SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Roodwang meer dood dan levend  (gelezen 8898 keer)
Jessica-turtle
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 4


« Gepost op: 13 Mei 2013, 10:58:40 »

Hallo forumgenoten,

Ik wil mijn verhaal hier even kwijt om te kijken hoe jullie over de volgende situatie denken.
Ik heb een roodwang waarvan leeftijd onbekend, ik heb haar inmiddels 12 jaar en toen ik haar kreeg was zij al een flinke dame.
Zij is gehuisvest in een groot inloopterrarium met een vijver van 150 liter en een groot bodemoppervlak. In de zomer gaat zij naar buiten in de vijver van 1500 liter met een plateau in het water en persglaslamp erboven voor de dagen welke bewolkt zijn. Ze maakt hier ook altijd dankbaar gebruik van. Zo heb ik haar in de warme week op 4 mei naar buiten verhuisd (op 22 april heeft ze trouwens nog zo'n 24 eieren gelegd), iets wat ik volgens mijn reptielenarts nooit had mogen doen!
Als ik had geweten wat er daarna was gebeurd had ik dit ook niet gedaan en wat ik nu alleen maar heb is vreselijke spijt (vorig jaar deed ik het niet anders en ging het perfect).
Zij was in het begin even schuw als anders ivm nieuwe omgeving en ze kwam maandag voorzichtig op haar eiland zonnen en dinsdag ook. Plotseling vanaf woensdag toen het ook wat kouder werd kwam zij niet meer boven en bleef op de bodem liggen (de twijfel is of ze toen nog wel gegeten heeft, de vis van dinsdag was wel weg, maar ik heb haar niet zien eten). Ik raakte na 2 dagen (vrijdag) toch wat bezorgd omdat ze maar op de bodem bleef, dus had ik mijn reptielenarts gebeld welke pas maandag weer aanwezig zou zijn. Toen heb ik toch maar een afspraak voor maandag gemaakt, helaas moest ik het weekend overbruggen.
Zaterdagochtend kreeg ik de schrik van mijn leven toen ik haar meer dood dan levend uit het water haalde. ze was slap en zat onder de bloedzuigers, ik dacht eerst dat ze dood was toen ze plots ademhaalde. Ook waren haar ogen helemaal opgezwollen en rood, ook kwam er rood vocht uit haar ogen en neus. Ik heb haar ontdaan van de bloedzuigers en onder de warmtelamp gelegd en de praktijk gebeld, deze had geen weekenddienst, ik kreeg een vervangende praktijk waarvan de arts alleen de basis van reptielen kent. Voor de zekerheid nog even een andere praktijk gebeld, maar ook deze reptielenarts had geen dienst.
Toch naar de eerste vervanger van mijn eigen dierenarts gegaan. Zij had duidelijk niet veel ervaring met reptielen, dus contacteerde ze utrecht en is er besloten om haar warm te houden (temp op dat moment was niet te meten zo laag wat naar mijn idee alleen maar logisch was ivm koude water), antibiotica Bactrimel 1 x daags 1 ml te geven oraal (op aandringen van mezelf), te dwangvoeren met royal canin convalescence support en af te wachten. Gewicht was trouwens 1,5 kg. Ze dacht eerst dat de ogen door een vitamine A gebrek was, ik sprak dit tegen door de gevarieerde voeding die ik gaf, toen dachten zij en de arts in Utrecht dat de bloedzuigers het veroorzaakt hadden. Op het moment dat we bij de arts waren nam zij eens per 2,5 a 3 minuten een enorme teug lucht en strekte zich daarbij volledig uit met kop en poten. Voor de rest bleef zij nog slap. De dierenarts heeft haar nog vocht in de buik gegeven en ik heb haar mee naar huis genomen. De arts had weinig hoop. Die middag heb ik de temperatuur opgevoerd, want vanaf 32 graden moest ik haar antibiotica geven en dwangvoeren, zij was eind van de middag 34,9 graden dus ik gaf oraal de ab en voeding die ze direct (deels) uitspuugde, dit ging dus niet werken. Ik durfde niet weer de ab te geven aangezien ik niet wist hoeveel ze uitgespuugd had (angst evt overdosering). Ik heb heel de avond en nacht haar bewaakt en de oogjes vochtig gehouden, er kwam gelukkig al weer wat beweging in de oogleden, de zwelling leek iets af te nemen alleen het rode bleef, het zag er nog vreselijk uit. Ook heeft ze die avond een prutje uitgebraakt van plantedelen en granen (welke vermoedelijk door de vogels in het water terecht zijn gekomen) Ze reageerde al meer door af en toe haar poot terug te trekken als ik deze beet pakte en de kop even op te tillen. Zondagochtend heb ik cavasan oogzalf bij iemand opgehaald, omdat ik het idee had dat haar ogen uitdroogden, ondanks het vochtig houden. Toen heb ik haar ogen gezalfd, 6 cc vocht (fysiologisch zout) in de buik gegeven (dit was niet het advies van de arts zeg ik eerlijk) en via een sonde 1 cc ab en 2 cc voeding gegeven, ook dit werd uitgebraakt! Weer kon ik geen nieuwe geven omdat er misschien nog wat in de maag zat, waar doe je dan goed aan? Aan het begin van de middag heb ik haar 2,5 cc voeding via de sonde gegeven welke deels binnen bleef! Halverwege de middag weer 5 cc vocht in de buik gegeven. In de avond heb ik een halve dosis ab gegeven welke binnen bleef, hele dosis durfde ik niet en de ogen gezalfd. Vannacht om 12 uur 3 cc voeding via de sonde gegeven en dit bleef binnen, ze stribbelt al veel meer tegen wat ik postief vind. Ook lag er plots een ei naast haar staart. Vannacht om 3 uur nog even de ogen gezalfd. Ze bewoog soms al haar kop van links naar rechts (alsof ze om zich heen keek) en trok haar staart met redelijke terug wanneer ik deze pakte. Vanochtend heb ik mijn eigen reptielenarts gesproken, een goede arts maar niet echt sociaal. Bijna alles wat ik deed was verkeerd en ik kan je zeggen dat dat niet leuk is om te horen. Ik heb haar in kunstmatige winterslaap gebracht door haar naar buiten te doen. Hij zij verder: warm houden omgeving ca 25 graden, voeding geven 1 x daags 2,5 cc, en ogen zalven. Antbiotica was niet nodig, daar lag het probleem niet en vocht toedienen mee stoppen, hij was verbaasd dat ik dat zelf deed. Of het nog goed kwam was de vraag en ook herstel van de ogen was niet te zeggen.
Ik probeer nu toch een second opinion bij Marja Kik, maar ik kan de praktijk niet bereiken, straks ga ik weer bellen.

Een enorm verhaal, ik hoor graag jullie mening zowel positief als negatief.

Groeten Jessica
Gelogd
gileman
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 376



« Antwoord #1 Gepost op: 13 Mei 2013, 20:41:54 »

Stevig verhaal, veel problemen, maar ik denk dat je alles in goede banen hebt proberen leiden.

Dat ze het ineens te koud hebben, en dan zo in winterslaap gaan heb ik al vaker gehoord, maar van die bloedzuigers....Het was een combinatie van alle factoren die het zo lastig hebben gemaakt.

In ieder geval heb je je verantwoordelijkheid opgenomen en het beestje goed verzorgd. Dit zouden vele mensen niet doen, dus mijn respect daarvoor.

Ik hoop dat ze zich snel beter voelt !
Gelogd
Nessa265
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 43


« Antwoord #2 Gepost op: 13 Mei 2013, 21:50:09 »

Wat een verhaal ik kreeg het er warm van.
Of je het nou fout of goed doet je doet tenminste om het beestje weer beter te maken ik vind het zo goed van je .
Petje af hoor .
Ik hoor graag hoe het met het schildpad afloopt.
Gelogd
Jessica-turtle
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 4


« Antwoord #3 Gepost op: 13 Mei 2013, 22:33:55 »

Bedankt voor jullie reacties! Dat geeft me toch het gevoel dat ik iets goed doe!
Inmiddels heb ik met Marja Kik gesproken, ze wilde het liefst de schildpad zien, maar ik heb aangegeven dat ik het echt niet aandurf om haar naar de praktijk te slepen, ze is zo zwak.
Zij heeft ook aangegeven dat de omstandigheden gewoon goed zijn en ze vermoedelijk iets anders onder de leden heeft. Vitaminegebrek was vanwege de gevarieerde voeding niet aannemelijk. Er werd nog aan legnood gedacht, maar aangezien ze op 22 april nog ca 24 eieren heeft gelegd was dit vermoeden eigenlijk uitgesloten. Tja zal het dan toch die kou zijn? Vorig jaar ging het zo goed en genoot ze van het buiten zijn, ook op koudere dagen.
Het advies was om verder te gaan met de antibiotica en dwangvoeren 1 x daags, als dit goed gaat te stoppen met vocht inspuiten en de ogen blijven zalven.
Het gaat gelukkig een heel klein beetje beter met mijn zorgekindje, ik durfde vandaag eindelijk iets langer van huis te zijn. Ze heeft zichzelf zelfs verplaatst vandaag, dichter naar de warmtelamp, een overwinning! Bij het dwangvoeren wordt ze steeds sterker, wat het niet makkelijker maakt, maar goed geduld is een schone zaak en ze houdt het meestal binnen. Na de dwangvoeding wilde ze zelfs mijn schoot afkruipen en gebruikte doorbij alle vier haar poten met kracht, super. Haar ogen zijn helaas nog niet veranderd en dat baart me dan wel weer zorgen. Ik voel me zo schuldig als ik haar zo zie, je hart breekt want uiteindelijk heb ik haar dit aangedaan. De vooruitgang geeft wel hoop, ik ga duimen dat ze maar snel beter mag worden. Ik hou jullie op de hoogte!

Groeten Jessica
Gelogd
Barbara
Gast
« Antwoord #4 Gepost op: 14 Mei 2013, 11:15:35 »

Je zorgt bewonderingswaardig voor je schildpad  hoed af
Ik ben niet zo voor dwangvoeding.
Een schildpad gaat niet zomaar dood van een tijdje niet eten.
Maar als de dierenarts het zegt....
Je schrijft dat de schildpad, planten en granen overgaf.
Misschien moet je daar ook eens naar kijken.
Wat voor een planten zitten er nu allemaal in je vijver en zijn daar misschien ondertussen giftige bij gekomen?
Ik wens je sterkte
Gelogd
Jessica-turtle
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 4


« Antwoord #5 Gepost op: 16 Mei 2013, 08:10:18 »

Even een update, de laatste dagen gaat het een heel klein beetje beter met haar. Ze eet nog niet zelfstandig, heb dit wel geprobeerd en ga daar vandaag mee door, maar ze wil het niet. Een positief punt is dat ze nu een paar keer per dag in een schoon badje gaat, steeds iets langer. Als ik medicatie en sondevoeding geef laat ze dit niet toe zonder strijd en soms loopt ze al een stukje rond. Ze heeft sinds gisteren voor het eerst ontlasting, alhoewel het bijna puur water is met een kleurtje van de sondevoeding, maar dit is logisch. Ik zie in die zin dat het de goede kant op gaat. Het enige waar ik me echt zorgen om maak zijn haar ogen, hier zit geen verbetering in, het tegenovergestelde juist. Ik zalf ze nog steeds 5 keer per dag, maar ze beweegt haar oogleden niet. Haar linkerooglid zit dicht en voelt wat droog aan, dus laat ik haar nu langer in het water en hoop dat het weefsel zachter wordt. Haar rechterooglid voelt wel zachter aan, maar ze knippert er totaal niet mee en het oog blijft wit. Ik ben echt een beetje radeloos, ze is verder zo veel beter dan toen ik haar vond. Ze legt af en toe ook een ei, nu heeft ze in totaal over de dagen verspreid al 8 eieren gelegd, dit terwijl ze op 22 april er al 24 had gelegd! Dit gebeurd vooral na het badderen.
Als ze nu niet snel verbeterd qua ogen ga ik weer naar de dierenarts, om te vragen wat zijn oordeel is en het beste is. Zou alles voor niets zijn geweest en ik haar kunstmatig in leven hebben gehouden?

Groetjes Jessica

Ps Barbara, er staan maar een paar miet-giftige planten in de vijver, maar daar had ze niet van gegeten. Die plantendelen heeft ze van de bodem van de vijver gehaald (ingewaaide blaadjes van bomen en struiken). Er is daar niets aan veranderd. Alleen dat de vogels granen in het water gooien verbaasd mij enorm. Maar waarom heeft ze dat opgegeten als ze gewoon voer krijgt, die vraag blijft bij mij hangen. Maar ik heb een vermoeden dat dit allemaal niet de oorzaak is, maar ik kan het fout hebben hoor.
Gelogd
turtlelinna
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 753

Big mama


WWW
« Antwoord #6 Gepost op: 16 Mei 2013, 09:48:50 »

 gefeliciteerd (sarcasme) Goed bezig  gefeliciteerd (sarcasme)
Wat een verhaal ook! Ik hoop dat ze er vlot weer bovenop is, maar helaas weet ik geen raad. Succes!
Gelogd

***** Groetjes Bianca *****

[1-3-0 Sternotherus odoratus]
[1-2-0 Kinosternon baurii]
[1-1-0 Geoemdya spengleri]
_________________________

0-1-0 F1 labradoodle Khyra!
thomas
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 247


« Antwoord #7 Gepost op: 18 Mei 2013, 09:14:44 »

hoe gaat het er nu mee?
Gelogd
Jessica-turtle
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 4


« Antwoord #8 Gepost op: 21 Mei 2013, 10:40:23 »

Gisteravond is ze gestorven, ik was er kapot van.
Op advies van Marja Kik heb ik haar ogen vanaf vrijdag anders behandeld, dit ging op zich goed. Het rechteroog werd weer wat helderder, alleen beweging van dat oog zat er nog niet in. Het linkeroog vond ik niet verbeteren helaas, ik kon wel goed onder het ooglid komen, maar het oog bleef gesloten. De vraag was of haar zicht ooit nog goed zou komen.
Sinds eergisteren werd ze in de bek bleker, terwijl ze daar continu mooi rose was.
Ze kreeg nog steeds de sondevoeding en antibiotica en ze had continu water tot haar beschikking waar ze wel eens even in ging liggen.
Maar sinds eergisteren (zondag) leek ze het op te geven, ze was echt op, bij het dwangvoederen bijvoorbeeld gaf ze amper strijd meer.
Toen we haar vonden lag ze in het water, zou een schildpad uit wanhoop zichzelf kunnen verdrinken of is dat onzin?
Ik vond het heel erg, zo’n lange strijd voor haar en dan nog verliezen. Aan de ene kant weet ik dat ik echt mijn best gedaan hebt om haar te redden en aan de andere kant heb ik haar kunstmatig in leven gehouden. Het blijft moeilijk om de beste keuze te maken.
Ik wil jullie bedanken voor jullie steun!

Groetjes Jessica

Gelogd
anneke
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 103



« Antwoord #9 Gepost op: 21 Mei 2013, 12:53:55 »

Wat vervelend, Jessica! Je hebt gedaan wat je kon en in je macht lag, laat dit een schrale troost zijn.
Sterkte!
Gelogd
gileman
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 376



« Antwoord #10 Gepost op: 21 Mei 2013, 16:18:47 »

Het is heel spijtig hoe de dingen gebeuren. Je doet altijd je uiterste best voor het dier en dan gebeurd er zoiets. het is altijd heel erg rot.

Ik denk niet dat je de schuld op jezelf moet schuiven. Je hebt gedaan wat je kon.

Heel erg veel mensen hebben rond die datum hun dier terug in de vijver gezet en bij jou heeft het noodlot/pech toegeslagen. Heel spijtig dat ze niet is kunnen genezen.
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #11 Gepost op: 21 Mei 2013, 18:12:42 »


Ai Jessica, wat een slecht bericht!
En dat na al die moeite die je gedaan hebt.
Helaas het is niet anders, veel sterkte.
Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
thomas
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 247


« Antwoord #12 Gepost op: 22 Mei 2013, 20:13:22 »

Sterkte, ik had gehoopt te kunnen lezen dat ze helemaal genezen was maar helaas  verdriet
Je hebt echt je best gedaan om haar te redden, ik denk dat veel mensen het eerder hadden opgegeven.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
20 April 2024, 08:59:25

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 583
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 599
Totaal: 599
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 25 queries.