SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Macrochelys temminckii  (gelezen 9603 keer)
Robby hans
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 22


« Gepost op: 9 December 2012, 13:01:50 »

hallo allemaal


wie kan mij helpen

ik ben op zoek naar zeer goeie info

over het houden van de Macrochelys temminckii

in gevangen schap

en ik zou graag willen weeten over kwekers zijn van de Macrochelys temminckii in nl of europa


mvg Robby
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #1 Gepost op: 7 Januari 2013, 08:33:28 »

Hallo,
dat is wat een probleem aan het worden , ik heb  veel vraag naar macrochelys de laatste  tijd, maar spijtig genoeg op het ogenblik vrijwel  niet te vinden.

We kunnen uitleggen over  deze diersoort , maar de allereerste  vraag dat  we kunnen stellen, heb je veel plaats voor  deze dieren als ze volwassen zijn, ik bedoel dan binnen , want  in  de winter  buitenhouden gaat fataal aflopen.

We  spreken  dan  over een  vijver  binnen of een heel groot bassin.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
Robby hans
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 22


« Antwoord #2 Gepost op: 7 Januari 2013, 10:14:50 »

hallo elke

bedankt voor je reactie

ja de ruimte heb ik zeker

anders is het een onbegonnen zaak vind ik zelf

ik heb nu ruimte voor 2 tot 3  van max 30 cm  van 4x4 mtr dit is dan de ruimte voor zeker de eerste 6 jaar denk ik

maar als ik jonge dieren kan krijgen word de ruimte niet zo groot dan begin ik in een aquarium

of een kleine vijver ik kreeg van bart als tip de laguna tubs heb nu een prijs opvraag gedaan voor een kunststof bak net als de laguna tubs

alleen nu met met land gedeelte

maar ik wil eerst alles 100% in orde hebben voor ik een aankoop doe

mvg  Robby
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #3 Gepost op: 7 Januari 2013, 11:01:49 »

Mijn ondervindingen van deze dieren zijn, als ze  jong zijn komen ze  norg vrij veel aan land (niet gelijk andere waterschildpadden) maar  naarmate  ze groter  worden  zijn  ze vrijwel niet meer te zien aan land.
De maten die  je  opnoemt zijn inderdaad  mooie afmetingen.

Vanaf  het 4 de jaar had  ik die  ondervinding al
Sommige dieren willen  vlees en vis  eten, kan misschien aan mij gelegen  hebben dat mijn grotere dieren enkel  vis aten, maar ik denk dat dit van het prille  begin is omdat  ik heel veel vis  gaf.

Al bij al  ook van agressiviteit heb ik de ondervinding dat ze enkel uitvielen als ze zagen dat ik ze uit het water wou halen  omdat ik mijn vijver wou opschonen, voor 1 of andere reden.

Van  temperatuur zijn er veel discussies, in de aquarium dat ik ze had als ze klein waren warmde ik het water op en stond er  een spot  boven water vzodoende dat de  luchttemperatuur  warmer was dan het water.

Na  enige tijd  (en enkele veranderingen van aquarium, lees telkens grotere aquariums) gingen ze naar een binnenvijver.

Maar de kamer  was zelf opgewarmd zodoende dat  ik vrij stabiele temperatuur van water  had, ook door te werken van een  pomp in de vijver  ging de temperatuur van het water ook wat hoger te liggen (ongeveer 1.5 graden)

Ik hield in het water de bodem vrij somber , dus enkele schuilplaatsen door leisteen, Ik zorgde  er ook voor dat ze  weinig moeite (maar wel iets van moeite) moesten doen om lucht te happen , want dat doen ze wel dat is juist met hun neus boven het water zitten op regelmatige tijdstippen.

Ik weet dat UVB heel belangrijk is voor dier en mens , maar ik heb in de tijd megaray lampen boven het landgedeelte gezet , maar door te  testen door los zand onder de lamp te leggen, heb ik nooit kunnen onder vinden dat ze daar geweest zijn , die test hebben ik een paar weken gedaan in de 4  seizoenen.

Dus heb  ik dan besloten  van geen UVB te gebruiken, ook is het nutteloos een lamp boven  de vijver te zette n , omdat UVB niet echt diep in het water te meten is.

Ook de stroming van water heb ik op gelet, want mijn  onder vinding weer  is dat ze dat  willen ontwijken, maar ik gebruikte terracotten potten waar  water uitliep in  het  bassin om zuurstof aan het  water  te  voegen.

In mijn filter op het einde had ik eikenbladen  gelegd en ook andere (de naam ka n ik niet opkomen ) om de  zuurtegraad van  het water te veranderen.

Vergeet  niet als  je schuilplaatsen maakt zorg  dat ze er  niet vast in komen te zitten , want er zijn heel mooie bakken heel natuurlijke , maar deze dieren kruipen overal tussen tot ze niet verder  kunnen en het zal de eerste niet zijn dat er zo een  dier verzuipt.

Als je zand en  keitjes probeert in de aqua  of  vijver let er enorm op dat ze  niet scherp zijn want  het buik gedeelte is niet zo hard dan een trachemys,  er zijn vele stukken die vlees zijn en  echt zacht.

In de winter doen  ze geen  winterslaap eerder  een winterrust en eten  ze een pak  minder, en  qua eten pas enorm op bij deze dieren want je kan ze heel vlug te vet laten worden  , dat zie je snel aan  de poten (dit heb je  ook bij de Chelydra serpentina).
Beter  iets minder  geven  dan te veel.

Qua temperaturen kan je  best contact opnemen met   Bart , want ik zal alles moeten gaan opzoeken hoe die weer juist zij n, ik he b er  al een tijdje  geen meer , ook niets van waterschildpadden meer , enkel 1  soort landschildpad.

Ik heb een  crash  gehad met mijn pc en ben  heel wat info kwijt.
(een geluk dat  ik mijn foto's nog op een  harde schijf heb)


Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #4 Gepost op: 7 Januari 2013, 11:03:13 »

Ps ; dit  zijn mijn ondervindingen en  ervaringen , kan zijn dat anderen er  anders over denken.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #5 Gepost op: 9 Januari 2013, 12:40:11 »

Ik hoop dat je wat verder geholpen  bent.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
Robby hans
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 22


« Antwoord #6 Gepost op: 15 Januari 2013, 14:48:10 »

hallo elke


bedankt voor je reactie

ik ben zeker een stuk verder door je geholpen

nu heb ik  gelezen dat deze schildpadden er niet van houden als je het water ververst

dat ze een beetje gaan stressen hoe is jouw mening hier over?

ik ben ook van plan om in me bak een dubble bodem te doen voor het filteren

dan heb je boven stilstaant water dat is wat ze willen wat ik lees en van jou begrijp

op zich is het een best makkelijk dier om behouden maar je moet alleen erg goed de kleine regels lezen

heb ik het idee tot nu toe maar goed ik onder schat het niet hoor

hoe diep was jullie binnen vijver voor de schildpadden ?





Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #7 Gepost op: 15 Januari 2013, 20:01:25 »

hallo elke


bedankt voor je reactie

ik ben zeker een stuk verder door je geholpen

nu heb ik  gelezen dat deze schildpadden er niet van houden als je het water ververst

dat ze een beetje gaan stressen hoe is jouw mening hier over?

ik ben ook van plan om in me bak een dubble bodem te doen voor het filteren

dan heb je boven stilstaant water dat is wat ze willen wat ik lees en van jou begrijp

op zich is het een best makkelijk dier om behouden maar je moet alleen erg goed de kleine regels lezen

heb ik het idee tot nu toe maar goed ik onder schat het niet hoor

hoe diep was jullie binnen vijver voor de schildpadden ?







Ik had lichte stroming op sommige  stukken,waar ze schuilden was vrijwel geen stroming, de dieren houden er niet van om aangeraakt te worden  ,  lees opnemen, ik had  een vrij goede  filtering (thx to  Bart),
de dieren zijn niet  zo  agressief dan de gekende  chelydra serpentina, ik dacht  dat het diepste stuk rond de  65 cm was maar naarmate ze groter worden kon ik het  water nog laten stijgen.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
KSUYS
Geochelone elegans
*
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 16



« Antwoord #8 Gepost op: 25 Januari 2013, 19:37:03 »

Momenteel staat er een Macrochelys temminckii te koop de de franstalige tegenhanger van 2dehands.be .  Het (lief) diertje zou een buikschild hebben van 25 cm en moet zo'n 500 euro kosten...
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #9 Gepost op: 27 Januari 2013, 13:09:29 »

das ook  genoeg!
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
niels24
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1


« Antwoord #10 Gepost op: 21 Oktober 2013, 19:24:11 »

Mijn ondervindingen van deze dieren zijn, als ze  jong zijn komen ze  norg vrij veel aan land (niet gelijk andere waterschildpadden) maar  naarmate  ze groter  worden  zijn  ze vrijwel niet meer te zien aan land.
De maten die  je  opnoemt zijn inderdaad  mooie afmetingen.

Vanaf  het 4 de jaar had  ik die  ondervinding al
Sommige dieren willen  vlees en vis  eten, kan misschien aan mij gelegen  hebben dat mijn grotere dieren enkel  vis aten, maar ik denk dat dit van het prille  begin is omdat  ik heel veel vis  gaf.

Al bij al  ook van agressiviteit heb ik de ondervinding dat ze enkel uitvielen als ze zagen dat ik ze uit het water wou halen  omdat ik mijn vijver wou opschonen, voor 1 of andere reden.

Van  temperatuur zijn er veel discussies, in de aquarium dat ik ze had als ze klein waren warmde ik het water op en stond er  een spot  boven water vzodoende dat de  luchttemperatuur  warmer was dan het water.

Na  enige tijd  (en enkele veranderingen van aquarium, lees telkens grotere aquariums) gingen ze naar een binnenvijver.

Maar de kamer  was zelf opgewarmd zodoende dat  ik vrij stabiele temperatuur van water  had, ook door te werken van een  pomp in de vijver  ging de temperatuur van het water ook wat hoger te liggen (ongeveer 1.5 graden)

Ik hield in het water de bodem vrij somber , dus enkele schuilplaatsen door leisteen, Ik zorgde  er ook voor dat ze  weinig moeite (maar wel iets van moeite) moesten doen om lucht te happen , want dat doen ze wel dat is juist met hun neus boven het water zitten op regelmatige tijdstippen.

Ik weet dat UVB heel belangrijk is voor dier en mens , maar ik heb in de tijd megaray lampen boven het landgedeelte gezet , maar door te  testen door los zand onder de lamp te leggen, heb ik nooit kunnen onder vinden dat ze daar geweest zijn , die test hebben ik een paar weken gedaan in de 4  seizoenen.

Dus heb  ik dan besloten  van geen UVB te gebruiken, ook is het nutteloos een lamp boven  de vijver te zette n , omdat UVB niet echt diep in het water te meten is.

Ook de stroming van water heb ik op gelet, want mijn  onder vinding weer  is dat ze dat  willen ontwijken, maar ik gebruikte terracotten potten waar  water uitliep in  het  bassin om zuurstof aan het  water  te  voegen.

In mijn filter op het einde had ik eikenbladen  gelegd en ook andere (de naam ka n ik niet opkomen ) om de  zuurtegraad van  het water te veranderen.

Vergeet  niet als  je schuilplaatsen maakt zorg  dat ze er  niet vast in komen te zitten , want er zijn heel mooie bakken heel natuurlijke , maar deze dieren kruipen overal tussen tot ze niet verder  kunnen en het zal de eerste niet zijn dat er zo een  dier verzuipt.

Als je zand en  keitjes probeert in de aqua  of  vijver let er enorm op dat ze  niet scherp zijn want  het buik gedeelte is niet zo hard dan een trachemys,  er zijn vele stukken die vlees zijn en  echt zacht.

In de winter doen  ze geen  winterslaap eerder  een winterrust en eten  ze een pak  minder, en  qua eten pas enorm op bij deze dieren want je kan ze heel vlug te vet laten worden  , dat zie je snel aan  de poten (dit heb je  ook bij de Chelydra serpentina).
Beter  iets minder  geven  dan te veel.

Qua temperaturen kan je  best contact opnemen met   Bart , want ik zal alles moeten gaan opzoeken hoe die weer juist zij n, ik he b er  al een tijdje  geen meer , ook niets van waterschildpadden meer , enkel 1  soort landschildpad.

Ik heb een  crash  gehad met mijn pc en ben  heel wat info kwijt.
(een geluk dat  ik mijn foto's nog op een  harde schijf heb)





goedendag iedereen .

ik heb een vraag ik heb een macrochelys .
en ik wou vragen wat voor visjes kan ik hem het beste voeren .
ik heb namelijk dat goudvissrn dodelijk zijn .
dat is omdat er in goudvissen koper zit en als ze dat alleen maar krijgen word het koper gehalte te hoog .
ik gebruik nu blauwe windes .
hij eet ze goed maar aangezien er meer mensen zijn hoor ik graag hun menig .
ik hoop hier een veel te leren .
alvast bedankt
Gelogd
elke
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 565

Wees de verandering die je in de wereld wilt zien.


« Antwoord #11 Gepost op: 21 Oktober 2013, 20:24:42 »

forel is gemakkelijk te vinden , ik gaf deze vrij veel , alsook ik gaf vlees.
Gelogd

"Kostbaar is wijsheid die door ervaring wordt verkregen." (R.Ascham geleerde/schrijver)
"Schildpadden kunnen meer over de weg vertellen dan hazen."
(K. Gibran tekenaar/schrijver)
Pagina's: [1] Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
28 Maart 2024, 22:52:59

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 772
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 396
Totaal: 396
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.094 seconden met 25 queries.