Het binnenverblijf wordt verwarmd door 2 x 150 watt infrarood spots en voor de winter een 1000 watt warmte lamp. Maar door de goede isolatie gaat deze echt alleen bij hele strenge vorst aan....onder de "tafel" zitten nog 4 uv lampen verborgen...voor de nodige zonnestraaltjes...
Zo, je hebt 't groots aangepakt. Omdat ik de laatste maanden ook veel heb nagedacht over dezelfde dingen als waar jij over nagedacht hebt,
, heb ik een aantal vragen/opmerkingen. Niet bedoeld om jouw project af te kraken, maar vooral om ideeen te delen...
Je schrijft dat je een 1000 watt warmtelamp? Bedoel je zo'n warmtestraler die in sommige badkamers hangt?
Gaat bij jou 's winters ook een schuif voor het luik? Ik heb twee rijen 'flappen' (gemaakt van transparante IKEA onderleggers
) in de opening naar buiten toe waarvan de inkepingen elkaar overlappen. Daardoor zijn er geen openstaande kieren wat een hoop tocht/trek naar buiten toe scheelt. Heb je een ventilatie, actief/passief, om stagnerende stoffige lucht af te voeren?
Hoe regel je op deze manier een constante temperatuur binnen?
Als ik dat zo zie, zijn dat geen rode maar witte IR-lampen. Die heb je 's nachts w.s. uit, anders zitten de dieren de hele dag in het licht. Wordt het verblijf 's avonds en 's nachts dan niet verwarmd en koelt 't dan vooral 's winters niet veel af?
Als ik de foto's bekijk, heb ik het idee dat de 4 uv-lampen te hoog boven de dieren hangen om effect te hebben. Ik zou ze een cm of 10 boven de schilden van de grootste dieren hangen. De dieren zonnen (zoals ook op de foto's is te zien) daarnaast op de plek zitten waar ze warmte krijgen en dat is onder de warmtelampen. Ze zullen waarschijnlijk, ook als je de lampen lager hangt, weinig uv-stralen vangen. Ik zou de uv-lampen daarom naast de warmtelampen hangen; dan vangen ze de, zeker voor sulcata's belangrijke, uv-stralen als ze onder de warmtelamp liggen...
Ik heb jouw manier van verlichten en verwarmen (alles elektrisch) in mijn brainstormsessies ook de revue laten passeren. Ik heb er niet voor gekozen. Als ik ff snel bereken, heb je best een dure (en als je geen thermostaat/nachtverwarming hebt niet ideale) oplossing gekozen om het verblijf te verlichten/verwarmen volgens mij...