Sinds een 5 maanden verzorg ik een koppeltje
Testudo kleinmanni waar ik erg blij mee ben. Graag wil ik mijn ervaringen delen daar het mannetje erg ziek was. Zo kunnen in de toekomst misschien andere houders ook geholpen worden. Ze heten Kirrie (vrouwtje) en Rahotep (mannetje) Hij woog in het begin 175 gram op volwassen grootte.
Toen ik ze net had waren ze actief en aten goed, Rahotep wel iets minder, maar dat stak ik op stress door verhuis.
Na een 2 maanden ging het ipv beter gewoon bergaf met Rahotep. Hij at minder en minder, bewoog amper nog. Toen begon ik na te denken wat het kon zijn en ik dacht dat het aan de terrarium lag omdat die volledig uit glas bestond. Dan maar een open terrarium uit hout gemaakt in een verwarmde kamer.
De eerste dagen deed hij het daarin erg goed, maar na een week begon het weer zoals ervoor. Later kreeg hij ook nog eens een snotneus die ik eerder niet had gezien. Toen een grotere glazen terrarium toch maar weer ingericht en in de woonkamer geplaatst zodat ik hem goed kon observeren. De dag daarna meteen naar de DA geweest.
Daar gewicht gecheckt woog hij nog 150 gram. Deze verklaarde dat hij anorexie had en met dwang moest voederen. Kreeg 3 dagen Hills preciption oraal met een spuitje toegediend. Ik wijsde erop dat dit veel eiwit bevat en of dit zeker geen kwaad zou kunnen. Hij consulteerde een andere DA en die bevestigde mijn vermoeden, dus meteen maar gestopt daarmee.
Hij heeft Rahotep toen opgenomen en is daar iets langer dan 1 week gebleven. Daar kreeg hij Critical care voor herbivoren oraal toegediend.
Kreeg ook fluoroquinolones ( antibiotica) zonder resultaat. Alsook kuur met flagyl 50 mg/kg ged 5 d (ontwormingsmiddel) zonder resultaat. Intussen had hij ook mest gemaakt en kon die gecheckt worden, maar daar was niks in te vinden.
Dan gestart met engemycine (tegen luchtweginfecties) 10% LA (10 mg/kg IM) 3 injecties met telkens een tussentijd van 3 dagen - daar er sprake was van URTD (Upper Respiratory Tract Disease).
Hierdoor is hij wel sterker geworden en vooral actief, maar at nog steeds niet zelfstandig. Hierna kreeg ik hem terug mee en moest ik verder dwang voeren.
Omdat ik niet veel verbetering zag heb ik zelf besloten kalkpoeder, vitaminepoeder en gedroogd zeewier toe te voegen aan het critical care voederpapje. Na 2 dagen at hij vanzelf. Daar kleinmanni's aan de kuststreken voorkomen dacht ik dat extra jodium eventueel ook kon helpen, vandaar het gedroogd zeewier.
Verder werd er ook nog aan Metabolic bone disease gedacht omdat hij zo licht was en werden er xray's genomen. Hier is verder niks meer mee gedaan omdat het niet zeker was. De foto's heb ik voor meer informatie toch naar dadieter van het forum gestuurd en zag er niks verkeerds aan.
Dit alles heeft me wel doen nadenken dat ik in de toekomst toch beter zal kijken bij aankoop van een nieuw dier aangezien hij toen al ziek was.
Momenteel weegt hij 203 gram en eet terug zelfstandig, is actief en zont. Hier nog enkele foto's van de 2!
In de toekomst ben ik van plan een terrariumstelling te bouwen met extra veel ruimte. Het vrouwtje is momenteel erg actief (zitten ook in het legseizoen) dus misschien binnenkort ook een legsel.
Rahotep
Kirrie
Kirrie
Hier was hij al ziek, maar at nog wel iets met een beetje hulp.
Terug gezond!
Net wakker.
Beide
Kirrie
Rahotep