SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Schildpadruiters  (gelezen 52477 keer)
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Gepost op: 1 Juli 2013, 21:25:26 »

Kunst met schildpad.

Schildpadruiters.

Het paard is van oudsher als rijdier gebruikt, maar waarom willen mensen toch op een schildpad rijden?
Het dier is niet snel, heeft een eigen wil, en wanneer het zo groot is om een mens te kunnen dragen, zo sterk dat die eigen wil ook doorgezet wordt.
Zouden de vele mythische verhalen en betekenissen die de schildpad omringen hier mee te maken hebben.
Het is in ieder geval uniek, dat schildpad rijden. Veel mensen proberen het en in de kunst is het niet anders.




Om vlakbij huis te blijven: Belgie heeft zijn eigen super-kunst-schildpad!
Sinds 2003 is kunstenaar Jan Fabre (1958, België) ermee op zoektocht naar Utopia. Hij berijdt het als een paard compleet met bit en teugels!
('Searching for Utopia' 310 x 525 x 715 cm ).
Inspiratie hiervoor vond Jan Fabre in het boek ‘Utopia’  van Thomas More, waarin het imaginaire eiland Utopia met een ideale politieke wetgeving wordt geschetst. In de sculptuur beeldt Fabre zichzelf af, zittend op een reusachtige schildpad. Zijn keus voor een schildpad als rijdier duidt erop dat het verlangde doel niet snel maar juist heel langzaam maar zeker bereikt dient te worden.

Charles Darwin (1809 – 1882) wordt ook nog al eens afgebeeld rijdend op een Galapagos schildpad tijdens zijn reis met het schip The Beagle in 1835. In Engeland rijdt hij rond in een beeldentuin, dit beeld werd gemaakt door Marjan Wouda.
.......
“I have called this principle,
by which each slight variation,
if useful, is preserved,
by the term of? Natural Selection.”
.......
The Origin of Species (1859)



Van een geheel andere orde was Alfred Joseph Hitchcock ( 1899 - 1980), een Brits filmregisseur van thrillers. Hij wordt gezien als een van de beste filmregisseurs ooit. Hitchcocks carrière omspande een tijdperk van meer dan 50 jaar. Deze foto vond ik van hem rijdend op een schildpad in de dierentuin van Sydney, Australie.


 
Volgens legendes is de schildpad een symbool van het eeuwige leven en geluk, zou dat meespelen in de wens om eens een schildpad te berijden?

Het is een wereldwijd fenomeen, want ook in China staat de schildpad voor een lang leven en geluk.
De oude Chinese beschaving geloofde dat schildpad Kwei het universum had geschapen. Ooit sierde de schildpad samen met een draak de vlag van het Keizerlijk leger.



Een ivoren sculptuur 20e eeuw uit China, voorstellende een schildpad waarop twee mannen zitten waarbij één met vissen. 40x24x54 cm.

Onderstaand het fraaie antieke beeldje van een veel eerdere datum. Een Chinese monnik mediterend op de rug van een schildpad.





Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Razorclaw
Caninemys tridentata
*******
Offline

Ecuador Ecuador

Berichten: 4141


All good things succumb to those who wait.


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 1 Juli 2013, 22:35:19 »

Grappig topic. Misschien kan je hierover een artikel schrijven voor in de TRIONYX (hint, hint, hint).  knipoog
Gelogd

turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #2 Gepost op: 1 Juli 2013, 23:17:43 »

Grappig topic. Misschien kan je hierover een artikel schrijven voor in de TRIONYX (hint, hint, hint).  knipoog

Vind het wel iets voor Marnix om uit te vissen :p Mooie beelden trouwens
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
Marnix
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 409



WWW
« Antwoord #3 Gepost op: 2 Juli 2013, 14:23:37 »

Jaaa, dit is koren op mijn molen. Daar moet je zeker een artikel over schrijven, Norma.  bijleren/lezen

In een lezing op de landdag heb ik deze foto laten zien: de Romeinse god Mercurius als kind op een schildpad. Dit terracotta beeldje is van ca. 1920. Ik ken geen afbeeldingen van schildpadruiters uit de Romeinse tijd, wel van de Renaissance en daarna.



De foto komt van http://www.crazyart-milano.com  Het beeld is trouwens te koop. cool
Gelogd

Er zijn twee soorten dieren: schildpadden en schildpadvoerdieren! - ESF-Stamboekhouder reuzenaardschildpad  - www.heosemys.org
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #4 Gepost op: 2 Juli 2013, 19:34:43 »

Over dat artikel zal ik eens nadenken  engeltje, onschuld

Het laten zien van 'schildpadden in de kunst' lijkt me een aardig gegeven.
Over de schildpadruiters komt binnenkort een vervolg.
In mijn verzameling zitten allerlei kunstige schildpadden, zowel als beeld als afbeelding en van alle tijden.
Wordt vervolgd, aanvullingen zijn altijd welkom!...

Uit de Romeinse tijd heb ik tot nog toe geen schildpadruiters gevonden, die vonden een schildpad vast te traag, haha!
De enige testudo die zij kenden was de gevechtsformatie, waarbij hun schilden ter bescherming aan de zijkanten en bovenkant van de groep soldaten werd gehouden.

Dit 'modernere' pikante mannetje wil ik jullie nu niet onthouden.
In het park Giardino di Boboli, Piazza Pitti in Florence staat de Bacchusfontein met deze mollige dwerg, de lievelings hofnar van Cosimo I de’ Medici: Braccio di Bartolo, beter bekend als Morgante (naar een populair gedicht van Luigi Pulci uit de 15e eeuw).
Deze malle mollige dwerg werd aan het hof graag belachelijk gemaakt, dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat hij afgebeeld is op een schildpad....
(Ik zie de dikkerd in gedachten al door de gangen waggelen)
Sculptuur: Valerio Cioli.




Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Marnix
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 409



WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 2 Juli 2013, 20:01:01 »

De enige testudo die zij kenden was de gevechtsformatie, waarbij hun schilden ter bescherming aan de zijkanten en bovenkant van de groep soldaten werd gehouden.
Er valt veel meer te vertellen over schildpadden en Romeinen. De artikelen liggen al klaar  cool
Gelogd

Er zijn twee soorten dieren: schildpadden en schildpadvoerdieren! - ESF-Stamboekhouder reuzenaardschildpad  - www.heosemys.org
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #6 Gepost op: 2 Juli 2013, 20:42:36 »

De enige testudo die zij kenden was de gevechtsformatie, waarbij hun schilden ter bescherming aan de zijkanten en bovenkant van de groep soldaten werd gehouden.
Er valt veel meer te vertellen over schildpadden en Romeinen. De artikelen liggen al klaar  cool

Interessant Marnix! Ik ben benieuwd.
Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Marnix
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 409



WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 2 Juli 2013, 23:59:16 »

Ik ben ook benieuwd naar jouw artikel.  mmm...leuk
Gelogd

Er zijn twee soorten dieren: schildpadden en schildpadvoerdieren! - ESF-Stamboekhouder reuzenaardschildpad  - www.heosemys.org
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #8 Gepost op: 20 Juli 2013, 19:01:15 »

Kunst met schildpad - Schildpadruiters 2

Zou Jan Fabre wel eens in Thailand zijn geweest? Daar heeft de vereerde Therava monnik Luang Phor Liew ook al zo'n prachtig gouden schildpad!
Overal waar deze monnik heenging nam hij zijn geliefde huisdier de schildpad mee. Het dier is afgebeeld als een enorm reuzenschildpad waar de monnik op kon zitten.
Het beeld is te bewonderen in de Wat Rai Daeng Thong  tempel in Nakhon Pathom.




Deze combinatie is met zijn kleinere afmetingen geschikt om in huis te zetten. Vrijwel zeker is het gemaakt rond 1600-1650 in Duitsland om te laten bewonderen in een 'Wunderkammer', een soort rariteitenkabinet waar allerlei vreemde en bijzondere attributen werden verzameld.
Op dit mechanische schildpad rijdt een triton, een soort zeemeerman. Wanneer je het voort rolde bewoog het kopje in en uit het schild.Het lijkt dat de pootjes ook konden bewegen. De zeemeerman hief dan zijn arm op om met de drietand op het kopje te tikken.
Het schild is echt en de triton is van koper.

In Nederland kennen we het Oerol festival, in Nevada, Verenigde Staten doen ze het grootser: het Burning Man Festival in de Black Rock Desert. Gedurende Burning Man bouwt men tijdelijk een gemeenschap op waar iedereen die zich de toegangsprijs kan veroorloven welkom is, ongeacht ras of afkomst, en waar iedereen zichzelf kan uiten in waar hij of zij het beste in is.
Het evenement wordt afgesloten met het verbranden van een Wicker Man, een Keltisch vruchtbaarheidsritueel, dat is dan de 'burning man'.
In de hete woestijn ben je wel gedwongen om het kalmer aan te doen, dus kun je net zo goed op een schildpad rijden.
Geen zeemeerman maar een zandman dus.




Om nog even terug te komen op die zeemeerman: zijn zeemeermin verscheen in een aflevering van  ‘Kunst en Kitsch’.
Een deelnemer liet een porseleinen zeemeermin zien, zittend op de rug van een schildpad, met een kind op haar schoot. Een zeemeermin met twee benen met wat groene zwemflapjes eraan. Kunst of kitsch? Het was zeker geen prul: afkomstig van de befaamde Italiaanse porseleinfabriek Lenci in 1936, ontworpen door Helen König Scavini. Het is een gewild verzamelobject en minstens 5000 euro waard.





Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Marnix
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 409



WWW
« Antwoord #9 Gepost op: 20 Juli 2013, 20:20:00 »

Prachtig verhaal weer Norma  cool zeg
Was jou ook opgevallen dat die gouden schildpad 6 nagels aan zijn voorpoot heeft? Dat heb ik maar 1 keer bij een levende schildpad gezien.
Gelogd

Er zijn twee soorten dieren: schildpadden en schildpadvoerdieren! - ESF-Stamboekhouder reuzenaardschildpad  - www.heosemys.org
nielo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1594



« Antwoord #10 Gepost op: 21 Juli 2013, 21:11:28 »

Hier ene beeldje van mij  mmm...leuk

Gelogd

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #11 Gepost op: 23 Juli 2013, 15:06:33 »

Nielo dank voor je bijdrage !

Kun je wat over het beeldje vertellen?
Het lijkt me een belangrijke Boedhistische monnik, want hij zit op een comfortabel zadel en niet zomaar los op het schild.
Is dat een opstapje om in het zadel te klimmen onderaan het schild, of is het een bijeen gebonden bundel voor op reis?




Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
nielo
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1594



« Antwoord #12 Gepost op: 23 Juli 2013, 22:50:44 »

Lijkt  wel 2 kussens(zak)waar hij op zit en onderdaan het schild lijkt idd een opstapje.
lijkt ook bundel maar daarvoor lijkt me het te laag.
Gelogd

0.2.0 Trachemys Scripta Troostii
1.4.0 Trachemys Scripta Elegans
1.3.0 Pelusios Castaneus
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #13 Gepost op: 27 Juli 2013, 22:52:11 »


Kunst met schildpad - Schildpadruiters 3



Nooit gehoord van 'The Shaolin Cowboy' ?
Dit is hem.
Een stripverhaal van Geof Darrow en oorspronkelijk uitgegeven door Burlyman Entertainment.
Hoewel we hem hier zien op een schildpad zwerft deze Shaolin monnik meestal het land door met een pratende muilezel genaamd
'Lord Evelyn Dunkirk Winnifred Esq. the Third'. Zo, dat is nog eens een naam voor een respectabel schildpad!
Sinds hij zogenaamd 'geroepen' werd om de Shaolin tempel te verlaten, staat er een prijs op zijn hoofd, die iedereen graag wil opstrijken. Gezien het feit dat deze monnik zeer bedreven is in de krijgskunsten, geen eenvoudige opgave.
Het verhaal speelt zich af in een tijd ergens 'tussen de dag na gisteren en een week voor morgen'.
Zeer gedetailleerde tekeningen van extreem gewelddadige en evenzo absurde actie scènes bespaar ik jullie, maar deze paste wel tussen de schildpadruiters.



Over gewelddadig gesproken, deze vintage advertentie uit 1920 voor Turkse Murad sigaretten weet er ook raad mee.
Deze Art Nouveau dame legt de zweep over het schildpad. Pittig sigaretje!
De dame wordt afgebeeld op het sigarettenpakje en is voor deze gelegenheid eens op een schildpad gezet.
En wat dat schildpad nou met sigaretten te maken heeft?
Het rijden op een schildpad lijkt een intrigerend gegeven.



Ja, hoor, haar kennen we: Hillary Clinton. Niet gewelddadig wel grappig!
Een fantastische photoshop creatie gemaakt voor een wedstrijd ter gelegenheid van de jaarlijkse World Turtle Day op 23 mei .
De American Tortoise Rescue wil op deze dag de bescherming en het voortbestaan van schildpadden onder de aandacht brengen.

In de loop der jaren is er veel veranderd in onze kijk op schildpadden. We weten steeds meer over hun leefwijze dan bijvoorbeeld in de jaren 40-50 van de vorige eeuw.
Al speurende naar schildpadruiters kwam ik deze vakantiefoto's tegen, die ik jullie niet wil onthouden.
Het heeft niets met kunst te maken, maar laat wel zien hoe wij in de vorige eeuw met wilde dieren omgingen.
Gelukkig hebben we nu Hillary Clinton en photoshop!



In het midden van de vorige eeuw was het schildpadrijden een populaire vakantie attractie op het Great Barrier Reef in Australie.
Gedurende het broedseizoen werden de nestelende vrouwtjes op hun rug gelegd, zodat zij na het eileggen niet konden terugkeren naar zee, om ze zo op hun plaats te houden. De volgende dag konden toeristen de dieren berijden tijdens hun gevecht om het water te bereiken….
De dieren werden dan wel niet gedood, maar het is toch wel behoorlijk wreed om een dier te berijden dat zich op het land maar moeizaam kan voortbewegen. Zodra het schildpad weer in zijn element, het water was, werd het berijden heel wat lastiger. De schildpadden doken zodra het kon snel naar de diepte!





Een mooie jongedame poseert voor de fotograaf op een uitgeput zeeschildpad.
Bekijk ook de man op de achtergrond, hij draagt een mannenzwempak dat was mode uit die tijd: een wollen zwempak met galgjes en een eveneens wollen ceintuurtje om de taille!



Deze vind ik toch wel heftig. Het dier heeft een touw om de nek waar de staande 'schildpadsurfer' zich aan vast houdt. Het ziet er stoer uit voor in het vakantiealbum!
Zo kan het schildpad niet makkelijk wegduiken in dieper water. En of het nog kon ademhalen, daar maakte men zich blijkbaar niet druk over.
Ik vraag me af of dat touw in zee nog werd verwijderd...
Of zou de zeeschildpad aan dit touw opnieuw het land op worden gesleurd voor een volgende rit?
Ach, in die tijd moet het gewemeld hebben van deze zeereuzen, waar wij nu zo voorzichtig mee omgaan. Men dacht daar toen niet over na, het waren hele andere tijden.
Onze kijk daarop is flink gewijzigd, nesten met eieren worden beschermt en jonkies worden begeleid op weg naar zee.
Het is onvoorstelbaar dat deze gebeurtenis nog maar een jaar of 50, 60 geleden plaatsvond.



Nu gebruiken we plasticbeesten in het zwembad, veel natuurvriendelijker toch?  Ehhh... en waar blijft dat plastic dan als het beest lek is?
Juist, uiteindelijk weer als plasticsoep in de oceaan, hebben we onlangs kunnen vernemen. Dat noemen we dus vooruitgang. Oeiii, wat is het leven toch ingewikkeld!



Om even op adem te komen wat vrolijkers.
Een kostelijke illustratie van Cris de Lara.
Een landschildpad op vakantie, surft op de rug van zijn neefje het zeeschildpad. Let eens op die mensentanden!


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #14 Gepost op: 7 Augustus 2013, 22:06:44 »


Kleine toevoeging aan mijn voorgaand verhaal, toeval of niet, onlangs vond ik dit kunstwerk.
De bizarre foto van de vrouw surfend op het zeeschildpad blijkt inspiratie geweest voor een mij helaas onbekende kunstenaar:


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 14:29:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 760
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 768
Totaal: 768
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.077 seconden met 26 queries.