SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172831 aantal berichten in 14134 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: baby sulcata's in terrarium  (gelezen 9342 keer)
daisjexxs
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 21

Maak vooral veel werk van je vrije tijd!


« Gepost op: 16 September 2012, 21:18:10 »

Hallo!

Ik zou graag willen beginnen met het houden van een tweetal baby Sulcata's en vroeg me af hoe dit het beste te doen. Ik heb alleen jaren ervaring met waterschildpadden maar door de komst van kleine kinderen heb ik toch besloten de vijvers weg te doen en dus met pijn in mn hart ook de schildpadden die hierin vanaf het voorjaar tot in het najaar verbleven neerslachtig. ( tijdens de winters had ik een binnen verblijf)

Natuurlijk wil ik het houden van de Sulcata wel overwogen en doordacht doen voordat ik aan deze schitterende beesten begin helemaal met het oog op de grootte van ze als ze volwassen zijn.
Ik heb al verschillende boeken er op nageslagen  bijleren/lezen maar daar hebben ze het meer over de Griekse landschildpadden dan over het houden van een tropisch dier als de Sulcata. Ook zijn de boeken inhoudelijk verschillend wat betreft het houden van een schildpad in een terrarium. De een zegt het moet een open bak zijn, niet van glas daar lopen ze tegenaan en de ander geeft aan dat een terrarium van glas en dicht is,  beter is tegen de tocht.

Mijn idee is om twee baby's aan te schaffen en tot hun dood (hopelijk als ze heel oud zijn) te houden.  We hebben een zeer ruime achtertuin met veel gras en een garage waarin of misschien ernaast een goed geïsoleerd verblijf te maken zodat ze een ruim binnen verblijf hebben  waar ze het gehele jaar in kunnen verblijven en bij warm weer zo het gras op kunnen. Ik dacht zelf een afmeting van 2 X 4 meter is dat voldoende?
De eerste twee of drie jaar van hun leven wil ik ze in een terrarium binnen in huis houden en als het weer het toestaat ze in de zomer periode overdag buiten te laten en 's nachts weer naar binnen. 

Nu mijn vraag, hoe het beste een terrarium in te richten? 
Ik heb een terrrium van 120 X 50 X 50 cm moet ik daar 1 of twee lampen in hangen? Ik las dat de bodem van Noorsboshout goed is of zijn hier andere meningen over?  Moet er ook een niet te diep "zwembadje" in zodat ze kunnen baden?  hebben ze onregelmatig terrein nodig? Dus moet ik er soort van heuvels in maken?   En kan er beplanting in welke ze niet eten maar ook niet giftig is?  Hoe vaak moet ik dat hout eruit halen voor de hygiëne?

Hoe lang zouden twee baby's Sulcata's hierin kunnen "wonen" voordat ze er te groot voor zijn en naar het grotere verblijf moeten?

Zo heb eigenlijk nog heel veel vragen maar hier maar mee te beginnen  hoed af
Maar alle info is meer dan welkom!!

Daisy
Gelogd
greek
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 90



« Antwoord #1 Gepost op: 16 September 2012, 21:34:58 »

Heb zelf geen ervaring met dit soort.
Maar al eens gelezen op www.schildpadden.net ??
Misschien helpt dit al iets...
Gelogd

Testudo Hermanni Boettgeri  1.3.0.
daisjexxs
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 21

Maak vooral veel werk van je vrije tijd!


« Antwoord #2 Gepost op: 16 September 2012, 21:38:22 »

Ja ik heb die site van onder naar boven en weer terug gelezen! Helaas doet bij mij de link van "huisvesting" het niet op deze site... Bedankt iig!
Gelogd
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #3 Gepost op: 17 September 2012, 01:50:18 »

2x4meter? Dit lijkt mij erg klein ten opzichte van de grootte van de,dieren als ze volwassen zijn. Eerst in een teerarium houden is mogelijk, mits je goede verlichting gebruikt maar denk nog even goed na over wat je ze kan bieden zodra ze een behoorlijke groote beginnen te krijgen...
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
daisjexxs
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 21

Maak vooral veel werk van je vrije tijd!


« Antwoord #4 Gepost op: 17 September 2012, 05:48:35 »

Wat is dan een geschikte afmeting verblijf voor twee sulcata's? In principe is er heel veel mogelijk, vandaar ik van de ervaren mensen onder ons graag het eea hoor!  De tuin die we hebben in 6 X 30 meter, daarop staat een garage van 4x6 meter..  in mn tuin staat nu een vijver van 2 x 4 , maar die gaat dus weg.  Ik dacht om misschien hierop een mooi licht verblijf te maken maar elders in de tuin is er ook veel mogelijk, zoals in de garage zelf?   Vandaar ik liever ook met twee baby's begin zodat ik tijd genoeg heb het buitenverblijf helemaal op orde te brengen voor als ze te groot worden voor het terrarium. Ik heb zeker geen haast, wil het goed voorbereid doen. 

Zou een tuinhuis na isolatie voldoende warm kunnen blijven in de winter? Wat zou beter zijn, vloerverwarming of een kachel ernaast? Hoe kan ik voldoende ventileren zonder dat het tocht?

maar eerst dat terrarium.....

Gelogd
Droef
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 231


Me zoon...met Sulcata ei..


« Antwoord #5 Gepost op: 21 September 2012, 01:23:50 »

Wat is dan een geschikte afmeting verblijf voor twee sulcata's? In principe is er heel veel mogelijk, vandaar ik van de ervaren mensen onder ons graag het eea hoor!  De tuin die we hebben in 6 X 30 meter, daarop staat een garage van 4x6 meter..  in mn tuin staat nu een vijver van 2 x 4 , maar die gaat dus weg.  Ik dacht om misschien hierop een mooi licht verblijf te maken maar elders in de tuin is er ook veel mogelijk, zoals in de garage zelf?   Vandaar ik liever ook met twee baby's begin zodat ik tijd genoeg heb het buitenverblijf helemaal op orde te brengen voor als ze te groot worden voor het terrarium. Ik heb zeker geen haast, wil het goed voorbereid doen. 

Zou een tuinhuis na isolatie voldoende warm kunnen blijven in de winter? Wat zou beter zijn, vloerverwarming of een kachel ernaast? Hoe kan ik voldoende ventileren zonder dat het tocht?


maar eerst dat terrarium.....




De ruimte die je ze wil geven is niks mis mee hoor
Een kennis van me heeft als hok voor 3 Sulcata's
een dag/nacht verblijf van 2x2 meter en een buiten
ren van 10 X4 en komt om van de eieren.
En daar doen ze het goed.
Voor eerste paar jaar moet je iets zoeken wat bij hun
Grote past.
Aangezien ze hard groeien zal je steeds een groter
verblijf moeten aanbieden.
Gelogd
daisjexxs
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 21

Maak vooral veel werk van je vrije tijd!


« Antwoord #6 Gepost op: 21 September 2012, 19:36:11 »


De eerste twee of drie jaar van hun leven wil ik ze in een terrarium binnen in huis houden en als het weer het toestaat ze in de zomer periode overdag buiten te laten en 's nachts weer naar binnen. 

Nu mijn vraag, hoe het beste een terrarium in te richten? 
Ik heb een terrrium van 120 X 50 X 50 cm moet ik daar 1 of twee lampen in hangen? Ik las dat de bodem van Noorsboshout goed is of zijn hier andere meningen over?  Moet er ook een niet te diep "zwembadje" in zodat ze kunnen baden?  hebben ze onregelmatig terrein nodig? Dus moet ik er soort van heuvels in maken?   En kan er beplanting in welke ze niet eten maar ook niet giftig is?  Hoe vaak moet ik dat hout eruit halen voor de hygiëne?

Hoe lang zouden twee baby's Sulcata's hierin kunnen "wonen" voordat ze er te groot voor zijn en naar het grotere verblijf moeten?



Bedankt voor je reactie Droef!  Zouden jou kennissen mijn vraag hierboven kunnen beantwoorden?  Ik heb hier helaas nog niet zoveel reactie op mogen ontvangen en wil dit toch wel heel graag willen weten..
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #7 Gepost op: 21 September 2012, 22:43:32 »

Voor eerste paar jaar moet je iets zoeken wat bij hun
Grote past.
Ik denk dat je niet alleen de eerste paar jaar iets moet zoeken wat bij hun grootte past...  knipoog

Een kennis van me heeft als hok voor 3 Sulcata's
een dag/nacht verblijf van 2x2 meter en een buiten
ren van 10 X4 en komt om van de eieren.
En daar doen ze het goed.
Geschokt
De buitenruimte is prima natuurlijk, maar 2x2 voor drie geslachtsrijpe sulcata's als dag/nachtverblijf? Daar zitten ze dus de hele winter en een groot deel van de herfst en lente in. Dan zitten de dieren echt veeeeeel te krap. Als de dieren eieren leggen, wat lang niet alles zegt over een goede verzorging, zou ik het een legbatterij willen noemen. Die zijn verboden voor legkippen; waarom zou 't dan wel o.k. zijn voor schildpadden?  afvragend...
Gelogd
Droef
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 231


Me zoon...met Sulcata ei..


« Antwoord #8 Gepost op: 22 September 2012, 23:28:56 »

Voor eerste paar jaar moet je iets zoeken wat bij hun
Grote past.
Ik denk dat je niet alleen de eerste paar jaar iets moet zoeken wat bij hun grootte past...  knipoog

Een kennis van me heeft als hok voor 3 Sulcata's
een dag/nacht verblijf van 2x2 meter en een buiten
ren van 10 X4 en komt om van de eieren.

En daar doen ze het goed.
Geschokt
De buitenruimte is prima natuurlijk, maar 2x2 voor drie geslachtsrijpe sulcata's als dag/nachtverblijf? Daar zitten ze dus de hele winter en een groot deel van de herfst en lente in. Dan zitten de dieren echt veeeeeel te krap. Als de dieren eieren leggen, wat lang niet alles zegt over een goede verzorging, zou ik het een legbatterij willen noemen. Die zijn verboden voor le g kippen; waarom zou 't dan wel o.k. zijn voor schildpadden?  afvragend...

Dat is weer kritiek van niks maar oké, de dieren zitten er best misschien is
het iets groter maar daar ging het in het verhaal niet in.
Ten 2 de komen de dieren gerust in de winter ook even buiten
lopen een rondje door de sneeuw kijken wat en gaan weer naar binnen.
Eieren leggen ze buiten in een gangen stelsel wat ze gemaakt hebben.
Maar daar heb je het weer je weet niet eens hoe ze er bij zitten, en
kritiek geven als je niet echt weet hoe het daar is ... Is wel heel makkelijk.
Daarom ben ik er meestal wel klaar mee want iedereen heeft altijd zijn
mening klaar.
Als je het zo goed weet geef haar dan advies..
Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #9 Gepost op: 23 September 2012, 02:37:21 »

Dat is weer kritiek van niks maar oké, de dieren zitten er best misschien is
het iets groter maar daar ging het in het verhaal niet in.
Ten 2 de komen de dieren gerust in de winter ook even buiten
lopen een rondje door de sneeuw kijken wat en gaan weer naar binnen.
Eieren leggen ze buiten in een gangen stelsel wat ze gemaakt hebben.
Maar daar heb je het weer je weet niet eens hoe ze er bij zitten, en
kritiek geven als je niet echt weet hoe het daar is ... Is wel heel makkelijk.
Daarom ben ik er meestal wel klaar mee want iedereen heeft altijd zijn
mening klaar.
Als je het zo goed weet geef haar dan advies..
Het lijkt me belangrijk dat in een topic van iemand die zich aan het orienteren is posts geplaatst worden die helpend zijn voor mens en dier. Een afmeting noemen en later schrijven dat het 'misschien iets groter' is, is niet helpend lijkt me, dat creeert onduidelijkheid.

Dat de dieren 's winters ook even buiten komen snap ik, dat doen de dieren inderdaad als je ze de mogelijkheid biedt. Maar het binnenverblijf is in het grootste deel van het jaar wel de belangrijkste ruimte. Daar moeten ze in de winter vooral kunnen bewegen, want ze lopen niet lang buiten bij temperaturen onder de 15 graden. En al helemaal niet als er geen zon is. Daar kan ik vanuit ervaring over meepraten. Als de belangrijkste ruimte  2x2 of 2.5x2.5 is, is dat voor 3 geslachtsrijpe dieren gewoon veel te klein. Of ze buiten in een gangenstelsel eieren leggen of binnen in een legbak maakt niet uit, het zegt niets over de binnenruimte. Dat de dieren eieren leggen zegt niets over het welzijn van de dieren. Eieren leggen doen ze toch wel.

Ik hoef verder niet te weten hoe het daar is, het grondoppervlakte zegt genoeg. Als het grondoppervlakte o.k. was, zou de rest ook belangrijk zijn om te concluderen dat alles dat op orde is. Dan zou ik doorvragen...

Gelogd
Droef
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 231


Me zoon...met Sulcata ei..


« Antwoord #10 Gepost op: 23 September 2012, 05:36:49 »

Dat is weer kritiek van niks maar oké, de dieren zitten er best misschien is
het iets groter maar daar ging het in het verhaal niet in.
Ten 2 de komen de dieren gerust in de winter ook even buiten
lopen een rondje door de sneeuw kijken wat en gaan weer naar binnen.
Eieren leggen ze buiten in een gangen stelsel wat ze gemaakt hebben.
Maar daar heb je het weer je weet niet eens hoe ze er bij zitten, en
kritiek geven als je niet echt weet hoe het daar is ... Is wel heel makkelijk.
Daarom ben ik er meestal wel klaar mee want iedereen heeft altijd zijn
mening klaar.
Als je het zo goed weet geef haar dan advies..
Het lijkt me belangrijk dat in een topic van iemand die zich aan het orienteren is posts geplaatst worden die helpend zijn voor mens en dier. Een afmeting noemen en later schrijven dat het 'misschien iets groter' is, is niet helpend lijkt me, dat creeert onduidelijkheid.

Dat de dieren 's winters ook even buiten komen snap ik, dat doen de dieren inderdaad als je ze de mogelijkheid biedt. Maar het binnenverblijf is in het grootste deel van het jaar wel de belangrijkste ruimte. Daar moeten ze in de winter vooral kunnen bewegen, want ze lopen niet lang buiten bij temperaturen onder de 15 graden. En al helemaal niet als er geen zon is. Daar kan ik vanuit ervaring over meepraten. Als de belangrijkste ruimte  2x2 of 2.5x2.5 is, is dat voor 3 geslachtsrijpe dieren gewoon veel te klein. Of ze buiten in een gangenstelsel eieren leggen of binnen in een legbak maakt niet uit, het zegt niets over de binnenruimte. Dat de dieren eieren leggen zegt niets over het welzijn van de dieren. Eieren leggen doen ze toch wel.

Ik hoef verder niet te weten hoe het daar is, het grondoppervlakte zegt genoeg. Als het grondoppervlakte o.k. was, zou de rest ook belangrijk zijn om te concluderen dat alles dat op orde is. Dan zou ik doorvragen...



Je hoort je zelf wel graag praten hé',
Wat ik schreef doet er helemaal niet toe, ik gaf als voorbeeld
dat ze ook zo gehouden worden. En wie ben jij en ik om te zeggen
dat dat niet goed is.
Het was als voorbeeld, ze moet nog babys kopen dus hoef ik toch
niet helemaal uit te leggen hoe dat verblijf is, ik zal het voor jou wel
even doen, dat er nog een hal bij zit en op het land nog een kas staat
met warmte lampen zo, waar ze ook dag en nacht in kunnen als ze
willen...maar dat hét ik al meer gezegt dat doet er indít verhaal niet
toe. Hét wad als voorbeeld als je ff terug lees én trouwens wat denk
je dat dé meest liefhebbers voor ruimte hebben... En dan moet je
niet met verhaal genoeg aankomen want dat is niet zo weet je net
goed als ik.
Maar in plaats van te zeiken en de wereld proberen te verbeteren heb
ik van jou nog niks gehoord over de vraag van haar, dus in plaats
van alles te bekritiser had je je energie beter in haar vraag kunnen
steken.
Dus als ik alles op een rijdje heb gezet heb jij geen huisdieren want
elk dier wat in gevangenschap leef heeft te weinig ruimte.
En in plaats op dit bericht te reageren. Als je nou wel schildpadden heb
leg Daisjexxs dan is uit hoe jij je Sulcata's houd en verzorgt heeft ze
veel meer aan dan dat je kritiek op andere heb
... Zou zeggen geef het voorbeeld....

Gelogd
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #11 Gepost op: 23 September 2012, 08:05:14 »

Blablabla...
Ik praatte niet, ik schreef.
Als het er niet toe doet wat je schrijft, waarom schrijf je 't dan op? Wie hoort zichzelf graag praten denk ik dan?  fluiten

Weer komt er een heel verhaal over ruimte bij, als je meteen vertelt hoeveel m2 de dieren hebben hoeft deze discussie niet plaats te vinden...  knipoog
Gelogd
Adriaan Verhelle
Stigmochelys pardalis
***
Offline

Berichten: 441



« Antwoord #12 Gepost op: 23 September 2012, 11:44:30 »

Weer komt er een heel verhaal over ruimte bij, als je meteen vertelt hoeveel m2 de dieren hebben hoeft deze discussie niet plaats te vinden...  knipoog
Het was als voorbeeld, ze moet nog babys kopen dus hoef ik toch
niet helemaal uit te leggen hoe dat verblijf is.

Ik sluit mij hier toch volledig aan bij Sulcatatata. Zoals je zelf aangeeft moet de persoon in kwestie nog jonge dieren aankopen en is ze bezig zich te ori?nteren.
Het lijkt mij dan ook zeer informatief en noodzakelijk dat zulke personen een perfect beeld hebben van waar ze binnen tien jaar aan toe zijn.
Een correcte beschrijven van een goede huisvesting doorheen het jaar lijkt mij de beste manier om dit te doen. Zeker als je weet dat misschien nog heel
wat andere beginners door dit topic zullen lezen (vaak diagonaal) en er op basis van wat er nu staat vanuit zullen gaan dat 2*2m (of 2.5*2.5 als het iets groter is)
groot genoeg is voor volwassen sulcata's

Om te antwoorden op de vragen van de daisjexxs;
Een tuinhuis isoleren is zeker mogelijk (hout isoleert nu eenmaal al beter dan steen). Neem dan wel een tuinhuis met zo dik mogelijke planken en dikke isoleerplaten
tegen de binnenmuren en de bodem. Een sas maken is zeker ook geen overbodige luxe om tocht zoveel mogelijk te vermijden. Ventileren is perfect mogelijk zonder tocht
als je steeds aan de uitlaat van de ventilator zorgt voor terugslagkleppen. Zo kan de wind niet in het verblijf waaien. Het type verwarming die je gebruikt is volgens mij
een persoonlijke keuze afhankelijk van je initi?el budget, kosten op lange termijn, grote van de ruimte, persoonlijke voorkeur, misschien reeds aanwezige aansluitingen,..
Als oppervlakte voor 2 volwassen sulcata's zou ik persoonlijk toch rekenen op 10m?.
 
Gelogd
daisjexxs
Geochelone elegans
*
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 21

Maak vooral veel werk van je vrije tijd!


« Antwoord #13 Gepost op: 23 September 2012, 21:51:36 »

Beste schildpadden vrienden,
want dat zijn we uiteindelijk allemaal! vrede

Bedankt voor al jullie input, al was het niet allemaal even informatief als ik gehoopt had.
Nogmaals ik ben een beginner omtrent landschildpadden en wil uiteindelijk het beste voor deze beesten als ik besluit ze aan te schaffen. 

Het mag duidelijk zijn dat voor een Sulcata waar ik toch erg veel interesse in heb het verblijf niet snel te groot is.  Dat het een dier is die van warmte houd het in Nederland eerder te koud dan te warm is en deze slecht tegen tocht kan.

Maar verder ook dat het ondanks een "rot" klimaat in Nederland een dier is wat blijkbaar wel goed te houden is mits de omstandigheden van een goed verblijf juist zijn.  (verbeter me maar als ik er naast zit)

Nogmaals ik heb mogelijkheden genoeg om een ruim verblijf te maken.  Ook voor twee volwassen Sulcata's.  Ik hoor ook al dat een goed geisoleerd tuinhuis geschikt te maken valt maar waarschijnlijk (mocht het hele feest door gaan) wordt er een speciaal verblijf gemaakt. En wordt deze 2X6. De ruimte die ik naast de garage beschikbaar heb.

Ik ben deze topic gestart omdat ik graag zou willen beginnen met twee baby's . Dit niet omdat ze leuk zijn om te zien (dat zijn ze wel natuurlijk) want persoonlijk vind ik de volwassen dieren een lust voor het oog.  Maar wel zodat ik alle stadia van ze kan volgen. Ook omdat me dit een beetje tijd geeft om een geschikt en ruim buitenverblijf voor ze kan (laten) maken voor als ze te groot worden voor het houden binnenshuis. 

Dus eigenlijk blijf ik nog steeds met dezelfde vraag zitten als waar ik de topic mee gestart ben.  Hoe het Terrarium in te richten! Ondertussen heb ik een "oud" topic gelezen waarin Kurt antwoord geeft op mijn vraag wat betreft de bodem. Hij omschreef daarin dat de onderlaag het beste van Leem/zand kan zijn...  geld dit voor hele kleintjes of moeten ze hier altijd op blijven staan?

En verder stel ik mijn eerste vragen nog eens na aanleiding van een drietal boeken die ik gelezen had......

Ik heb een terrrium van 120 X 50 X 50 cm moet ik daar 1 of twee lampen in hangen? Ik las dat de bodem van Noorsboshout goed is of zijn hier andere meningen over?  Moet er ook een niet te diep "zwembadje" in zodat ze kunnen baden?  hebben ze onregelmatig terrein nodig? Dus moet ik er soort van heuvels in maken?   En kan er beplanting in welke ze niet eten maar ook niet giftig is?  Hoe vaak moet ik dat hout eruit halen voor de hygiëne?

Hoe lang zouden twee baby's Sulcata's hierin kunnen "wonen" voordat ze er te groot voor zijn en naar het grotere verblijf moeten?

Ik zal het erg op prijs stellen als iemand me deze vragen kan beantwoorden!!


Gr Daisy
Gelogd
kurtlippens
Forumbeheerder
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 21709


King of Afrika: Centrochelys sulcata


WWW
« Antwoord #14 Gepost op: 23 September 2012, 22:10:23 »

Ondertussen heb ik een "oud" topic gelezen waarin Kurt antwoord geeft op mijn vraag wat betreft de bodem. Hij omschreef daarin dat de onderlaag het beste van Leem/zand kan zijn...  geld dit voor hele kleintjes of moeten ze hier altijd op blijven staan?

Een droge toplaag en vochtige ondergrond waarin gegraven kan worden is het beste voor jonge dieren, hier de uitleg hoe ik dit verwezenlijk:

http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,7881.msg100675.html#msg100675

De dieren krijgen 1x per week te drinken, daarnaast ook een wekelijks badje (eveneens te vinden op bovenstaande link)  knipoog

http://schildpaddenforum.net/index.php/topic,7531.msg133095.html#msg133095

Citaat
Hoe lang zouden twee baby's Sulcata's hierin kunnen "wonen" voordat ze er te groot voor zijn en naar het grotere verblijf moeten?
Beetje afhankelijk van de groeisnelheid natuurlijk (durft nogal eens te verschillen) maar reken op 2 a 3 jaar....

Citaat
Nogmaals ik heb mogelijkheden genoeg om een ruim verblijf te maken.  Ook voor twee volwassen Sulcata's.  Ik hoor ook al dat een goed geisoleerd tuinhuis geschikt te maken valt maar waarschijnlijk (mocht het hele feest door gaan) wordt er een speciaal verblijf gemaakt. En wordt deze 2X6. De ruimte die ik naast de garage beschikbaar heb.
Dit zal voor de eerste 10 - 12 jaar ruim voldoende zijn ( eerste 3 - 4 jaar kan je met het oog op energiebesparing ook best wat kleiner huisvesten zonder de dieren hiermee te kort te doen)
Voor 2 volwassen (uitgegroeide) dieren is naar mijn mening toch 20 vierkante meter nodig , per bijkomend dier hier nog eens 20 procent bovenop.

Dit boek is een aanrader:
http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,2870.0.html
« Laatste verandering: 13 Augustus 2016, 12:06:46 door kurtlippens » Gelogd

Observatie is de beste leermeester ! www.schildpadden.net
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
27 April 2024, 01:17:02

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172831
Totaal aantal topics: 14134
Vandaag Online: 738
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 581
Totaal: 581
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.078 seconden met 25 queries.