SCHILDPADDENFORUM.NET Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
                                         
  172832 aantal berichten in 14135 topics door 3388 geregistreerde leden Nieuwste lid: tjvkooten
** STARTPAGINA FORUM HELP ZOEK WEBSITE FOTOALBUM KALENDER INLOGGEN REGISTREREN 

0 geregistreerde leden en 11 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] 2 Omlaag Print
Auteur Topic: Kattenbrokjes ...........  (gelezen 10976 keer)
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Gepost op: 26 Augustus 2012, 15:33:22 »

Ik weet dat dit een delicaat item is onder schildpaddenhouders, maar toch ...........

Ik geef mijn dieren 1x per week 4 a 5 kleine (harde) kattenbrokjes.
Ik heb daarvoor de meest eenvoudige soort (vleesbrokjes) gekocht, zonder allerlei toevoegingen, smaken etc.
Ik hak deze in stukjes, week ze een tijdje in water en geef ze dan.
Ze worden onmiddellijk verslonden; het gaat om 3 THH's van 1 jaar oud.

Ik heb dit advies van een zeer ervaren kweker die van mening is dat het goed is dat de schildpadden ook wat dierlijke stoffen / eiwitten binnenkrijgen.

Wat denken jullie hiervan, wie doet iets dergelijks ook zo ?



Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Norma
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1406

"Don't be a hare, it's cool to be a tortoise!"


« Antwoord #1 Gepost op: 26 Augustus 2012, 18:03:22 »

Als nieuweling op dit forum en het landschildpad-houden lees ik me graag in.
Op dit moment bestudeer ik het fraaie boek van Wolfgang Wegehaupt "Natürliche Haltung und Zucht der Griechischen Landschildkröte" 2e druk 2006.
N.a.v. je vraag over de kattenbrokken en omdat ik het zelf ook interessant vind, heb ik dit boek er eens op nageslagen.

Wolfgang Wegehaupt raadt het geven van dierlijke voeding absoluut af.
De reden hiervoor is dat de nieren van de Griekse landschildpadden niet in staat zouden zijn de dierlijke eiwitten voldoende af te breken en af te voeren. Dit heeft als gevolg dat afvalprodukten (urinezuurkristallen) achterblijven in de nieren en deze in kort tijd kunnen verstoppen, zodat deze kristallen vervolgens ook in andere organen worden opgeslagen. Volgens Wegehaupt leidt dit tot de meest voorkomende doodsoorzaken: aderverkalking en gewrichtsontsteking (artritis).
Wanneer de dieren een gevarieerde, natuurlijke plantaardige voeding eten, krijgen zij alle voedingsstoffen binnen welke nodig zijn.
Een teveel aan (dierlijke) eiwitten zou tevens een te snelle groei bevorderen.

Daar het boek in het Duits is geschreven, heb ik hier zo goed mogelijk een vertaalde korte samenvatting van zijn mening gegeven.
Gelogd

Houder van land- en waterschildpadden.
Redactielid Ned/Belgische Schildpadden Vereniging (NBSV) - Trionyx
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #2 Gepost op: 26 Augustus 2012, 18:33:39 »

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.

Ik weet dat er in het verleden Grieken alleen maar kattenbrokken kregen, hetgeen heel fout was en een veel te snele groei met zich meebracht.

Het gaat mij dus om een heel klein beetje geven.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #3 Gepost op: 26 Augustus 2012, 21:41:06 »

De meest eenvoudige soort, opzich prima want het hoeftniet veel te kosten maar heb je wel gecheckt of er daadwerkelijk dierlijke eiwitten inzitten. Dat is niet altijd vanzelf spreken en soms zit het er maar minmaal in in vergelijking met de rest (wat overbodig is ).
Of het wel of niet goed is weet ik niet. Ik heb hier geen ervaring mee.

Wel zorgt dierlijk eiwit voor groei, herstel en opbouw van de cellen (bij de mens) dus er zit en kern van waarheid in maar ik snap nooit zo goed waarom dan kattenbrokken... die zoute dingen met allerlei troep erin. Ik zou -als ik dierlijk eiwit zou willen bijvoeren- een stukje gekookte eiwit geven, of een stukje gekookte kip.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
Sulcatatata
Centrochelys sulcata
****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 807



« Antwoord #4 Gepost op: 26 Augustus 2012, 22:07:17 »

Beetje open deur Bert...  afvragend... Beetje last van geheugenverlies?

http://schildpaddenforum.net/smf/index.php/topic,9620.0.html
Precies twee jaar geleden stelde je precies dezelfde vraag en was je blij dat iedereen jou zulke goede adviezen gegeven had. Je zou meteen stoppen met het geven van kattenvoer. Nu blijkt dat je destijds niet, of slechts tijdelijk, gestopt bent met het geven van kattenvoer (je geeft ze zelfs meer) en stel je weer dezelfde vraag...

 foutje !
Gelogd
bou
Geochelone elegans
*
Offline

Berichten: 44


« Antwoord #5 Gepost op: 26 Augustus 2012, 22:26:54 »

Als je onkruiden plukt, zit er altijd wel jonge slakjes ed op het groen, dat zijn de dierlijke eiwitten waar ze meer dan genoeg aan hebben.
Niet twijfelen, gewoon stoppen met brokken geven. De restantjes en de lucht wat van de brokken af komt trekt mieren, muizen en katten aan.










Gelogd
NicWill
Algemene moderator
*****
Offline

Belgium Belgium

Berichten: 3664



« Antwoord #6 Gepost op: 26 Augustus 2012, 22:54:52 »



Het gaat mij dus om een heel klein beetje geven.

En een heel klein beetje vergeten hoe vaak dit totaal afgeraden werd ? Vier a vijf brokjes per week = al eens gewogen hoeveel gewicht dat is in verhouding tot het gewicht van een eenjarige hermanni ?  
Gelogd
Turtlebird
Dipsochelys dussumieri
*****
Offline

Netherlands Netherlands

Berichten: 1559


« Antwoord #7 Gepost op: 27 Augustus 2012, 08:55:20 »

Sulcatata, inderdaad, ik heb blijkbaar dit onderwerp eerder aangeroerd.
Mijn geheugen is inderdaad niet altijd even sterk.
Excuses voor de verwarring.

Mogelijk komt dit voor een deel door de medicijnen die ik slik tegen de epilepsie, die veroorzaakt wordt door een (goedaardige) tumor in mijn hoofd.

Ik adviseer jou (en ook sommige anderen)  om soms iets minder kritisch te reageren. Je weet soms niet wat er achter iets kan zitten.
Gelogd

0.3.0 Testudo Hermanni Hermanni  (Varoise, FR) (30-07-2011)
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #8 Gepost op: 27 Augustus 2012, 09:40:33 »

Aan pure landschildpadden zou ik ook geen kattebrokjes geven,maar als een schildpad door de struiken of waar dan ook in de vrijheid loopt,gaat hij echt niet om een slak of dooie muis heen. Ik heb het zelf meegemaakt dat de muizen die de katten meebrachten en lieten liggen,lekker werden opgepeuzeld. Ook kan ik me niet indenken dat een schildpad in de vrije natuur een stukje gekookt eiwit vind of een gekookte kip,maar wel rauwe eieren van vogels en andere schildpadden vind.
En inderdaad,niet zo gauw oordelen,ook al vraagt iemand 2 of meerdere keren hetzelfde is toch niet zo erg.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #9 Gepost op: 27 Augustus 2012, 10:54:35 »

Aan pure landschildpadden zou ik ook geen kattebrokjes geven,maar als een schildpad door de struiken of waar dan ook in de vrijheid loopt,gaat hij echt niet om een slak of dooie muis heen. Ik heb het zelf meegemaakt dat de muizen die de katten meebrachten en lieten liggen,lekker werden opgepeuzeld. Ook kan ik me niet indenken dat een schildpad in de vrije natuur een stukje gekookt eiwit vind of een gekookte kip,maar wel rauwe eieren van vogels en andere schildpadden vind.
En inderdaad,niet zo gauw oordelen,ook al vraagt iemand 2 of meerdere keren hetzelfde is toch niet zo erg.

Ik snap dat ze in de natuur geen gekookt eitje of een stukje gekookte kip zullen vinden. Maar in de natuur vinden ze ook geen dierenarts die ze medicijnen geeft als ze wel een bacterie oplopen door rottend vlees. En nu is de reactie van: maar in de natuur moeten ze het óók zelf uitzoeken erg voor de hand liggend maar in de natuur wordt het niet opgemerkt als er 1 doodgaat in zijn winterslaap en het valt in gevangenschap toevallig wel op.
Evenals: dat ze in de natuur niet:
op wormen worden gecheckt
worden beveiligd met gaas in de grond tegen ongedierte
extra worden toegedekt bij vorst
enz enz, soms wordt het: zo dicht mogelijk bij de natuur blijven wel erg vaak als zinnetje gebruikt. Wie gaat er nou een rauw ei of een dooie vogel bij zijn grieken in het verblijf mikken? In gevangenschap gaat het nu eenmaal toch anders dn in de vrije natuur, hoe goed je je best ook doet om het na te bootsen.

Koken betekend dat je eventuele bacterien uitschakeld, uiteraard in gewoon water koken zonder iets toegevoegd. En als we liever dichter bij de natuur blijven: dan zet je gewoon eens een stuk of 2 mieren in het terrrium of verblijf (in een gewoon buitenverblijf zullen deze er al zitten natuurlijk).
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #10 Gepost op: 27 Augustus 2012, 11:00:11 »

Zoals eerder besproken om de eerder genoemde redenen kan het beter niet gegeven worden. Het zou ongetwijfeld zo zijn dat landschildpadden dierlijke eiwitten nodig hebben maar hoeveel?
Ze zijn niet zomaar herbivoren.
Eens een slakje of muisje vinden en dat op eten kan geen kwaad denk ik maar met regelmaat geven is een ander verhaal wat aangetoond is niet goed te zijn.
Het zal niet zo zijn dat het dier acuut nierfalen krijgt van kattenvoer dit is een sluipend proces net zoals leverfalen waar ze dan kans op maken door vergrote inname van eiwitten wat moet worden afgebroken.
Waar ik heel benieuwd naar ben is of er mensen zijn die landschildpadden hebben die een volwassen leeftijd hebben bereikt op basis van dit dieet.
Nogmaals je doet je dieren werkelijk niks tekort als je ze het niet geeft.
Gelogd
markooij
crewmember
*****
Offline

Berichten: 9845



« Antwoord #11 Gepost op: 27 Augustus 2012, 11:06:39 »

Wat jij nu aan de kaak stelt Tamara is denk ik een heel andere discussie
Omdat iedereen logischer wijs veel waarde hecht aan zijn dieren willen we ook kosten wat het kost de dieren in leven houden.
Daarmee ontspring je de natuurlijke selectie denk ik.
Natuur getrouw houden is in de best mogelijke van het woord.
Hier maken we een microbiotoop waar het dier in leven moet in de natuur heeft het dier de keuze. Vandaar dat veel onderwerpen zoals mieren of gaas of afdekken noodzakelijk is anders overleven ze het niet.
Gelogd
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #12 Gepost op: 27 Augustus 2012, 11:18:49 »

Inderdaad het dier vind geen dierenarts in de natuur maar leeft in een soort symbiose met wormen en flagelaten en van alles en nog wat.Het heeft een natuurlijk evenwicht hiermee.Bekijk je eigen slaplantjes buiten maar eens,die zitten vol met slakken en derg.,de schildpad komt voorbij en eet alles mee op. Klaar.Wordt het dier ziek in de natuurdan heeft of genoeg afweer stoffen of het gaat dood.Zoals markooij ook zegt,een natuurlijke selectie.
Wij mensen willen alles in leven houden,koste wat het kost.Ik heb ook mivormde schildpadjes uit het ei gekregen,is een moeilijke beslissing,die ieder voor zich zelf moet nemen,maar in de natuur leven deze diertjes ook niet lang.
Maar hier ging het over kattebrok,het dier zal echt niets krijgen van eens in de zoveel tijd een brokje,maar waarom?Er is genoeg gezond voedsel te vinden,vooral in de zomer.
groetjes Lies.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
Tamara123
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 509



« Antwoord #13 Gepost op: 27 Augustus 2012, 14:04:38 »

Mijn bericht sloeg ook meer op de opmerking dat ze in de natuur geen gekookte kip of gekookt ei vinden. Inderdaad omdat wij mensen alles doen koste wat het kost om een dier in leven te houden terwijl dit in de natuur ook niet zo is. Dus als je toch dierlijk eiwit wilt geven is het nogal tegen natuurlijk voor de mens om een dooie vogel of rauw ei in dat hok te mikken Als je dierlijke eiwitten wilt geven is daarom de keuze voor een gekookt stukje een voor de hand liggende optie (mede wilde ik deze mogelijkheid aankaarten omdat dat altijd nog beter is dan zoute kattenbrokjes met alle andere troep die erin zit aan te bieden) echter zou ik persoonlijk geen van allen geven maargoed dat is mijn mening.
Gelogd

0.0.4 Testudo Hermanni Hermanni Corsica
gorterlies
Centrochelys sulcata
****
Offline

Berichten: 500



« Antwoord #14 Gepost op: 27 Augustus 2012, 15:19:23 »

Tamara,ik weet nou niet of alle kattebrokjes troep is. Je kan de samenstelling eens met elkaar vergelijken.En of die allemaal zo zout zijn is ook maar de vraag.Mijn katten leven er goed op.Maar is niets voor LAND-schildpadden. Ik heb over het algemeen veel semi-aquatische schildpadden en die eten toch met de regelmaat kattebrokjes. Een goed merk en dan voor seniors,geen probleem.Zitten meer goede stoffen in dan in een stukje vis-filet(zit ?berhaupt niks in)of iets derg.En om voor zo'n 20 dieren slakken en regenwormen te zoeken,die dan ook nog eens geen slakkenkorrel ophebben,is me iets teveel.
Maar er zijn in het verleden al hele discussies geweest omtrend de kattebrok.
groetjes Lies.
Gelogd

houder van cuora's enstamboekhouder pelomedusa subrufa
Pagina's: [1] 2 Omhoog Print
 
« vorige volgende »
Ga naar:  
Recent
[14 Oktober 2023, 17:31:00]

[ 2 Juli 2023, 13:50:40]

door Tom O.
[17 Juni 2023, 17:17:05]

[ 5 April 2023, 10:13:02]

door Wally
[16 Maart 2023, 09:45:27]

door Tom O.
[25 Januari 2023, 10:56:36]

door Dick
[11 Januari 2023, 17:21:48]

door TORO
[ 8 Januari 2023, 19:20:45]

door wim 2
[26 December 2022, 09:47:49]

door Marnix
[ 8 Oktober 2022, 13:24:50]

door andy_05
[26 Juli 2022, 15:11:36]

[15 Mei 2022, 14:37:23]

door Rikke
[21 April 2022, 19:43:36]

door Rikke
[29 Maart 2022, 21:10:06]

door andy_05
[27 Maart 2022, 09:31:08]

[ 5 Maart 2022, 19:05:31]

door TORO
[20 Februari 2022, 22:35:07]

door andy_05
[20 December 2021, 18:37:20]

door Rikke
[17 December 2021, 20:16:46]

door nielo
[ 4 November 2021, 21:38:45]

door Rikke
[ 6 Juli 2021, 11:10:44]

[ 1 Juli 2021, 16:49:53]

door Phil
[29 Juni 2021, 16:49:35]

door Dick
[27 Februari 2021, 19:46:28]

door Niels30
[24 Februari 2021, 11:39:52]

[22 Februari 2021, 17:16:02]

door nielo
[13 November 2020, 18:47:56]

door Lisa
[21 Augustus 2020, 19:19:58]

door Liene
[ 2 Augustus 2020, 17:00:34]

door Rikke
[27 Juli 2020, 13:48:55]

door eniya
[ 3 Juli 2020, 21:41:09]

[24 Mei 2020, 19:55:50]

[ 6 Mei 2020, 08:53:27]

door Rikke
[26 April 2020, 15:37:12]

door Rikke
[13 April 2020, 13:35:34]

door Liene
[ 8 April 2020, 17:02:25]

door Rikke
[30 Maart 2020, 11:10:26]

door Caline
[27 Maart 2020, 17:40:09]

door Rikke
[27 Maart 2020, 12:15:10]
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
29 September 2024, 19:42:45

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
geregistreerde leden
Totaal aantal leden: 3388
Laatste: tjvkooten
Statistieken
Totaal aantal berichten: 172832
Totaal aantal topics: 14135
Vandaag Online: 1261
Ooit Online: 3488
(28 December 2022, 15:34:03)
Gebruikers Online
Gebruikers: 0
Gasten: 736
Totaal: 736
Artikelen

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2007, Simple Machines
Black22 / TinyPortal v0.9.8 © Bloc
Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.063 seconden met 26 queries.