Dag Joey,
Ik neem aan dat het niet kan regenen op jouw balkon? Anders is een vijverfolie niet direct de goede keuze
(en ben je meer gebaat met een worteldoek).
Wat betreft de wind hoef je er enkel voor te zorgen dat de laag dicht tegen de grond behoorlijk windvrij is (bv. bovenste 30 cm). Dat kun je gewoon al doen door een voldoende hoge 'omheining' te maken. Op die manier cre?er je daar een micro-klimaat, waar het veel warmer is.
De schildpadden zoeken wel het beste plekje uit, maar bij warm weer (boven 25 graden) zul je toch wat moeten oppassen met je terrarium in de zon. Dan is het wel aan te raden om hem open te zetten (als dat kan), die te bedekken met een wit doek of de toegang ernaartoe wat te verzegelen. Dat terrarium zal namelijk door het kleine volume snel opwarmen en dan kan de schildpad toch verrast worden door de hitte. Ze kunnen elkaar ook de weg versperren waardoor ze gewoon niet buiten raken. Of ze raken ondersteboven vast, waardoor ze niet weg kunnen. Dat zijn allemaal worst case scenario's, maar het is toch aan te raden ervoor te waken dat het nooit warmer dan 40 graden wordt in het terrarium.
Daarnaast vinden ze het ook echt wel fijn in dat warme terrarium, waardoor ze hier vaak blijven. Maar uiteraard ontvangen ze dan amper UV. Daarom haal ik mijn plexiglas ervan als het mooi weer is.
Met plexi:
Zonder plexi:
(ik speel ook wat met de wand tussen beide delen: die kan volledig of deels verwijderd worden)
Zelf werk ik niet met warmtelampen buiten, maar eigenlijk is dat wel aan te raden. Als het een hele tijd regent en koud blijft, krijgen de dieren hier toch last van (in dat geval hang ik even een lampje bij buiten of haal ik ze even binnen). Veel kan ik je dus niet helpen met de lampkwestie, maar op het forum vind je zeker genoeg info over hoe anderen het doen. De meesten zorgen er volgens mij voor dat ze 's ochtends wat opgewarmd geraken (bv. lamp aan van 10u tot 11u) en laten de lamp anders pas in werking gaan als de temperatuur zakt onder een bepaalde temperatuur (bv. 10 graden). 's Nachts is het beter om de lamp niet te laten aanslaan (tenzij het extreem koud wordt). Zelf vind ik het geen probleem als ze een paar dagen bij een koudere temperatuur doorbrengen. Pas bij langere perioden zou ik zelf een lamp aansteken. Maar dat zijn natuurlijk allemaal persoonlijke keuzes!