SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: apart eten?  (gelezen 9770 keer)
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Gepost op: 21 Februari 2013, 17:21:50 »

ik heb inmiddels de viertenen,man is 5 jaar en vrouw 4 jaar (zal een foto plaatsen of het ook daadwerkelijk een man en vrouw is) maar het mannetje zeg maar laat het niet toe dat de andere ook kan eten,hij blaast naar der en ook als ze naar de sepia toe wilt gaan gebeurt dit,hij gaat ook achterop haar kruipen en gaat dan knikken met zijn kop,en snel ook,heb dit nog nooit gezien dus vraag me af is dit normaal en moet ik nu maar 2 aparte bakjes met eten neer zetten want ik kan hem toch niet met eten eruit halen?
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #1 Gepost op: 21 Februari 2013, 17:38:59 »

Ik geef mijn dieren altijd aparte voederbakjes. Zo voorkom ik dat de dominante als eerste gaat eten en zo ook alle calcium en andere suplementen iedere keer wegkaapt voor de ander zijn neus.
Veel mensen onderschatten dit probleem en komen er pas na jaren achter dat de één toch wel hier en daar wat problemen begint te krijgen en vertonen. Om er vervolgens pas na jaren achter te komen dat het kwakkelend diertje het jarenlang met de calcium en supllementloze restjes heeft moeten doen.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Antwoord #2 Gepost op: 21 Februari 2013, 17:43:55 »

Ik ga dat dan morgen ook direct toepassen en ben benieuwd of hij
het toelaat dat ze dan uit een andere bak gaat eten afvragend...
Gelogd
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #3 Gepost op: 24 Februari 2013, 16:09:59 »

Uit aparte bakjes laten eten kan een oplossing zijn, maar dan moet je in de gaten houden of ze dat inderdaad doen. Misschien kun je ze tijdens het eten in een apart verblijf zetten.
Dat lijkt me een heel gedoe elke keer.

Een andere oplossing: geen verschillend voer door elkaar geven, want dan wordt alleen het lekkerste gegeten.
Ga maar bij jezelf na, jij eet toch ook liever een gebakje dan spruitjes?

Ik geef per dag één voersoort in ruime hoeveelheid, zo weet je zeker dat elk dier hetzelfde binnenkrijgt. Wanneer het dominante dier voldoende gegeten heeft vertrekt hij vanzelf.
Elke dag dus een andere voersoort geven.
Zet het op twee of meer plekken.  Of in een ruime schotel, zodat de één het de ander niet onmogelijk kan maken om te eten.
Eten ze weinig van één soort, jammer, dan maar niet eten, morgen komt er weer iets anders. In de natuur vinden ze ook niet altijd hun lievelingshap!
Hmm wat streng ben ik toch... t'ja...
Meerdere stukken sepia op verschillende plekken leggen.

Het op elkaar kruipen en kopknikken is dominantie- en paargedrag. Een vrouwtje erbij geeft de dames wat rust, hij moet dan zijn aandacht verdelen Knipoog
Ook mannenschildpadden kunnen het elkaar soms lastig maken, het zijn niet altijd van die lieverdjes grijns

Geef ze een ruim verblijf met klauter- en verbergplekken. Houtstronken, een plek waar ze zich in kunnen graven, verschil in hoog en laag waar ze op en onderdoor kunnen wandelen. Een muurtje om achter te zitten. Zo kan een vrouwtje van een 'lastige schildpadvent' af komen... fluiten
De dieren vinden het prettig wanneer ze de mogelijkheid hebben elkaar niet te zien.
Gebruik je creativiteit en maak er wat moois van!


Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Antwoord #4 Gepost op: 24 Februari 2013, 16:34:07 »

Uit aparte bakjes laten eten kan een oplossing zijn, maar dan moet je in de gaten houden of ze dat inderdaad doen. Misschien kun je ze tijdens het eten in een apart verblijf zetten.
Dat lijkt me een heel gedoe elke keer.

Een andere oplossing: geen verschillend voer door elkaar geven, want dan wordt alleen het lekkerste gegeten.
Ga maar bij jezelf na, jij eet toch ook liever een gebakje dan spruitjes?

Ik geef per dag één voersoort in ruime hoeveelheid, zo weet je zeker dat elk dier hetzelfde binnenkrijgt. Wanneer het dominante dier voldoende gegeten heeft vertrekt hij vanzelf.
Elke dag dus een andere voersoort geven.
Zet het op twee of meer plekken.  Of in een ruime schotel, zodat de één het de ander niet onmogelijk kan maken om te eten.
Eten ze weinig van één soort, jammer, dan maar niet eten, morgen komt er weer iets anders. In de natuur vinden ze ook niet altijd hun lievelingshap!
Hmm wat streng ben ik toch... t'ja...
Meerdere stukken sepia op verschillende plekken leggen.

Het op elkaar kruipen en kopknikken is dominantie- en paargedrag. Een vrouwtje erbij geeft de dames wat rust, hij moet dan zijn aandacht verdelen Knipoog
Ook mannenschildpadden kunnen het elkaar soms lastig maken, het zijn niet altijd van die lieverdjes grijns

Geef ze een ruim verblijf met klauter- en verbergplekken. Houtstronken, een plek waar ze zich in kunnen graven, verschil in hoog en laag waar ze op en onderdoor kunnen wandelen. Een muurtje om achter te zitten. Zo kan een vrouwtje van een 'lastige schildpadvent' af komen... fluiten
De dieren vinden het prettig wanneer ze de mogelijkheid hebben elkaar niet te zien.
Gebruik je creativiteit en maak er wat moois van!

Helemaal niet streng maar duidelijk vind ik  cool zeg
en kan hier mee uit de voeten,er word op dit moment aan een groot verblijf gewerkt voor zezodat er meer ruimte is voor zoals je zegt om te klauteren en verbergen,er komt een dame bij voor meneer maar die gaat eerst nog in een andere bak voor de zekerheid om te kijken of ze niets mankeert,het apart eten gaat iets beter met 2 aparte bakjes,het dametje eet veel minder dan meneer maar toch beter als hier voor.



Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #5 Gepost op: 25 Februari 2013, 13:20:43 »

Ik ben absoluut geen voorstander van maar 1 voedselsoort per dag te geven. Variatie in voedsel is het allerbelangrijkste en dat moet je dagelijks hanteren en niet wekelijks.
Zo'n manier van voedsel geven vraagt om meer suplementatie om er voor te zorgen dat ze de voedingsstoffen die ze elke dag nodig hebben , toch binnen krijgen. En in mijn ogen moet je suplementeren ook zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Daarnaast voorkomt fijn snijden en goed door elkaar mengen al voor een groot gedeelte dat ze er één soort van tussen plukken.
En wanneer je van alle voedselsoorten een kleine hoeveelheid in de bakjes doet, worden ze gedwongen om ook andere dingen te eten. Bij mij eten ze alleen de dingen die ze echt niet lusten (fluitekruid, duizendblad,hopklaver) niet op.
Maar omdat ik vind dat hoe meer variatie ze binnen krijgen des te beter, snijdt ik deze kruiden helemaal fijn en meng ze er gewoon tussen. Zo krijgen ze , al zijn het maar kleine hoeveelheden, toch deze kruiden ook binnen .

Als je meerdere voederschalen klaar zet en er voor zorgt dat ze gescheiden en niet zichtbaar van elkaar staan, lijkt het me sterk dat het probleem blijft bestaan.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Antwoord #6 Gepost op: 25 Februari 2013, 17:52:47 »

Ik ben absoluut geen voorstander van maar 1 voedselsoort per dag te geven. Variatie in voedsel is het allerbelangrijkste en dat moet je dagelijks hanteren en niet wekelijks.
Zo'n manier van voedsel geven vraagt om meer suplementatie om er voor te zorgen dat ze de voedingsstoffen die ze elke dag nodig hebben , toch binnen krijgen. En in mijn ogen moet je suplementeren ook zoveel mogelijk proberen te voorkomen.
Daarnaast voorkomt fijn snijden en goed door elkaar mengen al voor een groot gedeelte dat ze er één soort van tussen plukken.
En wanneer je van alle voedselsoorten een kleine hoeveelheid in de bakjes doet, worden ze gedwongen om ook andere dingen te eten. Bij mij eten ze alleen de dingen die ze echt niet lusten (fluitekruid, duizendblad,hopklaver) niet op.
Maar omdat ik vind dat hoe meer variatie ze binnen krijgen des te beter, snijdt ik deze kruiden helemaal fijn en meng ze er gewoon tussen. Zo krijgen ze , al zijn het maar kleine hoeveelheden, toch deze kruiden ook binnen .

Als je meerdere voederschalen klaar zet en er voor zorgt dat ze gescheiden en niet zichtbaar van elkaar staan, lijkt het me sterk dat het probleem blijft bestaan.

Klopt dat probleem al een eind is opgelost nu,en ik ben wel van verschillende soorten voedsel per dag,ik maak alles niet te klein want de da zei dat ze moeten werken voor hun voedsel ivm papagaaienbek,en alles gaat bijna op  Knipoog
en ze lusten hier tot nu toe nog alles met alles erop en eraan
Gelogd
Chills
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 185


WWW
« Antwoord #7 Gepost op: 25 Februari 2013, 20:14:48 »

Ik snijd het niet zo fijn dat er niks meer te bijten of af te scheuren valt hoor. Maar wel klein genoeg zodat ze niet er echt grote stukken vantussen kunnen trekken.

Om papegaaienbek te voorkomen geef ik ze vaak wel wat grotere stukken paprika, soms winterpeen, stronkje witlof, hardere stukken van andijvie en paskoi. Ook ligt er altijd een groot stuk sepia in het terrarium waar ze wat aan knabbelen.
Gelogd

1.0.2 Testudo graeca nabeulensis
0.2.0 Crotaphytus collaris
3.2.4 Sauromalus ater
0.3.0 Ratten

"Er overlijden meer reptielen door gebrek aan variatie in hun dieet dan aan het toevoegen ervan"
drika
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1047


« Antwoord #8 Gepost op: 25 Februari 2013, 20:23:15 »

Ik snijd het niet zo fijn dat er niks meer te bijten of af te scheuren valt hoor. Maar wel klein genoeg zodat ze niet er echt grote stukken vantussen kunnen trekken.

Om papegaaienbek te voorkomen geef ik ze vaak wel wat grotere stukken paprika, soms winterpeen, stronkje witlof, hardere stukken van andijvie en paskoi. Ook ligt er altijd een groot stuk sepia in het terrarium waar ze wat aan knabbelen.


Dit heb ik ook gedaan,de vorige eigenaar schijnbaar niet,en ze knabbelen regelmatig aan de sepia,
maar zal sommige groente wel wat kleiner geven dan.
Gelogd
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
19 April 2024, 23:38:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 595
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 545
Totaal: 545
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.076 seconden met 26 queries.