Als die grote mensen het mogen doen, dan kan ik ook wel op dat schildpadje staan, moet dit jochie gedacht hebben.
Het beestje kwam natuurlijk geen stap verder door het gewicht.





Kinderen vinden het prachtig dat je op een dier kan zitten, ponyrijden is al spannend, maar schildpadrijden is pas echt bijzonder!
De speelgoedindustrie speelde daar al snel op in. De Duitse firma Steiff, van ouds bekend om zijn pluche speelbeesten, bracht dit rollende schildpad op de markt.



Margarete Steiff maakte kinderdromen waar. Zij  startte het bedrijf in 1880 in Giengen an der Brenz Duitsland. In deze plaats is zelfs een Steiff museum, leuk voor jong en oud. Vandaag de dag bestaat het bedrijf nog steeds, de pluche Steiff beesten zijn erg populair.
Liefhebbers en verzamelaars kunnen terecht bij de Steiff club.
Dit vintage rij-schildpad is zo'n verzamelobject,  gemaakt rond 1950 en vrij zeldzaam.
Heb je er nog een op zolder staan, wees er zuinig op!


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #17 Gepost op: 1 September 2013, 21:38:11 »


Voor wie het kleine grut wil verwennen met een schildpadrijdier, hier een alternatief.
Ik vind het niet zo mooi als het teddy-rijschildpad van Steiff, dat jammergenoeg al lang niet meer te verkrijgen is of het moet een oudje zijn.
Het is een zacht, wasbaar knuffelkussen op 4 wieltjes van het merk Little Tikes.
Dit 'Pillow Racers Schildpad' kan makkelijk vastgemaakt worden op de basis en dan gaan met dat geval!
Door de zwenkwieltjes alleen geschikt voor binnen.

Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #18 Gepost op: 4 September 2013, 22:45:59 »


Kunst met schildpad
Schildpadruiters 5



Zo dat zal een snelle rit geweest zijn!
Kinderen 'racen' op Aldabra schildpadden, door ze een lekkernij voor te houden.
Een oude lithografie zonder herkomst of jaartal.

Samen heb je dubbel plezier. Dus gaan we met zijn allen op dat dier.
Op deze oude prentbriefkaart zitten vier jochies op…, ja wat is het eigenlijk?
De kaart vermeldt dat het een lederschildpad is die werd gevangen  bij Belmar, NewYersey. Hij woog ruim 380 kilo en was daarmee de zwaarste tot dan toe geregistreerde zeeschildpad.
Maar dit moet toch een stenen beeld zijn, dat stond in het New York Aquarium. Het NYAquarium is te vinden op Coney Island, Brooklyn, maar van het beeld kon ik geen spoor meer vinden.
Dit grootse waterdierenpark bestaat al sinds 1896 en het biedt onderdak aan zo'n 350 zeedieren.

Doel van dit onderwaterpark is het publiek bewust te maken van allerlei zaken betreffende onze oceanen en zijn bewoners door exposities, evenementen en onderzoek. Helaas heeft orkaan Sandy in Oktober 2012 enorme schade toegebracht aan het park.
Het park werd geheel overstroomd waardoor de elektriciteit uitviel. Vele dieren stierven door gebrek aan warmte en zuurstof.
Een kleine groep medewerkers bleef aanwezig en heeft tijdens de storm een deel van de dieren weten te redden. Eind mei van dit jaar werd het aquarium weer gedeeltelijk heropend.





Okayama Shinya uit Japan schildert en tekent allerlei fantasie- en sprookjesbeelden.
De kinderen vermaken zich in het 'overdekte zadelbakje' op zijn rug. Bij olifanten zie je wel eens zulke passagiers/toeristen-bakjes in gebruik.
Het schildpad knabbelt relaxed op een takje en draagt net zo'n petje als het ventje dat hem leidt. Hij heeft het best naar zijn zin met al dat vrolijke grut.



 
Nog meer vrolijke kinderen met hun reuzenschildpad. Dit gegoten bronzen schildpad is te koop als fontein bij de vijver.




Emily McPhie werd in 1978 geboren als jongste uit een gezin van vijf, zij groeide op in de Rocky Mountains in Orem, Utah.
Zij studeerde schilderkunst aan twee kunstacademies.
Inmiddels heeft zij zelf vier kinderen en woont het gezin in Chandler, Arizona.
Zij heeft mooie herinneringen aan haar vader die haar liet opgroeien 'in een land dat wat links lag van de realiteit'. Dat land is een wondermooie plek waar Fantasie Koning is.
Dat land weerspiegelt zich in haar schilderijen.




Een antiek majolica sierpotje, het jongetje heeft als enig kledingstuk een hoed op.
Majolica is de naam voor een grof en bros soort keramiek, bestaande uit gebrande klei, met een bont gekleurde beschildering van glazuur. De naam majolica is een verbastering van het Spaanse Mallorca, het eiland in de Middellandse Zee en het middeleeuwse centrum voor de productie van dat type aardewerk.




Ook antiek is dit ventje uit China, ca.1920. Eenzelfde gegeven, maar van heel verfijnd beschilderd porselein.


Met dit tweetal nemen we voorlopig afscheid van de schildpadruiters.

Dit zijn voorbeelden van de vele schildpadruiters van over de hele wereld en van alle tijden.
De fascinatie van de mens voor dit bijzondere dier blijkt uit de vele verhalen, oude vertellingen en prachtige mythen.
Het rijden op dit oeroude mythische wezen moet toch een bijzondere ervaring zijn. Men wilde het dier beheersen met teugels en bit, touwen om poten of hals en zelfs een zweep.

Het schildpad leeft voort in zijn stevige schild, dat schildpad met zijn rustige en stoïcijnse gedrag, dat schildpad gaat zijn eigen weg!



Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #19 Gepost op: 13 September 2013, 18:12:17 »


Van Marnix was er al een bijdrage en ook Nielo liet zijn schildpadruiter hier zien.

Na het fotoverhaal ben ik best nieuwsgierig welke schildpadkunst jullie mooi vinden en misschien in huis hebben?  camfoto
Plaats eens afbeeldingen en vertel er wat bij, hoe, wat en waarom?



Dit is een van mijn favoriete schildpadruiters: The Journey uit 2012, olie en acryl op doek 120x80cm. van Etam Cru en Sainer.
Een van mijn favorieten, want er zijn er veel meer die ik kan waarderen.
Etam en Sainer zijn streetart kunstenaars. Zij maken letterlijk en figuurlijk grootse muurschilderingen, allemaal even kleurrijk.

Wat ik mooi aan dit werk vind is de vele symboliek die er in verwerkt is. Het heet The journey/De Reis, het meisje onderneemt met haar schildpad een reis, haar levensreis denk ik zo. Wat zie ik allemaal op dit schilderij.
Het meisje draagt een verstelde maillot en een rafelig shirt, of is dat waterige verf? Misschien beiden. Er zit een merkje op de muts, een doodshoofd. Tribal tatoeages, en een ankh symbool dit vertegenwoordigt het eeuwige leven in de Egyptische mythologie.
De half gegeten appel en het kersje druipen ook, ik proef hieruit het vluchtige van het leven.
Het vogelhuisje op de stok, zou dat een vogeltje moeten lokken om eitjes in te leggen? Of zit die daar al te broeden?
Een veel te klein hoog hoedje op de kop van het schildpad, daar is hij behoorlijk uit gegroeid. Dat schildpad verbeeld het eeuwige leven. Het dier lijkt te zweven (door de tijd?).
Dit is mijn versie.
Mochten jullie meer over deze voorstelling weten, hoor ik het graag!

Ik ben benieuwd naar jullie schildpadkunstwerken, mooi of lelijk, groot of klein, grappig of bijzonder, laat maar zien  glimlach


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #20 Gepost op: 7 Oktober 2014, 21:00:58 »


Om vlakbij huis te blijven: Belgie heeft zijn eigen super-kunst-schildpad!
Sinds 2003 is kunstenaar Jan Fabre (1958, België) ermee op zoektocht naar Utopia. Hij berijdt het als een paard compleet met bit en teugels!
('Searching for Utopia' 310 x 525 x 715 cm ).
Inspiratie hiervoor vond Jan Fabre in het boek ‘Utopia’  van Thomas More, waarin het imaginaire eiland Utopia met een ideale politieke wetgeving wordt geschetst. In de sculptuur beeldt Fabre zichzelf af, zittend op een reusachtige schildpad. Zijn keus voor een schildpad als rijdier duidt erop dat het verlangde doel niet snel maar juist heel langzaam maar zeker bereikt dient te worden.



Van dezelfde kunstenaar :

Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Marnix
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 409



WWW
« Antwoord #21 Gepost op: 8 Oktober 2014, 17:23:08 »

Van dezelfde kunstenaar :


Ik ben benieuwd wat de kunstenaar hiermee wilde uitdrukken  afvragend...
Gelogd

Er zijn twee soorten dieren: schildpadden en schildpadvoerdieren! - ESF-Stamboekhouder reuzenaardschildpad  - www.heosemys.org
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #22 Gepost op: 8 Oktober 2014, 20:47:56 »


Ik ben benieuwd wat de kunstenaar hiermee wilde uitdrukken  afvragend...

"Als je eenmaal drie schildpadden hebt dan besturen ze je hersens/gedachten." knipoog

Hoewel, Jan Fabre kennende, zal hij er wel een hele "diepzinnige"uitvoerige uitleg voor hebben ! Voor zo'n beeld gaat in ieder geval alle lof naar de Italiaanse steenkappers in Carrara die het moesten realiseren; Fabre die maakte hooguit de schets....
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #23 Gepost op: 8 Oktober 2014, 20:52:11 »

"Als je eenmaal drie schildpadden hebt dan besturen ze je hersens/gedachten." knipoog

Hoewel, Jan Fabre kennende, zal hij er wel een hele "diepzinnige"uitvoerige uitleg voor hebben ! Voor zo'n beeld gaat in ieder geval alle lof naar de Italiaanse steenkappers in Carrara die het moesten realiseren; Fabre die maakte hooguit de schets....

Haha! NicWill, ik vind jouw uitleg wel zo leuk!
Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Marnix
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 409



WWW
« Antwoord #24 Gepost op: 8 Oktober 2014, 23:10:56 »


"Als je eenmaal drie schildpadden hebt dan besturen ze je hersens/gedachten." knipoog

Ik heb er inderdaad drie...  groentjes lachen
Gelogd

Er zijn twee soorten dieren: schildpadden en schildpadvoerdieren! - ESF-Stamboekhouder reuzenaardschildpad  - www.heosemys.org
Hans Materman
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 532



« Antwoord #25 Gepost op: 1 Juni 2015, 13:02:03 »

Dan mag je wel uitkijken !
Gelogd

Het is zoals het is
Hans Materman
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 532



« Antwoord #26 Gepost op: 3 Juli 2015, 10:28:42 »

Nou ja , ik heb er nu 4 .
Ik moet nog ergens ook nog een mooie schildpadruiter hebben , zal even zoeken .
Gelogd

Het is zoals het is
Pagina's: 1 [2] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 18:33:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 627
Totaal: 627
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.175 seconden met 26 queries.