SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 9 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Die winter ben ik beu  (gelezen 10515 keer)
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Gepost op: 30 Maart 2013, 15:31:44 »

De lange winter met zijn lage temperaturen en veelvoudige sneeuwval eist zijn tol. Waar we vorig jaar al het nodige onkruid konden plukken, is de oogst tot nu toe wel erg karig.
Hier en daar staat er wel een verdwaalde paardenbloem, wat plukjes kleefkruid/distel en een enkel bosje kleine veldkers, maar dat is het dan wel. Dus zijn we toch genoodzaakt om de dieren wat langer het supermarktspul voor te schotelen, dat af en toe wat aangevuld kan worden met wat vers spul.

Normaal gesproken neem ik in maart afscheid van het supermarktspul om daar pas weer in december naar toe over te gaan. Zo probeer ik mijn dieren zolang mogelijk het verse en vezelrijke spul voor te schotelen. En dat lukt normaal gesproken toch aardig mits het weer wat meewerkt.

Ik weet dat sommige houders van herbivore reptielen het plukken van vers spul teveel werk en moeite vinden en dat zij hun dieren voor hun eigen gemak het hele jaar door het supermarktspul voorschotelen. Lekker wat supplementen erover heen gooien en mondjesmaat het dieet wat aanvullen met een toevallig tegengekomen paardenbloem, is niet mijn ding. Ik vind het belangrijk dat er veel variatie in hun voeding zit, ik zo min mogelijk met supplementen moet werken en mee kan gaan met de seizoenen. Ik zit zelf immers ook niet te wachten om de ene week een salade voorgeschoteld te krijgen die als hoofdbestandeel andijvie en de andere week dan weer Chinese kool of paksoi bevat. Persoonlijk ben ik van mening dat je de dieren zo veel tekort doet en dat je op lange termijn toch bepaalde tekorten gaat opbouwen die niet met supplementen opgelost kunnen worden.

Maar volgens sommigen kun je hier ook in doorslaan. En zo’n gek ben ik.
Wanneer ik op mijn fiets vanaf mijn werk naar huis toe rijd, weet ik de plekjes waar interessant onkruid staat uit mijn hoofd. Witte dovennetel, vogelwikke, rode en witte klaver,  ik duim voor je - en rolklaver, akkermelkdistel, kamille, vogelmuur, herderstasje, reigersbek, ooievaarsbek, duizendblad, fluitekruid, zevenblad, draad-ereprijs, weegbree etc. Ik weet ze allemaal op mijn weg terug of in de buurt te staan en neem er handenvol van mee. In de koelkast blijft het een paar dagen goed en de rest droog ik om er later het supermarktspul mee te verrijken en vezelrijker te maken. ( voor mij geen heucops/ agrops)
Mijn achter- en voortuin zijn ook naar de behoefte van mijn herbivoren ingericht. Met soorten die ik in de omgeving niet of maar sporadisch tegenkom. Hibiscus, Oost-indische kers, vlasbekje, muskuskaasjeskruid, akkerviooltje, 3-kleurig viooltje, liggende vetmuur en het vergeet-mij-nietje zijn ruim vertegenwoordigt. En om mijn buurvrouw het wat gemakkelijker te maken mijn dieren te voederen wanneer ik op vakantie ben staat er ook fluitekruid, rolklaver en rode- en witte klaver in mijn tuin. Zo hoeft ze zelf niet op pad te gaan, maar kan ze gewoon bij mij in de tuin terecht om de dieren een gevarieerd dieet te geven.

Wegens plaatsgebrek heb ik ook wat van die hangzakken gekocht bij de Boerenbond. Die hangen aan mijn muur en daar kan ik dan ook weer wat verschillende soorten in kwijt. Zoals elk jaar staan de eerste plantjes weer al op te kweken op de vensterbank. Nu alleen maar wachten op het echte voorjaar , zodat ik ze in de tuin en de hangzakken kan uitzetten.
De borage, groenlof, roodlof, rucola, tros-chrysant, pastinaak, ereprijs, st.janskruid, leeuwebekje, rode kattenstaart, vlijtig liesje, hennepnetel en diverse soorten viooltjes en winde staan al te trappelen op de vensterbank.

Ach, noem mij maar een doorgeslagen gek. Maar ik heb er weer zin in. Natuurlijk eten ze hier het supermarktspul ook wel. Echter bij het zien van al dat lekker, verse spul en bloemen slaan ook mijn dieren helemaal door. En daar doe je het uiteindelijk toch voor.

 









Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #1 Gepost op: 30 Maart 2013, 15:45:40 »

Super zoals je bezig bent, ik wou dat ik er de tijd voor had.
Gelukkig vinden mijn dieren over de zomer voldoende in de tuin.
Wat me wel wat irriteerd is dat je stelt "Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan" heb je hier enig bewijs voor?
Gelogd
Stezsh
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 19



« Antwoord #2 Gepost op: 30 Maart 2013, 16:10:24 »

Super tof dat je zoveel doet voor je dieren. Tijdens de vele excursies van mijn opleiding (landschapsbeheer) neem ik soms wel 2 volle plastic zakken mee naar huis. Zodra ik een eigen tuin heb ga ik er ook zeker wat verbouwen :-).
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #3 Gepost op: 30 Maart 2013, 16:34:10 »

Vanaf dit jaar ga ik geplukte onkruiden drogen voor de tijden dat het niet te plukken valt.
Blijkbaar werkt het dit in een kartonnen doos te doen op een donkere plaats zo droogt het en blijft de kleur en structuur beste bewaard.
Mag van mij ook weer echt lente worden kan ik ook weer shoppen met de AH tassen vol kruiden
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #4 Gepost op: 30 Maart 2013, 17:28:39 »

Super zoals je bezig bent, ik wou dat ik er de tijd voor had.
Gelukkig vinden mijn dieren over de zomer voldoende in de tuin.
Wat me wel wat irriteerd is dat je stelt "Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan" heb je hier enig bewijs voor?

Fred, die zin gaat over het feit dat de meesten zo paniekerig en spastisch doen over bepaalde (on)kruidsoorten zoals kleefkruid,madeliefje, boterbloem,boerenwormkruid,perzikkruid etc.
Deze soorten zouden als giftig of slecht bekend staan en daarom wordt er vanaf gezien deze te voeren. Er wordt compleet voorbij gegaan dat reptielen in de natuur vaak planten eten die zo mogelijk nog meer ongezonds bevatten dan de eerder genoemde soorten. Die beesten leven al miljoenen jaren op deze aardkloot en zijn echt niet zo snel van hun stuk te brengen dan menigéén denkt. Ik geef zelf zonder problemen deze soorten al jaren. Wel afwisselend en in kleine hoeveelheden om zo nog meer variatie in het dieet aan te kunnen brengen en om mogelijke ophoping van bepaalde schadelijke giftige stoffen te voorkomen.

Ik heb zelf nog nooit ergens gelezen of gehoord dat er een dier na het eten van een bepaalde kruid overleden is. Daarnaast hoor en zie je maar al te vaak dat dieren bepaalde afwijkingen hebben of overleden zijn aan het gebrek van bepaalde voedingsstoffen en dus variatie in hun dieet. Je ziet ze op elk forum, maar ook op MP.
Als je door gaat vragen geven ze ineens toe dat ze al jaren hun schildpad alleen andijvie, tomaat en wortel voorschotelen en totaal niet op de hoogte zijn van bepaalde dingen. En dan vinden ze het raar dat hun dieren misvormt zijn ,andere afwijkingen hebben of overleden zijn.

Ik durf daarom gerust te stellen dat er meer dieren overlijden aan gebrek aan variatie in hun dieet, dan aan het toevoegen van variatie ( in de vorm van kleine hoeveelheden van eerder genoemde "giftige' soorten ) er van.

Daarnaast allen bedankt voor de complimenten
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #5 Gepost op: 30 Maart 2013, 18:18:57 »

In de natuur komen schildpadden toch ook gifige planten tegen ? Die laten ze daar toch gewoon staan ? Zou het dan bij ons ook niet hetzelfde gaan en ze hetgeen dat wij aanbieden en eigenlijk niet gegeten mag worden, simpelweg laten liggen en niet eten?

Ik heb het idee dat het dus eigenlijk heel simpel is.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Tom O.
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 898



« Antwoord #6 Gepost op: 30 Maart 2013, 18:23:49 »

In het begin dat ik mijn schildpadden had was ik ook steeds bang van giftig planten of planten die ik niet kende, ik trok ze allemaal uit het buitenverblijf!
Nu laat ik alles staan ze eten wat ze willen en hoeveel ze ook willen.
Heb ook al gehoord/gelezen dat ze giftig planten eten om wormen weg te drijven.
Gelogd

0.0.1 Macrochelys temmenckii
Coming  (0.0.3 Aldabrachelys gigantea)
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #7 Gepost op: 30 Maart 2013, 18:30:15 »

In de natuur komen schildpadden toch ook gifige planten tegen ? Die laten ze daar toch gewoon staan ? Zou het dan bij ons ook niet hetzelfde gaan en ze hetgeen dat wij aanbieden en eigenlijk niet gegeten mag worden, simpelweg laten liggen en niet eten?

Ik heb het idee dat het dus eigenlijk heel simpel is.
Is ook zo.
Alleen als je de kruiden gaat versnipperen en mengen wordt het lastiger voor ze heb ik gemerkt.
Laat je het heel ontwijken ze de dingen die ze niet lusten/goed voor hun zijn
Gelogd
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #8 Gepost op: 30 Maart 2013, 21:27:52 »

.
[/quote]
Is ook zo.
Alleen als je de kruiden gaat versnipperen en mengen wordt het lastiger voor ze heb ik gemerkt.
Laat je het heel ontwijken ze de dingen die ze niet lusten/goed voor hun zijn
[/quote]

Kijk, spijker op zijn kop, laat je alles heel en meng je het niet heb je géén probleem maar meestal wordt het gesneden en vermengd dan zal je schildpad niet meer kunnen doseren bij het vreten.
Neem nu acconitum (Monnikskap) erg giftig, valt hiervan een bloemblaadje in wat kattenvoer en eet de kat dit (is al vaker gebeurd), valt hij wel om.
Ik weet natuurlijk niet hoe schildpadden hierop reageren, maar ik wil het ook niet proberen.

Kijk ik snap je en je hebt gelijk maar hier komen vooral ook beginners kijken en leren en zouden dan makkelijk een fout kunnen maken als je het
zo vanzelf sprekend stelt.

kleefkruid,madeliefje,perzikkruid, ik wist niet dat deze giftige stoffen bevatten.
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #9 Gepost op: 30 Maart 2013, 21:48:28 »

Madeliefje giftig, dat is apart............

In HET bekende topic van Barbara (http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,7371.15.html) wordt deze juist als eetbaar vermeld.

Mijn schildpadden eten wel eens van de madeliefjes. Daarnaast zijn ze gek op boterbloem, wordt zeer regelmatig gegeten en ze zijn nog niet omgevallen ..... knipoog
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #10 Gepost op: 30 Maart 2013, 22:55:30 »

Heb deze soorten opgeschreven , omdat deze op fora toch nog vaak reden tot twijfel geven. De één roept dat ze slecht zijn, de ander spreekt dit dan weer tegen.
Ik ben van mening dat jezelf je gezonde verstand moet gebruiken en niet alles wijs moet laten maken en gelijk maar alles wat geroepen wordt als waarheid aan moet nemen. Dat gebeurt naar mening nog veel te vaak.

En dat herbivoren in de natuur ook giftige planten eten is een algemeen gegeven. Ze gebruiken het vaak om te ontwormen. Als voorbeeld: De woestijnleguaan en Chuckwalla zijn een groot liefhebber van de bloemen en bladeren van de creosootstruik. In sommige leefgebieden is dit de enige plant die ruim voor handen is. Echter de bladeren van deze plant is rijk aan een stof die geruime tijd als conserveermiddel in de voedselindustrie werd gebruikt. Het gebruik van deze stof is daarna verboden , omdat deze giftig bleek te zijn en voor veel schade aan de lever en nieren zou zorgen.
Toch raar, dat dit nu het lievelingskostje is van deze herbivoren.

En wat dat drogen betreft. Bij heel veel soorten is het zo , dat drogen ook afbraak of zelfs gehele verdwijning van de giftige stof betekent.
Daarnaast zorg ik ervoor dat de planten die 'berucht' staan, maar een substantieel deeltje uitmaken van het dieet. Dus gewoon om net even nog wat meer variatie in hun dieet aan te brengen.
Nogmaals, het blijft een kwestie van je gezonde verstand gebruiken.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #11 Gepost op: 31 Maart 2013, 12:59:35 »

Ik heb in mijn tuin tot ongeveer 16 verschillende soorten aangeplant staan. Ik raad mensen aan de weegbree ook in de tuin te planten, deze is behoorlijk winterhard. Sterker nog, ik heb sinds vorig jaar niet zonder gezeten!

Kruiden drogen, kan... Je kan ze ook gewoon kopen. Ik koop zo online, vanalles gedroogd, geen toevoegingen en zakken vol van welke je ook maar wilt. Toch vinden ze dat hier niet geweldig. Ze even dan toch lieverde voorkeur aan agrobs, gedroogd spul laten ze liever liggen...
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #12 Gepost op: 31 Maart 2013, 21:52:28 »

Kleefkruid staat niet als giftig omschreven op dit forum dacht ik, mijn dieren krijgen dit in elk geval.
Ook perzikkruid word wel eens verstrekt, heb ik zelfs in de voedingslijst vermeld met foto:
http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,394.msg50827.html#msg50827

Overigens is ook dit niet zwart wit denk ik, genoeg meldingen van overleden/zieke schildpadden door vergiftiging, het laatste geval betrof uitgebloeide paaslelie die aan de dieren werd verstrekt.
Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
30 September 2024, 13:41:01

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1140
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 1012
Totaal: 1012
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.068 seconden met 26 queries.