SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Mijn Kleinmanni's  (gelezen 14760 keer)
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Gepost op: 10 Januari 2013, 19:39:43 »

Sinds een 5 maanden verzorg ik een koppeltje Testudo kleinmanni waar ik erg blij mee ben. Graag wil ik mijn ervaringen delen daar het mannetje erg ziek was. Zo kunnen in de toekomst misschien andere houders ook geholpen worden. Ze heten Kirrie (vrouwtje) en Rahotep (mannetje) Hij woog in het begin 175 gram op volwassen grootte.

Toen ik ze net had waren ze actief en aten goed, Rahotep wel iets minder, maar dat stak ik op stress door verhuis.
Na een 2 maanden ging het ipv beter gewoon bergaf met Rahotep. Hij at minder en minder, bewoog amper nog. Toen begon ik na te denken wat het kon zijn en ik dacht dat het aan de terrarium lag omdat die volledig uit glas bestond. Dan maar een open terrarium uit hout gemaakt in een verwarmde kamer.

De eerste dagen deed hij het daarin erg goed, maar na een week begon het weer zoals ervoor. Later kreeg hij ook nog eens een snotneus die ik eerder niet had gezien. Toen een grotere glazen terrarium toch maar weer ingericht en in de woonkamer geplaatst zodat ik hem goed kon observeren. De dag daarna meteen naar de DA geweest.

Daar gewicht gecheckt woog hij nog 150 gram. Deze verklaarde dat hij anorexie had en met dwang moest voederen. Kreeg 3 dagen Hills preciption oraal met een spuitje toegediend. Ik wijsde erop dat dit veel eiwit bevat en of dit zeker geen kwaad zou kunnen. Hij consulteerde een andere DA en die bevestigde mijn vermoeden, dus meteen maar gestopt daarmee.

Hij heeft Rahotep toen opgenomen en is daar  iets langer dan 1 week gebleven. Daar kreeg hij Critical care voor herbivoren oraal toegediend.

Kreeg ook fluoroquinolones ( antibiotica)  zonder resultaat. Alsook kuur met flagyl 50 mg/kg ged 5 d (ontwormingsmiddel)  zonder resultaat. Intussen had hij ook mest gemaakt en kon die gecheckt worden, maar daar was niks in te vinden.

Dan gestart met engemycine (tegen luchtweginfecties) 10% LA (10 mg/kg IM) 3 injecties met telkens een tussentijd van 3 dagen - daar er sprake was van URTD (Upper Respiratory Tract Disease).

Hierdoor is hij wel sterker geworden en vooral actief, maar at nog steeds niet zelfstandig. Hierna kreeg ik hem terug mee en moest ik verder dwang voeren.

Omdat ik niet veel verbetering zag heb ik zelf besloten kalkpoeder, vitaminepoeder en gedroogd zeewier toe te voegen aan het critical care voederpapje. Na 2 dagen at hij vanzelf. Daar kleinmanni's aan de kuststreken voorkomen dacht ik dat extra jodium eventueel ook kon helpen, vandaar het gedroogd zeewier.

Verder werd er ook nog aan Metabolic bone disease gedacht omdat hij zo licht was en werden er xray's genomen. Hier is verder niks meer mee gedaan omdat het niet zeker was. De foto's heb ik voor meer informatie toch naar dadieter van het forum gestuurd en zag er niks verkeerds aan.

Dit alles heeft me wel doen nadenken dat ik in de toekomst toch beter zal kijken bij aankoop van een nieuw dier aangezien hij toen al ziek was.

Momenteel weegt hij 203 gram en eet terug zelfstandig, is actief en zont. Hier nog enkele foto's van de 2!

In de toekomst ben ik van plan een terrariumstelling te bouwen met extra veel ruimte. Het vrouwtje is momenteel erg actief (zitten ook in het legseizoen) dus misschien binnenkort ook een legsel.

Rahotep


Kirrie


Kirrie


Hier was hij al ziek, maar at nog wel iets met een beetje hulp.


Terug gezond!


Net wakker.


Beide


Kirrie


Rahotep
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
remikiso
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2024



« Antwoord #1 Gepost op: 10 Januari 2013, 20:53:49 »

Mooie dieren, hopen dat het goed blijft gaan  liefde voor... liefde voor...
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #2 Gepost op: 10 Januari 2013, 23:23:06 »

mooie dieren
goed om te lezen dat ze er goed bovenop zijn gekomen
waren goed ziek zo te lezen.
hoe gretig zijn ze op de critical care?
kun je hier ook goed medicatie in mengen zonder dat de dieren het niet eten of je weet?
succes verder en hopelijk tzt kweekresultaten.
Gelogd
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #3 Gepost op: 11 Januari 2013, 13:16:36 »

Dank je voor de mooie reacties.

@Martijn

Veel keuze had hij niet met de critical care, het was spuitje met zo'n lang buisje aan de bek in proberen krijgen en dan op het spuitje duwen. Zal eens een foto posten ter informatie.

Het ziet eruit als agrobs maar dan niet in pelletvorm dus je kan er zowat alles in mengen als je er een papje van maakt, ik heb het laatste van mijn voorlaatste pakje eens puur  op hun eten gestrooid en ze aten het ook gewoon op. Of dat zal lukken zonder iets extra bij te geven zal denk ik liggen aan het feit of je agrobs ook puur geeft en of ze dat zo opeten. Het is volgens mij wel de beste dwangvoeding.
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #4 Gepost op: 11 Januari 2013, 18:05:46 »

De beloofde informatieve foto's van de spuiten:





En hier nog iets leukers, een filmpje van Rahotep die andijvie aan het eten is. Beetje onhandig gefilmd dus mijn excuses hiervoor.

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=Cwj7j2Bn87I" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=Cwj7j2Bn87I</a>
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
Jerre
Chelonoidis carbonaria
**
Offline

Berichten: 108


« Antwoord #5 Gepost op: 11 Januari 2013, 20:54:27 »

Leuk dat hij er bijna terug door is.
Het zeewier en de critical care heb ik ook al eens moeten gebruiken voor een pardalis.

Nu uitkijken naar eitjes!
Veel succes
Gelogd
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #6 Gepost op: 19 April 2013, 13:19:50 »

Even een update: Kirrie weegt nu 330 gram en is 11cm groot
                           Rahotep weegt nu 215 en is 10cm groot.

Eten beide erg goed, maar wel kieskeurig. Ik geef nu ook af en toe vijgen die wel makkelijk binnen gaan. Geef ook meer plantjes zoals aloƫ vera en verschillende vetplantjes die ik zo in hun verblijf plant, daar eten ze regelmatig van.

Ik woon nu vlak bij Floralux dus ga wel vaker planten halen voor hun. Ook zie ik ze nooit drinken, maar gezien de soort en voeding lijkt me dat niet abnormaal.

Wat me opviel is dat ze altijd aan de bloemen en knoppen van de plantjes eten terwijl de radiata eerst de bladeren op eet.

Rahotep laat zijn penis wel vaker zien dus vermoed dat zijn genezing nu wel zeker is.
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
remikiso
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 2024



« Antwoord #7 Gepost op: 19 April 2013, 18:23:36 »

Goed om te lezen. Hopen dat hij zijn penis ook nog gaat gebruiken voor wat nageslacht.
Zijn dat graspollen in de bak? Of is het nep?
Ziet er dan wel echt uit in ieder geval. Bij de Floralux gekocht?
Gelogd
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #8 Gepost op: 20 April 2013, 10:42:54 »

Goed om te lezen. Hopen dat hij zijn penis ook nog gaat gebruiken voor wat nageslacht.
Zijn dat graspollen in de bak? Of is het nep?
Ziet er dan wel echt uit in ieder geval. Bij de Floralux gekocht?

Nageslacht is nog afwachten voorlopig.

Ik werk enkel met echte planten, meer werk, maar zorgt voor een natuurlijkere leefomgeving voor de dieren (zelf van plantjes kunnen eten ipv eten op een schoteltje) ook schuilen onder de planten is natuurlijker.

De ene plant is blauw schapengras gekocht online, ging niet echt perfect in hun terra dus deze staat er nu niet meer in. Enkel het andere "droge" gras staat er nog, naam weet ik helaas niet meer, maar ze liggen er vaak onder als ze wakker worden.

Ik probeer komende week eens een nieuwe foto te plaatsen van hun verblijf, de eetbare planten veranderen zowat elke maand, aangezien ze dan half opgegeten zijn.
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
ands
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Berichten: 3223



« Antwoord #9 Gepost op: 20 April 2013, 23:04:05 »

Allemaal goed en wel, maar vergeet niet dat die planten behandelt zijn en die niet direct van de winkel in je terrarium mogen.
Gelogd
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #10 Gepost op: 20 April 2013, 23:12:08 »

Allemaal goed en wel, maar vergeet niet dat die planten behandelt zijn en die niet direct van de winkel in je terrarium mogen.

Dat is logisch dat planten van een winkel behandelt zijn. Doch merk ik hier geen problemen door. Jij hebt zelf kleinmanni's en dus zou je hun gedrag moeten kennen op gebied van voedsel.

Mijn dieren ruiken letterlijk aan alles wat ik hun voorschotel en dat met hun neus zowat tegen de plant of voedsel aan, na enkele minuten beginnen ze pas te eten. Vandaag kregen ze vijgen, het mannetje rook aan elk deel voordat hij ook maar een hap nam.

In de natuur is ook niet lang alles veilig.
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
fred gaal
Algemene moderator
*****
Offline

Berichten: 3927



« Antwoord #11 Gepost op: 21 April 2013, 10:23:55 »

Allemaal goed en wel, maar vergeet niet dat die planten behandelt zijn en die niet direct van de winkel in je terrarium mogen.

Dat is logisch dat planten van een winkel behandelt zijn. Doch merk ik hier geen problemen door. Jij hebt zelf kleinmanni's en dus zou je hun gedrag moeten kennen op gebied van voedsel.

Mijn dieren ruiken letterlijk aan alles wat ik hun voorschotel en dat met hun neus zowat tegen de plant of voedsel aan, na enkele minuten beginnen ze pas te eten. Vandaag kregen ze vijgen, het mannetje rook aan elk deel voordat hij ook maar een hap nam.

In de natuur is ook niet lang alles veilig.

Klopt, maar bestrijdingsmiddelen kennen ze niet, net als zoveel andere diersoorten die er aan kapot gingen.
Vergeet ook niet dat veel kamerplanten behandeld kunnen zijn om klein/mini te blijven, hoe dit uitwerkt op dieren zal ook niet bekent zijn, maar goed je hebt ook een kleinmanni. Brede lach
Gelogd
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #12 Gepost op: 21 April 2013, 11:08:39 »

Allemaal goed en wel, maar vergeet niet dat die planten behandelt zijn en die niet direct van de winkel in je terrarium mogen.

Dat is logisch dat planten van een winkel behandelt zijn. Doch merk ik hier geen problemen door. Jij hebt zelf kleinmanni's en dus zou je hun gedrag moeten kennen op gebied van voedsel.

Mijn dieren ruiken letterlijk aan alles wat ik hun voorschotel en dat met hun neus zowat tegen de plant of voedsel aan, na enkele minuten beginnen ze pas te eten. Vandaag kregen ze vijgen, het mannetje rook aan elk deel voordat hij ook maar een hap nam.

In de natuur is ook niet lang alles veilig.

Klopt, maar bestrijdingsmiddelen kennen ze niet, net als zoveel andere diersoorten die er aan kapot gingen.
Vergeet ook niet dat veel kamerplanten behandeld kunnen zijn om klein/mini te blijven, hoe dit uitwerkt op dieren zal ook niet bekent zijn, maar goed je hebt ook een kleinmanni. Brede lach

Zal wel iets van waarheid inzitten Fred, ontken ik zeker niet. Ik weet ook dat lang niet alles veilig is. Hier spreek ik enkel uit de ervaring van hun gedrag. Er staan nog andere planten in waar ze bv. niks van eten en die normaal ook eetbaar zijn, maar met er aan te ruiken wisten ze al genoeg.

Zelf planten kweken zal nog wel de beste oplossing zijn hier, helaas is mijn kennis niet genoeg om dat nu te gaan doen.

Er zijn veel verschillende manieren om schildpadden te verzorgen, de beste zullen we nooit kennen want er is altijd wel iets die verkeerd kan gaan.
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #13 Gepost op: 21 April 2013, 19:45:00 »

In de natuur is ook niet lang alles veilig.
Er zijn veel verschillende manieren om schildpadden te verzorgen, de beste zullen we nooit kennen want er is altijd wel iets die verkeerd kan gaan.

Verschillende manieren en verschillende meningen : zelf zou ik bedenkingen hebben bij vijgen voeren aan kleinmanni's,wegens teveel aan suikers..





Gelogd
Veerle
Centrochelys sulcata
****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 502



« Antwoord #14 Gepost op: 21 April 2013, 20:07:19 »

In de natuur is ook niet lang alles veilig.
Er zijn veel verschillende manieren om schildpadden te verzorgen, de beste zullen we nooit kennen want er is altijd wel iets die verkeerd kan gaan.

Verschillende manieren en verschillende meningen : zelf zou ik bedenkingen hebben bij vijgen voeren aan kleinmanni's,wegens teveel aan suikers..







Het zijn vooral de gedroogde die veel suiker bevatten, de pitten daarentegen hebben een goede werking op de spijsvertering en de vrucht zelf bevat veel mineralen.  Een afwisselend dieet is in mijn ogen belangrijk en daarom krijgen ze dit ook niet elke week.
Gelogd

0.0.2 Astrochelys radiata
1.1.0 Agrionemys horsfieldii
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
25 April 2024, 17:14:50

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 753
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 617
Totaal: 617
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.099 seconden met 26 queries.