Veerle
Centrochelys sulcata
Belgium
|
|
« Antwoord #15 Gepost op: 6 Februari 2007, 19:47:11 » |
denk dak volgende keer mijne mond es ga houden want word ook altijd verkeerd begrepen mss dat ik het verkeerd verwoord ofzo ahja
|
0.0.2 Astrochelys radiata 1.1.0 Agrionemys horsfieldii
|
|
|
Monibro
Stigmochelys pardalis
|
|
« Antwoord #16 Gepost op: 6 Februari 2007, 19:52:59 » |
10 jaar licht ingedeukt plastron en een grotere staart, en zolang er geen man bij was reed ze op het ander vrouwtje. Nu met 2 mannen is het verschil te zien. pppppppppfffffffff, dan moet ik nog een hele poos wachten, dat had ik niet verwacht. Ik wilde eigenlijk wachten met een andere totdat je kon zien wat Tanker zou zijn, maar ja, dan moet ik wel erg lang wachten. Dan sta ik binnenkort toch bij je op de stoep als je het goed vindt en als je NK hebt natuurlijk.
|
0.0.2 Geochelone Carbonaria
|
|
|
Veerle
Centrochelys sulcata
Belgium
|
|
« Antwoord #17 Gepost op: 6 Februari 2007, 19:54:59 » |
ja das inderdaad wel lang wachten , zal mss een zeer dominant vrouwke geweest zijn die wilde aantonen dat ze klaar was om te paren.
|
|
|
|
Arnaud
Gast
|
|
« Antwoord #18 Gepost op: 6 Februari 2007, 19:55:21 » |
denk dak volgende keer mijne mond es ga houden want word ook altijd verkeerd begrepen mss dat ik het verkeerd verwoord ofzo ahja Sorry ik geef nogal eens een reply met botte Hollandse humor :wink:. Trek het je niet aan :roll:
|
|
|
|
Veerle
Centrochelys sulcata
Belgium
|
|
« Antwoord #19 Gepost op: 6 Februari 2007, 20:12:43 » |
denk dak volgende keer mijne mond es ga houden want word ook altijd verkeerd begrepen mss dat ik het verkeerd verwoord ofzo ahja Sorry ik geef nogal eens een reply met botte Hollandse humor :wink:. Trek het je niet aan :roll: ah heb gewoon een slechte dag vandaag ikke denk ik. Nee maar krijg altijd veel meer negatieve reactie dan positieve als ik iets post drm dat ik begin te denken dat ik alles verkeerd verwoord ofzo. Nee maar ik dacht aan echografie ipv rontgefoto's maar dan kan al niet omdat het een schild is maar dacht da eerst omdat je om zo'n foto's eieren kan zien maar wss zie je niks meer ofzo.
|
|
|
|
ands
|
|
« Antwoord #20 Gepost op: 7 Februari 2007, 09:15:08 » |
Het beste onderzoek om het geslacht te bepalen ..... is geduld. Ooit zal het dier zijn geheim wel prijs geven.
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #21 Gepost op: 9 Februari 2007, 19:13:04 » |
Nog even aan toevoegen dat ik dit ook ergens heb gehoord (zal even moeten denken van waar) dat Chelonoidis soorten (vroeger nog geochelone) beter te sexen zijn als ze klein zijn dan testudo soorten of nog andere. Of dat dan 100 procen twaar is of niet weet ik niet maar ik kan gewooon maar zeggen dat het bij mijn dieren toen duidelijk zichtbaar was. Je bedoeld waarschijnlijk de theorie over de pre anale schilddelen van dieren geslacht Geochelone? Bij mannetjes zouden ze driehoekig uitgesneden zijn, bij vrouwtjes maanvormig? Bij wildvang blijkt dit in 9 op de 10 gevallen te kloppen. Bij nakweekdieren is dat percentage echter veel lager. Maar sommige gaan daar idd op af om het geslacht van jonge dieren te gokken :wink:
|
|
|
|
Veerle
Centrochelys sulcata
Belgium
|
|
« Antwoord #22 Gepost op: 9 Februari 2007, 19:18:16 » |
Nog even aan toevoegen dat ik dit ook ergens heb gehoord (zal even moeten denken van waar) dat Chelonoidis soorten (vroeger nog geochelone) beter te sexen zijn als ze klein zijn dan testudo soorten of nog andere. Of dat dan 100 procen twaar is of niet weet ik niet maar ik kan gewooon maar zeggen dat het bij mijn dieren toen duidelijk zichtbaar was. Je bedoeld waarschijnlijk de theorie over de pre anale schilddelen van dieren geslacht Geochelone? Bij mannetjes zouden ze driehoekig uitgesneden zijn, bij vrouwtjes maanvormig? Bij wildvang blijkt dit in 9 op de 10 gevallen te kloppen. Bij nakweekdieren is dat percentage echter veel lager. Maar sommige gaan daar idd op af om het geslacht van jonge dieren te gokken :wink: ja idd, is er ook een reden wrm dit niet klopt als het nakweekdieren zijn? Of zijn onderzoekers het daar nog niet uit wrm dit zo is?
|
|
|
|
kurtlippens
Forumbeheerder
Belgium
King of Afrika: Centrochelys sulcata
|
|
« Antwoord #23 Gepost op: 9 Februari 2007, 19:47:49 » |
Nog even aan toevoegen dat ik dit ook ergens heb gehoord (zal even moeten denken van waar) dat Chelonoidis soorten (vroeger nog geochelone) beter te sexen zijn als ze klein zijn dan testudo soorten of nog andere. Of dat dan 100 procen twaar is of niet weet ik niet maar ik kan gewooon maar zeggen dat het bij mijn dieren toen duidelijk zichtbaar was. Je bedoeld waarschijnlijk de theorie over de pre anale schilddelen van dieren geslacht Geochelone? Bij mannetjes zouden ze driehoekig uitgesneden zijn, bij vrouwtjes maanvormig? Bij wildvang blijkt dit in 9 op de 10 gevallen te kloppen. Bij nakweekdieren is dat percentage echter veel lager. Maar sommige gaan daar idd op af om het geslacht van jonge dieren te gokken :wink: ja idd, is er ook een reden wrm dit niet klopt als het nakweekdieren zijn? Of zijn onderzoekers het daar nog niet uit wrm dit zo is? Weet ik uit eigen ervaring (eigen nakweek van enkele jaren terug) ZIE OOK HIER
|
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #24 Gepost op: 9 Juli 2008, 13:10:24 » |
Wat mij opvalt is dat veel kwekers zeggen dit is een mannetje en dit is een vrouwtje... op zeer jonge leeftijd ( vaak jonger dan 3 of zelfs 2 jaar)
Terwijl het nonsens is om zo jong al te bepalen welk geslacht het dier heeft.
Waarom ze dan vaak al menen te weten wat het geslacht is omdat ze gebroed hebben op 2 verschillende temperaturen=> eentje voor de vrouwtjes (iets hoger) en eentje voor de mannetjes. En dan zeggen ze maar : voila deze schildpadjes hebben hoge temp gehad, het zijn vrouwtjes en deze zijn mannetjes want ze hadden een iets lagere broedtemperatuur.
Maar dit vind ik ook maar speculeren.
vergeet ook niet dat je 50% kans hebt om juist te gokken... dus tja...
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #25 Gepost op: 9 Juli 2008, 13:12:57 » |
de kweker waar ik 2 van mn boetgerii's vandaan heb zegt dat hij vanaf baby af aan met 90% zeker kan zeggen of het dame of een heer wordt, niet alleen aan de hand van de temp dat ze zijn uitgebroed maar ook aan het verschil van de staarten
ik heb zelf gekeken en er zit idd wel al wat verschil in staarten vanaf het begin, maar of dat echt al aangeeft of het een dame of een man is weet ik ook niet
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #26 Gepost op: 9 Juli 2008, 13:32:03 » |
klinkt mij als flauwekul in de oren.
En dan niet omdat ik het zeg of denk, maar omdat al de dierenartsen waarmee ik al gesproken hebben dit beweren. Zelfs de meer ervaren (oprechte) kwekers geven toe dat ze na jaren van ervaring nog steeds er naast kunnen zitten en het niet echt kunnen voorspellen.
Er zijn dus wel truckjes zoals broeden op verschillende temperaturen etc.. maar dan nog.
|
|
|
|
markooij
|
|
« Antwoord #27 Gepost op: 9 Juli 2008, 13:38:43 » |
kweker van mijn twee pannekoekjes zei voor 99,9% zeker te zijn van het geslacht. Misschien dat bij sommige dieren meer zekerheid heeft bij uitbroeden op bepaalde temp voor bepaald geslacht, dan voor een ander soort.
|
|
|
|
D-magic
|
|
« Antwoord #28 Gepost op: 9 Juli 2008, 13:42:20 » |
de kweker bij wie ik mn eerste 2 heb gehaald heeft al meer dan 35 jaar ervaring met de euro schildpadden
dus ik denk dat er wel iets in zit, maar weet zelf ook niet of het klopt natuurlijk of het verschil van de staart het op die leeftijd al aangeeft, inderdaad ook omdat over het algemeen wordt gezeg een jaar of 3
|
0.0.4 Testudo Hermanni Boetgerri
|
|
|
lucilius
Geochelone elegans
|
|
« Antwoord #29 Gepost op: 9 Juli 2008, 13:46:25 » |
kweker van mijn twee pannekoekjes zei voor 99,9% zeker te zijn van het geslacht. Misschien dat bij sommige dieren meer zekerheid heeft bij uitbroeden op bepaalde temp voor bepaald geslacht, dan voor een ander soort.
ja markooij, daar heb je misschien wel een punt: de soort kan misshcien wel een rol spelen.
|
|
|
|
|